Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Культура дохристиянської Русі




В IX—X ст. у Східній Європі сформувалася ранньофео­дальна держава,— Київська Русь, яка відіграла важливу роль в історії не лише східноєвропейської, але й західно­європейської цивілізації. Політичне об'єднання східносло­в'янських і деяких неслов'янських племен сприяло їх етнічній консолідації, формуванню єдиної древньоруської народності, її культури. В лісовій зоні населення перейшло до орного землеробства, а в лісостеповій — до дво- і три­пілля. У цей час виникають міста як центри ремесла* і тор­гівлі. Вже у IX ст. Русь називали за її межами «Гардарікою», тобто «країною міст».

* Макарчук С. А. Український етнос: Виникнення та історичний розвиток. С. 27.

При розкопках стародавніх міст Києва, Галича, Черні­гова, Володимира-Волинського та інших археологи знахо­дять велику кількість знарядь праці, особливо сільського господарства, костяних гребенів, прикрас з кольорових ме­талів і скла, які відносяться до цієї епохи. Великих мас­штабів досягло видобування залізної руди, що дало змогу руським ковалям виготовляти високоякісні вироби із заліза.

Слід підкреслити, що зміни в соціально-економічній і політичній сферах, які супроводжувались посиленням кня­зівської влади, неминуче викликали зміни і в духовній сфері, насамперед, у релігії. Відомо, що в епоху воєнної демократії у східних слов'ян значного поширення набула язичницька релігія — політеїзм (багатобожжя). Спочатку слов'яни приносили жертви «злим» і «добрим» духам («упирям», берегиням), пізніше — Перуну — богу блис­кавки, Дажбогу — богу сонця. Жертви приносилися також озерам, рікам, колодязям, оскільки слов'яни вірили в очисну силу води. У вересні особливо урочисто святкувалося свято Рода на честь завершення всього циклу зем­леробських робіт, на якому пробували «дари природи» — сир, мед, кашу тощо. На честь бога Велеса (Волоса) — покровителя худоби на початку січня випікали печиво у вигляді домашньої худоби, одягали маски тварин. Щороку 30 липня стародавні слов'яни відзначали свято Перуна, яко­му приносили в жертву биків, баранів, когутів. Стародавні слов'яни глибоко шанували Дажбога, бога неба Сварога та його сина — бога вогню Сварожича.

З посиленням соціальної та майнової диференціації в середовищі населення Київської Русі язичницька релігія перестає виконувати об'єднуючу функцію між різними со­ціальними угрупованнями. Тому постало питання про замі­ну язичництва християнською релігією, пройнятою ідеями монотеїзму, ієрархії святих, посмертної винагороди. Вона була запозичена з Візантії та офіційно запроваджена кня­зем Володимиром у 988 р. Прийняття Руссю християнства стало важливою віхою в історії давньоруської культури, витоки якої сягають у глибоку давнину. / На Русі ще до запровадження християнства як держав­ної релігії зароджується писемність, складаються моральні та правові норми, розвиваються архітектура, скульптура (особливо дерев'яна), спостерігаються зародки театралі­зованих вистав тощо.

Виникнення писемності у східних слов'ян, як і в інших народів, було зумовлене об'єктивними причинами, необхід­ністю задовольняти потреби у спілкуванні (торговельні, дипломатичні, культурні зв'язки). Торгуючи з греками, предки слов'ян застосовували предметні спроби передачі повідомлень («черти» і «рези»), про які пізніше згадува­тиме болгарський чорноризець Храбр в оповіданні «Про письмена». Арабський письменник Їбн-Фадлан запдсав у своїх подорожніх нотатках (початок X ст.), що бачив на­писи по-руськи на окремих уламках дерева. Араб Ібн-ан-Надіма згадує, що руси десь у IX ст. мали письмена, які вирізували на дереві.

У «Паннонському житії» Константина Філософа (Кири­ла) (827—869 pp.) повідомляється, що під час поїздки в Хазарію він бачив «Євангеліє» і «Псалтир», написані русь­кими письменами у 858 році. Ряд вчених припускають, що це була глаголиця — стародавній слов'янський алфавіт, що змінив «рези» і «черти»,

Першими значними пам'ятками давньоруської писемно­сті вважаються угоди Русі з Візантією — 911, 945, 971 ро­ків, написані двома мовами — грецькою і руською.

Свідченням загального поширення писемності у Київ­ській Русі є знахідки берестяних грамот, зокрема у Звенигороді (Львівська область). У Новгороді вони існували ще до середини X ст. У більшості з них йдеться про господар­ські питання, а також сімейні відносини. Тексти на берес­тяних грамотах видавлювали при допомозі спеціального інструменту — стилоса (по-давньоруськи — писала).

