Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Джереласуспільно-філософської думиКиївськоїРусі




>Аналізстановленняфілософіїнемислимий беззалученнярізнихджерел культуриКиївськоїРусі.

Одним ізнайглибшихджерелфілософськихідейє народна культура слав'ян.Свідомістьстародавніхрусичівдофеодальногоперіодупройшла шлях відвідокремленняідеальнихмоментів увиглядітотемів,іншихелементівміфологічногопервісногосвітогляду дочіткосформульованих убилинномуепосісвітоглядно-етичних таестетичнихпоглядів.

Іншимджереломфілософськогомисленняєписемніпам'ятки, щосягаютьпершоїполовини X ст. Упам'яткахстародавньоруської культуричітковираженофілософськіпроблеми - «>Діалектика»ІоанаДамаскіна,творінняДіонісіяАреопагіта.Безпосередньонаближені дофілософськоїлітератури ймістятьроздуми про світло талюдину - «Слово про Закон та Благодать», «>Молитви ДанилоЗаточника», «Повістю временних літ»,текстиділовоїписемності,юридичніакти.Грамоти наберестімістятьглибокодумнісентенції тощо.

>Третєджерело -вченняранньогохристиянства, що внесло уКиївську Русьісторіософськіпроблеми йнадалокультуріновизни.Шанобливеставлення до Слова,прагненнярозгадатитаємничийзміст Словаобумовиликнижковий характер культуриКиївськоїРусі, атлумачниківкнижковоїмудрості сталиназивати книжниками.

>Четвертеджерелофілософськихідей -творіння архітектури тамистецтва,створені ізпозиційпевногосвітогляду. ЗзапровадженнямхристиянстваКиївська Русьприєдналася досвітової культури:античної,візантійськоїфілософської культури.

>Основоюсвітоглядусхідних слав'янсвітова культура сталапереплавлятися насамобутнюкиєворуську культуру,зокремафілософську культуру.Сформуваласятрадиціясуспільно-філософської думи в Україні, щовизначаєспецифікуфілософськогомисленняукраїнського народу. [13]

Усуспільно-філософськійдумціКиївськоїРусівідповідно із російськоюдуховноютрадицієюсклавсясвоєрідний типмислення, типфілософствування,позбавлений абстрактного,відірваного від життятеоретизування.Логічнафілософськаосвіченість,вишуканийгносеологізм,категоріальнасистемотворчість відмовлялисяхарактерними дляфілософствування в Україні.Суб'єктпізнаннямислить собі як фактвсерединібуття,переживає світло яквласну частку йпізнає світло черезпізнаннявласного-сенсу життя.Звідси ->екзистенціально-антропологічний характерукраїнськогофілософствування.Філософомвважався книгар,якийумівздобувати із книжковогознанняістину просенслюдськогоіснування йкористувавсяістиною увласномужитті. Філософія малапрактичне,моральнеспрямування.

УфілософіїКиївськоїРусі широкозастосовуєтьсясократівський (>морально-практичний) метод, атакожплатонівський методхудожньо-образногофілософствування.Арістотелівський жаналітичний метод незнайшовпоширення.Проблемиетизовані: до чого б незвертавсястародавньоруськиймислитель,розглядав йогокрізь призмусвітовогоконфлікту Добра й Зла.

Установленні йрозвиткуфілософської думиКиївськоїРусіосновноюпроблемоює проблемабуттялюдини,їїбатьківщини уконтекстібуття всіхіншихнародів й світу.Боротьбапротируйнівних силлюдськогобуттяспирається наморально-божественну основу йздобуваєформиконфліктуміж Добром й Злом.Досвідморальності, практичногофілософствування,надбаний вумовахКиївськоїРусі, ставши фундаментомдальшогорозвиткуфілософської думи.

