Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Грецька міфологічна традиція і Північне




БЕРЕЖНА ЮЛІЯ ВІКТОРІВНА

ДЕРЖАВНІ ПАНТЕОНИ ДАВНЬОГРЕЦЬКИХ ПОЛІСІВ ПІВНІЧНОГО ПРИЧОРНОМОР’Я

Бакалаврська робота

 

Галузь знань: 0203 Гуманітарні науки

Напрям підготовки: Історія*6.020302

Освітньо-кваліфікаційний рівень: бакалавр

 

 

Науковий керівник

Телешева О.Л.

Старший викладач

кафедри всесвітньої історії

 

 

Суми - 2012

ЗМІСТ

ВСТУП ………………………………………………………………….3

РОЗДІЛ 1. ГРЕЦЬКА МІФОЛОГІЧНА ТРАДИЦІЯ І ПІВНІЧНЕ ПРИЧОРНОМОР’Я …………………………………………………..9

1.1Уявлення греків про походження всесвіту і богів ………………..9

1.2 Олімпійські боги та їх місце у житті греків.……………………..13

РОЗДІЛ 2. РЕЛІГІЙНІ УЯВЛЕННЯ ТА КУЛЬТИ ГРЕЦЬКИХ МІСТ- ДЕРЖАВ У ПІВНІЧНОМУ ПРИЧОРНОМОР’Ї ………..20

2. 1. Головні культи богів та героїв Ольвії……………………….. …20

2. 2 Херсонеський пантеон богів ……………………………………..31

2.3 Релігійне життя Боспорського царства …………………………..37

ВИСНОВКИ …………………………………………………………..46

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ТА ЛІТЕРАТУРИ …..49

ДОДАТКИ ……………………………………………………………..54

 

 

ВСТУП

Актуальність дослідження. Однією з найважливіших областей культури і ідеологічного життя будь-якого народу та держави у різні часи історії була релігія. Релігійні віруванні впливали на формування системи людських цінностей, на державну політику у галузі культури, на розвиток мистецтва і спорту, і, навіть, на міжособистісні стосунки. Давньогрецька релігія, привнесена на територію Північного Причорномор’я у період грецької колонізації вплинула на розвиток культури у південних регіонах України. Саме тому вивчення її різних форм і аспектів представляється актуальним завданням, яке має важливе теоретичне і практичне значення.

Культи богів і героїв, що вшановувалися в старогрецьких державах та їх колоніях, підрозділялися на загальноеллінські, полісні і іноземні (варварські, східні і тому подібне), а по характеру сакральних дій – на державні (офіційні) і приватні (домашні).

Найважливішим предметом нашого дослідження є державні культи античних полісів Північного Причорномор'я. Боги-покровителі полісу і деякі олімпійські божества, культи яких мали державний статус, утворювали в кожному полісі свого роду державний пантеон з верховним божеством на чолі. Зазвичай пантеон складався з олімпійських або подібних з ними божеств, але унаслідок державної роздробленості стародавньої Греції в кожному полісі були свої особливості. Склад і внутрішня структура державних пантеонів грецьких полісів ніколи не збігалися із складом і структурою олімпійського пантеону.

Різні політичні, соціальні і економічні процеси, що відбувалися в грецьких полісах і заснованих ними колоніях, робили великий вплив на зміну складу і структури державних пантеонів.

У вітчизняній історіографії майже відсутні дослідження, присвячені реконструкції державних пантеонів старогрецьких полісів Північного Причорномор'я, а також не прослідкований їх розвиток у часі. Подібна реконструкція, виявлення змін у складі державних пантеонів, пояснення причин цих змін дуже важливі для всебічного і об'єктивного дослідження ідеології полісів, для більш правильного розуміння їх політичного, економічного, соціального і культурного розвитку впродовж всього античного періоду.

Сучасне багатокультурне суспільство потребує знання всіляких концепцій світосприймання,оскільки релігійно-духовні спільності грають помітну роль у функціонуванні держав, остільки, знання і розуміння формування релігії сприяє кращій соціально-психологічній адаптації особи в швидко змінному середовищі, побудові картини особистого світогляду і духовному зростанню, а також сприяє вихованню відчуття національної і родової приналежності.

Дослідження астральних культів в Північному Причорномор'ї дозволить глибше зрозуміти специфіку суспільного і духовного життя жителів даного регіону. При цьому необхідно врахувати, що із-за мізерності відомостей античних авторів про життя Північного Причорномор'я дослідження астральних культів набуває абсолютно виняткового значення. У сучасній науці археологічні дані допомагають відповісти лише на деякі питання про походження і єство релігії давніх народів в цілому, і проявів місцевих культів і ритуалів, зокрема.

Нашарування культур в Північному Причорномор'ї від другої половини VII ст. до н.е. до IV ст. н.е. дозволяє найяскравіше прослідити традиції культурної спадкоємності і розвитку релігій. Як в процесі існування і розвитку, в культи Причорномор'я вносилися соціально-необхідні риси, які у свою чергу впливали на характер вірувань.

