Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Легітимність політичної влади




Термін «легітимність» походить від латинського legitimus — законний, але поступово в науковому вжитку це слово змінило своє етимологічне значення і вживається сьогодні як «визнання», «правомірність». А якщо точніше, то легітимність трактується як позитивна оцінка, прийняття населенням влади, визнання її права управляти і згода народу підкорятися їй.

Вона є однією із найдавніших концепцій розуміння влади де закон виступає і як правове, і як моральне правило, що має юридичну силу.

Глибокі історичні корені цієї обставини породили легітимізм як політичну концепцію й теорію, головна ідея яких полягає в абсолютизації правових основ влади та уявлень про закон як її основне джерело.

Вчення, що виникло в IV — III ст. до н. е. як політична доктрина, особливо пожвавилося за абсолютної монархії, яка трактувалася в дусі саморозвитку. Абсолютизм характеризувався як єдине джерело влади, а закон виступав його правовим оформленням. Згодом легітимізм отримав статус учення про незалежність закону від суспільних відносин і соціальних структур. Закон набував якогось фатального забарвлення, перетворювався на самодостатню сутність, яка має свої власні джерела формування та розвитку. Перед ним, згідно з цим ученням, усі рівні, крім верховного правителя, котрий сам є творцем законів. Державна влада за таких умов ставала головним провідником абсолютної влади правителя, набувала деспотичних функцій, а в управлінні вкрай бюрократизувалася.

Згодом, у нові часи, легітимізм проповідував необхідність державного регулювання економічного життя, ротацію державного апарату через призначення, посадову організацію влади, особисту відповідальність за її використання. Однак ці, слушні з точки зору організації державного апарату підходи, ґрунтувалися на традиційному для легітимізму^погляді на закон як на самодостатню сутність, практично ігноруючи його демо­кратичне походження

Якщо ж відійти від легітимізму як реальної теоретичної й політичної конструкції й узяти за ідею звеличення ним закону як основної регу­люючої норми, то прогресивність такого підходу не викликатиме сумніву. Тому легітимне ставлення до правових норм країни — особливо тоді, коли ці норми мають демократичний зміст і випливають із суверенітету народу як абсолютного першоджерела закону, будь-якої юридичної норми — входить у ряд сучасних уявлень про сутність влади та основної її правової бази — закону.

Залежно від джерел легітимації, М. Вебер виділив три типи влади — традиціональну, харизматичну і легальну. Звісно, в цьому разі йдеться про певну теоретичну ідеалізацію, оскільки у конкретних історичних умовах елементи кожного з типів влади присутні в різних сполученнях і по-різному впливають на характер владних відносин.

Традиціональна влада спирається на віру в її вічність і священний характер. Рішення і дії осіб, які здійснюють цю владу, вважаються право-чинними, якщо вони відповідають традиціям, що склались у суспільстві. А якщо володарі порушують традицію, то маси можуть відмовити їм у легітимності.

Традиціональна форма панування зазвичай притаманна монархіям. За своєю мотивацією традиціональна легітимність схожа з відносинами в патріархальній родині, заснованими на безперечному підкоренні старшим.

Традиціональна легітимність відзначається міцністю. Тому, як вважав М. Вебер, для стабільності демократії є корисним збереження спадкового монарха, який зміцнює авторитет держави багатовіковими традиціями поважання влади, що й має місце нині у багатьох розвинених суспільствах (Англія, Японія, Швеція та ін.).

Харизматична легітимність базується на вірі в надзвичайні якості, чудовий дар, тобто в харизму (від грецької charisma — благодать, божий дар) керівника. Цей тип легітимації виникає, як правило, у період криз, революцій, воєн та інших соціальних потрясінь, коли для досягнення певної мети стає необхідною мобілізація всіх сил і резервів суспільства. Послідовники, учні, а також народні маси підкоряються такому лідерові до тих пір, поки він здатний доводити свою харизматичність.

Легальна, або раціонально-правова, легітимність заснована на раціо­нально-зрозумілому інтересові, що спонукає людей підкорятися рішен­ням державних структур. Тут підкоряються не особі керівника, а законам, у рамках яких обираються і діють представники влади. Така легітимність заснована на довірі громадян до держави, а не до особи. Ґрунтовно цей тип легітимності охарактеризовано у працях багатьох відомих політологів. Легальна влада, стверджують вони, виникає на тому етапі історичного розвитку, коли в суспільстві складаються загальнообов'язкові норми, які регламентують процеси соціального управління. Найбільш розвинутою формою цього типу влади виступає раціональна держава, де владні відносини легітимуються нормами права. Основним правовим підґрунтям такої держави є конституція, що встановлює певні правила соціальної поведінки, які зобов'язані виконувати всі без винятку громадяни, у тому числі політичні керівники. Закони в такій державі приймають політики, а їх виконання здійснює бюрократія.

Зміст легального типу влади включає такі елементи: - право як сукупність принципів, що регулюють усі сфери суспільного

життя;

- соціальне управління як процес застосування права; - еліту як суб'єкт влади, діяльність якої обмежена правовими рамками; - бюрократію як суб'єкт управління, функції якої також регламен­туються правом;

- маси, котрі підкоряються не чиновникам адміністративного апарату, а нормам права, якими вони керуються.

Ефективність соціального управління при легальному типі влади вели­кою мірою залежить від контролю за діяльністю бюрократії з боку політиків. Послаблення такого контролю дає чиновникам можливість вирі­шувати адміністративним шляхом будь-які політичні питання. Щоб цього не відбувалося, політики і бюрократи, з точки зору М. Вебера, «мають воло­діти певними ідеальними» якостями. Так, ідеальний тип політика характеризується такими якостями: - свобода мислення і дії;

- активна участь і самовідданість у боротьбі за владу;

- відповідальність перед громадянами, виборцями;

- здатність до самостійних дій, за які він несе особисту відповідальність;

- уміння знаходити прибічників і союзників, досягати в необхідних

випадках компромісу; - здатність відмовитися від дій, які суперечать його поглядам і в певній

ситуації — піти у відставку, тим самим виконавши свій громадянський

обов'язок; - незалежне матеріальне становище.

Ідеальному бюрократу, на думку М. Вебера, мають бути прита­манні такі якості:

- висока професійна кваліфікація;

- готовність виконувати будь-який наказ;

- уміння ефективно діяти в рамках існуючих законів і правил;

- безпристрасність;

- переважаюче почуття обов'язку над усіма іншими мотивами.

Поряд з особистими якостями ідеального чиновника М. Вебер також показав і визначальні риси бюрократії як найбільш раціонального спо­собу управління. Серед них такі:

- управлінська діяльність здійснюється постійно, стає особливою про­фесією;

- сфера влади і рівень компетенції встановлюються залежно від місця

в структурі управління; - ієрархія створює основний принцип контролю за чиновниками; - чиновники відокремлені від власності на засоби управління; - підготовка чиновників здійснюється за певною системою освіти; - управлінські функції документуються;

- в управлінні панує принцип безособистості. Якщо хоч би один із цих аспектів відсутній або підмінюється рисами традиційної чи харизматичної бюрократії, владні відносини слід визнати не відповідними раціонально-правовому типу легітимності.





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-11-05; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 627 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Настоящая ответственность бывает только личной. © Фазиль Искандер
==> читать все изречения...

2364 - | 2087 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.011 с.