Економіка - соціальний інститут має соціального інституту складну структуру. Це сукупність конкретніших інститутів виробництва, розподілу,
обміну та споживання. Це сукупність інституціоналізованих секторів економіки: державного, кооперативного, приватновласницького, індивідуального. Структури соціальних механізмів, що взаємодіють, становлять сукупність елементів: економічна свідомість, економічні нормативи, організації, установи і економічні відносини. Економічна свідомість — це погляди, потреби, інтереси, ідеї, уявлення, настрої, переконання стосовно економічних процесів і явищ, власне соціально-економічне становище, трудова діяльність, її оплата, винагородження, ставлення до професії просування по службі і можливості соціального переміщення, ставлення до власності, можливості економічної самостійності та ін. Та соціологія вивчає не взагалі свідомість, а функціонування реальної свідомості, визначальну конкретну поведінку.
Складна і суперечлива і масова реальна практична свідомість. У масовій свідомості існують різнорідні "поля, шари свідомості. Свідомість включає базовий шар, ціннісні утворення у вигляді нових систем, старих і нових стереотипів і нестійке швидкоминуче становище, що зазнає впливу. Значна нестійкість, суперечливість характерна і для свідомості в умовах загальної кризи суспільства. На нові складні ситуації свідомість реагує масовими неврозами, міфами врятування, нігілізмом, песимістичними настроями та ін. Словесна поведінка визначається складними взаємодіями глибинних особливостей свідомості (цінностей, потреб та ін.) з поверховими шарами. Часто фіксуються суперечності між ціннісними орієнтаціями і соціальними установками і реальною дійсністю. Відбувається постійний процес інституалізації економічних поглядів. Це утверджується певними якостями, цінностями працівників, їх економічних ролей і норм поведінки. Нові норми, нові організаційні структури, багато професійних і посадових ролей саме і виникає в процесі розвитку. З середини 90-х років в Україні появились з впровадженням ринкових форм нові ролі, сталась і девальвація економічних ролей, зв'язаних з багатоланковим галузевим управлінням ті ін.
Соціальна роль визначається місцем соціальних спільностей в системі економічних відносин, пануванням певного типу економічних стосунків. Поведінка залежить від того, що в системі приватновласницьких відносин, що базуються на державній власності, реалізують свої ролі соціальні спільності в умовах панування адміністративних або економічних методів управління. Розвиток економічних зв'язків, взаємодія їх приводить до появи стійких економічних відносин між виробниками і споживачами, між власниками та орендарями і виробниками та ін. Нові моменти виникають у відносинах господарської діяльності, відносинах занятості, поділу праці та ін. Змінюються і інститути планування, стимулювання, відбору та розстановки кадрів, зв'язані з управлінням економікою. Це надає особливі форми економічним відносинам. Взаємодія економічної свідомості, яка виступає у вигляді внутрішнього збудника економічної діяльності з зовнішніми збудниками інституціоналізованими формами економіки та іншими соціально-політичними і економічними факторами, становить соціальний механізм економічної діяльності і поведінки.
Функції економіки
Економіка як соціальний інститут здійснює ряд функцій. Функції економіки спрямовані на забезпечення функціонування і розвиток виробництва, розподіл, обмін та споживання. Основні ж функції економіки — це ті функції, які, насамперед, впливають на нові соціальні процеси. їх є чотири.
Перша функція, підтримка і розвиток форм суспільного поділу праці. Це досягається за рахунок відтворення трудових ресурсів, розподіл робочих місць та перерозподіл кадрів. Для реалізації функції важливі гнучкі механізми розподілу та перерозподілу кадрів, забезпечення їх мобільності. В сучасних умовах відчувається нестача ряду професій, зокрема робітників вищої кваліфікації. Гострою є проблема становища наукових працівників.
