Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Природоцентризм і пізнавальна проблематика. Ф. Бекон.




Природоцентризм і пізнавальна проблематика. Ф. Бекон.

Гносеологічна і соціальна проблематика філософів XVII ст.

Англійський скептицизм і французький матеріалізм XVIII ст.

Філософія доби Просвітництва у Франції і Німеччині.

Поворотні пункти духу глибоко вкоріненні в поступальному рухові людства: вони довго готуються й тому бувають рідко. Таким пунктом була філософія Нового часу – філософія незалежного духу, який світ мислить як механізм, а Бога витиснив по похилій площині Галілея на периферію Буття Природи (деїзм). Матеріалізм вживався тоді ще з Богом. Галілей вже описує світ математикою й механікою, але їм також треба Бог як Деміург і першорушій світу, який функціонує за законами механіки. Потім Лаплас піде далі: „У такій гіпотезі як Господь не маю потреби”. Бог-гіпотеза нічим не краще Знання-сили. Але чи здібні вони наблизити природу до життєвих сенсів людини, розширити її сенсожиттєвий простір? Чи може Біржа замінити Храм у цивілізації міста?

Матеріалісти Франції були атеїстами на словах: вони викинули Бога з думки разом з проблемою початку (світу, життя, людини). Фейєрбах розвінчував релігію, але обожнив любовні стосунки „Він” – „Вона”. Марксизм, який теж розпочався з критики релігії, обожнить „пролетаріїв” (протилежний – диявольський початок – буржуї, освятиться ненависть до них). Як говориться: без Бога ні до порога. Російський комунізм критику віри перетворив на карикатуру, але ж земних вождів обожнив як носіїв вищої Ідеї. Теоретичне безсилля штовхнуло матеріалізм до грубої практичної дії („критики зброєю”). Людину перетворили в знаряддя політичної дії, зробивши з філософії лише фігове прикриття їй.

Природоцентризм і пізнавальна проблематика. Ф. Бекон.

Продовженням лінії ренесансної натурфілософії стала надзвичайна інтенсифікація наукових відкриттів і настанова на експериментальне природознавство. Була створена й теоретична механіка.. Природоцентризм і пізнавальна проблематика стають засадами філософствування Нового часу, а Ф. Бекон – його засновником. “Новий Органон” став свідомою програмою великого відновлення наук. Природа проголошена пробним каменем філософії, а емпіризм її провідним принципом. Індуктивно-емпіричний і раціонально-дедуктивний методи також від нього.

Бекон Френсіс (1561-1626) – англійський філософ, засновник методології досвідної науки, вчення якого стало відправним пунктом мислення всього Нового часу. Як державний і політичний діяч займав вищі посади в тодішній Англії: генеральний прокурор і лорд – хранитель Великої печатки, лорд-канцлер. Як філософ почав з різкої критики середньовічної схоластики, вважаючи, що остання нічого не дала світові крім "будяка спірок і суперечок". Головну причину її безплідності Бекон бачив у зневазі природознавством, у зведені філософії до ролі служниці релігії. Прагнучи звільнитися від богослов'я, він прибігає до теорії двох істин, розмежовуючи тим самим компетенцію релігії, з одного боку, і філософії та науки, з іншого, присвячуючи далі усю свою діяльність розробці й пропаганді наукового знання (знання – сила). У якості мети Бекон проголосив не знання заради знання, а панування людини над природою.

У головному філософському творі - "Новий Органон або істинні вказівки для тлумачення природи" (1620) – Бекон ставить завдання сформулювати правильний метод дослідження природи: її можна скорити, лише підкоряючись її власним внутрішнім законам, не спотворюючи її образу. На цьому шляху люди зіштовхуються з численними перешкодами ("ідолами" або "примарами"), які заважають просуванню до істини. Причому, ці "примари" є атрибутами самої людської природи: сам наш розум ставить собі ці перешкоди і пастки. Є чотири групи таких "ідолів": 1) "примари роду " – обумовлені недосконалістю устрою наших чуттєвих органів; слабкістю розуму поза системним досвідом; 2) "примари печери " зв'язані з вузькістю поглядів, недоліками виховання окремих людей; 3) "примари ринку " – схильність людей (у силу впливу видимості, дезорієнтацій мислення завдяки узвичаєності слів мови і забобонам) до загальнопоширених оман, некритичності до штампів повсякденного слововживання; 4) "примари театру ", обумовлені догматичною схильністю людей до однобічних концепцій, сліпої віри в авторитети. Треба свобода від запобігливих гадок.

Вчення Бекона про „Велике відновлення наук” подамо наочно:

завади на шляху пізнання:

Наукове пізнання
Емпірія Теорія

 

 
 

 


головний метод:

 

експеримент індукція

 

 

«ЗНАННЯ - СИЛА»

 

 

бутя тотожнє людина тотожня

природному буттю досліднику природи

 

 

завдання науки – мета науки –

дослідження панування

природи над природою

 

мислення спрямоване

на підтримку індустріальної цивіліізації

утилітарна настанова промислово-урбаністичного мислення

 

 

П Р И Р О Д А –

„п р о б н и й к а м і н ь ф і л о с о ф і ї”

В «Новому органоні» (старий – це „Органон” Аристотеля) свідомий розрив з філософським минулим: авторитет природи вище від авторитету Аристотеля!

 


Своєрідною протиотрутою всьому цьому стає мудрий сумнів і правильний метод. Бекон обґрунтував емпіричний метод як єдино правильний метод дослідження законів природних явищ, описав різні види досвідного пізнання, способи і різновиди експерименту, розробив і сформулював основні закономірності індукції й індуктивного пізнання природи. До заслуг Бекона належить також докладна класифікація наук, що описує не тільки вже наявні, але і ті дисципліни, що можуть і повинні бути розроблені в майбутньому. Здійснена ним класифікація була визнана і широко використовувалася багатьма мислителями, головним чином французькими просвітителями.

Соціально-політичні погляди Бекона характеризуються прихильністю ідеям абсолютизму й монархізму. У 1627 він публікує свою утопічну повість «Нова Атлантида», у якій викладає принципи ідеального устрою держави, а також проект державної організації науки. Докладно описаний їм науково-технічний центр утопічної держави Бенсалем у вигляді так званого «Дому Соломона», став свого роду прообразом сучасних наукових співтовариств (типу Академії наук), що здійснюють планування й організацію всіх наукових досліджень і активно впроваджують їхні досягнення у виробництво. У своїх працях Бекон прозірливо вгадав зростання ролі науки в житті людського суспільства. Бекон – засновник англійського матеріалізму, але у нього «матерія ще посміхається людині всім своїм чуттєво-поетичним блиском». У наступного англійця (Гоббса) матерія вже стане механічним тілом. Уже при його житті й особливо сьогодні ім’я Бекона часто згадується поруч з ім'ям іншого великого англійця – В. Шекспіра, твори якого цілком або хоча б частково деякі дослідники приписують Бекону. Але він ставив протилежне питання: бути чи не бути Людині?





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2016-11-24; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 481 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Победа - это еще не все, все - это постоянное желание побеждать. © Винс Ломбарди
==> читать все изречения...

2268 - | 2092 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.011 с.