Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


філософськатворчістьКирилаєпископаТуровського




>Однією ізнайяскравішихпостатейсереддіячів культуриКиївськоїРусі ХІІ ст.єКирилоєпископТуровський.Віннародився (1130 р.) узаможнійсім’ї вневеличкомумістіТурові, тампройшов йогожиттєвий шлях,якийзакінчився у 1182 р. З 1169 р.КирилостаєєпископомТуровським й був ним, очевидно, досамої смерти. У йоготворчомудоробкупоряд ізурочистими "Словами"виділяються ">Бесіди",посланнясучаснимйомуполітичним йцерковнимдіячам.ТворчістьКирилає нелишевисокимзразкомволодіння словом, але й інасиченаглибокимморальнимзмістом, що ізумовиловисокий авторитет його якєпископа.ТвориТуровськогонайповнішерепрезентуютьшироке коло комплексу тихийідей, котрірозроблялися уфілософськійдумціКиївськоїРусі. Навідміну відбагатьохсучасниківвін некомпілятор, аоригінальниймислитель.Зрозуміло, щовін немігвийти замежісередньовічного способумислення й томупостійновикористовуєтрадиційніавторитетнітексти,усталеніобрази ісюжети.ТворчістьКирилабезпосередньопов’язана ізгрецькоюкультурою,перш на ізвізантійською, а ще черезнеї - й ізантичноюспадщиною.

Увченні пробуття (>онтології)Туровськийвиходить із фундаментальногопротиставлення двохсвітів – земного й небесного, видимого і невидимого, що йєсуттюхристиянськогодуалізмувзагалі.Значнуувагувінприділяєаналізовіпротилежностей ">внутрішнього" й ">зовнішнього", їхньогоспіввідношенню як церковного йсвітського,християнського йпоганського. яквисновок –зовнішнєєтемрявою,внутрішнє –світлом. [4]

>Цяособливість урозумінні світувизначає іпідхідТуровського доцентральноїпроблемифілософіїКиївськоїРусі –проблемилюдини, щоєцілкомзакономірним,адже вприроділюдинипоєднаніобидвісторонихристиянськоїкартини світу.Розглядаючиспіввідношення “Бог – людина”,ТуровськийбезперечнийпріоритетнадаєБогові,якийєтворчою силою,творцемвсьогосутнього; людина жперебуває устаніпідкоренняБогові.Водночасмислительакцентуєувагу на бо весьзадумстворенняспрямований довищої мети,якоює людина. Богвідкриваєістинулюдині,вказуєїй шлях дообожнення, непозбавляючисвободиволілюдини увиборіміж добром й злом.

>КирилоТуровськийобґрунтовуєпозиціюхристиянськогоантропоцентризму, згідноякоїкожна людина, як праведник, то йгрішник,є предметомБожоїуваги.Виходячи ізтакоїпозиції,Кирилообґрунтовуєспіввідношеннятіла йдуші, котраєоднією із

центральних у творчостимислителя. При цьомувінвідходить від абсолютногопротиставленнятіла йдуші,прагнеподолати їхнісуперечливість –адже ізхристиянськоїпозиції душа неможе бути лишечистою, атіло – лишегрішним. Душа,хоча вона йвторинна запоходженням, діятися не зземлі,євитокомБожого Духу. Душа, заТуровським,єжиттєвим початкомлюдини, віднеївитікаютьдоброчиннівчинки.Якщо ж душапідкоряєтьсятілесному початку, тоцепризводитьлюдину догріха.

>Найбільшвідомими йзначнимитворамиКирилаТуровськогоє “>Повісті пробілоризця”, “Притча просліпця іхромця”, “Слово”.

>Розглядаючиісторіюдавньоруськоїфілософії, не можнаобійти йїїгносеологічніпроблеми.Серед нихзначнемісцезаймає проблемазначеннясерця впізнанні йжиттілюдини.Підкреслюючи рольрозуму,давньоруськімислителі незаперечували йзначенняпочуттів таволі впізнавальнійдіяльностілюдини,вищоюметоюякоїєдосягненняспілкування,злиття ізбожественноюістиною. У цьомупроцесіособливаувагаприділяється органу,завдякиякомустаєможливимзалученнялюдини довищої істини. Таким органом вважалосьсерце як та ланка, Яказводитьвоєдинорозум,почуття й волюлюдини.Серцеє центром,завдякиякому людинаприєднується довищого, сакрального світу.