Друга функція. Стимулювання. Стимулювання забезпечує посилення стимулів до праці, економічна заінтересованість у праці. Дослідження, здійснені в 80-х, а потім в 90-х роках показали, що в повну міру працювала лише третина робітників. Тут негативно впливали порівняльні тенденції в оплаті праці, відсутні необхідні умови, низький рівень організації праці та ін. Таке становище приводило до переключення кваліфікованих працівників на більш прості форми і види оплати праці. З середини 90-х років спостерігаються значні зміни в оплаті праці, значна кількість незайнятих працівників, відсутність потреб у значній кількості наукових кадрів тощо.
Третя функція. Інтеграція, що виражається в забезпеченні єдності інтересів працюючих.
Четверта функція. Інновація, що забезпечує оновлення форм та організації виробництва, систем стимулювання.
Матеріальне виробництво
У системі суспільного виробництва визначальна роль належить матеріальному виробництву. Але ж без вироблення и відтворення матеріальних умов і засобів життя людей неможлива сама їх життєдіяльність у всьому різноманітті. Матеріальне виробництво формує новий світ, удосконалює створену людиною другу природу, той світ, у якому з матерії природної люди творять матерію соціальну. Завдяки цьому виробництво завжди було й завжди буде центральною ланкою всієї людської діяльності. Для суспільства розвиток матеріального виробництва завжди і всюди є головним, основоположним. І якою б не була суспільна форма процесу виробництва, процес повною мірою має бути безперервним через те, що суспільство не може перестати споживати й не може припинити виробляти.
Матеріальне виробництво — спосіб здобування матеріальних благ, необхідних для виробничого й особистого вжитку. Матеріально-виробнича діяльність спрямована, насамперед, на задоволення матеріальних потреб людини: потреб у їжі, одязі, житлі та ін. Задоволення матеріальних потреб пов'язане із забезпеченням. людей необхідними предметами культурного вжитку, засобами комунікацій, а також з розвитком системи освіти, охорони здоров'я, обслуговування та ін. Задоволення матеріальних потреб створює основу й умову реалізації всіх інших потреб. Постійно розвиваючись, матеріальні потреби відбивають залежність людини від історичних умов її існування. На різних етапах розвитку суспільства матеріально-виробнича діяльність займає неоднакове місце: вона може займати головне місце, залучаючи до себе всі сили й можливості суспільства, але потім відходить на вторинне місце, а на певному етапі й за певних умов може вийти на провідні позиції.
Первісне суспільство характеризується дуже низьким рівнем розвитку матеріального виробництва. Рівень обумовлював вкрай нестійке задоволення матеріальних потреб суспільства: і будь-яка несподіванка, будь-яка невдача у виробничій діяльності (добування їжі, стихійне лихо тощо) важким тягарем лягали на суспільство. Такі обставини часто ставили під загрозу саме життя людей, їх фізичне існування. Суспільство не мало в своєму розпорядженні ніякого додаткового продукту, а відповідно й не мало необхідних запасів, що дозволили б послабити пряму залежність від результатів безпосередньої матеріальної діяльності. Саме тому всі сили суспільства спрямовувались на те, щоб задовольнити найсуттєвіші матеріальні потреби. І так було постійно і безперервно.
З ростом продуктивності праці, з розвитком та ускладненням соціальних зв'язків змінювалося й збільшувалося матеріальне виробництво. Такий рівень розвитку матеріального виробництва давав суспільству можливість більш стабільно й надійно задовольняти матеріальні потреби. Але це задоволення як і раніше залежало від успіхів матеріального виробництва на тій чи іншій окремій ділянці. І тільки тоді, коли масштаб виробництва так виріс, а додатковий продукт забезпечував такі резерви, такі можливості перерозподілу матеріальних благ, наявні невдачі вже перестали бути згубними для суспільства. За таких умов жорстка залежність суспільства від успіхів матеріального виробництва набула іншого вимірювання. Залишаючись разом з тим, по суті, тією ж самою, вона перестає бути щоденно першорядною, визначальною, намічається її перехід на другий, не головний план суспільного життя, його соціальних взаємозв'язків. Це надто важливо, а тому слід правильно зрозуміти, що діючі зв'язки втрачають основоположну залежність для функціонування й розвитку суспільства. Матеріальна діяльність не припиняється, не знижується її значимість, навпаки, продовжує діяти безперервно, організовано на досить високому рівні, визнається життєво важливою, необхідною для існування суспільства.
