Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Філософські ідеї та школи в Стародавній Індії




Походження філософії

Питання виникнення філософії пов'язане зі становленням світогляду, його розвитком та ступенями зрілості. Відомо, що ще в сиву давнину людина почала осмислювати свої дії стосовно природи та інших людей, бачила різницю між світом існуючим і бажаним. Тому людина почала приписувати природі певні риси, створювати програми, які б запобігли гніву природи, викликали її доброзичливість до себе. В результаті виникла міфологія.

Міфічний тип світогляду грунтувався на уособленні та одушевленні сил природи, приписуванні їм людських рис. Він відображав і закріплював досвід людей первісного суспільства. В міфології не було чіткого розмежування людини і середовища, природного й надприродного, думок та емоцій. Це було невіддиференційоване, цілісне світорозуміння. У її надрах зародились елементи моралі, релігії, філософії, мистецтва, науки.

На зміну міфічних, релігійних, розпливчастих уявлень мали з'явитися сухі й точні поняття, які могли б показати, як одне явище виникає з іншого, породжує його.

З їх появою у формі натурфілософії з'явився матеріалізм. Причиною виникнення натурфілософії було те, що природознавство тоді ще не було виділено в окрему галузь, природа мисленно не була розчленована. Проте зароджувався новий спосіб мислення, згідно з яким філософія пояснювала як одне явище випливало з іншого, одне знання — з іншого. Думка заглиблювалась у сутність. З'явилось теоретичне мислення.

Перед людством постало триєдине завдання:

зрозуміти світ таким, яким він є; пізнати людину (її внутрішній світ) такою, якою вона є; визначити місце людини в світі і на цій основі сформувати її цілі та завдання.

Вирішення першого завдання привело до появи природничих наук (в лоні філософії). Вирішення другого — до появи суспільних наук. Вирішення третього - до визначення головної мети людини, обгрунтування її ідеалів, оцінок, практичної й теоретичної діяльності.

У процесі виникнення й розвитку філософія тлумачилась як знання, позбавлене чуттєвої конкретності (знання про сутність, про загальне). Які наука, вона виражає свої знання в теоретичній формі, хоч і відрізняється від неї, а також від релігії, яка орієнтується на непізнавальне осягнення сфери надприродного буття, фіксує його лише в актах віри.

 

Філософські ідеї та школи в Стародавній Індії.

Зародки філософського мислення в Індії сягають глибокої давнини (2500-2000 р. до н.е.). Зміст цього мислення відображають Веди, Брахмани, Упанішади. Веди – пам’ятники індійської літератури, написані віршами і прозою. Брахмани – це своєрідні коментарі до текстів Вед, в яких особлива увага звертається на тлумачення одвічного смислу ритуалів. Упанішади – завершальний етап у розвитку Вед. Характерною особливістю стародавньоіндійського світогляду є те, що в ньому простежується органічний процес переходу від міфологічно-релігійного світогляду до філософії. Аналіз перших, власне вже філософських, систем даршан можна подати через такі школи, як йога, санкх’я, міманса, веданта, вайшешика, н’яя, червака-локаята. Слід зауважити, що ці школи характеризуються неоднорідністю, а їх основою є ставлення до Вед. Ті даршани, які визнають авторитет Вед (санкх’я, н’яя, вайшешика, йога, міманса, веданта), називаються астіка. А ті, які не приймають авторитету Вед, називаються настіка (червака-локаята). Філософські ідеї школи йога виходить із своєрідного з’ясування питання про сутність відношення душі і тіла, духовного і тілесного. Світогляд у санкх’ї базується на уяві, що в світі існують два самостійних начала: пракріті(субстрактна першопричина) і пуруша(«Я», дух, свідомість). Санкх’я вважає, що Всесвіт виник завдяки впливу пуруші на пракріті. Особливістю староіндійської філософської школи міманса є те, що вона визнає реальність зовнішнього світу і заперечує роль Бога у створені цього світу. Міманса, виступаючи суперником буддизму у вченні про сутність світу, рішуче заперечує ідею нереальності, або ілюзорності світу, миттєвості його існування, пустоти або ідеальності його. Стародавня індійська філософська школа веданта бере свій початок у вченнях Упанішад. Основою веданти є обґрунтування існування Брахмана(Бога), який є кінченою і єдиною основою буття. Людська душа(Аман) тотожна з Брахманом і його емпіричним втіленням. Брахман характеризується як єдність буття, свідомості і раю. Реальний світ – це сам Брахман у своєму емпіричному прояві. Філософська школа вайшешика характеризується тим, що вона найбільш тісно пов'язана з природничо-науковими уявленнями тодішнього суспільства. Вчення школи вайшешика про атоми ґрунтується на основі математичної теорії про нескінченно малі. За вченням вайшешика, все існуюче обіймають 7 категорій: субстанція, якість, дія, загальне, особливе, притаманне, заперечення або небуття. Оригінальність філософської школи н’яя виявляється в тому, що вона є вершиною староіндійської логіки і теорії пізнання. Логіка н’яя виникла в процесі узагальнення прийомів і методів публічних філософських виступів. Щодо теорії пізнання н’яя, то вона виходить із принципу: знання відповідає об'єктивній дійсності, яка існує незалежно від суб'єкта пізнання. Серед філософських шкіл Стародавньої Індії виняткове місце посідає чарвака-локаята, яка не визнає авторитету Вед, не вірить у життя після смерті, заперечує існування Бога, оригінальна визначає начала буття і сутність процесу пізнання. Вирішуючи вічну філософську проблему – смисл людського життя – чарвака-локаята вбачає сенс людського існування в щасті. А щастя розуміє як насолоду, що має добуватися через діяльність людини, людина сама має це щастя створити.

 

3. Основні напрямки в філософії Стародавнього Китаю

Характерними рисами філософії Стародавнього Китаю були:

- тлумачення міфологічних подій як реально-історичних;

- реалістична увага до питань управління державою, регламентація відносин між "вищими" і "нижчими", батьками і дітьми, старшими і молодшими;

- зневажливе відношення до природничо-наукових знань.

Найбільші філософські школи Стародавнього Китаю - це конфуцианство і даосизм. Основоположником конфуціанства є філософ Конфуцій. Конфуцій є типовим прикладом вчителя-мудреця, який наставляє людей не тільки словом, але і всім способом свого життя. У центрі його учення - людина як член суспільства. Головною людською якістю, на думку Конфуція, є гуманність або "любов до людей". Багато уваги Конфуцій приділяв питанням управління державою. На його думку, відносини між підданими і підлеглими повинні бути врегульовані по аналогії з відносинами в сім'ї. Кожна людина повинна чітко дотримуватися своїх обов'язків і не відступати від них.

Другою найбільшою філософською школою і релігією Стародавнього Китаю був даосизм. Засновником даосизму є Лао Цзи. На відміну від конфуціанства, даосизм звернений виключно до внутрішнього світу людини. Тільки у собі, в глибинах своєї свідомості і душі, людина може відкрити Дао - містичну суть миру, його першопричину, сенс і кінцеву мету. Дао – загальний шлях. Все існує відповідно цього шляху. Ставши на шлях самоспоглядання і відкривши Дао, людина може знайти фізичне безсмертя, перейшовши на вищий рівень існування.

У більшості філософських шкіл переважала практична філософія, яка була тісно пов'язана з проблемами житейської мудрості, моралі, пізнання природи і соціальним управлінням.





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-11-05; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 1445 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Студент всегда отчаянный романтик! Хоть может сдать на двойку романтизм. © Эдуард А. Асадов
==> читать все изречения...

2464 - | 2202 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.007 с.