Величезною скарбницею духовної культури Київської Русі була усна народна творчість: перекази, билини, пісні, приказки, казки, байки, загадки, легенди, заклинання то­що. Просякнутий ідеями гуманізму, любові до батьківщини, почуттями дружби, милосердя, справедливості, вірності в коханні, епос східних слов'ян був виявом не тільки поетич­ної культури, але й політичної свідомості народу, виявом розуміння свого місця в історії.

Ще в дохристиянський час склалися перекази, які піз­ніше були включені в «Повість временних літ»: про Кия, Щека, Хорива і сестру їх Либідь, про помсту княгині Ольги деревлянам за вбивство її чоловіка — князя Ігоря, про одруження Володимира з полоцькою княжною Рогнедою, про «віщого» Олега та інші. М. С. Грушевський, характе­ризуючи ці перекази, зокрема, зазначав, що «віщий» Олег «запав глибоко в пам'ять народну».

До нашого часу збереглися народні старовинні обряди, пов'язані з трудовою діяльністю, весільні обрядові пісні, поховальні плачі, купальські звичаї тощо. Колядками, ве­сільними піснями східних слов'ян захоплювалися чехи, ру­муни, поляки, які частково переносили їх у свій побут. З давніх-давен дійшли до нас старовинні загадки, казки (наприклад, про царя Світозара, про три царства), пере­кази про ковалів-змієборців, ігри («А ми просо сіяли-сіяли» та інші).

Народні традиції жили також в мистецтві дохристиян­ської Русі. Стародавні русичі були неперевершеними майстрами дерев'яної скульптури та архітектури. Наприклад,! на початку X ст. у Новгороді був споруджений з дуба Софіївський собор з 9 високими та 4 меншими зрубами. У «Повісті временних літ» згадується про існування у 945 р. в Києві кам'яного князівського палацу Святослава. Розкопки фундаменту палацу, проведені в 1981—1982 pp., свідчать, що його стіни були прикрашені фресковим роз­писом, мозаїкою, інкрустаціями з різнокольорових пород порфиру, вапняку, мармуру.

Виняткової витонченості досягли ювеліри Київської Русі у VI—IX ст. У басейні річки Рось знайдений скарб речей з VI—VII ст., серед яких особливо виділяються срібні фі­гурки коней з золотими гривами та копитами і срібнії фі­гурки чоловіків у типовому слов'янському одязі з вишив кою на сорочці. Мистецьким шедевром IX—початку X ст. є турові роги-ритони з Чорної Могили, що під Черніговом (ритонами називався стародавній посуд для вина у вигля­ді рогів з невеликими отворами). На них зображені у техніці карбування фантастичні звірі з крилами, орли, гри­фони, вовк, півень, битва двох драконів тощо. Далеко за межами Київської Русі — в Скандінавії, Болгарії, Візан­тії славилися витвори давньоруських майстрів — браслети, каблучки, коралові намиста, виготовлені з допомогою тех­ніки черні та скані.

Складну композицію має скульптура кам'яного Збруцького ідола, знайдена у 1848 р. в гирлі р. Збруч на Терно­пільщині, землях колишніх стародавніх бужан. Скульптура розділена на 3 яруси: внизу — бог підземного світу тримає в руках землю, посередині — фігурки жінок і чоловіків, а на верхньому ярусі вирізьблений бог Перун, богиня родю­чості Мокош, а голова ідола, що вінчає стовп, на думку вчених, зображує верховного бога Рода. Скульптура має більше двох з половиною метрів і важить близько тонни. Дослідження показали, що скульптура Збруцького ідола була частиною унікальної язичницької споруди — святилища біля гори Богит у с Городниця. У 983 р. князь Воло­димир на пагорбі Теремного палацу звів каплицю, де стояли дерев'яні скульптури Перуна, Хорса, Дажбога, Стрибога, Сімаргла та Мокоші.

Популярним в Київській Русі було музичне мистецтво. Арабські, візантійські, скандінавські автори розповідали, що у східних слов'ян в давні часи були різноманітні му­зичні інструменти — гудки, свірелі-сопелі, гуслі, бубни, ч- флейти тощо. Відомими виконавцями танців, пісень були скоморохи.

Отже, духовна культура дохристиянської Русі не була «примітивною», як іноді стверджують богослови. Вона вби­рала специфічні риси своєї епохи і пізніше чимало її до­сягнень були запозичені християнством: рукоділля, витво­ри декоративного мистецтва, елементи старої дерев'яної архітектури в кам'яній, старі орнаменти в книгах тощо. Навіть деякі обряди, заклинання, свята з язичницької ре­лігії перейшли до християнства (Іван Купала — Іоанн Хреститель, Перун — Ілля-Пророк, Велес — Власій, Сварог — святі Кузьма та Дем'ян тощо).





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-11-05; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 409 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Велико ли, мало ли дело, его надо делать. © Неизвестно
==> читать все изречения...

2525 - | 2183 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.011 с.