Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Поучение владимира Мономаха




Азъ худый дъдомъ своимъ Ярославомъ, благословленымъ, славнымъ, наречный въ крещении Василий, русьскымь име-немь Володимиръ, отцемь възлюбленымь и матерью своею Мьномахы...

...и хрестьяных людий дъля*, колико бо сблюдъ по милости своей и по отни молитвъ от всъх бъдъ! Съдя на санех, помыслих в души своей и похвалих бога, иже мя сихъ дневъ гръшнаго допро-вади. Да дьти мои, или инъ кто, слышавъ сю грамотицю, не по-смъйтеся, но ему же люба дътий моихъ, а приметь е в сердце свое, и не лънитися начнеть тако же и тружатися.

Первое, бога дьля и душа своея, страх имьйте божий в сердци своемь и милостыню творя неоскудну, то бо есть начатокъ всяко­му добру. Аще ли кому не люба грамотиця си, а не поохритають-ся, но тако се рекуть: на далечи пути, да на санех съдя, безлъпи-цю си молвилъ.

Усрътоша бо мя слы* от братья моея1 на Волзъ, рьша: «Потьсни-ся к нам, да выженемъ Ростиславича2 и волость ихъ отьимем, иже ли не поидеши с нами, то мы собъ будем, а ты собъ». И ръхъ: «Аще вы ся и гнъваете, не могу вы я ити, ни креста переступити».

И отрядивъ я, вземъ Псалтырю3, в печали разгнухъ я, и то ми ся выня: «Векую печалуеши, душе? Векую* смущаеши мя?» и прочая. И потомь собрах словца си любая, и складохъ по ряду, и написах: Аще вы послъдняя не люба, а передняя приимайте...

Аще вы богъ умякчить сердце, и слезы своя испустите о гръсъх своих, рекуще: яко же блудницю и разбойника и мытаря* поми-ловалъ еси, тако и нас гръшных помилуй! И в церкви то дъйте и ложася. Не гръшите ни одну же ночь, аще можете, поклонитися до земли; а ли вы ся начнеть не мочи, а трижды. А того не забы­вайте, не лънитеся, тьмь бо ночным поклоном и пъньем человъкъ побъжаеть дьявола, и что въ день согръшить, а тьмь человъкъ из-бываеть. Аще и на кони ъздяче не будеть ни с кым орудья, аще инъх молитвъ не умъете молвити, а «Господи помилуй» зовъте беспрестани, втайнъ: та бо есть молитва всъх лъпши, нежели мыс-лити безлъпицю ъздя.

Всего же паче убогых не забывайте, но елико могуще по силъ кормите, и придайте сироть, и вдовицю оправдите сами, а не вдавайте силным погубити человъка. Ни права, ни крива не уби­вайте, ни повельвайте убити его. Аще будеть повиненъ смерти, а душа не погубляйте никакоя же хрестьяны, Рьчь молвяче, и лихо и добро, не кленитеся богомь, ни хреститеся, нъту бо ти нужа ни-коея же. Аще ли вы будете кресть целовати к братьи или г кому, а ли управивъше сердце свое, на нем же можете устояти, тоже цьлуй-те, и цъловавше блюдъте, да не, приступни, погубите душъ своеъ. Епископы, и попы и игумены... с любовью взимайте от них благо-словленье, и не устраняйтеся от них, и по силъ любите и набди-те, да приимете от них молитву... от бога. Паче всего гордости не имъйте в сердци и въ умъ, но рцьм: смертни есмы, днесь* живи, а заутра в гробъ; се все, что ны еси вдалъ, не наше, но твое, поручил ны еси на мало дний. И в земли не хороните, то ны есть великъ гръхъ. Старыя чти яко отца, а молодыя яко братью. В дому своемь не льнитеся, но все видите; не зрите на тивуна*, ни на отрока, да не посмъются приходящий к вам ни дому вашему, ни объду вашему. На войну вышедъ, не лънитеся, «е зрите на воево­ды; ни питью, ни денью не лагодите*, ни спанью; и сторожъ сами наряживайте, и ночь, отвсюду нарядивше около вои тоже лязите, а рано встаньте; а оружья не снимайте с себе вборзъ, не розгля-давше льнощами, внезапу бо человъкь погыбаеть. Лжъ блюдися и пьяньства и блуда, в томъ бо душа погыбаеть и тьло. Куда же ходя-ще путемъ по своимъ землямъ, не дайте пакости дъяти отрокомъ, ни своимъ, ни чюжимъ, ни в селъх, ни в житъх, да не кляти вас начнуть. Куда же пойдете, иде же станете, напойте, накормите унеина*; и боле же чтите гость, откуду же к вам придеть, или прость, или добръ, или солъ, аще не можете даромъ, брашном и питьемь: ти бо мимоходячи прославить человъка по всъм землямъ, любо добрым, любо злымъ. Болнаго присьтите; надъ мертвеця идъте, яко вси мертвени есмы. И человъка не миньте, не прив-ьчавше, добро слово ему дадите. Жену свою любите, но не дайте имъ надъ собою власти4. Се же вы конець всему; страхъ божий имьйте выше всего.

