Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Реальне та раціональне пізнання




З одного боку, реальне не можна пізнати, оскільки воно знаходиться за межами уявного та символічного. Це щось на зразок «речі-в-собі» Канта, непізнаваного х. З іншого боку Лакан цитує твердження Гегеля, що реальне є раціональним, а раціональне — реальним, тим самим даючи зрозуміти, що його можна пізнати за допомогою розрахунків та логіки.

У роботах Лакана 1970-их років можна виявити спробу розв'язати таку невизначеність, за допомогою розрізнення між реальним та реальністю (наприклад тоді, коли Лакан визначає реальність як «гримасу реального» у 1973 році). У цій опозиції реальне виразно поміщається за межами пізнаваного та піддатливого до асиміляції, тоді як реальність позначає суб'єктивні репрезентації, що є продуктом символічних та уявних артикуляцій. Однак навіть після запровадження такого розрізнення, Лакан все ще часто використовує поняття реального та реальності як взаємозамінні терміни.

 

4. Неофройдизм і фрондо-марксизм (А.Адлер, О.Ранк, В.Райх, Е.Фромм)

Адлер переглянув уявлення Фрейда про співвідношенні свідомості і несвідомого, первинних потягах людини, причини внутрішньоособистісних конфліктах, метою психотерапії.

 

Альфред Адлер (1870 - 1937) - австрійський лікар, який відійшов від Фрейда в 1911 р. і створив вчення, що отримало назву індивідуальної психології. Його основні роботи: "Дослідження органічної неповноцінності" (1907), "Невротична конституція" (1912), "Практика і теорія індивідуальної психології" (1920), "Розуміння людської природи" (1927), "Про витоки прагнення до переваги і соціальному інтересі" (1933), "Прогрес людства" (1937) і ін

 

На відміну від Фрейда Адлер вважав, що свідомість і несвідоме не є антагоністичними частинами індивіда, особистість характеризується не внутрішньою суперечливістю, а єдністю, яке відображається в життєвому стилі, формується в процесі подолання пережитих у дитинстві труднощів і грунтується на прагненні до мети. В розумінні Адлера, бути людиною - значить володіти почуттям неповноцінності, яке компенсується прагненням індивіда до влади, переваги, досконалості. Властиве дитині почуття неповноцінності через фізичної незрілості, невпевненості в собі, несамостійності, підлеглого положення серед інших (батьки, брати, сестри і оточуючі його люди) може перерости в комплекс неповноцінності, який характеризується гіперчутливістю до образ, поразкам і спрагою особистої переваги. Психічною схильністю дитини до неврозу є почуття неповноцінності, компенсований "чоловічим протестом" (предкова форма психічного марнославства, предопределяющего мислення і дію людини). "Чоловічий протест" виявляється надто обтяженим честолюбством і жаданням влади.

 

Для того щоб зрозуміти людину, недостатньо виходити з причинних зв'язків. Необхідно визначити мету його життя, перш виступаючу всього в якості досягнення переваги, превносящего в життєдіяльність людей ворожість, войовничість, відрив від реальності. Це визначає, по Адлєру, направленість дослідження і лікування: спочатку розглядається мета переваги, потім роз'яснюється стан боротьби людини і тільки згодом виявляються джерела захворювання.

 

З точки зору Адлера, невроз - це помилкова, з позиції культури спроба людини позбутися від почуття неповноцінності, та здобути почуття переваги. Невроз не веде до соціальної активності, не сприяє вирішенню життєвих проблем. Відірваний від реальності, невротик живе у світі фантазій і використовує різні прийоми для уникнення відповідальності. Лікування неврозів вимагає виховного впливу на людини, корекції його помилок і повернення його в людську співтовариство. Зцілення невротика ґрунтується на свідомому розвитку у людини почуття спільності (соціальний інтерес), посилення почуття реальності, відповідальності і заміні прихованої ворожості взаємної доброзичливістю.

 

Отто Ранк — австрийский психоаналитик, один из ближайших учеников и последователей Фрейда. Занимался теорией сновидений, соотнося материал сновидений с мифологией и художественным творчеством. Наиболее известна его монография «Травма рождения и её значение для психоанализа», в которой он указывает, что изгнание плода из материнского чрева является «основной травмой», определяющей развитие неврозов, и что каждому человеку присуще подсознательное стремление возвратиться в материнское лоно. Фрейд не разделял этой концепции.