Переміщення певного виду суспільної діяльності на інший план у суспільстві реально означає не що інше як відносне вирішення будь-яких проблем, забезпечення стабільності якого-небудь виду діяльності. Це також означає, що на перший план у суспільстві виходять інші проблеми й мета, реалізація яких потребує першорядних зусиль. На основі рішення загальних завдань найбільші зусилля, турботи суспільства зосереджуються на інших проблемах соціального розвитку, створенні нової системи зв'язків, нових відносин, формуванні нової діяльності (перебудова політичної системи, суспільних відносин, відстоювання свобод, розвиток творчості, наукового прогресу і т. п.). І такі завдання також виступають як визначення суспільного розвитку, особливо важливі на тому чи іншому етапі функціонування суспільства. Тому інший план суспільного життя розкривається саме як другий не просто тоді, коли виникає нова актуальна мета та проблеми. Саме тоді попередня діяльність ніби відходить у тінь, перетворюється на своєрідний фон, виступає передумовою нового. Переміщення деяких видів суспільної діяльності на інший план зовсім не означає зниження її соціальної значимості. Висування ж того чи іншого виду діяльності на перший план — це ніяк не визнання її першорядної важливості. Однак необхідно розрізняти загальну оцінку місця і значимості тієї чи іншої діяльності у функціонуванні суспільства як системи та її тимчасову значимість.
В історії розвитку суспільства бувають настільки складні, унікальні ситуації, коли суспільство змушене водночас вирішувати декілька дуже складних і глобальних, першорядних проблем. Соціально-економічні та суспільно-політичні процеси, що відбуваються у сучасній Україні, визначають саме таку ситуацію, коли паралельно вирішуються дві найскладніші проблеми формування і розвитку державності, демократизації всіх сфер суспільного життя і здійснення найглибших ринкових перетворень. І тут важливо враховувати обставини, що існують в посттоталітарному суспільстві та накладають додаткові труднощі на процес переходу від командно-адміністративної до ринкової економіки. Сама ідея багатоукладної економіки, в якій на конкретній основі розвиваються виробництва, засновані на різних формах власності, в тому числі й приватній, вимагає суттєвої ломки свідомості з її стереотипами панування виключно державної власності на засоби виробництва. Для України, як і для інших країн, складний і тернистий шлях глибоких радикальних змін у всіх сферах життя суспільства — це об'єктивна необхідність. Історично короткий, буквально спресований проміжок часу не виключає з вжитку методів державного регулювання для прискорення економічних реформ, методу спроб і помилок при відсутності у світовій практиці аналогів подібної перебудови.
Матеріальне виробництво як процес утворення матеріальних благ, суспільного продукту не може нормально функціонувати без досягнення громадянського миру і згоди, встановлення політичної стабільності у суспільстві. Виробництво матеріальних благ — процес безперервний і удосконалюваний. Виходячи з таких підходів розуміння матеріального виробництва у реформуванні соціально-економічного життя сучасної України, виділяють основні напрямки.
По-перше. Створення в Україні демократичного ладу, прискорення економічних реформ зосереджує зусилля на розвиткові матеріального виробництва, на базі соціально орієнтованої ринкової економіки. Соціально орієнтована держава повинна піклуватися про добробут не тільки вибраної частини населення, а всіх членів суспільства без винятку. Пріоритетний акцент соціальної ринкової економіки спрямовується на створення державою сприятливих для ефективності господарської діяльності умов. Політика по цілеспрямованому досягненню таких умов повинна забезпечити найпершу потребу людини — реалізацію індивідуальних творчих можливостей у виробничій діяльності. Самі по собі такі умови не створюються, а бездіяльність держави призводить не до ефективної економіки, а до економічного хаосу. Держава повинна створити необхідні передумови для реалізації творчої діяльності особистості. Концепція соціальної держави орієнтована, насамперед, на забезпечення основних гарантованих матеріальних потреб членів суспільства. Мета й послуги держави концентруються навколо реалізації проблем: забезпечення житлом, збереження здоров'я, забезпечення інтелектуального розвитку, безпеки, пенсійне забезпечення та ін. Для суспільства концепції економічного розвитку мають реальні перспективи і, безперечно, привабливу силу.
