Соціологія, як і будь-яка інша наука, використовує загальнонаукові та спеціальні соціологічні методи теоретичного й емпіричного пізнання соціальної дійсності (див. схему 15).
Схема 15
Метод соціології — це сукупність прийомів, способів та операцій теоретичного й практичного освоєння і перетворення соціальної реальності. Таку сукупність прийомів, способів та операцій заведено називати методикою соціологічного дослідження, але її використовують не лише в теоретичній та емпіричній дослідницькій діяльності, а й у соціальній практиці.
Діалектика, як всезагальний метод пізнання, дає змогу виявити й проаналізувати закономірності виникнення, функціонування та розвитку соціальної реальності — явищ, процесів, відносин, а також причинно-наслідкові зв’язки, детермінованість соціального життя людини і суспільства, малих та великих соціальних груп, обґрунтувати певні соціальні процеси.
Синергетика забезпечує виявлення та аналіз самовиникаючих, випадкових, таких, що самоорганізуються, самоуправляються, соціальних явищ і процесів, реальних та можливих біфуркацій (відхилень від норм) у соціальному житті та поведінці самоорганізованих соціальних суб’єктів та об’єктів, виявлення й аналіз соціальної акупунктури суспільства, найбільш складних і «больових» моментів у соціальних відносинах.
Історизм (порівняльно-історичний метод) дозволяє виявити, охарактеризувати та зіставити різні рівні еволюції соціального об’єкта, що досліджується, а також, певною мірою визначити основні історичні тенденції його розвитку.
Загальнонаукові методи забезпечують необхідний науковий рівень дослідження.
Спеціальні методи конкретного емпіричного соціологічного дослідження забезпечують збір, нагромадження, використання необхідної інформації про кількісні та якісні характеристики об’єкта досліджен-
ня та проведення грамотного якісного аналізу соціальних проблем.
Кожен із спеціальних методів соціологічного дослідження має своє призначення та власні характеристики (див. схеми 16, 17, 18, 19, 20)[3].
Схема 16
Схема 17
Схема 18
Схема 19
Схема 20
Різноманітність спеціальних методів соціологічного дослідження забезпечує збір, нагромадження, переопрацювання та використання необхідної об’єктивної, конкретної та достовірної інформації про реальні соціальні явища, події та процеси суспільного життя. Соціологічна інформація має свої емпіричні та теоретичні властивості. Вона, по-перше, всебічно й глибоко характеризує та дозволяє аналізувати соціальний процес, забезпечує досягнення максимальної адекватності пізнання завдяки широкій репрезентативності, стійкості та достовірності даних про кількісні та якісні характеристики об’єктів дослідження; по-друге, дозволяє виявити нові закономірності, тенденції й випадковості розвитку та функціонування соціальних відносин, явищ та процесів і тим самим істотно збагачує соціальну теорію.
Питання для самоконтролю
1. Чому соціологічні дослідження є об’єктивно необхідними?
2. У чому полягають сутність соціологічних досліджень та їхнє призначення?
3. Поняття програми соціологічного дослідження та її структура.
4. Якими є основні типи соціологічних досліджень, їхні характерні риси та призначення?
5. Що являє собою гіпотеза соціологічного дослідження, її місце та роль у дослідженні?
6. У чому сутність об’єкта соціологічного дослідження?
7. Які загальнонаукові методи використовують у процесі соціологічного дослідження?
8. У чому полягають основні спеціальні методи соціологічного дослідження і їх роль у дослідженні?
9. Які сучасні соціальні проблеми вимагають фундаментального, конкретного соціологічного дослідження?
Література
1. Андрущенко В. П. та ін. Соціологія: Підручник. — К.—Х., 1998. — С. 597—616.
2. Брегеда А. Ю. та ін. Соціологія: Навч.-метод. посібник для
самост. вивч. дисципліни. — К., 1999. — С. 40—51.
3. Методы сбора информации в социологических исследованиях. — М., 1990.
4. Паніна Н. В. Технологія соціологічного дослідження. — К., 1996.