Аще забываете сего, а часто прочитайте: и мне будеть бе-соро­ма, и вамъ будеть добро.

Его же умъючи, того не забывайте доброго, а его же не умъю-чи, а тому ся учите, яко же бо отець мой, дома съдя, изумьяше 5 языкъ5, в томъ бо честь есть от инъхъ земль. Лъность бо всему мати: еже умъеть, то забудеть, а его же не умъеть, а тому ся не учить. Добръ же творяще, не мозите ся льните ни на что же доб­рое, первое к церкви: да не застанеть васъ солнце на постели; тако бо отець мой дъяшеть блаженый и вси добрии мужи свер­шении. Заутренюю отдавше богови хвалу, и потомъ солнцю въсхо-дящю, и узръвше солнце, и прославити бога с радостью и рече: «Просвьти очи мои, Христе боже, иже далъ ми еси свъть твой красный! И еще: господи, приложи ми лъто къ лъту, да прокъ*, гръховъ своих покаявъся, оправдивъ животь, тако похвалю бога!» И съдше думати с дружиною, или люди оправливати, или на ловъ* ъхати, или поъздити, или лечи спати: спанье есть от бога присужено полудне. О тъ чина бо почиваеть и звърь, и птици и человъци.

А се вы повъдаю, дъти моя, трудъ свой, оже ся есмь тружалъ, пути дья и ловы с 13 лът. Первое к Ростову идохъ, сквозь вя-тичъ6, посла мя отець, а самъ иде Курьску; и пакы 2-е к Смо-линьску со Ставкомь с Гордятичемъ, той пакы и отьиде к Бере-стию со Изяславомъ, а мене посла Смолиньску, то и-Смолинь-ска идохъ Володимерю. Тое же зимы тои посласта Берестию брата на головнъ, иде бяху ляхове пожгли, той ту блюдъ городъ тихъ. Та идохъ Переяславлю отцю, а по Велицъ* дни ис Переяславля та Володимерю — на Сутейску мира творить с ляхы. Оттуда пакы на лъто Володимерю опять.

Та посла мя Святославъ в Ляхы; ходивъ за Глаговы до Чешьс-каго льса, ходивъ в земли ихъ 4 мъсяци. И в то же лъто и дътя ся роди етаръйшее новгородьское. Та оттуда Турову, а на весну та Переяславлю, таже Турову.

И Святославъ умре, и язъ пакы Смолиньску, а и-Смолиньска той же зимъ та к Новугороду; на весну Глъбови в помочь. А на лъто со отцемь подъ Полтескъ, а на другую зиму с Святополкомъ подъ Полтескъ, — ожьгьше Полтескъ; онъ иде Новугороду, а я с половци на Одрьскъ, воюя, та Чернигову. И пакы, и-Смолиньска къ отцю придох Чернигову. И Олегъ приде, из Володимеря выве-денъ, и возвах и к собъ на объдъ со отцемь в Чернигов*, на Краснъмь дворъ, и вдахъ отцю 300 гривен золота. И пакы и-Смо­линьска же пришедъ, и проидох сквозь половечьскыи вои, бьяся, до Переяславля, и отца нальзохъ* с полку пришедше. То и пакы ходихомъ, том же лътъ, со отцемь и со Изяславомь биться Черни­гову с Борисомь, и побъдихомъ Бориса и Олга7.

А и-Щернигова до Кыева нестищьды ъздих ко отцю, днемъ есмъ переъздилъ до вечерни. А всьх путий 80 и 3 великих8, а прока не испомню менших. И мировъ есмь створилъ с половечьскыми князи безъ единого 20, и при отци и кромъ отца, а дая скота много и многы порты своъ. И пустилъ есмъ половечскых князь льпших изъ оковъ толико: Шаруканя 2 брата, Багубарсовы 3, Осеня братьъ 4, а всьх льпшихъ князий инъхъ 100. А самы князи богь живы в руць дава: Коксусь с сыномъ, Акланъ, Бурчевичь, Таревьскый князь Азгулуй, инъхъ кметий молодых 15, то тьхъ живы ведь, исъкъ, вметахъ в ту рьчку въ Салню. По чередам избьено не съ 200 в то время лъпших.

