Благословенъ господь бог израилевъ, богь христианескъ, яко посъти и сътвори избавление людемъ своимъ, яко не презръ до конца твари своеа идольскыимъ мракомъ одержимъ быти и бъсовь-скыимъ служениимь гыбнути, но о правдъ прежде племя Авраам-ле скрижальми и закономъ, послъжде же сыномъ своимъ вся язы-кы спасе Евангелиемь и крещениемь и въводяа въ обновление по-кабытиа* в жизь въчную...
Еже бо въ инь книгахъ писано и вами ведомо, ти сде положи-ти,то дръзости образ* есть и славохотию3. Ни къ невъдущиимъ бо пишемъ, нъ прьизлиха насыштьшемся сладости книжныа, не къ врагомъ божиемъ иновърныимъ, нъ самемь сыномъ его, не къ странныим, но къ наслъдникомъ небеснаго царства...
И что успъ законъ? что ли благодать? Прежде законъ, ти по-томь благодать; пръжде стьнь*, ти потомь истина. Образъ же зако-ну и благодьти — Агарь и Сарра4, работнаа прежде, ти потомь свободнаа. Да разумьеть, иже чтеть, яко Авраамъ убо отъ уности своей Сарру имъ жену си свободную, а не рабу. И богь убо пръжде въкъ изволи и умысли сына своего въ миръ послати, и тьмь благо-дать явитися. Сарра же не раждаше, понеже бъ неплоды. Не бъ неплоды заключена бъ божиимъ промысломъ на старость родити: безвъстьная же и таинаа пръмудрости божиа утаена бяаху ангелъ и человъкъ, не яко не явима, но утаена и на конецъ въка хотяща явитися. Сарра же глагола къ Аврааму: «Се заключи мя господь богь не раждати; вълъзи убо къ рабъ моеи Агари и родиши отъ неъ». Благодать же глагола къ богу: «Аще нъсть времене сънити ми на землю и спасти миръ, съниди на гору Синай и законъ положи». Но слуша Авраамъ рьчи Саррины и вълъзе къ рабъ еъ Агаръ по-слуша же и богь яже отъ благодати словесъ и съниде на Синаи.
Роди же Агарь раба отъ Авраама раба рабочишть5, и нарече Авраамъ имя ему Измаилъ. Изнесе же Моисъи отъ Синаискыа горы законъ, а не благодать, стънь, а не истину.
По сихъ же уже стару сущу Аврааму и Сарръ, явися богь Аврааму, съдящу ему пръдъ дверьми кушкъ* его, въ полудне, у дуба Мамврийскаго6. Авраамъ же текъ въ срътение ему, поклонися ему до землъ и приать и въ кушту свою. Въку же сему къ коньцу при-ближаюшуся, посътить господь человъческаго рода и сниде съ небесе, въ утробу дьвици въходя; приать же дъвица съ покланяни-емъ въ кущу плътяную* не больвьши, глаголющу ти къ ангелу: «Се раба господня, буди мнъ по глаголу твоему».
Тогда убо отключи богь ложесна* Саррина, и заченьши роди Исаака, свободьнаа свободьнаго. Присътивьшу богу человъчьска естьства, явишася уже безвъстнаа и утаенаа и родися благодать и истина, а не закон, сын, а не раб. И яко отдоися* отроча Исаакъ и укръпъ, и сътвори Авраамъ гоститву* велику, егда отдоися Исаакъ сынъ его. Егда бъ Христосъ на земли, и еще благодать не ук-рьпила бъаше, нъ дояшеся еще, за 30 льть, въ ня же Христосъ таяашеся; егда же отдоися и укръпъ и явися благодать божиа всъмь человькомъ въ Иерданъстьй ръцъ. Сътвори богь гоститву* велику и пиръ великъ тельцемь упитенныимъ, от въка, възлюбленныимъ сыномъ своимъ Исусъ Христомь, съзвавъ на едино веселие небес-ныа и земныа, съвокупивъ въ едино ангелы и человъкы.
По сихъ же видъвши Сарра Измаила сына Агариина играюща съ сыномъ своимъ Исаакомъ и яко приобидьнъ бысть Исаакъ Из-маиломъ, рече к Аврааму: «Отжени рабу и съ сыномъ еъ, не имать бо наслъдовати сынъ рабыниинъ сына свободныа».
Льпо бо бъ благодати и истинъ на новы люди въсиати. Не въли-вають бо словеси господню вина новааго учениа благодатьна въ мьхы ветхы обетовъши въ иудествъ, аще ли то просядутся мъси и вино прольется. Не могъши бо законе стьня удержати, но могажды идоломъ поклонявшеся, како истинныя благодати удержать учение. Нъ ново учение — новы мъхы, новы языкы и обое съблю-дется, яко же и есть.
Въра бо благодатнаа по всей земли простреся, и до нашего языка русскаго доиде, и законное езеро пръсъше, евангельскыи же источникъ наводни вся, и всю землю покрывъ, и до насъ про-лиася. Се бо уже и мы съ всъми христиаными славимъ святую троицу, а Июдеа молчитъ...
