Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Філософія в Україні у ХХ ст. (В. Вернадський, Д. Чижевський, В. Липинський, Д. Донцов).




Встановлення радянської влади в Україні привело до повної політизації філософії. Філософію проголосили суто "класовою" наукою, теоретичною і методологічною основою марксизму. Передусім була "переосмислена" історична філософська спадщина кінця XIX – початку XX ст. Проблеми розвитку української національної ідеї, національних інтересів, національної свідомості були визнані ворожими новій ідеології. Філософія поділилася на "наукову" (марксистську) та "ненаукову" (буржуазну). У цей же час в Україні починає працювати один з геніальних учених, філософів сучасності В. І. Вернадський.Володимир Іванович Вернадський (і863—1945) — мислитель, натураліст, засновник учення про біосферу та ноосферу. Головними працями, які репрезентували його філософські погляди, стали «Наукова думка як планетарне явище», «Хімічна побудова біосфери Землі та її оточення», «Філософські думки натураліста». У цих та інших працях В. Вернадський ставить перед собою й вирішує одну з найскладніших проблем сучасного природознавства й філософії — причини виникнення та розвитку живої матерії, роль живої речовини на Землі та в космосі. Мислитель робить такі висновки: 1) жива матерія втикає в процесі взаємодії атомів та ізотопів з певною мірою необхідності (життя в космосі, а разом і на Землі, не є випадковим, а має закономірний характер); 2) жива матерія прискорює еволюційні процеси на Землі за рахунок акумульованої космічної енергії, завдяки живій речовині енергія з космосу не зникає в космічному просторі, а акумулюється на земній поверхні (трансформується в силу, що долає хаотичність і сприяє виникненню центрів упорядкованості і організації); 3) Космос і Всесвіт постійно впливають (взаємодіють) на живу речовину на Землі. У результаті виникає біологічна еволюція, яка приводить до появи біосфери — планетарної оболонки Землі, в якій міститься життя, вона є каталізатором та акумулятором сонячної енергії. Біосфера стає системою, яка розвивається за рахунок самоорганізації та самовідтворення життя. Позаяк космічна енергія є вічна, то існування життя на Землі також нічим не обмежене; 4) з виникненням і розвитком людини виникає ще один могутній фактор впливу на біосферне існування — розум людини. В. Вернадський писав, що під впливом розуму, наукової думки цивілізованого суспільства біосфера переходить у нову якість — ноосферу. Ноосфера є сфера концентрованої діяльності людини, яка організована на основі розуму з метою щонайефективнішої трансформації природи згідно з інтересами людської цивілізації.

Теорію ноосфери в сьогоднішньому світі вважають однією з найвідоміших концепцій першої половини XX ст. у розумінні розвитку матеріальної сфери Землі Філософія під поняттям «ноосфера» розуміє новий тип енергії як конгломерату біологічної, біохімічної та розумової енергії (до якої належить енергія культури і наукової діяльності). Однієї з функцій ноосфери є її інтегративні можливості. Тому В. Вернадський уважав, що силами ноосфери можна ліквідувати дисгармонію реального життя, суперечливість розвитку сучасної цивілізації. Умовами становлення сучасної ноосфери з можливістю подальшого виконання її інтегративної функції стають: єдність усього людства, трансформація засобів зв ’язку та обміну, відкриття нових джерел енергії, свобода наукового пошуку, підвищення матеріального рівня життя трудящих, рівність людей усіх рас і релігій, виключення війни з життя суспільства. Учений спрогнозував дві можливі моделі розвитку ноосферних процесів:

1) апокаліптичний, згідно з яким розум може знищити сам себе;

2) конвергенційний — гармонійне поєднання всіх типів енергії, які потрапляють на Землю (коеволюційний розвиток).

