Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Інформаційне суспільство і мозаїчна культура




Відомий футуролог Геман Кар спрогнозував глобальне поширення «чуттєвого мистецтва», зорієнтованого не на ідейно-інтелектуальну змістовність, а на спонтанно-чуттєве ставлення особистості до оточуючого середовища. Ці концептуальні положення утворили підґрунтя для розробки концепції «мозаїчного мистецтва» як противаги уніфікованої і гомогенної культури. У цьому ж контексті формується образ глобального метрополісу – міста, де співіснують багато народностей і культур, утвердження права на незалежне особисте життя. Мозаїчна культура поширюються не тільки завдяки ЗМІ, але і транснаціональним корпораціям постіндустріального суспільства – основної сили у розвитку світової економіки, культури і суспільства.

Поняття мозаїчної культури розвиває французький дослідник А. Моль у праці «Соціодинаміка культури». Дослідник стверджує, що спосіб отримання знань за принципом структурованості, поступальності, виходячи із фундаментальної основи, у сучасному суспільстві не функціонує. Сьогодні на тлі знецінення логічних ієрархій людина пізнає за випадковісним принципом. Мозаїчна культура формується на основі множинності взаємодіючих, але не утворюючих цілісності сукупності знань. Ця культура – є продуктом щоденного впливу великого потоку різноманітної інформації, яку людина засвоює через ЗМІ. «Ми залишаємось на поверхні явищ, отримуючи випадкові враження <…>, не докладаючи ані сил критичних суджень, ані розумових зусиль».

Мозаїчна культура аналізується в роботах Маршала Маклюена «Галактика Гутенберга» (1962), «Медіум – це послання» (1967), «Війна і мир у глобальному селі» (1968). Виразною прикметою поглядів вченого є те, що технології комунікації розглядаються як вирішувальний фактор процесів формування певної соціально-економічної системи. Лише в умовах масового поширення друкованого слова стає можливим приватна власність, демократизація суспільства, позаяк саме друкованим, а не усним чи письмовим словом формується центральний агент індустріальної суспільної організації – ізольована індивідуальність.

Увага М. Маклюена була сконцентрована на телебаченні, що вбирає у себе всі інші мас-медіа (радіо, кіно, пресу). Учений вказує на два аспекти телебачення:

а) мозаїчність будови телевізійного зображення, яке представляє світ як набір непов’язаних однозначною логічною ланкою повідомлень;

б) резонанс (взаємопосилення) цих повідомлень у свідомості, яка долає мозаїчну дрібноту та об’єднує їх у цілісну змістову єдність.

Продовжуючи дослідження М. Маклюен з’ясовує, що в сучасну епоху не лише телевізійне сприйняття, але і життєдіяльність суспільства взагалі здійснюється згідно принципу мозаїчного резонансу. Через телекомунікації, масс-медіа і комп’ютери електричість ніби продовжує центральну нервову систему – генерує глобальні «обійми», де все взаємопов’язується. Так народжується так зване «глобальне село». Підкреслюючи винятковий вплив масс-медіа на суспільство, утворення поколінь, що сформували свої погляди на світ через рекламу, М. Маклюен писав, що «демократичні свободи великою мірою виражаються у тому, що люди стурбовані не політикою, а лупою, волоссям на ногах, слабкою роботою кишковника, хворими деснами, зайвою вагою та застійними явищами кровообігу». У своїх останніх працях вчений підкреслював, що в умовах нового інформаційного середовища і впливу електронних мереж бізнес і культура стають поняттями рівнозначними та взаємозамінними.

