Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Природа філософських категорій.




Проблема утворення понять і категорій, з'ясування їхньої гносеологічної природи цікавила вже вчених стародавнього світу У філософії стародавньої Індії та Китаю предметом дослідження були такі абстрактні поняття, як «час», «простір», «плинність», «субстанція» і т.п. Вони намагаються певним чином систематизувати загальні поняття. Наприклад, у філософії вайшешиків фігурує сім категорій: субстанція, якість, дія, загальність, особливість, відношення, небуття. Філософ Мо-цзи, у теорії пізнання якого були елементи матеріалізму, поділяв поняття на три групи (загальне ім'я, родове ім'я і часткове ім'я), що у своїй основі відповідає сучасним категоріям загального, особливого і одиничного.

В іонійській філософії стародавніх греків наявні спроби виявити емпіричні джерела тих образів і понять, які залучались до наукового пояснення світу.

Арістотель був першим філософом, який обрав категорії мислення об'єктом всебічного дослідження. Ввів термін «категорія», що значить «висловлювання», «пояснення», «рішення». Поняття, писав він, не є причиною існування речі, але річ певним чином є причиною істинності поняття. На основі йього виступав проти піфагорейців, вважаючи, що число є лише абстрагування від реальних речей. Одним із перших у науці подає систему найзагальніших понять: виділяє десять категорій: сутність, якість, кількість, відношення, місце, час, розташування, володіння, дія, страждання. Однак дана система не відтворювала їх справжнього взаємозв'язку, оскільки повністю базувалась на формально-логічних принципах.

Подальша розробка питання про природу понять і категорій розпочалася лише з виникненням науки Нового часу. Ф.Бекон у теорії пізнання виходив з досвіду, з експерименту. Він вперше поставив питання про зв'язок наукового знання з практикою. Недолікоом було те, що він зводив практику повністю до сфери відношень людини до природи.

І.Кант поставив питання про характер і специфіку мислення. Аналізуючи природу понять і категорій, Кант відстоює їхню апріорність, незалежність від зовнішнього світу і соціального досвіду. У Канта об'єкт пізнання починається з процесу пізнання і завершується ним. Кант трактував поняття і категорії як вічні, незмінні форми мислення, відривав їх від об'єктивного змісту.

Головним у вченні Гегеля про категорії є те, що він вказує на їх змістовність і діалектичність. Якщо Кант розглядає поняття і категорії як апріорні форми, а Фіхте виводить їх із абсолютного суб'єкта, то Гегель доводив, що вони є основні визначеності самого буття, яле не як засіб пізнання світу, а як ступені розвитку у самопізнанні абсолютної ідеї. Зокрема, він підкреслював об'єктивність самої думки, її форми і законів.

Серед недоліків підходу метафізичного матеріалізму слід назвати такі, як: нерозуміння ними практики, як основи виникнення людського знання і тих логічних форм (понять і категорій), у яких воно фіксується; нерозуміння діалектики історичного і логічного, раціонального і чуттєвого.

Представники матеріалістичної діалектики виходили з того, що наукові абстракції (тобто поняття і категорії) виникають в процесі практично-матеріальної діяльності людини. Ці абстракції за своїм змістом є об'єктивними, а за формою - суб'єктивними. Марксизм визначив діалектико-матеріалістичний зміст категорії «практика». Він розглядав практику не ізольовано від об'єктивних законів розвитку природи і суспільства, а у тісному зв'язку з ними. З точки зору сучасного матеріалізму, ідея, наукове поняття є відображенням об'єктивної реальності в свідомості людини в процесі її практичної діяльності. З його позицій, всі ідеї здобуті з досвіду. Вони є відображенням дійсності, вірним чи викривленим. Філософські категорії не виводяться індуктивне або ще яким-небудь формально-логічним шляхом, а формуються через узагальнення усього досвідного знання.





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2016-11-24; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 5130 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

В моем словаре нет слова «невозможно». © Наполеон Бонапарт
==> читать все изречения...

2216 - | 2176 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.011 с.