5. Ядов В. А. Социологические исследования: методология, программа, методы. — М., 1987.
ТЕМА 4
СУСПІЛЬСТВО ЯК СОЦІАЛЬНА СИСТЕМА,
ЙОГО СОЦІАЛЬНА СТРУКТУРА
Соціологія — це наука про соціальне, а соціальне визначається передусім як суспільне і слугує для визначення та характеристики суспільства, відмінного від інших утворень живої природи. Отже, суспільство — це ключове поняття соціології як науки, а тема «Суспільство як соціальна система, його соціальна структура» є стрижневою при визначенні предмета соціології як нав-
чальної дисципліни.
Під час вивчення даної теми треба приділяти увагу насамперед науковому розумінню категорії «суспільство». Річ у тім, що під поняттям «суспільство» можна розуміти:
· невелике коло людей (наприклад «суспільство обраних»);
· товариство любителів театру;
· українське суспільство в цілому;
· все людство планети Земля.
Соціологія вивчає, як правило, третій з наведених прикладів, тобто українське, американське, російське, німецьке та інші суспільства на рівні певної країни чи держави. Хоча не ігнорує й інші визначення у дослідженні певних аспектів соціального розвитку або певних соціальних груп та процесів, тому що будь-яке суспільство — це сукупність усіх способів взаємодії та форм об’єднання людей.
4.1. СУСПІЛЬСТВО ЯК СОЦІАЛЬНА СИСТЕМА.
ТИПИ СОЦІАЛЬНИХ СИСТЕМ ТА ЇХ ХАРАКТЕРИСТИКА
Наукове визначення суспільства як соціальної системи має свою історію. Але всі соціологи згодні в тому, що суспільство у своєму розвитку має два основних історичних етапи (див.
схему 21).
Схема 21
Прості суспільства первісних людей були засновані на кровно-споріднених зв’язках, родоплемінній організації суспільства, це були суспільства без майнового розшарування, без класів та держави.
Пізніше, десь 10—6 тис. років тому, коли люди перейшли від мисливства та збирання дарів природи (від привласнювальної економіки) до землеробства та тваринництва (економіки, що виробляє), зростає виробництво, виникає можливість створення додаткового продукту та приватної власності, суспільство розшаровується на протилежні (антагоністичні) класи (наприклад, рабовласники та раби), виникає держава як організація багаторівневого управління суспільством на користь заможних класів.
Крім поняття суспільство, виникають та використовуються поняття держава, країна. Ці поняття близькі між собою, але їх неможливо ототожнювати, оскільки вони мають і свої специфічні характеристики (див. схему 22).
Схема 22
Суспільство — це складна система взаємозв’язків та взаємодій, що складаються між людьми в процесі соціального життя. Існує кілька визначень суспільства. Першою спробою наукового визначення суспільства була концепція О. Конта, в якій він, проводячи аналогію походження суспільства не з організмом людини, як було раніше, а з біологічною організацією взагалі, зосереджував увагу на необхідності розглядати всі соціальні явища у зв’язку із «загальним становищем цивілізації». Суспільство визначалося ним як сукупність окремих різнорідних елементів соціального організму. Органістський підхід до виникнення та розвитку суспільства знаходить відображення у Г. Спенсера та його послідовників, які намагалися поєднати механічно-структурне та органічно-еволюційне пояснення суті суспільства.
Е. Дюркгейм розглядав суспільство як всеохоплюючу реальність, що має самоцінність та визначає всі інші цінності.
М. Вебер визначав суспільство як взаємодію людей, що є продуктом соціальних дій, орієнтованих на інших людей.
К. Маркс системоутворювальним елементом суспільства вважав соціальні відносини і тому розглядав суспільство як сукупність людей, класів, соціальних груп, що історично розвиваються, як відносини між людьми, що складаються в процесі їхньої розумової діяльності. Суспільство, проголошував він, складається не з індивідів, а відображає сукупність зв’язків та відносин, що існують між індивідами.
