Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Суспільство (соціум)- це частина матеріального світу, що відокремилася від природи, вона постає формою життєдіяльності людей, що історично розвивається.




Ключове філософське питання соціальної філософії - співвідношення індивіда та соціуму (людини і суспільства).

Існує два розуміння щодо аналізу проблеми «людина й суспільство»:

Перше - (Платон, Маркс). Суспільство - цілісна система, що продукує потрібних йому людей і їх інтереси повинні підпорядковуватися інтересам суспільства.

Друге - (Гоббс, Руссо, Вебер). Людина - автономний індивід-суб'єкт, який має свідомість і волю та здатний до осмислених учинків і свідомого вибору та наділений «природними правами».

 

В історії філософії було напрацьовано багато підходів до аналізу суспільства.
1. Натуралістичний підхід ( 17-18 ст.) Цей підхід пояснює соціальні явища винятково дією природних закономірностей: фізичних, географічних, біологічних.

(Шарль Фур'є) Людина зводиться до рівня виключно природної істоти. При цьому людська поведінка жорстко пов’язується з природними причинами і наслідками, а людській волі не залишається місця. У системі Гоббса "Кожна добровільна дія є змушеною", "всі дії необхідні".

Суспільство в натуралістичній філософії характеризується як спільнота, що пов'язує безліч індивідів лише природними зв’язками. Але в цьому випадку кожний може захищати себе всупереч існуючим моральним принципам, тому що вони не обумовлені природою людини. Теоретичне обґрунтування цієї виключно егоїстичної життєвої позиції дав Макс Штірнер у книзі «Одинак і його власність».

2. Атомістичний підхід. Людина - це соціальний атом, а суспільство -
механічний агрегат таких атомів, які сповідують винятково свої інтереси. Ж.Ж.Руссо - теорія суспільного договору.

3. Ідеалістичний підхід. Ідеалізм, навпаки, занадто відриває людину від
природи і перетворює духовну сферу суспільного життя на самостійну
субстанцію. На практиці це означає принцип: «думки правлять
світом». Розвиток суспільства повністю визначається дією світового розуму або вольовою активністю людини. У першому випадку в соціальну філософію вноситься фаталізм, а в другому - обґрунтовується суто суб'єктивістське розуміння плину історії (Гегель). Головним недоліком ідеалістичних концепцій є відрив слова від справи, теорії від практики. Тут символ панує над буттям (будь це образ світлого майбутнього або всемогутньої техніки).

4. Діалектико-матеріалістичний (економічний) підхід. Громадське життя - вища форма руху матерії. Хоч суспільство і є живою системою, воно якісно відрізняється від інших живих систем, виступає і як об'єкт й як суб'єкт матеріальної
дійсності.

Діалектико-матеріалістичне розуміння історії починається з розв'язання основного питання філософії щодо суспільства. "Свідомість людей залежить від їхнього буття". Це твердження випливає із простого факту, що "люди в першу чергу
повинні їсти, пити, мати житло й одягатися, перш ніж мати змогу займатися політикою, наукою, мистецтвом, релігією..." А для цього потрібно трудитися, робити матеріальні блага. Отже, сутність матеріалістичного розуміння історії полягає в тому, що:

1.виробництво є основою будь-якого суспільного буття.

2. історичний процес, суспільне буття носять об'єктивний характер

3. головним джерелом розвитку суспільства, є народні маси.

4. засобом зміни існуючого стану речей служать матеріальні фактори виробництва.

 

 

5. Структурний функціоналізм –(Т.Парсонс і Р.Мертон) стверджує, що гармонізація життя суспільства відбувається завдяки гармонізації людських потреб і настанов відповідно до культурно-нормативних зразків через спостереження, наслідування й навчання. Неважко зрозуміти, що чим більше схильна людина до ретельного виконання пропонованих їй правил й інструкцій, тим більше спокійне й благополучне її життя, тим більше стабільне суспільство.