По-друге, відродження й розвиток гаранта соціальної стабільності будь-якого суспільства — середнього класу. Найважливіше завдання для суспільства — створення умов (серед яких визначальною є освіта) для вільного входження в життя нових поколінь висококваліфікованих робітників промислового та аграрного секторів, включаючи фермерів і дрібних підприємців, наукових працівників. Складовою частиною вирішення проблем суспільства є діяльність по стримуванню соціального розшарування суспільства, по запобіганню декваліфікації та люмпенізації робітників промисловості, аграрних, науково-технічних працівників, творчої інтелігенції, відверненню вимивання високотехнологічних виробництв, руйнуванню попиту на результати інтелектуальної праці.
По-третє, з метою запобігання масовому безробіттю необхідно розробити довготривалу поетапну програму зайнятості населення, враховуючи регіональну специфіку у складі трудових ресурсів і господарської структури суспільства. Помилковою є думка, що безробіття на рівні розвинених країн Заходу стимулюватиме нетрудову активність зайнятих, а також полегшить структурну перебудову народного господарства. Але в сучасних умовах в Україні не вистачає коштів, щоб витримати тягар підтримки безробітних, а самі безробітні, на відміну від західних країн, не витримають тягаря безробіття.
Основні особливості кінцевої мети реформування економіки в Україні визначають ту соціально-економічну модель, що може скластися. Вибір стратегії соціально-економічних утворень — найскладніша проблема суспільної практики. Світова і вітчизняна практики довели безглуздість уявлень про однозначність визначених напрямків
суспільного прогресу. В досвіді людства не існує якоїсь ідеальної моделі соціально-економічного устрою для всіх країн і народів. Виходячи з особливостей змін, що сталися наприкінці XX століття у суспільному розвитку, «визначення соціально-економічної моделі розвитку суспільства має здійснюватися з урахуванням руху світового суспільства до нового типу цивілізації — формування постіндустріальних соціально інтегруючих товариств, що будуються на основі рівності, свободи, справедливості, демократії, взаємозалежності країн, що об'єктивно зростає, і становлення цілісного світу, де взаємодіють різні товариства, використовуючи досягнення освіти, науки, техніки та соціального прогресу» (Микола Горлач). Прогресивний вектор соціально-економічних перетворень складається під впливом магістральних напрямків: посилення індивідуальних особистісних начал, розвиток прав і свобод особи, в основі якого — використання потенціалу різних форм власності. Особливого значення набуває соціалізація суспільного життя, що знаходить своє втілення у розвитку громадянського суспільства. Зростаючого впливу набувають соціально-культурні, національні, релігійні та інші фактори, що визначають приналежність людей до певного типу цивілізації та культури.
Духовне виробництво
Одним з невід'ємних елементів суспільного виробництва є виробництво духовне. Суть духовного виробництва у вузькому розумінні — відтворення духовних цінностей, тобто ідей, уявлень, наукових знань, ідеалів, що як і матеріальне виробництво здійснюється в межах певних соціальних інститутів. У широкому розумінні — це вся діяльність людей по відтворенню обміну, розподілу та використанню духовних цінностей. У процесі еволюції суспільства відбувається структурування та розшарування фактично неподільної людської діяльності. Ця діяльність характеризується відокремленням і спеціалізацією різних типів і сфер діяльності, що безпосередньо вплинуло на формування й розвиток людини як істоти суспільної, культурної, історичної. Саме суспільний поділ праці складає соціально-історичну основу виникнення та існування духовного виробництва — особливої самобутньої сфери суспільного виробництва. Поділ на матеріальну і духовну працю та виділення матеріального і духовного виробництва — процес загальний та обопільний, навіть за умов відокремлення в особливу сферу суспільного життя тієї чи іншої форми діяльності, не зважаючи на суспільний поділ праці та реально діючу систему відносин у людському суспільстві, визначає анатомію матеріального і духовного виробництва.
