Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


ІV. Мета, стратегія та завдання науково-педагогічного проекту




Мета: відтворити педагогічними засобами в освітньому просторі ступінчасту православну систему сходження до душі учня: абсолютні цінності – сенс життя – (виховний) ідеал. Якщо абсолютною цінністю є Бог і Його Царство істини, добра й краси, що й означає вічне життя, то сенс земного існування у спасінні, яке здійснюється через духовне єднання з Богом та знаходження Царства Божого на шляху, вказаному Христом, і не просто вказаному, звичайно, а шляху, яким Він же й веде християнина, Свого учня, у Своїй Церкві. Якщо ідеальним розв’язанням проблеми знаходження й досягнення сенсу життя є те, що ми у Христі, а Христос в нас, то й ідеал наш є Христос, «бо того, хто не знав гріха, Він зробив для нас жертвою за гріх, аби ми в Ньому зробилися праведними перед Богом» (2 Кор. 5:21), «бо в вас мають бути ті самі почування, які й у Христі Ісусі» (Філ. 2:5), «Який наповнює усе в усьому» (Єф. 1:23).

Перетворюючий вплив християнства відбувається не просто тому, що ми дізнаємося щось про Христа, а тому, що ми віримо у Христа, сподіваємося на Христа і любимо Христа. В образі досконалості треба бачити не тільки, так би мовити, його технічну складову, на якій будується будь-який педагогічний процес («якщо…, то…»), але й самоцінність цього образу досконалості, тобто мова йде про любов без будь-якої вигоди за цю любов: я люблю Ісуса Христа, навіть якщо я не врятуюся, бо Він - Ісус Христос! Ця любов, більша за щось інше, змушує людину виконувати слово Христа, і, по суті, тільки вона здатна привести людину до особистого перетворення й набуття Царства Божого, що є всередині нас.

Таким чином, метою проекту є формування методології та відповідних технологій забезпечення свідомого й обґрунтованого підходу до всієї навчально-виховної системи загальної освіти як діяльності зі сходження, засвоєння й створення православної культури підростаючим поколінням у солідарному розумінні й добровільному прийнятті християнських цінностей, сенсу життя й ідеалів з педагогами і батьками на умовах вивчення православної культури і всієї відповідної виховної діяльності.

Предметом дослідження є процес функціонування системи поглибленого вивчення православної культури і всієї навчально-виховної роботи як сприятливої щодо створення якісного цілісного освітнього середовища для культурної меншості в загальноосвітніх школах України.

Стратегія проекту визначається необхідністю побудувати повноцінне середовище з одновірців, дорослих і дітей, яке розширює саме християнське виховне поле так, як розширюються межі християнської духом життєдіяльності підлітків у світі, де вони в процесі соціалізації надто рідко підтримуються в їхніх релігійних переконаннях. Даний стратегічний підхід заснований на християнському гуманізмі, що визнає в людині місію розумного Божого створіння, здатного до синергійного поєднання себе з Творцем і через себе і свою діяльність з усім світом. Така стратегія може бути реалізована тільки за умов цілісної освітньої моделі, в якій вихованець не тільки так би мовити «розпредмечує» Христа, розуміючи, хто Він і нащо прийшов на землю, але й «опредмечує» тим, що, стаючи все більшою мірою Його учнем, іде за Вчителем і створює все нове в собі й у світі на підставі через досвід відчуття й осмислення в своєму житті християнські заповіді.

Основними завданнями проекту є дослідження, розробка та практична реалізація методології та відповідних технологій:

- поглибленого вивчення учнями православної культури в навчальній діяльності (відповідні зміни в інваріативних предметах і запровадження нових варіативних предметів);

- позаурочної й позашкільної виховної діяльності учнів, цілком побудованої на засадах християнської культури;

- перепідготовки й підвищення кваліфікації педагогів і вихователів як спеціалістів у галузі православної педагогіки (педагогіки благочестя);

- роботи з батьками як активними суб’єктами виховання дітей на засадах православної культури;

- взаємодія з державними і церковними органами, громадськістю, мас-медіа тощо для встановлення взаєморозуміння й широкого сприятливого середовища здійснення проекту в Україні як у центрі, так і в регіонах.

V. Зміст, форми і методи

Весь навчально-виховний процес на основах православної культури будується як єдність інформування вихованця з його діяльністю в єдиному культурному православному полі, поєднуючи компонент, орієнтуючий у світі й культурі, з компонентом творчо-діяльнісним.

Процес освіти в системі дошкільної та загальної середньої освітиз вивченням православної культури являє собою дії зростаючої складності для дітей і молоді в спеціально організованому зусиллями вчителів і батьків православному освітньому середовищі, яке актуалізує звертання дитини до вічного й стійкого за будь-яких обставин, з одного боку, до образу Божого в собі й оточуючих, з іншого, до Бога. Причому дане середовище з таким мотиваційним стрижнем, що є рушійною силою даного освітнього процесу, постійно розширює не просто коло знань, а сферу життєдіяльності вихованців, оскільки включає в себе все більше багатство опосередкованих православною культурою зв’язків з навколишнім світом.

До інваріативних предметів включаються християнський компонент (до історії, літератури, інформатики, біології тощо). Варіативні навчальні курси: «Основи православної віри» (лінійно-концетричний принцип з 1 по 11 класи), «Людина» (9 кл.), «Родина» (10 кл.), «Старослав’янська мова» (2-8 кл.), «Християнське мистецтво» (11 кл.).

У виховному процесі в дошкільних закладах та молодшій школі основні напрями роботи: заходи православного календаря, у середній ланці – гурткова робота, у старшій школі – молодіжна ініціатива та молодіжні об’єднання.

Акцент із запам’ятовування інформації переноситься на переживання й вивчення дійсності, на застосування присвоюваної культури до розв’язання особистих проблем вихованця та оточуючого його життя. Найважливішим методом стає вправа з переносу знань про способи діяльності до нетипових ситуацій в усіх видах діяльності підростаючого покоління. Генеральний метод освіти на основах православної культури тій самий, що притаманний всій освіті – поступово зменшувана допомога (наприклад, система поступово зменшуваних підказок про способи дій) учням в опануванні способами (здібностями) самостійної дії.

У системі вивчення православної культури в дошкільних закладах і загальноосвітній школі метод проектів буде одним з найпопулярніших, оскільки передбачає розділ та упорядкування праці, самоуправління й самодисципліну, встановлення міжгрупових відносин, відповідальності кожного за спільний успіх та відповідальності всіх за успіх кожного.

Головний принцип православної за змістом освіти висловимо побажанням святителя Феофана Затворника: «Навчання повинно вестися в такому порядку, щоб віра і життя в дусі віри височіли над усім в увазі учнів».





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-11-05; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 351 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Два самых важных дня в твоей жизни: день, когда ты появился на свет, и день, когда понял, зачем. © Марк Твен
==> читать все изречения...

2254 - | 2077 -


© 2015-2024 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.223 с.