Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Філософія французького Просвітництва 18 ст.: погляди на матерію, суспільство, релігію, людину




 

Знання виходять за рамки університетів. У людства з`являється вперше унікальний шанс поширення знань через книгодрукування. Основні проблеми – людина в цьому світі, сутність вчинку людини і маси людей, можливість свободи та щастя для окремої людини і для людства в цілому, чи зможе освічена людина зробити вибір між вчинком добра і вчинком зла?

Просвітники сприймали світ як велетенську машину, причому як автомат, що самовільно рухається по законам природи. Заодно світ мислиться і як живий механізм, що будовою подібний до тіла людини, яка також розумілася як машина, але як найкраща машина. М'язи людини — це пружини, нерви — зв'язки, коліна — колеса та ін. Образ світу, як машини, вимагав розуміння його природи, тобто самовідтворення і самозародження світу й людини, як у плані антропоцентризму, так і у аспектах фізико-математичного й біологічного розуміння. Природа, ототожнена з речовністю, сприймається як механічний рух, переміщення, змішування. З цього погляду немає різниці між машиною, твариною і людиною. Образ світу у філософії набуває риси жорстко організованого Космосу.Людина цілком підпорядкована його вимогам, а свобода може існувати як вихід або втеча за межі необхідності. Це трапляється закономірно (через неконтрольований природний збіг обставин) або випадково (внаслідок незнання, «випадання» якогось знання про необхідність). Тому в цілому свобода людини заперечується. Людина мислиться рабом природи,а сама природа даючи їй розум і здібності, не допомагає, а заважає людині бути свобідною. Вона змушує її працювати з метою заробітку, тамування голоду і в той же час обмежує природними задатками, не дозволяє зайняти бажане місце у суспільстві. Тому, робить висновок Дідро, людина, яка підстригає кущі, навіть гірша гусениці, що їсть листя на кущах. Підстригши кущі, людина все одно може лишатися голодною, в той час як гусінь і далі буде харчуватися листям. Природно-речовий світ, у філософії мислиться як диктатор по відношенню до людини. Людина в ньому, писав Вольтер, стискується до малесенької цяточки. Замість культу Христа ввели культ Розуму. Просвітники мислять людей перед юридичним законом.

Паскаль: на тлі космічних масштабів людина перетворюється на непомітну поро­шину, але, якщо рухатися углиб матерії, лю­дина є велетнем порівняно з нескінченно малими величинами. Людина це « мислячий очерет », але вона перевершує природу тим, що може всю її осмислити й пізнати. Мислити слід гідно: на межі буття і не­буття, т. б. на останній межі щирості. Під час такого мислення людина врешті-решт повинна зрозуміти, що єдиною її життєвою опорою може бути лише Бог.

Монтеск'є: у природі й суспіль­стві існує усезагальна закономірність. Виступаючи прибічником теорії « природного права » не поділяв трактувань його як однаково можливого для усіх народів і держав; « універ­сальність » цього права сумнівна тому, що кожен народ має специфічні умови існування і насамперед гео­графічні (клімат, поверхня Землі), а тому кожен окремий народ потребує й особливої форми правління: аристократії, де­мократії, деспотії або монархії. Розроблявпринцип розподілу влади законодав­чої, виконавчої і судової.

Ж.-Ж.Руссо: природним станом людини були первісні суспільні форми життя, коли на підставі розуму люди об'єднувалися у певні рівноправні спільноти. Теорія “Суспільної угоди”: природним станом людини є об'єднання людей у рівноправні спільноти; рівноправ'я порушила приват­на власність, яка розшарувала суспільство на багатих і бідних; нерівність людей треба усуну­ти розумно: кожна людина повинна володіти рівною част­кою власності.

На захисті приватної власності стоїть Вольтер: не допускав критики приватної влас­ності; на чолі держави пови­нен стояти освічений правитель, який керує у межах конститу­ційної монархії; царство розуму або свободи запанує лише тоді, коли в суспільстві діятимуть "розумні закони", гарантом яких є держава; раціонально побудоване суспільство — це таке, що дає лю­дині свободу слова, передбачає єдність "Я" і суспільного інтересу.

Дідро: надія на «освіченого монарха»; критика деспотичного правління; аргументи за конституцій­ну монархію. Будучи прихильником теорії « суспільної угоди », висловлював також думки про «республіканську форму правління; «заперечував вимоги Церкви щодо керування державою і втручання її у політику; «пропонував ліквідацію станових при­вілеїв. Загальнофілософські погляди грунтуються на вченні про матерію, що складається з неподільних частинок — молекул. Причина руху матерії — у ній самій, причому матерія і рух невіддільні, одна форма переходить в іншу. Свідомість своїм походженням зобов'язана не Богові, а є результатом еволюції людини. Питання теорії пізнання вирішував з позицій сенсуалізму (відчутя).

Гольбах: вірив у здатність людського розуму пізнавати навколишній світ. Віра в людський розум дозволяла віддавати перевагу діяльності видатних осіб у творенні історії. Та ж сама віра в розум допомагає людям позбутися тривог перед неминучою фатальністю, яка діє у світі. Ця фатальність породжує як «великих», так і «маленьких» людей; свобода — ілю­зорна. Незважаючи на це не заперечував активності людей (свобода в межах фатальності) і відводив велику роль етиці у вихованні людей. Природа –сукупність різних рухомих сил матерій. Ідею про те, що рух притаманний матерії. Дотримувався детермінізму: в природі все відбувається згідно загальним законам, яким відчинені будь-які рухи матерії.

Гельвецій: визнає об'єктивне існуваннязовнішнього світу, який є матерією, яка рухається. Простір і час - форми існування матерії. Відносить людини до загальної системи природи, людина невіддільна від природи і підлегла тим же закономірностям, що й інша природа. Суспільство: так як в області природи править усемогутній закон, людська поведінка і діяльність підлеглі «закону інтересів». «Інтерес» з'єднує основні фактори, що обумовлюють людську активність, до яких відносить природні потреби і пристрасті. Серед фізичних потреб на першому місці: голод і фізичний біль. Їх він вважає основною рушійною силою в людині. Значну роль серед пристрастей грає самолюбство.

Головна задача просвітництва-виховання і освіта, залученя до знань всіх людей незалежно від стану і статусу. Людина повинна могти(і мати право) на вільний вибір вчинку, осмислено вибирати між добром і злом.





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-11-23; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 571 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Свобода ничего не стоит, если она не включает в себя свободу ошибаться. © Махатма Ганди
==> читать все изречения...

2369 - | 2119 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.011 с.