Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Значення культури установленнісуспільно-філософської думиКиївськоїРусі.




>Зародження йформуванняфілософської думи на територї Сучасної Українивідбулося вспецифічнихісторичних,природних йсоціальнихумовах.Географічноцятериторіязнаходиться наперехрестіконтинентів йкліматичнихпоясів, 3 одного боці, наній зародилисянайдавнішіцивілізації й народ, щоїїнаселяє,спадкоємець,зокрема,прадавньоїТрипільської культури, а ви тут не здобулоналежногорозвитку рабство,довше, ніж віншихрегіонахЄвропи,існувалобагатобожжя йязичництво,пізноприйшлаписемність, а чи не було бфілософськихтрадицій вповномурозумінні цоготерміна.Своєрідністьприроди, способу життя,зміст й характергосподарювання йміжособистіснихстосунківсприялиформуванню вдавніх слав'янособливогосвітогляду,світосприймання,світовідчуття, вякомупоєднувалосьлюдське йприродне,земне йпотойбічне,предметно-речове йдуховно-чуттєве тощо,тобтоміфології.Їїосновою булиперенесеннітодішніми людьми своїуявлення про собі йсвоєсуспільне життя наприродніявища: небо,зірки,сонце,місяць,вітер,грім,блискавки,землетруси, дерева,тварин.Найдавнішіміфипраслов'ян булигомоморфічні йзооморфічні, асвітогляд можнаохарактеризувати яккосмо-центризм,анімізм йпантеїзм -одухотворення йобожненнявсьогооточуючогоматеріальногосередовища,явищприроди. У характерним у тому годинибагатобожжівідбивсящеміцнийзв'язоктодішньоїлюдини ізприродою йповна залежність віднеї, а потім ужедоситьчіткадиференціясуспільства. Тому зацимиознаками давалася характеристика богам йбудуваласьїхняієрархія: Перун — бог грому йблискавки;Волос — богтварин;Похвіст — богповітря, постривай,негоди; Ладо — богвеселощів йблагополуччя тощо.Всіці ііншіуявлення оформлялися увідповіднутермінологію, входилискладовимелементом врозмовнумову, вперекази йлегенди, вритуали йзвичаї, пісня йобряди. Утодішніхміфахвідбилось не лишеставленнялюдини доприроди, але й іставленнялюдини долюдини, йцісюжетипоступововиходять наперший план.Найулюбленішіперсонажіміфологіїдавніх слав'ян: батько — господар, голова сім'ї,хлібороб,багатий,дужий йдобрий, матір -господиня, дочка - панна, сін ->панич.Характерноюрисоюцієїміфології, зависловомІ.Нечуя-Левицького,є тобі й маєшпротивагунімецькій йвеликоросійській,уникаєнегарного,потворного, страшного.МіфологіячасівКиївськоїРусі повідношенню довідображеного-зображеногодотримується ">естетичноїдистанції" йутверджуєнасамперед добро й красу,гуманність ймилосердя.Мабуть, у цьому один зкоренівхарактерної для українськоїфілософії ">сердечності",згодом розвиненої йутверджуваноїСковородою,Шевченком,Юркевичем таіншими. [4]

Зформуванням йутвердженням держави, Якаотрималаназву ">Київська Русь",відбуваютьсясуттєвізміни всоціально-економічному й духовно-культурномужитті людей.Особливорішучізміни вжиттісуспільства йкультурі,світогляді тамисленнівідбулися ізприйняттямхристиянства в 988році.Завдяки цьомуКиївська Русьотрималаможливістьприлучитися додосягненьсвітової культури.Інтенсивніконтакти ізВізантією,Болгарієюдаютьможливістьвикористовувати якджерелофілософської думиздобуткиантичної івізантійськоїфілософії.Творивізантійської таболгарськоїлітературипереважали взагальномуфондіпам'ятоксвітової культури того години, котрізасвоювалися впроцесістановлення йрозвиткуфілософської думиКиївськоїРусі. Однак смердоті невичерпуютьвсього фонду,який допевноїміривключав йкультурніздобуткинародівЗахідноїЄвропи таСходу.Мабуть,безпосередньо ізсирійськоїмовиздійснюється перекладповісті проАкіраПремудрого. Здавньоєврейськоїперекладаєтьсябіблійна книга ">Есфірь", ">Йосипон" таін.Здогадко ізгрузинськоїперекладено наРусі ">Сказання проіверськуцарицюДинару".Буливідомі іокреміцерковні твори,княжіжитія,створеніпредставникамичеської культури, в яківикладалися іпевніфілософські ідеї.

>Проте рольхристиянства необмежуєтьсяфункцією простого ретранслятора навітчизнянийґрунтздобутківсвітової культури.Аджерізницяпотенціаліввітчизняного, щоздійснював Першікроки на шляхустановленняфілософської думи, таіноземного,засвоюваного,якийспирався намайжетисячолітнійдосвідрозвиткуфілософської культури, могла забезпечититворчийздобутоклише занаявності вкиєво-руськійдуховностіпевнихмогутніхстимулів, щоспонукали б донапруженоїінтелектуальної роботи ізосмислення складноготеоретичногоматеріалу. Устворенні такихстимулівзначна рольналежитьхристиянству, якувиступаєсвоєріднимкаталізаторомпроцесу, щосупроводжувавзасвоєннясвітовихідейнихнадбань укультуріКиївськоїРусі.