Хвалить же похвальныими гласы Римьскаа страна Петра и Паула, има же въроваша въ Исуса Христа сына бржиа; Асиа7, и Ефесъ, и Патмъ — Иоанна Богословьца, Индиа — Фому, Египеть — Марка. Вся страны, и гради и людие чтуть и славять коегождо ихъ учителя, иже научиша я православнъи въръ. Похвалимъ же и мы по силъ нашей малыими похвалами великаа и дивнаа сътворъшаго нашего учителя и наставника, великаго кагана нашеа земли Во-лодимера, вънука старааго Игоря, сына же славнааго Святослава8, иже въ своа лъта владычьствующе, мужьствомъ же и храборъ-ствомъ прослуша въ странахъ многахъ и побьдами и кръпостию поминаются нынъ и словуть. Не въ худъ бо и не въ невъдоми земли владычьствоваша, нъ въ Руськь, яже въдома и слышима есть всъми четырьми конци земли...
Добръ пастухъ благовърию твоему, о блаженниче, святаа церкви святыа богородица Мариа, юже създа на правовърьньй основъ, идеже мужьственное твое тьло нынъ лежить, жида трубы архан-гелъскы. Добръ же зъло и вьренъ послухъ* сынъ твои Георгий, его ж сътвори господь намьстника по тобь твоему владычьству, не рушаща твоихъ уставъ, нъ утвержающа, ни умаляюща, твоему благовърию положениа, но паче прилагающа, не сказаша (казяща), нъ учиняюща, иже недоконьчаная твоа наконча, акы Соломонъ Давыдова, иже домъ божий великыи святыи его прьмудрости създа9 на святость и освящение граду твоему, юже съ всякою красотою украси златомъ и сребромъ и камениемь драгыимъ, и съсуды чес-тныими, яже церкви дивна и славна всъмъ округниимъ странамъ, яко же ина не обрящется въ всьмъ полунощи земньъмь, отъ въстока до запада, и славный градъ твои Кыевъ величьствомъ, яко вънцемь обложилъ, пръдалъ люди твоа и градъ святъи всеславнии скоръй
на помощь христианом святей Богородици, еи же и церковь на великыихъ вратъхъ10 създа въ имя первааго господьскааго праздника святааго Благовещениа...
Въстани, о честнаа главо, отъ гроба твоего, въстани, отряси сонъ! Ньси бо умерлъ, но спиши до обьщааго всъмъ въстаниа11. Въстани, ньси умерлъ, нъсть бо ти лъпо умрьти, въровавъшу въ Христа, живота всему миру. Отряси сонъ, възведи очи, да види-ши, какоя тя чьсти господь тамо съподобивъ и на земли не беспамятна оставилъ сыномъ твоимъ. Въстани, виждь чадо свое Геор-гиа12, виждь утробу свою, виждь милааго своего, виждь, его же господь изведе отъ чреслъ твоих; виждь красяащааго столъ земли твоей, и възрадуися, възвеселися. Къ сему же виждь и благовърную сноху твою Ерину13, виждь вънукы твоа и правнукы, како живуть, како храними суть господемъ, како благовьрие держать по преданию твоему, како въ святыа церкви частять, како славять Христа, како поклоняются имени его. Виждь же и градъ величьствомъ си-ающь, виждь церкви цветущи, виждь христианьство растуще, виждь градъ иконами святыихъ освъщаемъ и блистающеся, и тимианомъ объухаемь*, и хвалами и божественами пънии святыими оглаша-емь. И си вся видъвъ, възрадуися, и възвеселися, и похвали блага-го бога, всъмъ симъ строителя...
1 Словами «закон» обозначается Ветхий завет (иудейская религия), «благодать» — Новый завет (христианство).
2 Каган — князь, царь (слово тюркского происхождения).
3 То есть что в иных книгах написано и всем известно, то говорить об этом было бы дерзостно (неуважительно к слушателям) и подавать при-мер пустому тщеславию.
4 Агарь и Сарра — библейские персонажи.
5 ...рабочишть — рабочий, сын рабыни.
6 Дуб Мамврийский — под сенью этого дуба, как говорится в библейской легенде, Авраам и Сарра принимали ангелов, явившихся с доброй вестью. На этот сюжет писалась икона «Ветхозаветная Троица».
7 Асиа — Азия.
8 Имеется в виду Владимир Святославич, киевский князь, внук Игоря и Ольги. См. летописную повесть об этом князе.
9 Имеется в виду Софийский собор в Киеве, построенный в княжение Ярослава Мудрого. Киевский князь уподобляется библейскому Соломону, создавшему храм в Иерусалиме, строительство которого начато Давидом, отцом Соломона.
10 Великие врата, т. е. Золотые ворота в Киеве — замечательный архитектурный памятник XI в., остатки которого сохранились до нашего времени.
11 Обычная религиозно-христианская идея, что смерть есть сон, временное состояние до пробуждения умерших при кончине мира, когда они будто бы встанут из своих могил.
12 Георгий — христианское имя Ярослава Мудрого.
13 Ерина — жена Ярослава Мудрого.