>Звертаючись доджерелфілософської думиКиївськоїРусі, миповиннізгадатинайпершийдавньоруськийлітопис – “>Повістьминулихліт”: тутмістилися нелишеісторичнівідомості, а іописувалисьзвичаї тасвітогляднілюдськіуявлення.Цікавовідзначити і ті, щоцейлітописпочинається ззвернення доісторії світу вцілому (йоготворення таін.);цесвідчило про ті, що>історіярусичіврозглядалася вконтекстізагальноївсесвітньоїісторії. У цьомулітописіпереповідаєтьсяосновнийсюжетнийзмістБіблії,проводятьсяпорівняннявіруваньрізнихкраїн танародів. Відразумістятьсянадзвичайноцікаві тахарактерніповідомлення про ті, яквідбувавсявибір державноївіри княземВолодимиром.Посланці князя дорізнихнародіврозповілинаступне: “>Найперше ходили аж до болгар йдивилися, як смердотімоляться ухрамі, аточнішесказати вмечеті,стоячи там без пояса. А вклонитися,сяде і дивуватисясюди ітуди, якбожевільний. І немає у якихрадості, а лише сум тасморід великий. Інедобравіра їхнього. Іприйшли донімців, й Бачили, яквідправляють службубожу, акраси не Бачилиніякої. Іприйшли ми в Греки, й водили настуди, деслужатьБоговісвоєму, й було невідомо, чи ми на небесах були, чи наземлі:нема-бо наземлі такоговидовища чикраситакої,щобзумілипорівнятися із нею ” [>11,c.173]. Іхочаописанелітописцем незовсім точнопередаєреальніподії,самий фактконцентраціїуваги нааргументікрасиєдоситькрасномовним:він,власне,засвідчує продавнікореніукраїнськогоестетизму, що поставзрощеним зрелігійністю.

Увідомомузібраннітекстів “>Ізборник Святослава 1073 р.” вміщенийвикладтворуАрістотеля “>Категорії” зкоментаремнеоплатонікаПорфірія, що,знову-таки,засвідчує прошануваннякнижкової (>філософської)мудрості,оскільки зцієюзбіркою князь нелише провівшисвоєдозвілля, а іїздив увійськові походи.Твір “Слово про закон та благодать”

>КиївськогометрополитаІлларіона (1030-1050 рр.) бувнадзвичайнопопулярним уДавнійРусі,оскільки до насдійшоввін у 52 списках. У цьомутворі автортакожвписуєісторіюКиївської держави узагальнийсвітовий процес:вінзвертається доположення апостола Павла про ті, щовсесвітняісторія проходити після двохетапи: закону таблагодаті. Напершомуетапі Богнаставляв та каравши людейзовнішніминастановами, через закон, але в іншому,керуючисьбезмежноюлюбов’ю долюдини,справужиттєвоговиборувіддавсамійлюдині,подарувавшиїй подвиг Христовогорозп’яття,тобто благодать.Тепер людинанаставляєтьсявірою талюбов’ю.МетрополитоспівуєхристиянськийвибірВолодимира Великого яксвідченняз’явленняблагодаті на земляхКиївських;вітаєвінтакожкультуротворчу діяльність Ярослав Мудрий. [3,c.56]

Зпершоїтретини Х ст.дійшов до нас “>Шестидень” Іоанна,екзархаБолгарського, вякомузвучитьсвоєріднийгімнМудрості Бога, щопроявилася угармоніїсвітобудови.Останняподіляється начуттєве тадуховне, а духовному проходитиподіл наживе тарозумне.Людиназнаходиться вцентрі світу, бовключає у свою природу усіскладові світу. У цьомутворістверджуєтьсятакож, що світлоявляє собоюєдністьвідомихчотирьохелементів,протеефір та небопостаютьелементаминематеріальнихсутностей. “>Повчання”

>Володимира Мономаха, (>кінець ХІ ст.),розпочинається ззахопленогоописуваннякраси тагармоніїсвітобудови, де все,по-перше,маєсвоємісце тапризначення, а,по-друге,постаєіндивідуальним танеповторним.Звідсивипливаєнастановадітям - будуватисвоє життя узлагоді зсвітом,тобтошукатигармонії тазлагоди, невтрачаючи свогообличчя.

