Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Духовна сфера суспільства




Поняття «духовне», «духовність» завжди мали у філософії фундаментальне значення.

Вони відіграють визначну роль у ключових проблемах: людина, її місце і призначення у світі, зміст її буття, культура, суспільне життя тощо.

Поняття «духовне», «духовність» є похідними від слова «дух» (лат. spirit та грець. пневма), що зустрічається вже в античній культурі та означає «рухливе повітря», «дихання», носія життя, його енергетичний, активно-творчий початок.

Уже в первісну епоху складаються перші уявлення про духовність.

Тут панує ідея одухотвореності всього світу, що втілена у понятті «демон», яке означало властиву кожній речі живлющу одухотворену силу.

Але поняття «духовності» як специфічної людської властивості ще не було. Воно сформувалося в античності, де активно використовувалися поняття «логос», «пневма» як космічні початки.

На відміну від натурфілософії вже у Платона розмежовується та протиставляється тілесне й духовне.

Арістотель розглядає тілесне та духовне як рівно необхідні, хоча і з різних причин, початки буття.

Новий підхід формулюється у християнській традиції.

Тут дух має обличчя, розуміється як уособлений Абсолют.

Дух Святий означає животворну силу божества.

Водночас виникає уявлення про наявність розумної душі як специфічної ознаки людини, яка виділяє її з тваринного світу та уподібнює Богу (Фома Аквінський).

Починаючи з епохи Відродження, поняття «духу» вже частіше стає визначенням активного початку людини, її творчої потенції, пригладжувалось протиставленням духовного та тілесного.

Проте ці завоювання філософської думки на шляху осягнення духовності багато в чому втрачені в епоху Просвітництва, що раціоналізувала людину та витіснила поняття духу із засобів визначення людини.

Ця тенденція стала силою у матеріалістичній традиції.

«Дух», «духовне» стали синонімами свідомого, розумного.

Духовне життя у марксистській філософії тривалий період ототожнювалося з процесом виробництва та відтворенням свідомості, а духовне життя особи, її духовний світ залишалися поза межами філософського міркування.

Душа і духовне зводились до психологічного і теж не стали предметом філософського дослідження.

Проте у вітчизняній філософській традиції увага до проблеми духовності була завжди великою.

Вже Київська Русь успішно сформувала духовно-моральний ідеал із перевагою духовного над матеріальним, щоб підтримати духовну домінанту життя. («Повість минулих літ», «Домострой» тощо).

Проблема духовності була провідною в російській релігійній філософії кінця ХІХ - початку ХХ ст.

Її розробка пов’язана з іменами Ф.Достоєвського, В. Соловйова, Л.Толстого, М.Бердяєва, П.Флоренського, С.Булгакова.

В сучасній філософії проблема духовності набуває дедалі більшої актуальності.

Це пов’язано з загальним антропологічним поворотом, що стався у сучасній філософії, і з прагненням подолати раціоналізм та ірраціоналізм у розумінні людини, з обміркуванням підстав глобальної духовної кризи, що вразила людство у ХХ ст., пошуком шляхів її подолання.

Життя суспільства – складний, цілісний процес активно-творчої діяльності людей, яка спрямована на засвоєння та перетворення світу, створення, збереження, примноження, засвоєння культури, у ході чого задовольняються, виробляються, розвиваються людські потреби.

Світ культури – це світ предметів, наповнений ідеальним змістом та значенням, у яких закодована, акумульована соціальна інформація, досвід багатьох поколінь.

У світ культури, в якому розгортається життя суспільства, входять цінності та норми, ідеї та образи, звичаї та традиції.

У реальному суспільному житті щільно переплетені та рівно необхідні матеріальне, речове та ідеальне, духовне.

Духовне пронизує усі сфери суспільного життя – економічну, соціальну, політичну, суто духовну. Адже у будь-якому виді діяльності людина прагне задовольнити не тільки матеріальні, але й духовні потреби.

Духовне життя суспільства охоплює не тільки ідеальні явища, але й суб’єктів духовного життя, які мають певні потреби, інтереси, ідеали, а також соціальні інститути, що займаються виробництвом, розподілом та зберіганням духовних цінностей (клуби, бібліотеки, театри, музеї, навчальні заклади, релігійні та суспільні організації тощо).

Отже, духовна сфера – це духовне життя людей, яке цілеспрямовано організується суспільством.

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-11-05; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 532 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Ваше время ограничено, не тратьте его, живя чужой жизнью © Стив Джобс
==> читать все изречения...

2245 - | 2190 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.011 с.