Суспільна значимість і цінність духовної праці, її роль у функціонуванні та розвитку суспільства визначається тим, що вироблення духовних цінностей, багатства ідей, свідомості, що здійснюється особливими верствами населення - це вироблення суспільної форми свідомості. Суспільна форма свідомості - це не що інше як ідеальна форма суспільного зв'язку між людьми. Релігія, філософія, мистецтво і т. д. стають своєрідними видами виробництва, що результатом мають свідомість - ідеальну форму людських відносин, певний тип духовного спілкування людей. Релігія, право, мораль, філософія, освіта, наука, мистецтво мають функцію збереження і відтворення того суспільного організму, всередині якого вони існують як його найважливіші органи, що функціонують поряд з матеріальним виробництвом, відтворюючи суспільні відносини між людьми, забезпечуючи суспільний зв'язок.
Матеріальне і духовне виробництво інтегрують в єдине ціле — відтворення людьми своїх суспільних відносин. Люди формують свідомість, змінюють продукти свого мислення тому, що без сумнівів і поза свідомістю було б неможливим їх справжнє спілкування, сам факт встановлення суспільного зв'язку між ними. Свідомість не просто відображає вже існуючий суспільний зв'язок, а й бере активну участь у процесі його формування. Активна роль свідомості у відтворенні людьми суспільного життя не обмежується лише її участю в матеріальному виробництві, не охоплює всю сферу суспільної, соціально-перетворювальної практики. Свідомості належить виключна роль в удосконаленні знарядь праці й технологічної бази виробництва, у реформуванні суспільних відносин, у встановленні нових форм соціального спілкування між людьми. Саме у сфері суспільної свідомості на базі вже утворених відносин виробляються ідеальні форми спілкування, що протягом подальшого суспільного розвитку служать свідомо прийнятим установкам, меті, орієнтирам соціально утворювальної діяльності. Свідомість, що служить певним ідеальним ланцюгом, програмою, ідейним збудником мотивів соціально-практичної діяльності, сама повинна бути вироблена, сформована відповідно до наявних умов і обставин.
Суспільний характер духовної праці, що виробляє ідеальну форму суспільних відносин, тобто суспільну форму свідомості — головна, визначальна ознака духовного виробництва. Природа праці, яка реалізується в матеріальному і духовному виробництві, однакова. Це суспільна праця, що має властивість виробляти не просто речі, послуги або ідеї, а й суспільні відносини у формі речей, послуг та ідей. Духовне виробництво органічно пов'язане з матеріальним виробництвом. Фіксуючи особливу роль духовного виробництва в єдиній системі суспільного виробництва, важливо відмітити те, що ця роль реалізується в суспільстві внаслідок відокремлення його від матеріального виробництва, тобто в результаті суспільного поділу праці. Відносна самостійність духовного виробництва зумовлена наявністю розумового багатства й особливими функціями — виробництва і відтворення суспільних відносин. У розвитку духовне виробництво визначається потребами функціонування цілісного суспільного виробництва, і суть його визначається соціально-культурним середовищем та специфікою самого духовного виробництва. В залежності від конкретно-історичних потреб соціального розвитку його сутність конкретизується та реалізується через ряд самостійних, але взаємопов'язаних функцій: відтворення нових ідей, вироблення і відтворення знань, виробництво нових технологій, формування суспільної думки і т. п. Нові ідеї виникають тоді, коли в суспільстві виникає потреба в них, викликана неможливістю розв'язати наявні ситуації, складні життєві питання системою старих методів і засобів. У процесі розвитку та чи інша думка набуває суспільного характеру і вже неможливо категорично стверджувати відносно її змісту, що та чи інша ідея — продукт індивідуальної думки. Суб'єкт духовної діяльності, який продукує ідеї, безперечно, включений до звичайної свідомості й розділяє її обмеження й пристрасті. Але тоді ж суб'єкт організує свій розумовий духовний досвід у системі категорій і понять тієї форми свідомості, яка утворилася до нього. Перехід від звичайної свідомості на рівень теоретичного знання не звільняє індивіда від зв'язку з практичними інтересами певних соціальних спільностей, прошарків.