Миф о рождении героя

О. Ранк был одним из первых психоаналитиков, который уделил особое внимание использованию психоаналитического метода исследования при изучении искусства, религии, поэзии, литературы. В работе «Миф о рождении героя» О. Ранк выдвинул положение, в соответствии с которым открытие источника содержательной идентичности мифов всех времён и народов возможно лишь на основе их психологического анализа.

О. Ранк рассматривал способность к воображению в качестве универсального явления, характерного не только для человека, но и для человечества в целом. Обратившись к мифологическому материалу различных легенд, включая мифы о рождении Саргона, Моисея, Эдипа, Париса, Телефа, Персея, Гильгамеша, Кира, Тристана, Ромула, Геркулеса, Иисуса, Зигфрида и Лоэнгрина, О. Ранк выявил ряд единообразных черт, которые могут служить основой для построения стандартного сказания. Во всех мифах присутствует такое отношение героя к своим родителям, которое имеет нездоровый характер. О. Ранк считал, что подобное отклонение обусловлено чем-то таким, что находит отражение в характере самого героя.

Идеи Фрейда, высказанные им в «Семейном романе невротиков» получили у Ранка дальнейшее развитие. О. Ранк отметил, что мотивы брошенных и воспитанных другими родителями детей содержатся во многих мифах и сказаниях. По мнению Ранка, мифы о героях и семейные романы включают в себя одну и ту же тенденцию, связанную со стремлением героя избавиться от родителей и аналогичным желанием, присутствующим в фантазии ребёнка.

В процессе психологического объяснения смысла мифа о рождении героя, О. Ранк попытался выявить связи мифа с некоторыми психическими заболеваниями. В частности, он считал, что в своих основных чертах мифы о героях во многом соответствуют маниакальным представлениям психотиков, страдающих манией преследования или величия. Исходя из подобного понимания, им была выявлена тесная связь между мифом о герое и структурной манией у параноиков, а также дана характеристика мифа как параноидальной структуры.

Травма рождения и её значение для психоанализа

Отто Ранк полагал, что травма рождения становится первым источником возникновения страха и тревоги. О. Ранк исходил из того, что момент появления на свет ребёнка и отделения его от матери является травмирующим событием в жизни человека. Стремление к возвращению в чрево матери, к восстановлению предшествующего положения непосредственно связано с травмой рождения.

О. Ранк считал, что невроз возникает на почве внутрипсихического конфликта между стремлением человека вернуться в первоначальное состояние дородовой гармонии и воспоминанием об ужасе рождения. Таким образом, Ранк переосмыслил основополагающие положения классического психоанализа:

— страх кастрации стал рассматриваться в плане символического выражения первичной травмы (рождение ребёнка) и вторичной травмы (отлучение ребёнка от материнской груди);

— комплекс Эдипа — с точки зрения осуществляемых человеком попыток возвращения в утробу матери (перенос внутриутробного удовольствия на заряженные тревожностью гениталии);

— страх инцеста и соответствующие запреты — как то, что противостоит фантазиям о возвращении в матку.

Говоря о психоаналитической терапии, О. Ранк считал, что в своей завершающей фазе процесс исцеления является для пациента своего рода новым рождением. В бессознательном процесс исцеления соотносится с символикой рождения, и пациент может воспринимать себя в качестве новорождённого, то есть духовного ребёнка аналитика. Фантазия пациента о перерождении оказывается повторением в анализе его собственного рождения. Таким образом, анализ можно рассматривать в качестве успешного завершения ранее неудачной для пациента попытки преодолеть травму рождения.

 

Райх зосередився на викритті не духовної деградації людини, а його біологічних функцій, вважаючи неприпустимим відділення душевного від тілесного. Вивчаючи тілесну сторону процесу витіснення, він пішов далі Фрейда. На його думку, щиросердечне протиріччя між сексуальністю і мораллю проявляється в надрах організму на біологічному рівні як суперечність між збудженням задоволення і м'язової судомою і, отже, невроз є порушенням генитальности, а не сексуальності як такої.

 

Вільгельм Райх (1897 - 1957) - австро-американський психоаналітик. Райх розробив вчення про сексуальну економіці, заснованої на соціологічних ідеях Маркса К. і психології 3. Фрейда, що представляло природну теорію сексуальності і покоящееся на дослідженні биопсихологической енергії. Його основні роботи: "Імпульсивний характер" (1925), "Функція оргазму" (1927), "Аналіз характеру" (1931), "Масова психологія фашизму" (1933), "Сексуальність в культурній боротьбі" (1936), "Слухай, маленький людина" (1948) та ін.