Т. Парсонс визначав суспільство як особливий вид соціальної системи, що досягає найвищого рівня самодостатності. Самодостатність полягає у здатності суспільства інституціонізувати певні культурні компоненти, забезпечити широкий репертуар соці-
альних ролей та особисту мотивацію діяння індивідів.
Існує багато інших визначень суспільства, але, аналізуючи та поєднуючи наукові підходи, можна, на наш погляд, сформулювати таке визначення суспільства як соціальної системи: суспільство — це об’єднання людей, які мають єдину територію, історію та культуру, сукупність стійких взаємозв’язків та взаємодій, що складаються між людьми в процесі їхньої практично-господарської діяльності та соціального життя.
Крім простого та складного типів суспільства соціологи виокремлюють і деякі інші типи, використовуючи певні характеристики суспільства. Наприклад, за рівнем демократичності соціально-політичних відносин та відкритості зовнішньому світові виділяють два типи суспільства: відкриті та закриті; за панівною релігією визначають декілька типів суспільств, основними з них є ісламське, православне, католицьке, буддійське тощо.
Що стосується стадій розвитку суспільства, то тут існують та використовуються два основних підходи:
1. Формаційний підхід, у якому основними характеристиками стадій є власність на засоби виробництва та класова структура суспільства (див. схему 23).
2. Загальноцивілізаційний — у якому використовується ціла низка характеристик: ключова сфера економіки; організаційно-технічні характеристики економіки, основи розвитку, провідні соціальні групи та ін. (див. схему 24).
Схема 23
Аналіз основних підходів до розгляду стадій розвитку суспільства показує, що обидва вони мають свої наукові характеристики й відображають певні реальні аспекти життєдіяльності суспільства та його характерні риси на різних стадіях його розвитку.
Водночас, оскільки і перший, і другий підходи мають свої недоліки, треба знати та використовувати обидва, пам’ятаючи про те, що й сьогодні існують зовсім різні суспільства, які для свого наукового аналізу вимагають урахування як специфіки власності та наявності класів, так і особливостей основ розвитку, організаційно-технічних характеристик економіки, провідних соціальних груп, їхньої ролі у суспільному розвитку та багато інших показників і характеристик.
Схема 24
Загальноцивілізаційний підхід до аналізу стадій розвитку суспільства | |||
Основні ознаки та відмінності | Стадії суспільного розвитку | ||
Доіндустріальне суспільство | Індустріальне суспільство | Постіндустріальне суспільство | |
Період виникнення | 6 тис. років тому | 250 років тому | Остання чверть ХХ ст. |
Ключова сфера економіки | Сільське господарство | Промисловість | Сфера послуг (насамперед наука та освіта) |
Організаційно-технічні характеристики економіки | Малопродуктивне натуральне господарство на базі ручної праці та примітивної техніки | Масове товарне виробництво на основі суспільного поділу праці та машинних технологій | Високорозвинута ринкова економіка, ефективне використання НТР, інформаційних технологій |
Основи розвитку | Традиції | Поступовий НТП, дух підприємництва, конкуренції, свободи та демократії | Бурхлива НТР, теоретична поінформованість, компетентність та професіоналізм, зріла демократія |
Провідну роль відіграють | Церква та армія | Промислово-фінансові корпорації | Університети (як центри наукових знань) |
Провідні соціальні групи | Священики та феодали | Бізнесмени | Науково-технічні спеціалісти |
4.2. СОЦІАЛЬНА СТРУКТУРА СУСПІЛЬСТВА
ТА ЇЇ ОСНОВНІ КОМПОНЕНТИ.
СОЦІАЛЬНА СТРАТИФІКАЦІЯ
ТА СОЦІАЛЬНА МОБІЛЬНІСТЬ
Суспільство як соціальна система характеризується різноманітними, багатогранними людськими відносинами та певним внутрішнім устроєм. Соціальна структура суспільства — це сукупність його елементів (індивідів, соціальних спільностей та інститутів), взаємозв’язок між ними (див. схему 25).
Схема 25
Соціальні спільності — це групи людей, об’єднаних якими-небудь спільними ознаками, спільними інтересами, цінностями, спільними справами, спільною діяльністю тощо. Існують певні види соціальних спільностей, що характеризуються кількісними та якісними особливостями (див. схему 26).