Нелишесвященнітексти, а і світло вціломусприймався як книга, щоміститьзаповідану Богомістину,котру людинамаєзбагнути. У такомурозумінні культура, щорозвивається подвпливомхристиянства,неминученабуває "книжкового" характеру,спонукає доосягненнясмислу ">прихованого" вслові,стимулює дороздумів над словом,пошукуметафізичного,символічного йогозначення.Останнє,власне, істимулюєнапруженуінтелектуальну діяльність,спрямовану паосягненняглибиннихфілософськихідей,закладених з текстів, що разом ізхристиянствомприйшли на Русь. [13]

На думкудеякихдослідників,наприкінці X ст. був написана й включена у склад ">Повістіминулихліт" ">Промовафілософа", делаконічновідтворюється,відповідно дохристиянськоговіровчення,історіястворення світу. Усередині XI ст.створюється "Слово про закон й благодать"Іларіона,Ізборники Святослава 1073 та 1076 рр. та низькаіншихпам'яток,насиченихглибиннимфілософськимзмістом, щоґрунтувалися наідеяхдавньогрецькихмислителів,суттєвопереосмисленихвізантійськоюхристиянськоюфілософією, а із іншого —вітчизняної культури, Яказберегласуттєвевідображенняміфологічнихуявленьсхідних слав'ян,склаласяориґінальнатрадиція українськоїфілософської думи, Яка,починаючи із XI ст.,впродовжвіківвизначаєспецифікуфілософськогомисленняукраїнського народу.

Умежахкиєворуської культурисклавсяпритаманнийукраїнськійдуховнійтрадиції типмислення — несхильний до абстрактного,відірваного від життяфілософськоготеоретизування.Якщо узахідноєвропейськійкультуріздебільшогореалізується ">платонівсько-аристотелівська"лініяфілософії, Якавідповідно доканонівнауковогомисленняпрагне до істини,незалежної відлюдини йлюдства, токиєво-руськійкультуріпереважає ">александрійсько-біблійна", Якаорієнтується негаразд наздобуттябезсторонньої істини, якправди, щобудується як драмалюдського життя. [9]Усвідомленнянедостатності,неповнотиабстрактно-спекулятивного,замкненого насобіфілософськогоумозріння —доситьтипова рису українськоїментальності.Саме тому вісторії української культурилогіко-технологічнафілософськаосвіченість,вишуканий "гностицизм",категоріальнасистемотворчість непускаютьглибокогокоріння. Тутвиробляєтьсясвоєрідний типфілософствування, щовирізняється необ'єктом (нимзавждиєвсезагальне), асуб'єктомпізнання. ">Любомудр" -філософвиступає якціліснийсуб'єкт.Вінмислить собі як факт всерединібуття. Необмежуючисьосмисленнямвсезагального, якоб'єктивнобезособовоїдійсності,вінпереживає його яквласну частку. Дофілософських з висновкамивін приходити черезпошукособистогосенсу життя.

>Саме тому вукраїнськійкультурісклаласяфілософія,домінуючутенденціюякоїутворюєекзистенціально-антропологічнаредукціяфілософськогознання, щорозвиваласянавколообговорення проблемлюдини талюдськоїісторії.

>Відповідно до цого вкиєворуськійкультурівиробляєтьсярозумінняфілософії йфілософа.Філософомвважався тієї,хто,спираючись накнижнізнання, непростоздобувістину просенслюдськогоіснування, аперетворивотримануістину накерівництво увласномужитті,філософіямислилась не лише яктеоретизування, а і як практична мораль.

Такомурозуміннюфілософіївідповідають і тихвизначення, щофункціонують укультуріКиївськоїРусі.Середнайпоширенішихє перше вслов'янськійлітературівизначенняфілософії,вміщене в популярному наРусі ">ПространномужитіїКостянтина —КирилаФілософа",складеномуболгарськиммислителем КлиментомОхридським.Згідно із нимфілософіявизначалася як "Знаннябожиїх талюдських промов, щонавчає, як людинаможенаблизитись до Бога, якділамисвоїмиуподібнитисьтворцевісвому" [>10,c.50].Наведеневизначеннявиявляєгенетичнублизькість ізще однимтлумаченнямфілософії, якуналежитьІоаннуДамаскину йвміщене вперекладі його ">Діалектики": "Філософіяєпізнаннясутнього,оскільки воно тасутнє,тобтопізнішеприродисутнього. Іще:філософіяєпізнання промовБожиїх талюдських,тобтовидимих йневидимих.Далі,філософіяєроздум про смерть, яксамовільну, то йприродну...>Далі,філософіяєуподібненняБогові... Філософіяємистецтво мистецтв й наука наук,бофілософіяє вухобудь-якогомистецтва...Далі,філософіяєлюбов домудрості:істинна жмудрістьє Бог. До Богаєістиннафілософія" [1,c.352].





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2017-01-21; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 446 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Бутерброд по-студенчески - кусок черного хлеба, а на него кусок белого. © Неизвестно
==> читать все изречения...

2461 - | 2389 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.011 с.