Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Тематичні групи та художні особливості ісландських саг




На думку багатьох дослідників, література Скандинавії виросла з давньоісландської літератури. Відкриття і заселення Ісландії було одним із результатів походів вікінгів. Історія ісландської літератури, як, власне, і історія країни нараховує більше тисячі років. Дізнатися про події тисячолітньої давнини нам допогають саги. Сага – давньоскандинавське народне епічне оповідання, поетичний переказ, легенда, повість про богів та героїв. На відміну від героїчної поезії та міфів сага – явище суто ісландське. Дослідження саг та інших творів ісландців переконує в тому, що при всій ізольованості і розкиданності їхніх поселень і відірваності острова від великого світу вони зовсім не були байбаками, мешканцями ведмежих барлог. Можна почати з того, що вони не були домосідами. За найменшої можливості вони відвідували сусідів та друзів, а при зустрічі жадібно розпитували про новини. З викладення правил, якими повинна керуватися людина, що прийшла в чужий дім, власне, і починаються «Промови Високого», збірник життєвих афоризмів у «Старшій Едді» [1]. Ідеал ісландця добре виражений в короткій розповіді «Про Аудуна з Західних Фьордів». Аудун – небагатий бонд, який здійснив велику подорож в Норвегію, Гренландію, Данію, Рим і повернувся на батьківщину. Це захоплююча розповідь, але цікаво, що ісландці, які створили її, не мали потреби в тому, щоб якось пояснити причини такої далекої мандрівки Аудуна, - просто він захотів побачити світ і показати себе. Любов до заморських мандрівок, а також подорожей по Ісландії була своєрідним коррелятом замкненості повсякденного буття ісландців. Усі зв’язки між персонажами саги та історичними подіями – реальні та конкретні. Втеча з Норвегії, що об’єднувалася королем; відносини ісландців з іноземними правителями, участь їх у війнах та походах, виконання місій, торгові подорожі та ін. – все це свідчить про те, що широкий світ саги зовсім не є «чужим світом» персонажів. Навпаки, вони всюди відчувають себе як вдома, легко освоюються, перебування на чужині не сковує їхньої ініціативи. Герой саги – частина реально соціального цілого, учасник історичного процесу. Не дивлячись на те, що деякі саги, як от «Сагу про Людей з Піщаного Берега», можна назвати «місцевими хроніками», їх зміст був широко відомий і в інших районах Ісландії. Сага була загальноісландським здобутком не в меншій мірі, ніж еддична чи скальдична поезія. Навряд чи знайдеться така сага про ісландців, яка обмежувалася б однією невеликою ділянкою, - завжди в наявності й більш широка перспектива: інші місцевості в Ісландії, Норвегія, Гренландія, інші країни Півночі, Англія, Ірландія, Схід, а то і Новий Світ! Заслуговує уваги ще й та обставина, що історія Норвегії відома переважно з творів, створених ісландцями (основні саги про норвезьких конунгів – ісландського походження), і те, що більшість скальдів на службі у північних конунгів також були ісландцями [2 Ісландцям був властивий живий інтерес до новин, звідки б вони не приходили, до збирання і передачі цих відомостей з покоління в покоління – до тих пір, доки частина цієї інформації, звичайно, відібранної і переробленої за законами, які керують усною традицією, не отримувала нове життя в письмовому вигляді, у формі саги [3].

 

Мистецтво слова досягло на острові неабиякого розквіту та багатоманітності. В цих формах соціальної пам’яті втілювались головні духовні цінності ісландців, їхні уявлення про світ і людину, та її гідність. Культура була тим засобом, який об’єднував ісландців у народ, підвищував його самосвідомість і зміцнював життєздатність. Звичайно, неабияка повага, якою, користувались ісландці за морем, наприклад у норвезьких конунгів, що незмінно відзначали їх перед усіма іншими людьми, визнаючи їхні особливі якості і виключні переваги, - культивована сагою вигадка, і важко сказати, які факти за нею стояли. Але ці численні розповіді – показник самооцінки ісландців. Навряд чи доводиться сумніватися в тому, що високі етичні стандарти, втілені в сагах та «Едді», слугували суттєвим фактором суспільного життя, стимулом, який сприяв виробленню життєвої стійкості ісландців, такої необхідної в умовах їхнього буття, бідного в матеріальному відношенні, навіть якщо вимірювати його невисоким європейським масштабом середніх віків [4]. Усна прозова розповідь про людей і факти була найважливішою формою зберігання та передачі соціальної інформації в Ісландії. Уся інформація про ісландців, їхнє життя та інтереси відображувалась у сагах. Сагам надавалося виключного значення, їх ретельно культивували та зберігали. І тому при всіх сумнівах у достовірності саг як історичних свідчень беззаперечно, що про життя ісландського народу на початкових стадіях його історії завдяки сагам нам відомо набагато повніше і краще, ніж життя і побут будь-якого іншого народу Європи тієї ж епохи [5]. Зазначимо, що саги відігравали значну роль в житті ісландців у сереньовіччя. Вони змістовно відображають особливості суспільного життя мешканців Ісландії. Звичайно, саги мають величезне значення для істориків-скандинавістів, що мають змогу реконструювати історичне минуле північних народів на основі цих розповідей. Але тут постає питання достовірності даних творів, тож дослідникам доводиться проводити ретельний аналіз усіх джерел і робити наприкінці вірні висновки. Саги ще довгий час слугуватимуть феноменальною пам’яткою культурного життя ісландців.





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-10-27; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 596 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Студент всегда отчаянный романтик! Хоть может сдать на двойку романтизм. © Эдуард А. Асадов
==> читать все изречения...

2464 - | 2202 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.012 с.