Схема 26
Крім того, соціальні спільності можуть бути формальними, тобто організаційно закріпленими правовим актом, або неформальни-
ми, тобто такими, які виникають та функціонують самоорганізовано, спонтанно.
Важливим елементом соціальної структури суспільства виступають соціальні інститути як історичносформовані, стійкі, формальні та неформальні правила, норми, настанови, що регулюють різноманітні сфери людської діяльності та організовують людей у систему ролей та статусів, які утворюють соціальну систему. Взаємозв’язки та взаємодії елементів соціальної структури організовуються та регулюються якраз соціальними інститутами. Існує чотири основні групи соціальних інститутів, кожна з яких, як і кожен соціальний інститут, виконує свої функції (див. схему 27).
Схема 27
Показані на схемі соціальні інститути не існують ізольовано один від одного, вони тісно взаємопов’язані змістовно та функціонально, наприклад, соціально-політичний інститут держава діє не тільки у «своїй» політичній сфері, а й в усіх інших царинах суспільства: регулює економічну, господарсько-виробничу діяльність, забезпечує духовно-культурний розвиток, регулює сімейні стосунки тощо. А інститут сім’ї (як основна первинна соціальна спільність суспільства) існує та функціонує на перехрещенні всіх інших соціальних інститутів (власності, зарплатні, армії, освіти, виховання та ін.).
Соціальні інститути створюються та розвиваються століттями, вони безперервно удосконалюються разом з прогресивним рухом суспільства. При цьому дуже важливо, щоб органи (насамперед державні), які управляють суспільним розвитком, не запізнювалися з організаційно-нормативним оформленням тих змін, що назріли в самих соціальних інститутах за нових умов, під впливом соціально-політичного та науково-технічного прогресу.
В аналізі соціальної структури суспільства та її елементів використовують два основних підходи: класовий та стратифікаційний.
Класовий підхід забезпечує всебічний аналіз в основному соціальних класів, як найстійкіших форм соціальних спільностей, причому серед головних характеристик класів виокремлюються та піддаються аналізу лише три:
· Відношення до власності на засоби виробництва.
· Участь у розподілі матеріальних та культурних благ.
· Місце і роль в організації та управлінні суспільством.
Найбільш детальний аналіз соціальних класів здійснив К. Маркс ще в середині XIX століття. Він всебічно проаналізував становище в суспільстві кожного окремого класу, показав складну схему суспільних відносин; перехідних ступенів від одного класу до іншого. Але практично К. Маркс виокремив тільки два основних соціальних класи: клас капіталістів (буржуазії), який володіє засобами виробництва, організує його та управляє ним, привласнюючи результати чужої праці, і клас пролетарів, який, не володіючи власністю на засоби виробництва та будучи змушений продавати свою здатність працювати капіталістам, пригноблюється ними. Вихід з такого несправедливого становища К. Маркс вбачав тільки в соціалістичній революції, яка єдино здатна зруйнувати диктатуру буржуазії та утвердити диктатуру пролетаріату. Тому він абсолютизував класову боротьбу, насильство та диктатуру певного класу, насамперед — пролетаріату. В цьому — його категорична помилка.
Не можна, однак, ігнорувати класовий підхід при аналізі соціальної структури суспільства, оскільки, по-перше, у класових теоріях містяться фундаментальні наукові положення, а по-друге, соціально-класова структура як сукупність соціальних класів, певних їхніх зв’язків та відносин становить основу всіх елементів та відносин соціальної структури суспільства. Соціальні класи — це великі соціальні спільності людей, які розрізняються за їхнім місцем в історично зумовленій системі суспільного виробництва, за їхнім відношенням до засобів праці, за їхньою роллю в суспільній організації праці, а отже, за способами одержання та розмірами тієї частки суспільного багатства, яку вони мають.