 

Gt;Висновки

Наосновіпроведеногодослідження,опрацюваннязначноїкількостілітературнихджерел,наукових статей можназробитинаступнівисновки:

Філософія якособливийнапрямінтелектуальноїдіяльностіз’явилася на територї України вчасиКиївськоїРусі.

>Аналізстановленняфілософіїнемислимий беззалученнярізнихджерел культуриКиївськоїРусі. Одним ізнайглибшихджерелфілософськихідейє народна культураслов’ян. Другаджерело –вченняранньогохристиянства, що не вніс уКиївську Русьісторіософськіпроблеми йнадалокультуріновизни.Третімджереломфілософськогомисленняєписемніпам’ятки, щосягаютьпершоїполовини Х ст.Четвертимджереломфілософськихідейєтворіння архітектури ймистецтва,створені ізпозиційпевногосвітогляду.

>Логікарозвиткусуспільно-філософської думирозпочинається ізміфу йзавершуєтьсястановленням ">Логосу".Становлення йформуванняфілософської думивідбувалося в ">котлі", десплавлювалисявоєдинозагальноцивілізаційні таспецифічніознаки татенденції.Специфічним для цогопроцесу було б і ті, щовінпроходив уситуаціїтворчогодіалогукиєво-руськоїміфології таепосу ізвізантійськимхристиянством,котре ширококультивувало ідеїгрецькогофілософськогоплатонізму танеоплатонізму.

>Особливорішучізміни вжиттісуспільства йкультурі,світогляді тамисленнівідбулися ізприйняттямхристиянства в 988році.Інтенсивніконтакти ізВізантією,Болгарієюдаютьможливістьвикористовувати якджерелофілософської думиздобуткиантичної івізантійськоїфілософії.Творивізантійської таболгарськоїлітературипереважали взагальномуфондіпам'ятоксвітової культури того години, котрізасвоювалися впроцесістановлення йрозвиткуфілософської думиКиївськоїРусі.

Усуспільно-філософськійдумціКиївськоїРусівідповідно із російськоюдуховноютрадицієюсклавсясвоєрідний типмислення, типфілософствування,позбавлений абстрактного,відірваного від життятеоретизування.Логічнафілософськаосвіченість,вишуканийгносеологізм,категоріальнасистемотворчість відмовлялисяхарактерними дляфілософствування в Україні.

Установленні йрозвиткуфілософської думиКиївськоїРусіосновноюпроблемоює проблемабуттялюдини,їїбатьківщини уконтекстібуття всіхіншихнародів й світу.Боротьбапротируйнівних силлюдськогобуттяспирається наморально-божественну основу йздобуваєформиконфліктуміж Добром й Злом.Досвідморальності, практичногофілософствування,надбаний вумовахКиївськоїРусі, ставши фундаментомдальшогорозвиткуфілософської думи.

>Звертаючись доджерелфілософської думиКиївськоїРусі, миповиннізгадати: “>Повістьминулихліт”; “Слово про закон та благодать”; “>Шестидень”; “>Посланні Никифора,метрополитаКиївського, князюВолодимируВсеволодичу (Мономаху)” таінші.

Отже,філософська думкачасівКиївськоїРусі бувпереважносвітлою,оптимістичною,спрямованою наетичні,культурні тасоціальноісторичні запитання.

 

Gt;Перелікпосилань

1. Антологія світової філософії. в 3 т. — Москва, 1969, т. l, з. 622.

2.БичкоІ.В. Філософія: курслекцій.К.1991

3.ВолинкаГ.І,ГусєвВ.І.Вступ дофілософії. До. 1999

4.ГорлачМ.І. Філософія. -readbookz.com

5.Горський П.С. Історія українськоїфілософії.Навчальнийпосібник. До. 2001

6.ІванНечуй-Левицький, „>Світоглядукраїнського народу” (>уривки).lavra.com.ua

7.Іларіон Київський, „Слово про закон й благодать” (>уривки).Давняукраїнськалітература:хрестоматія. До. 1992

8.НагорнийФ.І. Філософія. – До., 2000.

9.НадольнийІ.Ф. Філософія: курслекцій. До. 2000

10.Охридски Климент.Събранисъчинения. — Софія, 1979. — 4.3, з. 91.

11.Повістьврем’янихліт. – До., 1990.

12.ФедівЮ.О.,МозковаН.Г. ІсторіяУкраїнськоїфілософії. До. 2001.

13. Щерба С.П. Філософія -readbookz.com

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2017-01-21; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 416 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Начинать всегда стоит с того, что сеет сомнения. © Борис Стругацкий
==> читать все изречения...

2358 - | 2116 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.012 с.