А се тружахъся ловы дья: понеже съдох в Черниговъ, а и-Щер-нигова вышед, и до сего лъта по сту уганивал и имь даром всею силою кромъ иного лова, кромъ Турова, иже со отцемь ловилъ есмъ всякъ звърь.

А се в Черниговъ дъялъ есмъ: конь диких своима рукама свя-залъ есмь въ пушах 10 и 20 живых конь, а кромъ того же по ровни ъздя ималъ есмъ своима рукама тъ же кони дикиъ. Тура мя 2 мета­ла на розъх и с конемъ, олень мя одинъ боль, а 2 лоси, одинъ ногами топталъ, а другый рогома боль, вепрь ми на бедръ мечь оттялъ, медвъдь ми у колъна подъклада укусилъ, лютый звърь ско-чилъ ко мнъ на бедры и конь со мною поверже. И богь неврежена мя сьблюде. И с коня много падах, голову си розбих дважды, и руцъ и нозъ свои вередих, въ уности своей вередих, не блюда живота своего, ни щадя головы своея.

Еже было творити отроку моему, то сам есмь створилъ, дъла на войнъ и на ловъхъ, ночь и день, на зною и на зимь, не дая собь упокоя. На посадники не зря, ни на биричи*, сам творилъ, что было надобъ, весь нарядъ, и в дому своемь то, я творилъ есмь. И в ловчих ловчий нарядъ сам есмь держалъ, и в конюсъх, и о со-колъхъ и о ястребъх.

Тоже и худаго смерда и убогьгъ вдовицъ не даль есмъ силным обидьти, и церковнаго наряда и службы сам есмъ призиралъ.

Да не зазрите ми, дъти мои, ни инъ кто, прочеть, не хвалю бо ся ни дерзости своея, но хвалю бога и прославьляю милость его, иже мя гръшнаго и худаго селико лът сблюд от тьхъ часъ смертныхъ, и не лънива мя былъ створилъ, худаго, на вся дьла человъчьская потребна. Да сю грамотицю прочитаючи, потъснътеся на вся дъла добрая, славяще бога с святыми его. Смерти бо ся, дъти, не боячи ни рати, ни от звъри, но мужьс-кое дъло творите, како вы богъ подасть. Оже бо язъ от рати, и от звьри и от воды, от коня спадаяся, то никто же вас не мо-жеть вредитися и убити, понеже не будет от бога повелъно. А иже от бога будеть смерть, то ни отець, ни мати, ни братья не могуть отьяти, но аче* добро есть блюсти, божие блюденье лъплъъ есть человъчьскаго.

 

1 ...братья моея — имеются в виду двоюродные братья Святополк Изя-славич киевский и Святослав Давыдович.

2 Ростиславича — родительный падеж двойственного числа; речь идет о Володаре и Васильке теребовльском. См. летописную повесть об ослеп­лении Василька теребовльского.

3.. вземъ Псалтырю — речь идет о гадании по псалтыри, распростра­ненном в Древней Руси

4 Жену свою любите, но не дайте имъ надъ собою власти — о женах, особенно злых, много писалось в переводных сборниках изречений «Пче­ла» и в «Молении Даниила Заточника», где говорится: «Не мужъ в му-жех, иже ким своя же жена владеет».

5 ...изумъяще 5 языкъ — неизвестно, какие языки знал Всеволод Яро-славич, несомненно, он знал греческий. Из других языков, как указыва­ют исследователи, он мог знать латинский, немецкий, венгерский, по­ловецкий, скандинавский и др.

6 С юных лет Владимир Мономах был связан с Ростовом. Известно, что он считается основателем г. Владимира, тогда входившего в Ростово-Суздальское княжество. Ростовскому собору он подарил икону богома­тери, написанную знаменитым живописцем Алимпием. Поездка в Рос­тов отрока Мономаха через вятические леса представляла в XI в. боль­шую трудность.

7... и побъдихомъ Бориса и Олга — речь идет о междоусобной княжеской битве на Нежатине близ Чернигова в октябре 1078 г. В этой битве были убиты Изяслав Ярославич (дядя Мономаха) и Борис Вячеславич, а Олег Святославич (Гориславич) спасся бегством.

8 А всъх путий 80 и 3 великих — в «Поучении» перечисляются только 69 походов («великих путий»). О походах Мономаха восторженно гово­рится в летописях, «Слове о полку Игореве», в «Слове о погибели Рус­ской земли» и др.

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2016-11-23; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 513 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Что разум человека может постигнуть и во что он может поверить, того он способен достичь © Наполеон Хилл
==> читать все изречения...

2456 - | 2271 -


© 2015-2024 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.009 с.