Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Словник основних філософських термінів




Абстрагування – метод наукового дослідження, що полягає в мисленнєвому виокремленні з усіх ознак суттєвих, найістотніших, найзагальніших (властивостей, зв'язків) конкретного об'єкта пізнання.

Агностицизм – заперечення можливості пізнання сутності речей і закономірностей розвитку дійсності.

Аксіологія – вчення про цінності.

Акумулятивна функція мови – здійснюється завдяки здатності мови накопичувати і зберігати знання.

Антиномія – суперечність між двома твердженнями, що взаємно виключають одне одного, але однаково переконливо доводяться логічно.

Антропоцентризм – розуміння людини як центру і найвищої мети Всесвіту.

Алейрон – у Анаксімандра – загальне в речах, першооснова розмаїтого світу, матеріальна безкінечна, невизначена, незнищувана частка.

Апорія – суперечність у міркуванні, яка здається непереборною.

Апріорний – той, що передує досвіду, не ґрунтується на ньому.

Субстанція – філософська категорія для позначення внутрішньої єдності всіх форм саморуху матерії, всієї різноманітності явищ природи та історії.

Схоластика – середньовічна ідеалістична філософія, представники якої намагалися теоретично обґрунтувати релігійний світогляд. їй властива умоглядність, догматизм, звернення до Біблії, як до найвищого критерію істини.

Телеологія – вчення, за яким розвиток є здійсненням напередвизначеної мети і все в розвитку природи й суспільства доцільне. Доцільність є наслідком діяння нематеріальних сил, Бога. Заперечує причинне пояснення явищ.

Теологія – богослов'я, сукупність релігійних доктрин про сутність і діяльність Бога, побудованих на основі текстів, що приймаються як Божественне одкровення.

Теоцентризм – світоглядний принцип, відповідно до якого Бог визнається джерелом і основою всього сущого ("Все, що є, – все від Бога").

Теософія – містичне богопізнання.

Трансцендентний – (від лат. – той, що виходить за межі). У філософії І. Канта – той, що лежить поза межами свідомості і пізнання, непізнаванний.

Трансцендентальна логіка – у Канта – вчення, яке досліджує можливості всезагального і необхідного знання як позадосвідного, потойбічного.

ПІДРУЧНИКИ І НАВЧАЛЬНІ ПОСІБНИКИ

Андрущенко В.П., Михальченко М.І. Сучасна соціальна філософія. – К.: Генеза, 1996.

Барулин B.C. Социальная философия. – М.: Изд-во МГУ, 2001.

Бичко I.B., Бойченко I.B., Табачковсъкий В.Т. та ін. Філософія: Підручник. – К., 2001.

Бойченко І.В. Філософія історії: Підручник. – К., 2000.

Буслинський В А., Скрипка П.І. та ін. Філософія: Навч. посіб. – К., 2002.

Введение в философию: Учеб. пособие / Рук. авт. кол. И.Т. Фролов. – 2-е изд. перераб. и доп. – М., 2001.

Вступ до філософії: історико-філософська пропедевтика: Підручник / Г.І. Волинка, В.І. Гусев, І.В. Огородник, Ю.О. Федів. – К.: Вища шк., 1999.

Ільїн В.В., Кулагін Ю.І. Філософія: Підручник: У 2 ч. – К.: Альтпрес, 2002.

Історія філософії: Підручник / За ред. В.І. Ярошовця. – К.,2002.

Кремень В.Г., Ільїн ВЛ. Філософія: мислителі, ідеї, концепції: Підручник. – К.: Книга, 2005. – 528 с.

Новая философская энциклопедия: В 4 т. – Т. 2. - М., 2001.

Огородник І.В., Русин М.Ю. Українська філософія в іменах. –К., 1997.

Спиркин А.Г. Философия: Учебник. – М.: Гардарики, 2001.

Федів Ю.О., Мозгова Н.Г. Історія української філософії: Курс лекцій. – К., 2001.

Філософія політики: Короткий енциклопедичний словник / Ред. колегія: Л.B. Губерський, В.П. Андрущенко, М.І. Бойченко та ін. – К., 2002.

Філософія: Навч. посіб. / Л.B. Губерський, І.Ф. Надольний, В.Б. Андрущенко та ін.; За ред. І.Ф. Надольного. – 5-те вид., випр. і доп. – К.: Вікар, 2005. – 455 с. – (Вища освіта XXI століття).

Філософія: Підручник / За заг. ред. М.І. Горлача, В.Г. Кременя, В.К. Рибачка. – X.: Консум, 2001.

Філософія: Посіб. для студентів ВНЗ / Є.М. Причепій, А.М. Черній, В.Д. Гвоздецький, А.А. Чекаль. – К.: Вид. центр "Академія", 2001.

ОСНОВНІ ПЕРШОДЖЕРЕЛА

Арістотель. Метафізика. – К.: Основи, 2000.

Бекон Ф. Новый Органон // Сочинения: В 2 т. – М.: Мысль, 1972. – Т. 2.