6. Соціокультурний підхід. В иник у Західній Німеччині й у Франції в 70-і роки XX століття і представлений іменами Ф.-Х. Тенбрука, В. Ліппа, А. Гаана, Х.-П. Турна, Ю. Штагля, М. Р. Лепсіуса, Й. Вайса, П. Бурдьє. Вони стверджують, що у повсякденному житті люди діють відповідно до історично сформованого змісту культури. У будь-якому соціальному суб'єкті - від суспільства в цілому до особистості - існує своя субкультура. Вона містить і програму діяльності відповідного суб'єкта. Може виникнути закономірне питання - звідки береться ця програма в будь-якого суб'єкта. Прихильники соціокультурного підходу вважають, що відповідь на це питання проста.

 

 

Будь-який суб'єкт - це людина. Коли народжується дитина, вона ще не людина. Людиною вона стає в процесі освоєння культури, тобто перетворення культури зовнішньої для людини в зміст її свідомості, її особистісної культури і отримала назву «габітус», уведене П.Бурдьє. Можна позначити основні детермінанти габітусу:

1. Капітал (не тільки грошовий, але й соціальний і культурний).

2. Позиція відносно виробництва (певний фах, рід занять).

3. Тип соціального зв'язку, у яку людина включена.

4. Історія групи, до якої належить людина.

5. Індивідуальна історія.

У процесі соціалізації (соціального навчання) індивіда відбувається інтеріоризация (овнутрення) соціальних якостей, визначених названими параметрами. Соціальні якості стають природою людини, живуть у її тілі, у мові, у способах практичної діяльності.

Історичні типи суспільств

Традиційне суспільство

Наріжною опозицією для розуміння процесів, що відбуваються в сучасній культурі, є «модерн — постмодерн». Якщо розглянути цю понятійну пару діахронно, тобто в історіоґенезі, варто додати також поняття «премодерн» (або «до-модерне суспільство»). Утворена таким чином тріада характеризує три головні етапи в історії культури:

1) до-модерне суспільство, яке також часто називають «традиційним» (цей термін поєднує архаїчне (первісне), рабовласницьке та феодальне типи суспільства);

 

2) модерне суспільство (за іншою типологією, індустріальне, капіталістичне
тощо);

3) постмодерне суспільство (інформаційне, індивідуалізоване, віртуалізоване
тощо).

 

 

Варто наголосити, що виокремлені три типи культури можна розглядати як три послідовні етапи в розвитку європейської культури, але водночас і як три моделі культури, присутні в сучасному світі та майже в кожному суспільстві. Термін «до-модерний» доцільно застосовувати лише до європейської культури, де, власне, відбулася модернізація, що ж до неєвропейських — доречнішим буде термін «традиційні».

Перший тип культури має назву «традиційний», оскільки ґрунтується на традиціях і звичаях та націлений на відсутність змін і нескінченне відтворення існуючого ладу. Сучасні культури, яким властиві подібні світоглядні засади, зазвичай називають «традиціоналістські» (наприклад, японська, китайська, інші східні культури). Головна відмінність між традиційною та традиціоналістською культурою — поширеність в останній писемності (в той час як в традиційній культурі переважає усний спосіб комунікації) та наявність сучасних новітніх технологій.

Головні ознаки традиційного суспільства:

• опора на традиції і звичаї та прагнення максимального збереження існуючого ладу, а звідси і негативне ставлення до будь-яких змін;

• перевага традиції над новаціями;

• спрямованість на гармонійне співіснування суспільства з природою;

• спадкоємність економічного розвитку та безконфліктність у стосунках між поколіннями;

• проживання під одним дахом декількох поколінь (зазвичай трьох-чотирьох) та величезний вплив дідусів і бабусь на виховання онуків;

• домінування усного, безпосереднього спілкування людей;

• писемність як елітарне надбання,;

• село як основний тип територіальної організації поселення;

• сільське господарство (зокрема, землеробство) як домінуючий вид діяльності;

 

 

• корпоративність суспільства тобто відсутність великої різниці між людьми.

• традиції як основний засіб суспільного відтворення;

• особиста довіра між людьми. (Польові командири). Селянське й дворянське співтовариство.

• влада базується на особистій залежності – не багатство дає владу, а влада дає багатство;

• межі вибору діяльності дуже вузькі – людина має виконувати визначену суспільством роль.





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2016-11-24; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 428 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Начинайте делать все, что вы можете сделать – и даже то, о чем можете хотя бы мечтать. В смелости гений, сила и магия. © Иоганн Вольфганг Гете
==> читать все изречения...

2358 - | 2149 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.011 с.