Розвиток ідей і знань триває і за рахунок зовнішнього впливу, що асимілюється системою або може використовуватись як аналогія. Свідоме звернення до існуючих джерел свідчить не тільки про високий ідейний потенціал історичної системи, взятої за взірець, а й про активність, життєздатність тієї соціальної системи, що звертається до таких запозичень і не боїться бути асимільованою. Так, розвиток християнського віровчення в Київській Русі спочатку проходив під сильним впливом візантійської культури. Свідомо запозичувались і впроваджувались рафіновані богословські й культурні ідеї в загальну культуру держави з самобутніми умовами розвитку суспільства. Поділ праці та виділення духовної діяльності викликало потребу у професійній підготовці підростаючого покоління до майбутньої практичної діяльності шляхом передачі систематизованих знань. Відтворення самої системи духовного виробництва може реалізуватися через розвиток, продукування нових знань та ідей, формування пізнавальних здібностей учнів — майбутніх суб'єктів духовного виробництва.
Розподіл функцій матеріального і духовного виробництва передбачає обмін діяльністю між ними. З боку духовного виробництва обмін знаходить втілення у виробництві технологій для матеріального виробництва, соціальної сфери і власне духовного виробництва. Поняття технологія склалося в середині XIX ст. стосовно наукової організації матеріального виробництва. З переходом до промисловості виникає можливість і необхідність випереджувального впровадження у виробництво наукових технологій, що розробляються безпосередньо в системі духовного виробництва. Соціальні технології досягають дві основні мети. По-перше, визначення загальної мети "соціального розвитку або окремих соціальних процесів. По-друге, розробка норм, регулювання, що забезпечує стабільне функціонування суспільства. Суспільне виробництво в єдності матеріального і духовного зумовлює певні форми зв'язків між людьми, які складають системи суспільних відносин. Послідовність зміни систем відносин у розвитку матеріального та духовного виробництва відтворює послідовність зміни способів виробництва і управління та реальних етапів історії людства.
ЕКОНОМІЧНА СОЦІОЛОГІЯ
В умовах проведення економічних реформ вивчення економічної соціології становить нагальну потребу для спеціаліста будь-якого профілю. Як спеціальна галузь соціології вона грунтується на інтеграції соціологічного й економічного підходів, що забезпечує визначення соціальної спрямованості і розвитку економіки, взаємовплив економічних і соціальних відносин, дозволяє вишукати шляхи ефективного управління людським фактором в умовах ускладнення економічного життя, виробити оптимальні взаємовідносини між: економічною і соціальними сферами.
Після вивчення матеріалу теми Ви повинні:
№ передумови появи економічної соціології як наднового соціального напрямку, об'єкт і предмет економічної соціології, проблематику її дослідждення;
№ правильно визначити місце і роль економічної соціології в системі соціологічного знання, її суть і зміст, взаємозв'язок з іншими науками;
№ особливості взаємодії соціальної і економічної сфер суспільного життя, впливу соціального механізму на розвиток економіки;
Ч> орієнтуватися у змісті ключових термінів і понять економічної соціології;
Ч> охарактеризувати основні риси і завдання сучасної економічної соціології, її теоретично-методологічні аспекти;
^розкрити характерні риси економічного життя суспільства, рорль економіки в процесах соціальних факторів на економіку.
Ключові поняття та терміті | |
• економічна соціологія • економічні відносини • соціальні відносини * економічне життя • економічна сфера • соціальна сфера • соціологічний механізм регулювання економіки | • соціальна політика • економічна поведінка * економічне мислення • економічна культура * економічна діяльність • споживча діяльність ■ • людський фактор споживацька поведінка |
{_] План (логіка) викладу і засвоєння матеріалу:
5.1. Виникнення і розвиток економічної соціології, її суть і зміст.
5.2. Соціологія економічної і соціальної сфер.
5.3. Основні наукові напрями економічної соціології.
5.4. Місце економічної культури в економічній соціології.
5.5. Взаємозв'язок економічної соціології з іншими науками.