Реально соціальна структура суспільства складається не тільки з класів, а й з великої кількості соціальних спільностей націй: верств, соціальних груп, прошарків, каст та ін. У зв’язку з цим ще в стародавніх суспільствах виникала ціла низка питань, і насамперед такі: чому деякі соціальні групи, прошарки багатші та мають велику владу? Чому існує нерівність? Чому в багатшому суспільстві є бідні? Наскільки великими є шанси кожного піднятися на вершину економічної та соціальної піраміди?
Головне ж у всіх цих питаннях — співвідношення рівності та нерівності. Тому соціологи, аналізуючи нерівність, говорять про існування соціальної стратифікації, під якою розуміють структурування нерівностей між різними соціальними спільностями, верствами, прошарками та групами людей. Засновниками сучасної теорії соціальної стратифікації були М. Вебер, П. Сорокін та інші соціологи початку XX століття.
Пізніше теорію соціальної стратифікації, зокрема теорію соціального статусу, розвинули англійський соціолог Генрі Дейм, американські соціологи Роберт Лінтон, Рольф Тернер та інші. Соціальна стратифікація (від лат. stratum — прошарок) — це поняття, що визначає, по-перше, структуру (розшарування) суспільства, по-друге, систему ознак соціального розшарування, тобто нерівності (див. схему 28).
Схема 28
Теорія соціальної стратифікації не ігнорує класовий підхід, навпаки, дає можливість більш чітко з’ясувати зміст і саму суть поняття класу, що відображає економічні відмінності між людьми. Але теорія соціальної стратифікації значно розширює характеристики місця, ролі, статусу та можливостей кожної соціальної групи, навіть індивіда, пояснюючи поняття статусу залежно від престижу індивіда в суспільстві.
Просування індивіда на позиції з більш високим престижем, прибутком та владою залежить від його соціальної мобільності, поняття якої було введене соціологом П. Сорокіним, а потім широко застосовувалось у працях інших дослідників.
Соціальна мобільність — це переміщення людей у суспільстві з одних соціальних верств, прошарків в інші, а також просування їх на позиції з вищим або нижчим, залежно від їхніх власних якостей та соціальних умов, статусом. Засновник теорії соціальної мобільності П. Сорокін виділяє два типи соціальної мобільності — горизонтальну та вертикальну (див. схему 29).
Схема 29 [4]
Горизонтальна мобільність — це переміщення індивіда або соціальної групи від однієї соціальної позиції до іншої, що лежать на такому самому рівні, тобто без зміни соціального статусу.
Вертикальна мобільність — це сукупність взаємодій, що сприяє переходу індивіда або соціальної групи з однієї соціальної верстви, соціального статусу на більш високий, або більш низький рівень.
Таким чином, теорія соціальної стратифікації забезпечує всебічний аналіз соціальної структури, всіх її елементів, починаючи з індивіда й закінчуючи великими соціальними групами.
4.3. СОЦІАЛЬНА СТРУКТУРА УКРАЇНСЬКОГО
СУСПІЛЬСТВА ТА ТЕНДЕНЦІЇ ЇЇ РОЗВИТКУ
Трансформація українського суспільства, що розпочалася з 90-х років, характеризується передусім формуванням найрізноманітніших форм власності: приватної, акціонерної, кооперативної, концесійної, змішаної тощо. І за кожною формою власності стоїть людина та певна соціальна спільність, які по-своєму сприймають соціальну реальність, по-своєму будують та здійснюють взаємодії, самоорганізуються, самоуправляються, залишаючись у системі державного регулювання та управління.
У зв’язку з цим сучасна соціальна структура українського сус-
пільства є дуже складною, її формування триває, але і сьогодні можна виокремити та визначити основні її елементи (див. схему 30).