 

У розумінні Райха, душевне захворювання - це наслідок порушення генітальної функції і прояви оргазмічної імпотенції, яка у сексуальному економіці грає приблизно таку ж роль, як Едипів комплекс класичному психоаналізі. Оргазм, відповідно, Райху, є центральною точкою проблем, що виникають в області фізіології, біології, психології та соціології.

 

Райх виходить з того, що душевне здоров'я залежить від оргазмічної потенції, тобто від спроможності людини до самозречення і переживання на піку сексуального збудження під час природного полового акта. Жоден невротик не володіє такою здатністю, і багато людей страждають неврозами характеру.

 

Передумовою лікування є усвідомлення витісненої сексуальності, необхідність чого підкреслювалося в класичному психоаналізі. Це усвідомлення не має, як вважав Фрейд, а може вилікувати. Таке лікування досягається у разі усунення застійної сексуальності, яка є джерелом виникнення невротичного характеру. Терапевтична завдання полягає в перетворення невротичного характеру у генітальний і заміні морального регулювання сексуально-економічним саморегулюванням.

 

Райх переглянув ідеї Фрейда про природної агресивності людини, вважаючи, що деструктивність не є початково біологічної і в основі буття людини лежить природна схильність до любові, праці та пізнання. Історія розвитку людства, що супроводжувалася переходом від матріархату до патріархату, призвела до того, що сучасний культурний чоловік перетворився в сексуально пригнічений істота з тришаровою структурою. Перший (поверхневий) шар характеризується наявністю маски (прояв ввічливості, товариськості, самовладання). Другий (проміжний) є штучним продуктом культури з характерним придушенням сексуальності і переважанням садизму, жадібності, заздрості, збочення. Третій (глибинний) являє собою біологічне ядро, з властивою йому природною сексуальністю і товариськістю, стихійною радістю праці і здатністю любити.

 

Мета сексуальної економіки, а у більш широкому плані сексуальної революції полягає в поданні Райха, у створенні справді людської структури характеру, здатної до саморегулювання, в пробудженні сил глибинного біологічного ядра, де любов, працю, пізнання, як природні джерела буття, повинні керувати мисленням і поведінкою людини. Боротьба, страждання, сексуальне задоволення - необхідні складові життя, і справа в здатності психічної структури людини переживати задоволення і страждання, а також справлятися з ними.

 

Фромм (1900 – 1980) народився в Німеччині. Захопився вченням З. Фрейда, обрав кар’єру психоаналітика. З часом критично переглянув фрейдівський підхід до природи несвідомих потягів та ролі соціальних впливів на становлення особистості. Під час приходу до влади фашистів у 1933 р. Е. Фромм емігрував до США.

 

Агресія в неофрейдизмі Е. Фромма не первинна, як у З. Фрейда, а вторинна. Це реакція психологічного захисту на зовнішній світ, котрий сповнений дискомфорту. Оскільки світ завжди несе загрозу, то завжди має бути й агресія. Замість біологічного фундаменту лібідо за основу приймаються соціальні відносини, але вони також є природженими, тобто наданими від народження, і всі реакції є неминучими і фатальними.

 

Руйнація зв’язків людини з природою порушує її гармонію та породжує екзистенційне протиріччя, яке складає основу людського існування. З одного боку, людина – частина природи і підкоряється фізичним та біологічним законам, а з іншого – завдяки розуму вона піднімається над природою і протистоїть їй як самосвідомий суб’єкт. І єдиним виходом із екзистенційної самотності Е.Фромм вважав любов. Тільки любов дає людині можливість подолати почуття ізоляції, самотності.Любов – єдина активна сила, споконвіку закладена в людині, яка чекає свого визнання та звільнення із “в’язниці” несвідомого.

 

Вчений виділив шість видів любові: 1) материнська; 2) батьківська; 3) любов до батьків; 4) братська; 5) еротична любов; 6) любов до Бога. Всі вони одночасно існують у несвідомому. На відміну від поширеного уявлення про те, що головне в любові – зустріти достойний об’єкт, Е. Фромм вважає, що справа полягає в здатності любити, яку можна розвивати.

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2017-02-25; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 452 | Нарушение авторских прав


Лучшие изречения:

Так просто быть добрым - нужно только представить себя на месте другого человека прежде, чем начать его судить. © Марлен Дитрих
==> читать все изречения...

2497 - | 2245 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.01 с.