У “>Посланні Никифора,метрополитаКиївського, князюВолодимируВсеволодичу (Мономаху)” (ХІІ ст.) мизустрічаємося знамаганнямосмислити природулюдини:головне влюдині –це душа, щоскладається зрозуму,почуттів таволі.Найціннішим вдушієрозум,оскількисаме ним людинавідрізняється відтварин. Алірозумкеруєлюдиною черезпочуття та волю (>бажання);тобто тутстверджуєтьсярозумна природа йпочуттів, йволі.Цікавовідзначити, щонайкращимпочуттям Никифорвважаєзір (а чи не слух, -всуперечтиповимсередньовічнимуявленням).

У “>ПосланніпресвітеруФормі” Климента Смолятича чи неодноразовоусійтогочаснійлітературівідстоюється думка проможливість >використанняфілософії длякращогорозуміння Святого Листи. При томууточнюється, щофілософіяперш нанеобхідна дляпоясненнябожественнихістин вибачимо людям,боклірикирозуміють його на болеевисокомурівні.Протенайважливішим уційсправіпостаєнеобхідністьприходити доповчальнихморальних з висновками,серед якінайпершимєтакий:справжнє благополягає надбагатстві й ввладі, а й у “>стяжаніїмудрості”.

“Слово ДанилоЗаточеника” –наступнийпопулярнийтвірдавньоруськоїкнижковоїмудрості. Автора цогопосланнядосі невстановлено, якзалишаєтьсяневідомимім’я князя, доякоговінзвертається. “Слова” –твір, щозасвідчуєпояву вКиївськійРусі думи проважливу рольсуспільномужиттісвітськоїінтелігенції.Головна думкатвору –утвердженнямудрості і розважливість,основнихчинниківрозвиткусуспільства: “>Серцерозумногоукріпляється втілі йогокрасою імудрістю… Незри назовнішність мою… Я, пані, хочодежеювбогий, тарозумомбагатий,юнийвік травня, тарозумстарий в мене… Чоловіка мудрогопосилай й малойому показуй, а дурногопосилай та сам він нелінуйся йогоіти… Невисівай урівчак жито,анімудрість усерцяглупих.Безглузді несіють, неорють й вжитницю незбирають… Коли вміхутлий літта, що дурноговчити”.

Утворі “>ЖитієКирилафілософа” привертає до собіувагу короткій нозі,протецікавевизначенняфілософії: назапитаннявізантійськогоімператора: “>Філософе,хотів бі ядізнатися, щоєфілософія?”,Кириловідповідає: “>Божим йлюдським промоврозуміння,наскільки людинаможе наблизитись до Бога…”. До цогоКирилододає, щофілософія –цевміннясказати унебагатьох словахречі великогорозуму. [2,c.46]

>Популярною бувтакожзбіркаафоризмів тажиттєвихповчань подназвою “>Бджола” (вонамістилафрагменти ізпраць Плутарха,Діогена, Сократа,Піфагора,Епікура) таіншіджерела. Алі при цьомуслідвраховувати ті, що запідрахункамифахівцівсередвсієїлітературиКиївськоїРусіоригінальні творискладаливсьоголише один відсоток;цепов’язане ззагальноюустановкоюхристиянськоїдуки накоментування,екзегетику, атакож тім, щоосновне заподіяння книгаріКиївськоїРусівбачали узасвоєнніхристиянськоїмудрості, а чи не устворенні нового.

Отже,філософська думкачасівКиївськоїРусі бувпереважносвітлою,оптимістичною,спрямованою наетичні,культурні тасоціальноісторичні запитання.





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2017-01-21; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 271 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Вы никогда не пересечете океан, если не наберетесь мужества потерять берег из виду. © Христофор Колумб
==> читать все изречения...

2338 - | 2143 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.012 с.