Схема 30 1
На схемі відображено ті соціальні групи, що вже, в основному, сформувалися, але поглиблення диференціації українського суспіль-
ства виявляється дедалі більше, можна простежити й певні тенденції. По-перше, значно скорочується частка робітників промислових підприємств у соціальній структурі. Прогноз на початок XXI ст. показує, що 50 % робітників залишать сферу матеріального виробництва та поповнять ряди працівників сфери послуг, науки та освіти. По-друге, посилюється диференціація робітничого класу, значною стає частка представників нових соціальних спеціальностей, зростає роль їх у суспільному виробництві, поглиблюється розшарування робітників за ознаками професійності. По-третє, зростає чисельність робітничого класу, що за змістом праці, за рівнем загальної професійності не поступається інженерно-технічній інтелігенції. По-четверте, має місце подальше підвищення освітнього рівня та професійної кваліфікації робітників. По-п’яте, формуються нові класи — велика, середня та дрібна буржуазія, але ця тенденція ще не виявляється у повному обсязі.
Помітні зміни відбуваються в соціальній структурі селянства. По-перше, значно зменшується чисельність зайнятих безпосередньо продуктивною працею в полі й на фермах. По-друге, зростає чисельність зайнятих переробкою сільськогосподарської продукції та сировини. По-третє, збільшується чисельність зайнятих у сфері обслуговування на селі та на сезонних роботах. По-четверте, спостерігається поступове зростання авторитету й ролі кваліфікованої землеробської праці. По-п’яте, поширюється маргіналізація суспільства, багато селян залишають землю, однак чимало й тих, хто залишає місто та повертається до землі, в село.
Процеси маргіналізації відбиваються ще в одній тенденції — формуванні середнього класу. Середній клас — це насамперед високопродуктивні й широкоінформовані, ініціативні та заповзятливі працівники. Саме інформаційно-інноваційний тип особи стає суб’єктом технічної модернізації та політичної демократизації. Тому представники середнього класу добре заробляють, володіють необхідним обсягом благ, задоволені працею, беруть активну участь в управлінні, сміливо дивляться у завтрашній день.
За останніми даними, в Україні середній клас ще не сформований, малочисельний, охоплює близько 20 % населення. Однак дехто з учених твердить, що середні верстви населення уже «становлять хребет українського суспільства»1. Реально ж середній клас в Україні тільки формується, а тому й соціальна структура українського суспільства перебуває на етапі становлення, вона нестійка, недосконала, отже, й суспільство не можна вважати досить стабільним.
Питання для самоконтролю
1. Що таке суспільство?
2. Чим характеризується соціальна система?
3. Які ви знаєте соціальні спільності та чим вони характеризуються?
4. Сформулюйте визначення соціальної структури суспільства.
5. Які існують підходи до аналізу соціальної структури суспіль-
ства?
6. У чому полягає сутність теорії соціальної стратифікації?
7. Що таке соціальні інститути, якою є їхня роль у суспільстві?
8. Якими є особливості соціальної структури сучасного українського суспільства?
9. Назвіть основні тенденції розвитку структури сучасного українського суспільства.
Література
1. Андрущенко В. П. та ін. Соціологія: Підручник. — К.—Харків, 1998.
2. Куликов Л. М. Основы социологии и политологии. — М., 2000.
3. Вебер М. Избранные произведения. — М., 1990.
4. Сорокин П. Человек. Цивилизация. Общество. — М., 1992.
5. Якуба О. О. Соціологія: Навч. посібник. — Харків, 1996.
ТЕМА 5
СОЦІОЛОГІЯ ОСОБИ
Життєдіяльність людини, яка вступає у відносини з іншими людьми з метою задоволення своїх потреб, є суттю і головним змістом усіх процесів, що відбуваються у суспільстві. Конкретно-історичні типи, види і форми взаємодії людей визначають сутність соціальних явищ і процесів, суперечності й тенденції розвитку суспільного життя. Однак не лише життєдіяльність людини характеризує якісну визначеність суспільства, а й суспільство формує людину як істоту розумну, мислячу, здатну до цілеспрямованої творчої діяльності. Суспільство — світ людей. Людина в суспільстві народжується, живе, розвивається, стає особистістю, але все це — дуже складний і тривалий процес, який є серцевиною розвитку будь-якого суспільства. Соціологія особи — це така галузь соціології, яка має предметом вивчення особу як об’єкт і суб’єкт соціальних відносин у межах соціально-історичного процесу і ціннісних суспільних систем.