Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Любов в античному світоуявленні




На Кіпрі в місті Пафос (саме це слово означає з грецької – пристрасть) поклонялися Афродіті як богині любові, плодючості й краси. За міфом, вона народилася з піни морської поблизу Кіпру й тому друге ім’я богині – Кіпріда. Третє її ім’я – Кіферея, від назви острова Кіфера, присвяченого Афродіті, значить, коханню, пристрасті. Яблуня – дерево Афродіти, її тварина – заєць, птах, присвячений богині, – горобець. Острів Кифера – острів кохання. У місті Кнід теж було святилище богині Афродіти. Художник Пракситель створив статую Афродіти для цього святилища. Знаменита “Афродіта Кнідська” – це перше в античності зображення оголеного жіночого тіла. У Коринфі славили Афродіту як покровительку гетер і навіть повій. Там була поширена так звана “сакральна” проституція.

Думки про любов стародавніх греків відбиті в поезії. Рання поезія описує любов, найчастіше, як світову силу. ВVI столітті до нашої ери, коли виникла лірична поезія, вона зверталася до теми любові як до індивідуального переживання. І найбільш знаменита в цьому плані поетеса Сапфо з острова Лесбосу, яку в античності називали десятою музою.

Новий етап античної любовної поезії пов’язаний з ім’ям великого римського поета Катулла (I ст. до н. е. – Рим Цезаря). Йому належала честь відкриття нової любові для всієї людської культури – любові-служіння. Катулл пережив пристрасть до Клодії, знаменитої римської красуні-аристократки, яка була старшою за нього. В античних віршах основне – традиція. Поет не може вийти за межі традиції, і Катулл наслідує традицію грецької класичної поезії – традицію Сапфо.

У Римі життя вільної людини чітко ділилася на дві сфери: “неготіум” –“справа” й “отіум” – “дозвілля”. Справа чоловіка: господарство, війна й політика. Любов для чоловіка – дозвілля й, отже – розвага. У сфері справи він був діячем, у сфері любові – споживачем.

Але для жінки – навпаки. Любов для жінки не дозвілля, а справа. Це сімейний обов’язок (заміжня жінка) або джерело заробітку (гетера). Жінка в любові – діячка, виступає тим боком, що дає, а не тим, що бере. Навчатися справжньої любові можна було тільки в жінки. Катулл у цьому питанні звертається по допомогу до Сапфо.

Договір – обов’язок. Договір для римлян – священний, а для греків – побут. І Катулл задумався про те, що дружба, вірність і договір у малому світі дозвілля значать те ж саме, і так само важливі як дружба, вірність і договір у світі спільної справи. І значить, людина є однаковою й у світі справи й у світі дозвілля. Відбувається відкриття любові-служіння.

Поет знайшов точне слово для вираження свого почуття. Любов в античності – фізичне бажання, задоволення. “Любити”“амаге” – значити “бажати”.

Катулл знайшов слово “вепеvо1еntiа”“благодіяння”. Це благо в справі. Це не любов-споживання, а любов, що не тільки бере, але й дає. Вона не тільки собі на радість, але й на радість іншому. Та любов, що історично була надбанням жінки. І тільки завдяки Катуллу вона входила до внутрішнього світу чоловіка.

Давньогрецька думка виробила велику філософію любові, творцем якої був Платон. Ця філософія викладається у двох його знаменитих діалогах: “ Федр ” і “Бенкет”.

“Федр”

Тут Платон вустами Сократа говорить про двоїсту природу душі. Душу можна зрівняти з колісницею, що тягнуть двоє коней. Перший – добро, другий – зло. Коні тягнуть колісницю у два боки. Душі підіймаються вгору для споглядання небесних Богів – великої й прекрасної істини – й роблять кругообіг у своєму спогляданні. Вони мають силу у своїх крилах, щоб бути в царстві істини. Але є душі, які не мають сили слідувати за Богами. Така душа потьмарюється безпам’ятством і злом, втрачає крила й падає на землю, з’єднуючись із тілом. Так народжуються люди. Зустрічаючи на землі прекрасне, мизгадуємо про тамтешній, небесний світ, що в прекрасному відбивається. Найважливішим доказом безсмертя душі, доказом діалектично-трансцендентальним, є в Платона anamnesisпригадування. За допомогою вміло поставлених питань людина може знайти відповідь на будь-яку проблему, розв’язати будь-яке завдання, таке, якого не було в її особистому досвіді. До досвіду – “а ргiori” вона “знає”, пригадує те, що відомо душі, що існувала в небесно-розумному світі.

Але згадувати про небесне легко не для всякої душі, тільки той, хто споглядав багато небесного, при погляді на прекрасне обличчя, приходить у трепет і відчуває якийсь страх перед небесним, потім, дивуючись, шанує його як Бога й готовий приносити жертви. Душа окрилюється, й народження крил приносить болісний і солодкий біль. Цей біль і є Ерос – любов.

 

“Бенкет”

Тут Платон висуває: 1) ідею стародавності Еросу; 2) говорить, що розрізняються дві Афродіти: Афродіта Уранія (небесна) і Афродіта Пандемос (всенародна, гідна усім). Тобто дано ідею про протилежність істиної любові й грубочуттєвої. Афродіта Пандемос доступна всім, тому вона зрозуміла, але й низькопробна, вульгарна, й вона не настільки древня й не пов’язана з небом, як Уранія; 3) ідея андрогінізму; Платон створює філософський міф про те, що спочатку були андрогіни, люди, що поєднують у собі особливості двох статей. Вони були цільними людьми й, виходить, єдиним настільки, що Боги їх боялися. Тому Зевс розрізав їх на половинки. Відтоді ці половинки чекають і шукають одна одну, прагнуть злитися. Це прагнення і є Ерос. Виходить, Ерос, як і всякий потяг, є потягом до відсутнього. Він прагне до краси, він має потребу в неї, він посередник між Богами й людьми, між смертними й безсмертними. Без нього неможливі, ні освіта, ні мистецтво, ні містерії. Ерос – бажання добра й щастя, а щастя – вічне володіння благом у красі. Однак людині в цьому світі вічність дано, насамперед, на шляху загальному із тваринами. Це шлях народження потомства. Є й інший шлях – шлях поступового сходження щаблями краси до прекрасного як такого. Народити прагне кожен, який любить прекрасне. Він хоче злитися з прекрасним настільки, щоб породити нову істоту й щоб зробити свою любов міцнішою, за ту, яка буває при народженні звичайних дітей. І ось народжуються душі, вагітні красою. Так з’являються прекрасні витвори мистецтва. Це другий щабель Еросу. Перший щабель – любов до прекрасних тіл. Від тіл і душ любов звертається до усього світу у всій його цілості. Тут любов споглядає все велике море краси, народжуючи прекрасні й величні промови – поезію й філософію.

Вища стадія Еросу – те первинно прекрасне, що не народжується й не вмирає. Це краса, що не має тутешніх визначень – вічність. Але тільки той, хто бачив цей позамежний світ, живе істинним життям і тільки він любий Богам.

Література:

1. Античность как тип культуры. – М., 1983. – 312 с.

2. Платон. Федон. Пир. Федр. – Спб.: Издательство “Азбука-Классика”, Книжный клуб “Терра”, 1997. – 201 с.

3. Гай Валерий. Катулл Веронский. Книга стихотворений. – М.: Наука, 1986. – 205 с.

 

ТЕМА №9.





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-11-05; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 772 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Лаской почти всегда добьешься больше, чем грубой силой. © Неизвестно
==> читать все изречения...

2427 - | 2304 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.01 с.