Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Громадсько-політичні рухи в Україні




XIX ст. було тим періодом, коли суспільний розвиток пов'язу­вався з освітою народу. Функцію просвітництва взяла на себе інте­лігенція. У цей час легально створюються українські громади, ор­ганізовуються недільні школи, які намагаються налагодити на­вчання українською мовою, створюються навчальні посібники для початкового навчання, популярна література для народу, консолі­дуються національні свідомі сили.

Перша громада була створена в Петербурзі. Крім М. Костомарова, В. Білозерського, Т. Шевченка, П. Куліша, до неї увійшли відомий правник О.Ф. Кістяківський, Д.С. Каменецький, завідувач друкар­нею Куліша письменник О.Стороженко, брати Лазаревські, з-поміж яких найвизначнішу роль в історії української культури відіграв О.М. Лазаревський, історик і судовий діяч. Це була неформальна спільнота, яку цікавили насамперед культурно-просвітницькі пи­тання.

1861 р. створена громада в Києві, засновниками якої стали В. Ан­тонович, П. Житецький, К. Михальчук, Т. Рильський. Активну участь у громадському русі брали студенти, які працювали в неділь­них школах. Дещо пізніше виникли громади в Харкові, Полтаві, Чернігові та Одесі.

Наприкінці 50-х років у Київському університеті існував сту­дентський гурток з українськими уподобаннями. Студенти займа­лися учительською роботою в недільних школах, створених за пі­клуванням М.І. Пирогова. Уже на час відкриття недільних шкіл виявилися розбіжності в українському студентському гуртку: одні вважали, що орієнтуватися треба на «суто українську культуру», інші — на світовий рівень. Перші вважали себе українцями, а дру­гі — космополітами. А втім, програми були майже однакові, і так само вчителі користувалися то українською, то російською мовами у викладацькій діяльності, залежно від наявності книжок і можли­востей як учнів, так і педагогів.

Діяльність громад була легальною і культурницькою, і тільки в 1863 році ситуація суттєво змінилася після польського повстання. В урядових колах переважав погляд на український рух як на «поль­ську інтригу», хоча загалом українці лишилися осторонь від поль­ського повстання. 20 липня 1863 р. виходить Валуєвський циркуляр про заборону друкувати літературу українською мовою, крім худож­ньої літератури. Українська мова розглядалася як екзотичне «на­річчя». Це ж стосувалося і театру українською мовою.

Коли 1873 р. був заснований «Південно-Західний відділ Імпера­торського Російського географічного товариства», то він одразу став центром українського руху і згуртував навколо себе всі кращі науко­ві сили України на чолі з проф. П. Чубинським. Розпочалася велика культурна праця з вивчення життя українського народу. У Києві проводилися археологічні конгреси, видавалися етнографічні та фольклористичні праці світового значення. Імператорська Академія наук присудила В. Антоновичу і М. Драгоманову премію за працю «Історичні пісні малоросійського народу». Таким чином, в Україні утворюється зародок Національної академії наук.

Але російський уряд на зусилля української інтелігенції відпо­вів новою забороною українського слова, яка отримала назву «Емський акт» (підписаний 18 (ЗО) травня 1876 p.). Цей акт різко посилив репресії щодо української культури: заборонив увіз кни­жок українською мовою, українські переклади п'єс для театраль­них вистав, закрив громади, встановив суворий контроль за ви­даннями художніх творів. Урядова політика зводилася до того, щоб загнати українську культуру в глухий кут провінційної відсталос­ті, розгромити її організаційні центри, незалежно від мови, якою вони б не користувалися.

Це спричинило внутрішню кризу серед української інтелігенції: старше покоління втратило сили для боротьби за національне від­родження, середнє — орієнтувалося на аполітичний зміст своєї ді­яльності. Молодь, прагнучи активних перетворень, вступала до ре­волюційних організацій, які поширилися наприкінці XIXст. і ста­вили за мету повне повалення існуючої влади («Народна воля», соціал-демократичні гуртки, Революційна Українська партія та ін.)

Громади існували у цей час підпільно і залишалися осередками, що підтримували національне культурне життя.

Велику роль у загальноімперському визвольному й українському культурно-національному русі відіграли українські ліберали - де­мократичні діячі земського руху (Ю. Гордієнко, І. Петрункевич, Ф. Лизогуб, М. Стороженко, М. Вороний, М. Самійленко, Б. Грін-ченко, М. Коцюбинський та ін.).

Земський рух був загальноросійським, оскільки ліберали, як і революціонери, виходили з тієї засади, що тільки через кардиналь­ні зміни в центрі імперії можливі зміни в Україні. Хоча демокра­тичний земський рух ставив перед собою і такі національні завдан­ня, як створення на селі шкіл укр. мовою.

З шістдесятих років в імперії посилюється соціалістичний рух. Незважаючи на політико-ідеологічну різноманітність його впливів, залишається незмінною тенденція до розв'язання всіх проблем через досягнення соціальної справедливості. Так, в Україні з'явилися со-ціал-демократичні гуртки, сформувалися Революційна Українська партія, Народна Українська партія, а Загальна Українська органі­зація перетворилася в Українську демократичну партію.





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-11-05; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 446 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Стремитесь не к успеху, а к ценностям, которые он дает © Альберт Эйнштейн
==> читать все изречения...

2206 - | 2159 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.012 с.