Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Послание владимира Мономаха олегу святославичу




О многострастный и печалны азъ! Много борешися сердцемь, и одольвши, душе, сердцю моему, зане, тлъньнъ сущи, помыш­ляю, како стати пред страшным судьею, каянья и смъренья не приимшим межю собою...

Послушах сына своего1, написах ти грамоту: аще ю прииме-ши с добромь, ли с поруганьемь, свое же узрю на твоемь писа-ньи. Сими бо словесы варих* тя переди, его же почаяхъ от тебе, смъреньем и покаяньем, хотя от бога ветхыхъ своихъ гръховъ оставления. Господь бо нашь не человъкь есть, но богъ всей вселенъ, иже хощеть, в мегновеньи ока вся створити хощеть, то сам претерпъ хуленье, и оплеванье, и ударенье, и на смерть вдася, животом владъя и смертью. А мы что есмы, человъци гръшни и лиси? — днесь живи, а утро мертви, днесь в славь и въ чти*, а заутра в гробь и бес памяти, ини собранье наше раздълять.

Зри, брать, отца наю: что взяста, или чимима порты? но ток­мо оже еста створила души своей. Но да сими словесы, пославше бяше переди, брат, ко мнъ варити* мене. Егда же убиша дътя мое и твое пред тобою, и бяше тебъ, узръвше кровь его и тьло увянув-шю, яко цвъту нову процветшю, яко же агньцю заколену, и рещи бяше, стояще над ним, вникнущи въ помыслы души своей: «Увы мнъ! что створих? И пождавъ его безумья, свъта сего мечетнаго* кривости ради налъзох гръх собъ, отцю и матери слезы».

И рещи бяше Давыдскы: «Азъ знаю, гръх мой предо мною есть воину». Не крове дьля* пролиться, — помазаникъ божий Давыдъ, прелюбодъянье створив посыпа главу свою и плакася горко; во тъ час отда ему согръшенья его богъ. А к богу бяше покаятися, а ко мнь бяше грамоту утъшеную, а сноху мою послати ко мнь, зане нъсть в ней ни зла, ни добра, да бых обуимъ оплакалъ мужа ея и оны сватбы ею, въ пъсний мъсто: не видъхъ бо ею первъе радости, ни вънчанья ею, за гръхи своя! А бога дьля пусти ю ко мнь вборзъ с первым сломь, да с нею кончавъ слезы, посажю на мьсть, и сядеть акы горлица на сусъ древъ желъючи2, а язъ утьшюся о бозъ.

Тъм бо путем шли дъди и отци наши: судъ от бога ему при-шелъ, а не от тебе. Аще бы тогда свою волю створилъ, и Муромъ налъзлъ, а Ростова бы не заималъ, а послалъ ко мнь, отсюда ся быхом уладили. Но сам разумъй, мнъ ли бы послати к тебъ дос­тойно, ци ли тобъ ко мнъ? Да же еси велълъ дътяти: «Слися къ отцю», десятью я есмъ послалъ.

Дивно ли, оже* мужъ умерлъ в полку* ти? Лъпше суть измерли и роди наши. Да не выискывати было чюжего, — ни мене в со-ромъ, ни в печаль ввести. Научиша бо и паропци*, да быша собь налъзли, но оному налъзоша зло.

Да еже иачнеши каятися богу, и мнь добро сердце створиши, пославъ соль свой, или пископа, и грамоту напиши с правдою, той волость възмешь с добромъ, и наю сердце обратиши к собъ, и лъпше будемъ яко и преже; ньсмъ ти ворожбить, ни местьникъ*. Не хогьхъ бо крови твоея видъти у Стародуба: но не дай ми богь крови от руку твоею видъти, ни от повельнья твоего, ни котораго же брата. Аще ли лжю, а богь мя въдаеть и крестъ честный. Оли то буду гръх створилъ, оже на тя шедъ к Чернигову, поганых дъля, а того ся каю; да то языком братьи пожаловахъ, и пакы е повъдах, зане* человъкъ есмь.

Аще ти добро, да с тьмь... али ти лихо е, да то ти сьдить сынъ твой хрестьный с малым братомъ своимь, хльбъ ьдучи дъдень3, а ты съдиши в своемъ — а о се ся ради; али хочеши тою убита, а то ти еста, понеже не хочю я лиха, но добра хочю братьи и Русьскьй земли. А его же то и хощеши насильем, тако въ даяла и у Староду­ба4 и милосердуюча по тебъ, очину твою. Али богь послух* тому, с братом твоимъ рядилися* есвъ, а не поможеть рядитися бес тебе. И не створила есвъ лиха ничтоже, ни рекла есвъ: сли к брату, доидеже уладимся. Оже ли кто вас не хочеть добра, ни мира хрестьяном, а не буди ему от бога мира узръти на оном свъть души его!

Не по нужи ти молвлю, ни бъда ми которая по бозь, сам услы­шишь; но душа ми своя лутши всего свьта сего.

 

1 Послушах сына своего — имеется в виду старший сын Мстислав, который был крестником Олега Святославича

2 ...и сядеть акы горлица на сусъ древъ желыочи — здесь видно стилевое влияние устной народной поэзии Ср.

Коковать буду, горюша, под околенкой,

Как несчастная кокошка во сыром бору,

На подсушной сижу да деревиночке,

Я на горькой сижу да на осиночке.

3 ...хлъбъ ъдучи дъд е н ь — обычный фразеологический оборот для обо­значения права на владение родовым уделом

4 ...тако въ даяла и у Стародуба — в 1096 г. Святополк Изяславич киевский и Владимир Мономах осаждали Олега Святославича в Старо-дубе в течение 33 дней, а затем отпустили его с миром.

 

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2016-11-23; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 462 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Настоящая ответственность бывает только личной. © Фазиль Искандер
==> читать все изречения...

2364 - | 2087 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.011 с.