Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Основні проблеми екзистенціальної філософії 20ст.




Однією з провідних течій суспільної думки XX ст. є екзистенціальна філософія, що на перший план висунула ідею абсолютної унікальності людського буття, зосередившись навколо проблеми людини та її місця в світі, проблеми духовної витримки людини, яка потрапила в потік подій і втратила контроль. Покоління інтелігенції, яке пережило першу світову війну та прихід до влади фашизму, ця філософія зацікавила перш за все тим, що вона зосереджувала увагу на кризових ситуаціях у житті людини і людства, пробувала розглянути людину в умовах складних історичних випробувань. Однією із складових частин цієї течії став екзистенціалізм.
Джерела екзистенціалізму у вченні Сьорена K'єpкeгopa (1813—1855), який першим сформулював поняття "екзистенція", — "внутрішнє" буття, що поступово переходить у зовнішнє. Значно вплинули на формування та розвиток екзистенціалізму також "філософія життя" і особливо феноменологія німецького філософа Едмунда Гуссерля (1859—1938). Основна ідея феноменології — неможливість взаємного зведення і в той же час нерозривність свідомості і людського буття, особистості і предметного світу, психофізичної природи, соціуму, духовної культури — згодом трансформувалась у теорію екзистенціалізму.
У наш час екзистенціалізм є найбільш впливовим напрямком гуманістичної думки, поширеним у всьому світі. Провідними представниками цієї духовної течії є: в Німеччині — Мартін Гайдеггер (1889— 1976), Карл Ясперс (1883—1969); у Франції — Жан-Поль Сартр (1905—1980), Альбер Камю (1913—1960), Габріель Марсель (1889—1973), Моріс Мерло-Понті (1908—1961), Сімома де Бовуар (1915—1986); в Іспанії — Хосе Ортега-і-Гасет (1883—1955); в Італії — Нікколо Аббаньяно (1901— 1977); а також Леопольд Сенгор (1906) в Сенегалі, засновник оригінального екзистенціалістського вчення, поширеного в Екваторіальній Африці і на островах Карибського моря. Послідовники екзистенціалізму є також у США (У. Баррет), в Японії (Нісіда, Васудзі), в арабських країнах (Абд-аль-Рахман Бадаві, Таїб Тізіні, Камаль Юсеф аль-Хадж) та ін.
Екзистенціалізм є філософським вираженням глибоких потрясінь, які спіткали західну цивілізацію в XX ст. Його прибічники вважають, що катастрофічні події новітньої історії оголили нестійкість, слабкість, кінцевість будь-якого людського існування. Самим глибинним знанням про природу людини екзистенціалізм визнає усвідомленість нею власної смертності й недосконалості. Представники екзистенціалізму не робили спроб проникнути в методологічні аспекти науки чи розкрити природу моралі, релігії, мистецтва. В центрі їхньої уваги були питання провини та відповідальності, рішення та вибору, ставлення людини до смерті тощо, а проблеми науки, релігії, моралі, мистецтва цікавили їх лише настільки, наскільки вони стосувались названих питань. Основними проблемами екзистенціалізму стали: людина як унікальна істота, філософія буття, гуманізм, історія західноєвропейської цивілізації, проблема свободи та відповідальності, смерті як найпотаємнішої суті людського існування, проблема часу як характеристики людського буття.