Формулюючи принципи нової цивілізації в доволі оптимістичному дусі, Е. Тоффлер протиставляє їх принципам індустріальної цивілізації: дестандартизація, деспеціалізація, десинхронізація, децентрація. Е. Тоффлер постулює: цивілізація, що виникає, розбудовує нові інститути, цінності, новий штиб життя та формує інформаційну культуру. Соціолог звертає увагу на демасифікацію масової свідомості. Нові демасифіковані засоби інформації характеризуються фрагментарними образами, кліпами, бліцами, – «кліп-культура». Думку дослідника, особливо ж у контексті зростаючої індивідуалізованості, поділяють і інші дослідники, зокрема відомі американські футурологи Д. Несбіт і П. Ебурдін у книзі «Що нас чекає у 90-ті рр. Мегатенденції. Рік 2000» (1992). Прогнозуючи мегатенденції сучасної цивілізації, вони називають відродження мистецтв і тріумф особистості. Інформаційна культура формує нові зв’язки людини із зовнішнім світом. Її життя стає менш детермінованим соціально-економічними умовами. Звичайно, нова інфосфера створює нове інтелектуальне середовище завдяки комп’ютерного інтелекту. Комп’ютерна мережа є формою так званої «екранної культури», передтечею якої є кінематографія, що сконструювала віртуальну реальність. Сучасний віртуальний спосіб існування культури – якісно новий стан інформаційного суспільства.

 

8.3.Масмедія у розвитку інформаційного суспільства. Концепція демасифікації.

Тривалий час точилася суперечка навколо понять «засоби масової інформації» і «засоби масової комунікації». До тих пір поки потік інформації скеровувався в одному напрямі, тобто був певною мірою офіційним, пріоритетним було використання терміну ЗМІ. Останнім часом все більше уваги приділяється механізму зворотного зв’язку – реакції публіки (думка І. Кона). Отже, ЗМІ і ЗМК у змістовому аспекті використовують соціальну інформацію. Журналістика функціонує в рамках ЗМІ, хоча у сучасних умовах медіа продукт стає інтерактивним. ЗМК перетворився на ширше поняття за ЗМІ. ЗМІ виконують функції інформування і просвіти, контролю і спостереження за діями держави, формування політичного простору.

Мас-медіа виконують функцію транслювального каналу, через який аудиторія задовільнює ідеологічні, емоційні, пізнавальні тощо очікування. Згідно дослідженням Копенгагенського інституту дослідження майбутнього, одними із найважливіших характеристик сучасних медіа є креативність і інновації, – потреба виходу за рамки стереотипного мислення і породження, практична реалізація нових ідей. Функціонування і форми медійних каналів у інформативному суспільстві посутньо змінюється. Так формуються інтерактивні електронні медіа і свідчать про процес ремедіації: нові засоби інформації і комунікації не тільки удосконалюються, але й по-новому впливають на суспільне життя. Формування інтерактивних медіа в інтернеті призвело до трансформації соціальної ролі журналіста (конкуренція із не журналістами, які продукують медіаматеріал у мережі), інтерактивізації традиційних медіа.

Однак цей процес розпочався задовго до появи інтернета. «Демасифікація» фіксується вже у 1970-х рр. Е. Тоффлер наводить приклад втрати газетами читачів. Ситуація пояснюється не тільки появою телебачення. Головна причина – конкуренція великих масових газет з боку малотиражних видань, що надають більш вузьку інформацію і рекламу. Подібні тенденції фіксуються у сфері аудіовізуальних ЗМІ. Збільшується кількість радіостанцій, що утворює множинність аудиторій замість «безликої маси». Головною ж причиною демасифікації Е. Тоффлер вважає появу кабельного телебачення, що дозволяє впливати на контент передач. Основні тези дослідника стосовно означеного процесу можна сформулювати наступним чином:

- кожний може бути не лише споживачем, але й творцем образів;

- поява нової інфосфери, що створює необхідність постійного розвитку і освіти;

- заміна пролетаріату «когнітаріатом», що складається з професіоналів, високоосвічених працівників;

- демасифікація мас-медіа призводить до демасифікації людської свідомості, що призводить до зменшення стандартизації, збільшення обсягу й урізноманітнення інформації, зрештою, утворення вільного суспільства.





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-11-05; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 444 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Есть только один способ избежать критики: ничего не делайте, ничего не говорите и будьте никем. © Аристотель
==> читать все изречения...

2268 - | 2218 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.012 с.