Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Рішення задач методом пошуку в просторі станів




Методи рішення задач

Функціонування багатьох ІС носить цілеспрямований характер (прикладом можуть служити автономні інтелектуальні роботи). Типовим актом такого функціонування є рішення задачі планування шляхів досягнення потрібної мети з деякої фіксованої початкової ситуації. Результатом рішення задачі повинен бути план дій із сукупності дій. Такий план нагадує сценарій, у якому в якості відносин між вершинами виступають відносини типу: "ціль – підціль" "цілі – дія", "дія – результат" і т.п. Будь-який шлях у цьому сценарії, що веде від вершини, яка відповідає поточній ситуації, у кожну із цільових вершин, визначає план дій.

Пошук плану дій виникає в ІС лише тоді, коли вона зіштовхується з нестандартною ситуацією, для якої немає заздалегідь відомого набору дій, який приводять до потрібної мети. Всі задачі побудови плану дій можна розбити на два типи, яким відповідають різні моделі: планування в просторі станів (SS-проблема) і планування в просторі задач (PR-проблема).

У першому випадку вважається заданим деякий простір станів. Опис станів включає стан зовнішнього світу і стан ІС, які характеризуються рядом параметрів. Стани утворять деякі узагальнені стани, а дії ІС або зміни в зовнішньому середовищі приводять до зміни актуалізованих у цей момент станів. Серед узагальнених станів виділені початкові стани (як правило, один) і кінцеві (цільові) стани. SS-проблема полягає в пошуку шляху, який веде з початкового стану в один з кінцевих. Якщо, наприклад, ІС призначена для гри в шахи, то узагальненими станами будуть позиції, які є на шахівниці. В якості початкового стану може розглядатися позиція, яка зафіксована в даний момент гри, а в якості цільової позиції – множина нічийних позицій. Відзначимо, що у випадку шахів пряме перерахування цільових позицій неможливе. Матові й нічийні позиції описані мовою, відмінною від мови опису станів, що характеризуються розташуванням фігур на полях дошки. Саме це ускладнює пошук плану дій у шаховій грі.

При плануванні в просторі задач ситуація трохи інша. Простір утвориться в результаті введення на множині задач відносин типу: "частина – ціле", "задача – підзадача", "загальний випадок – окремий випадок" і т.п. Інакше кажучи, простір задач відбиває декомпозицію задач на підзадачі (цілі на підцілі). PR-проблема полягає в пошуку декомпозиції вихідної задачі на підзадачі, що приводить до задач, рішення яких системі відомо. Наприклад, ІС відомо, як обчислюються значення sin(x) і cos(x) для будь-якого значення аргументу і як здійснюється операція розподілу. Якщо ІС необхідно обчислити tg(x), то рішенням PR-проблеми буде подання цієї задачі у вигляді декомпозиції tg(x)=sin(x)/cos(x) (крім х=π/2+kπ).

 

Рішення задач методом пошуку в просторі станів

Подання задач у просторі станів припускає подання ряду описів: станів, множини операторів і їхніх впливів на переходи між станами, цільових станів. Описи станів можуть являти собою рядки символів, вектори, двовимірні масиви, дерева, списки і т.п. Оператори переводять один стан в інший. Іноді вони подаються у вигляді продукцій A => B, які означають, що стан А перетвориться в стан В.

Простір станів можна подати як граф, вершини якого позначені станами, а дуги – операторами. Таким чином, проблема пошуку рішення задачі < А, В > при плануванні за станами подається як проблема пошуку на графі шляху з А в В. Як правило графи не задаються, а генеруються в міру потреби.

Розрізняються сліпі й спрямовані методи пошуку шляху. Сліпий метод має два види: пошук углиб і пошук ушир. При пошуку вглиб кожна альтернатива досліджується до кінця, без обліку інших альтернатив. Метод поганий для "високих" дерев, тому що легко можна прослизнути повз потрібну гілку і затратити багато зусиль на дослідження "порожніх" альтернатив. При пошуку вшир на фіксованому рівні досліджуються всі альтернативи і тільки після цього здійснюється перехід на наступний рівень. Метод може виявитися гіршим за метод пошуку вглиб, якщо в графі всі шляхи, що ведуть до цільової вершини, розташовані приблизно на одній і тій же глибині. Обидва сліпих методи вимагають великої витрати часу і тому необхідні спрямовані методи пошуку.

Метод гілок і границь. З незакінчених шляхів, що формуються в процесі пошуку, вибирається найкоротший і продовжується на один крок. Отримані нові незакінчені шляхи (їх стільки, скільки гілок у даної вершини) розглядаються поряд зі старими, і знову продовжується на один крок найкоротший з них. Процес повторюється до першого досягнення цільової вершини, рішення запам'ятовується. Потім з незакінчених шляхів, що залишилися, виключаються довші, ніж закінчений шлях, або рівні йому, а що залишилися продовжуються за таким же алгоритмом доти, доки їхня довжина менша за закінчений шлях. У підсумку або всі незакінчені шляхи виключаються, або серед них формується закінчений шлях, більш коротший, ніж раніше отриманий. Останній шлях починає відігравати роль еталона і т.д.

Алгоритми пошуку шляху на графі розрізняються також напрямком пошуку. Існують прямі, зворотні й двонаправлені методи пошуку. Прямий пошук іде від вихідного стану і, як правило, використовується тоді, коли цільовий стан заданий неявно. Зворотний пошук іде від цільового стану і використовується тоді, коли вихідний стан заданий неявно, а цільовий – явно. Двонаправлений пошук вимагає задовільного рішення двох проблем: зміни напрямку пошуку й оптимізації "точки зустрічі". Одним із критеріїв для рішення першої проблеми є порівняння "ширини" пошуку в обох напрямках – вибирається той напрямок, який звужує пошук. Друга проблема викликана тим, що прямий і зворотний шляхи можуть розійтися і чим вужчий пошук, тим це більш імовірно.

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-10-27; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 2995 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

В моем словаре нет слова «невозможно». © Наполеон Бонапарт
==> читать все изречения...

2234 - | 2193 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.011 с.