Белл, Даніел. Прихід постіндустріального суспільства. Сучасна зарубіжна соціальна філософія. – К., 1996.

Бердяев НА. О назначении человека. – М.: Республика, 1993.

Вебер М. Протестанська етика і дух капіталізму. – К.: Основи, 1994.

Габермас, Юрген. Філософський дискурс модерну. – К., 2001.

Гадамер, Ганс-Георг. Істина і метод. Основи філософської герменевтики: В 2 т. – Т. 1. – К., 2000.

Гегель, Георг В.Ф. Философия истории. – СПб.: Наука, 2000.

Гегель, Георг В.Ф. Основи філософії права. – К.: Юніверс, 2000.

Гельвецій, Клод Андріан. Про людину, її розумові здібності та виховання. – К., 1994.

Гоббс, Томас. Левіафан, або Суть, будова і повноваження держави церковної та цивільної. – К., 2000.

Грушевський М. Хто такі українці і чого вони хочуть. – К., 1991.

Гуссерль Э. Феноменология внутреннего сознания времени // Собрание сочинений. – Т. 1. – М., 1994.

Деркарт, Рене. Міркування про метод, щоб правильно спрямувати свій розум і відшукати істину в науках. – К., 2001.

Енгельс Ф. Людвіг Фейєрбах і кінець класичної німецької філософії // Маркс К„ Енгельс Ф. Твори. – 2-ге вид. – К., 1964. – Т. 21.

Енгельс Ф. Діалектика природи // Маркс К., Енгельс Ф. Твори. – 2-ге вид. – Т. 20.

Камю Ф. Бунтующий человек. – М.: Политиздат, 1990.

Копнін П.В. Проблемы диалектики как логики и теории познания. – К., 1982.

Кьеркегор С. Страх и трепет. – М., 1993.

Ленін В.І. Матеріалізм і емпіріокритицизм // Повн. зібр. тв. – Т. 18.

Локк. Джон. Досвід про людське розуміння. – К., 2001.

Макіавеллі Н. Державець. – К., 2001.

Маркс К. До критики політичної економії // Маркс К„ Енгельс Ф. Твори. – 2-ге вид. – К.: Політвидав, 1963. – Т. 13.

Маркс К. Економіко-філософські рукописи 1844 року // Маркс К„ Енгельс Ф. Твори. – К.: Політвидав України, 1980. – Т. 42.

Ніцше, Фрідріх. Так казав Заратустра. Жадання влади. – К.: Основи, 1993.

Ортега-і-Гассет, Хосе. Що таке філософія? // Ортега-і-Гассет X. Вибрані твори. – К., 1994.

Платон. Держава. – К.: Основи, 2000.

Поппер, Карл. Відкрите суспільство та його вороги: В 2 т. – К.: Основи, 1994.

Рассел, Бертран. Історія західної філософії. – К., 1995. –Кн. 1.

Руссо, Жан-Жак. Про суспільну угоду, або Принципи політичного права. – К.: Port-Royal, 2001.

Сартр, Жан-Поль. Экзистенциализм – это гуманизм // Сумерки богов. – М., 1989.

Сковорода Григорій. Кольцо. Дружеский разговор о душевном мире // Зібр. творів: У 2 т. – Т. 1. – К.: Наук, думка, 1973.

Соловьёв B.C. Оправдание добра // Сочинения: В 2 т. – М.: Мысль, 1988.

Тейяр де Шарден, П. Феномен человека. – М., 1987.

Тойнбі А Дослідження історії. – К.: Основи, 1995.

Тоффлер А. Третя хвиля. – К.: Видав, дім “Всесвіт”, 2000.

Фейєрбах Л. Сутність християнства. – М.: Мысль, 1965.

Франко І.Я. Поза межами можливого 11 Зібр. творів: У 50 т. – К.: Наук, думка, 1986. – Т. 45.

Українка Леся. Contra spem spero. Сім струн // Вибрані твори. – К., 1974.

Франк С.Л. Духовные основы общества. – М., 1992.

Фрейд, Зігмунд. Вступ до психоаналізу. – К.: Основи, 1998.

Хантингтон С. Столкновение цивилизаций. – М., 2003.

Шевченко Т.Г. I мертвим і живим...// Кобзар. – К., 1972.

Шинкарук BJ. Розум, свобода та долі діалектики. – К., 2001.

Шопенгауэр, Артур. Мир как воля и представление. – М., 1991.

Шпенглер О. Закат Европы. – М., 1993. – Т. 1.

Юркевич А. Серце та його значення у духовному житті людини згідно з ученням слова Божого. – К.: Абрис, 1993.

Ясперс К. Смысл и назначение истории. – М., 1991.

 

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-11-05; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 441 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Если вы думаете, что на что-то способны, вы правы; если думаете, что у вас ничего не получится - вы тоже правы. © Генри Форд
==> читать все изречения...

2317 - | 2225 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.011 с.