Ідэі адраджэння і рэфармацыі аказалі вялікае влияне на фармаванне грамадскай думкі і культуры нашага боку. Рэфармацыя - шырокі грамадска-палітычны і ідэалагічны рух у зап. Еўропе ў 16 у. Было накіраванае супраць каталіцкай царквы і насіла антыфеадальны характар.
Рэфармацыя прыйшла на Беларусь з Нямеччыны.
Галоўныя мэты: 1) пазбаўленне каталіцызму ідэалагічнага і палітычнага панавання ў дзяржаве
2) памяншэнне царкоўнага землеўладання
3) умацаванне ўнутранай веры людзей
У выніку рэфармацыі паўстала новае хрысціянскае вучэнне - пратэстанцызм. (лютэранства, баптызм, кальвінізм і т.д.) Пратэстанты заяўлялі, што адзіная крыніца веры - Біблія, не прызнавалі манастыроў і манаства, у сваіх цэрквах не вывешвалі абразаў і выступалі за ідэю недарагой царквы.
Сацыяльнай апорай рэформ у ВКЛ былі:
___магнаты; бачылі ў рэфармацыі сродак ліквідацыі каталіцызму з дапамогай пратэстанцкай царквы; жадалі скараціць адасобленасць сваёй дзяржавы ад каталіцкай Польшчы.
___шляхта; прыцягвала патрабаванне абмежавання царкоўнага землеўладання, памяншэнне падаткаў на ўтрыманне царкоўнага вяршка.
___гараджане; імкнуліся пазбавіцца ад умяшання царквы ў гарадское самакіраванне, жадалі спрасціць царкву.
Вялікая частка сялян засталася абыякавай да рэфармацыі (былі моцныя пазіцыі праваслаўя).
Найбольшае распаўсюджванне на тэрыторыі Беларусі атрымаў кальвінізм. Умацаванне кальвинистской цэрквы ў ВКЛ звязана з дзейнасцю найбагатага магната Н. Радзивила Чорнага, віленскага ваяводы, вялікага канцлера ВКЛ.
У 1553 году Н.Р. Чорны заснаваў у Брэсце першую кальвинистскую суполку. Хутка на Беларусі іх стала прыблізна 50, а пры іх знаходзіліся цэрквы, школы, друкарні. Найбуйныя рэформ. цэнтры - Брэст, Нясвіж, Наваградак і інш. Пратэстанты садзейнічалі развіццю кнігадрукавання (у Нясвіжскай друкарні Радзивила працавалі З. Будный, У. Цяпинский). Багатае ўкладанне рэфармацыя занесла і ў адукацыю Беларусі. Кальвинистские школы ў Вільні, Смаргоні, Наваградку.
Рэфармацыя згуляла дадатную ролю ў культурна-асветніцкім развіцці боку, садзейнічала пашырэнню асветы, кнігадрукавання, распаўсюджванню гуманістычнай ідэалогіі. Рэфармацыя спрыяла развіццю памяркоўнасці да розных рэлігій ВКЛ. У таксама час рэфармацыя ў Беларусі не мела такога шырокага размаху, як у Еўропе. Захапленне рэфармацыяй магнатамі апынулася нядоўгай. Процідзеянне каталіцкіх вярхоў, дзярж. санкцыі, унутраныя супярэчнасці абумовілі падзенне рэфармацыі. Але асноўным чыннікам падзення рэфармацыі была вузкая сацыяльная база (не падтрыманне рэфармацыі большасцю насельніцтва).
Сваё ўкладанне ў развіццё беларускай культуры занёс асветнік і гуманіст З. Будный (1530-1593). Нарадзіўся ў вёсцы Буда, скончыў Кракаўскі универ. З 1560-го з'яўляўся кальвинистским прапаведнікам у г. Клёццы. Выдаў на белы. мове "катэхизис". 1574 - "Новы запавет" з каментарамі. 1576 - "пра найважнейшае становішча хрысціянскай веры".
У сваіх працах крытэрам біблейскай ісціны лічыў розум і досвед чалавека, гаварыў аб неабходнасці развіцця белы. культуры на роднай мове. Яго ідэі сталі стымулам для станаўлення навуковай самасвядомасці беларусаў. У гэты перыяд вядомым дзеячам эпохі Адраджэння быў Н. Гусовски (1470е - пасля 1533). Ён з'яўляўся белы. паэтам, асветнікам і гуманістам. Быў з сям'і великокняжецкого ловчего, нарадзіўся ў мястэчку Вуса на Беларусі. 1520 - 1522 быў у складзе амбасады ВКЛ да таты Рымскаму Льву 10му. У Рыме напісаў на латыні "Песня пра Зубра". Упершыню выйшла ў Кракаве ў 1523 г. на латыні. "ППЗ" - каштоўная крыніца для вывучэння эпохі ў якой жыл Гусовский, прыроды, этнаграфіі, веры нашых продкаў. У паэме апісаны князь Вітаўт як таленавіты палкаводзец, справядлівы кіраўнік. Гусовский з'явіўся аўтарам першай паэмы пра наш бок, адрасаваны еўрапейскаму чытачу.
У. Тяпинский (1530 - 1603?). Белы. пісьменнік, гуманіст. У сваім родавым маёнтку Тяпино заснаваў друкарню, дзе ў 1580м выдаў Евангелле на белы. мове. Гэтае Евангелле з'явілася адным з першых прыкладаў белы. палітычнай публіцыстыкі.