Розкрийте характерні риси структуралізму і герменевтики

Структуралізм. У 20-ті роки ХХ ст. з'явилося новий науковий напрям в гуманітарному знанні, яке пізніше отримало різні ідеологічні та філософські інтерпретації. Структуралізм - це загальна назва деяких напрямів у соціокультурному знанні ХХ ст., Пов'язаних з виявленням структури, тобто сукупності відношень між елементами цілого, детермінованість взаємодією всіх елементів між собою. Основні представники структуралізму: К. Леві - Строс, М.П. Фуко, Ж. Дерріда, Ж. Лакан, К. Барт. Структуралізм як конкретний метод дослідження звертається до процесів діяльності, опосредуемих спілкуванням їх учасників з допомогою знакових систем, перш за все природної мови, а також первісних соціальних і культурних структур. Застосування методу системно - структурного аналізу конкретними науками дало позитивні результати. Наприклад, в лінгвістиці за допомогою цього методу були вирішені завдання, пов'язані з описом безписемних мов. У 60-ті роки не тільки вивчається і використовується системно - структурний метод, але відбувається його зведення в ранг філософської системи. Такий процес визначається потребами розвитку науки і практики. Наприклад, характерною рисою соціальних концепцій структуралізму є дослідження різних форм суспільної свідомості, як визначальних соціальних структур. Структуралісти - філософи поставили цілий ряд цікавих проблем: виникнення і розвитку мови, міфології, релігії, культури та їх впливу на соціальні структури; взаємозв'язків психічного і соціального, структури особистості і її самосвідомості. Філософія структуралізму розвивається в руслі позитивізму, є його модифікацією. Герменевтика. Філософська герменевтика - напрям у філософії, що досліджує теорію і практику тлумачення, інтерпретації, розуміння. Свою назву герменевтика отримала від імені грецького бога Гермеса, який був посередником між богами і людьми - витлумачував волю богів людям і доносив побажання людей богам. Головна ідея герменевтики: існувати - значить бути понятим. Предметом дослідження, як правило, є текст. До фундаментальних понять герменевтики відносяться: - «Герменевтичний трикутник»; - «Герменевтичний круг». Першими герменевтики були середньовічні теологи - схоласти, які займалися «розшифровкою» сенсу божественних ідей, закладених в тексті Біблії. До числа філософів - герменевтика можна віднести Ф. Шлейєрмахера, Г. Гадамера, П. Рікера. Згідно Шлеєрмахеру при тлумаченні тексту можливі два методи - граматичний і психологічний. За допомогою першого виявляється «дух мови», за допомогою другого - «дух автора». Герменевтика (тлумачення тексту) має сенс при спорідненості душ автора і читача. Якщо автор надто далекий від читача, текст ніколи не буде зрозумілий до кінця при всіх зусиллях герменевтики, однак при повному схожості автора і читача в тексті не залишається прихованого сенсу і він не буде мати потребу в тлумаченні. Розуміння здійснюється двома шляхами (їх сукупністю): -Дивінації - штучного «вживання» в душу автора тексту; -Порівняння - зіставлення фактів, інших даних. Дивінації повинна чергуватися з порівнянням і навпаки. Коли читач остаточно зрозуміє і логіку мови, і душу автора, текст буде цілком зрозумілий. 28. В чому сутність некласичної філософії кінця 19-20ст.

З середини 19 ст. відбувається критичне переосмислення основних ідей, принципів і традицій класичної філософії, яскраво виражених у французькому матеріалізмі 18 ст. та в німецькій класичній філософії.

Цими основними ідеями та принципами є:

Виділення активної творчої діяльності людини в якості її сутності та основної проблеми філософського дослідження і осмислення.

Розвиток діяльності людини здійснюється як прогрес в реалізації Свободи і Розуму.

Прогрес як реалізація Свободи і Розуму є закономірним і необхідним рухом до єдиної мети: утвердження суспільної організації як Царства Розуму і Справедливості.

Рух до утвердження Царства Розуму І Справедливості є однолінійним закономірним запрограмованим процесом, що визначається необхідністю реалізації і утвердження людської сутності.

Людська сутність виявляється в діяльності свідомості, а свідомість є, перш за все, діяльністю мислення.

В центрі уваги класичної філософії пізнавальна діяльність людини, яка визнається нею вищим проявом духовної діяльності.

Характерною рисою є пізнавальний оптимізм: в процесі пізнання людина досягає істинного адекватного знання про дійсність, оскільки порядок ідей в розумі відповідає порядку дійсності і адекватно відтворюється в процесі пізнання (принцип тотожності мислення і буття).

Наукою наук є філософія, яка концентрує у собі найвищі досягнення наукового пізнання і є втіленням єдності мислення і буття.

Засобом досягнення Царства Розуму і Свободи в процесі прогресивного розвитку діяльності людини є пізнання і просвітництво.





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2016-11-24; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 845 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Неосмысленная жизнь не стоит того, чтобы жить. © Сократ
==> читать все изречения...

2333 - | 2042 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.01 с.