У зв’язку з реальною загрозою апокаліптичного сценарію виникає потреба в реалізації спеціального екологічного імперативу, який би наклав певні обмеження на діяльність і поведінку людини в планетарних масштабах. Ноосфера повинна керуватися найвищим рівнем моральності, яка стає основою трансформації всього буття сучасної цивілізації з орієнтацією на ідеали коеволюційного розвитку. Вячеслав Казимирович Липинський (1882—1931) — представник консервативної традиції в українській політичній У своїх працях В. Липинський постав перед нами не лише як перший український історик, який проаналізував історію української держави, а й як глибокий знавець проблем становлення та розвитку державності. Сутність цієї оригінальної концепції полягає в тому, що за часів Хмельниччини зародилася (в загально окреслених обрисах) найбільша ідея української політичної думки: ідея незалежності й самостійності української держави. Як історіософ В. Липинський утверджує державницький погляд на історію України, а саме: епоха козаччини була епохою української державності. Учений переконував, що держава є націотворчим чинником і що повноцінна нація може бути створена лише тоді, коли існує держава. Українська нація роз’єднана політично, ідейно й культурно. Щоб не загинути назавжди, вона мусить створити свою державу, свою єдину національну державну ідею, яку в формі національно-державної незалежності мають поляки, чехи, угорці. Особливого значення В. Липинський надавав монархії як необхідному етапу становлення й розвитку держави. Крім того, цементує державу месіанська ідеологія, яка тлумачиться мислителем як віра в наперед визначене призначення українського народу в історії сучасного світу і його можливості стати головною рушійною силою в боротьбі за незалежність і свободу. У поглядах та оцінках на проблему нації й держави та в багатьох інших питаннях В. Липинський суттєво розійшовся з іншим державником —Дмитром Донцовим (1883—1961). Якщо перший і йшов «через державу до нації» («спочатку буває держава, а потім нація», то другий — «через націю до держави»), один був подвижником консервативно-монархічної думки, другий — революційної. Характерною рисою філософії як ідеології Донцова є теза, що все життя українців має йти згідно з найсуттєвішими філософськими істинами. До них Д. Донцов відносить ідею націоналізму, яку тлумачить на засадах філософії Ніцше. Основою національної ідеології є воля нації до життя, влади, експансії. Загальнонаціональна ідея допускає нетерпимість, фанатизм у боротьбі за національну незалежність. Д. Донцов уважав, що головною рушійною силою в історії є національна еліта, яка ставить перед народом стратегічні й тактичні завдання (планує життя для майбутніх поколінь). Народ тільки тоді може перемогти, коли його світогляд пов’язується з питаннями влади (принципом волі) й створення такої форми господарювання, яка революційно підносить ефективність процесів соціального життя. Особливий інтерес становить творчість Дмитра Чижевського. Освіту він здобув у Петербурзькому та Київському університетах. Після закінчення навчання він працює доцентом Женевської вищої школи, а потім і Київського педінституту. У 1920 р. Чижевський їде в Німеччину, де слухає лекції К. Ясперса, Е. Гуссерля, М. Хайдеггера. З 1924 р. Чижевський викладає у Празькому університеті (з 1927 р. – професор цього університету). Особливо вагомий внесок зробив Чижевський у вивчення історії української та російської філософії. Цьому питанню присвячені такі його твори: "Нариси з історії філософії в Україні", "Філософія епохи реалізму" та ін. Велику дослідницьку роботу він провів при вивченні впливу німецької філософії на Росію та Україну. Багато працював Д. Чижевський і у сфері вивчення етнонаціональних характеристик філософських знань. Таким чином, українська філософська думка кінця XIX - початку XX ст. знаменувала новий етап розвитку філософської культури на основі досягнень тогочасних природничих і суспільних наук.





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2017-02-28; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 523 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Студенческая общага - это место, где меня научили готовить 20 блюд из макарон и 40 из доширака. А майонез - это вообще десерт. © Неизвестно
==> читать все изречения...

2372 - | 2320 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.011 с.