Культура Північного Причорномор'я є частиною культури античного світу, але її особливість в тому, що вона змішалася з культурою місцевих народів. Астральні культи відображають глобальні питання всесвіту. Дослідження астральних культів, визначення їх місця у минулому і сьогоденні вимагає раціонального переосмислення всього історичного контексту. Подібні спроби робилися вже античними філософами.

Метою роботи є дослідження державних культів та особливостей релігійного життя населення найбільших грецьких колоній Північного Причорномор’я – Ольвії, Херсонесу, Пантікапея.

Об’єкт -релігійне життя грецьких колоній у Північному Причорномор’ї.

Предмет – структура держаних пантеонів давньогрецьких полісів Північного Причорномор’я, їх функції, обрядова сторона та особливості на різних територіях Північного Причорномор’я.

Завдання:

- проаналізувати матеріали археологічних комплексів, які відносяться до релігійної історії населення Північного Причорномор’я;

- з’ясувати культовий і міфологічний характер астральних божеств в їх багатообразних іпостасях;

- визначити державний пантеон богів у Північному Причорномор’ї;

- з’ясувати причини розквіту та занепаду культів;

- визначити роль астральних культів в житті населення грецьких колоній Північного Причорномор’я в даний історичний період.

Хронологічні рамки дослідження обумовлені завданнями нашої роботи і охоплюють VІІ ст. до н.е. – ІV ст. н.е.

Верхньою межею дослідження є початок грецької колонізації у Північному Причорномор’ї.

Нижня межа – заборона римським імператором Феодосієм І язичницьких релігійних вірувань.

Структура бакалаврської роботи. Дослідження складається із вступу, двох розділів, висновків, додатків, списку використаної літератури. Основний зміст бакалаврської роботи викладено з дев’ятої по сорок п’яту сторінку, додатки з п’ятдесят четвертої по п’ятдесят восьму сторінку. Загальний обсяг роботи становить п’ятдесят вісім сторінок.

Джерельна база та історіографія дослідження. Нажаль, свідоцтва давньогрецьких авторів про релігійне життя у містах Північного Причорномор’я вкрай малочисельні і фрагментарні. Однак вони дають дуже важливу інформацію про характер державних культів, про релігійні свята і обряди, про храми і святилища, присвячені різним богам: Деметрі, Аполлону, Афродіті тощо. Це «Історія» Геродота [11, с. 335], «Географія» Страбона [42, с. 280], «Опис населеної землі» Діонісія, повідомлення Діона Хрисостома [58, с. 234] та Плінія Старшого [44, с. 432].

Майже всі писемні джерела, у яких міститься інформація про шанування Ахілла у Північному Причорномор’ї, були зібрані, систематизовані і опубліковані видатним російським істориком античності В. В. Латишевим у праці «Известия древних писателей о Скифии и Кавказе»[32, с. 295].

Найважливіше значення для дослідження державних культів мають епіграфічні джерела. Вони в основному представлені написами-посвятами тому чи іншому божеству або будівельними написами. Такі джерела надають інформацію не тільки про державний статус того чи іншого культу, але й дають можливість визначити періоди його найвищого розквіту, особливості культу.

Історії релігійних вірувань Північного Причорномор'я присвячена велика кількість публікацій. Деякі із них присвячені окремим божествам, періодам і територіям. При цьому варто відзначити, що дуже мало оглядової літератури, присвяченої загальній історії розвитку державних культів всього Причорномор'я.

Століття тому російський учений В.В. Латишев [33, с. 165] описав загальний розвиток грецьких культів. Автор дав характеристику культів, описав вівтарі, жертовники і храми. Не дивлячись на вікову перерву, ці роботи представляють науковий інтерес і служать хорошим джерелом інформації.

Великий вклад у вивчення історії Північного Причорномор'я в цілому і астральних культів зокрема внесли такі радянські археологи і історики як: Блаватский В. Д.,Шелов Д. Б., Гайдукевич В.Ф

В 2005 році було надруковане дослідження А.С.Русяєвої «Религия понтийских эллинов в античную эпоху» [47, с. 558]. В монографії автор розглянула взаємозв’язок міфів з культами богів і героїв, описала державні святилища припонтійських міст, а також прослідкувала регіональні особливості культів Артеміди, Афродіти, Деметри, Аполлона та деяких інших на території усього Причорномор’я.

Роботи деяких істориків присвячені релігійним культам в окремих регіонах. Так, А.С. Русяєва у своїй монографії «Земледельческие культы в Ольвии догетского периода» [46, с. 170] на основі новітніх епіграфічних та археологічних джерел уперше розглянула різні культи, які існували в Ольвії, визначила економічну і соціально-політичну основу існування культів. В наступній монографії «Религия и культы античной Ольвии», яка вийшла у 1992 році [48, с. 256], А.С. Русяєва прослідковує еволюцію усіх культів Ольвії і виокремлює серед них державні. Цікавими у монографії є матеріали стосовно сакральних організацій і жрецтва, а також визначення основних тенденцій розвитку релігійного світогляду ольвіополітів.

Перший огляд основних культів античного Херсонесу і релігійних уявлень його жителів зробив Г. Д. Белов у монографії «Херсонес Таврический» [5, с. 168]. Автор частково відтворив пантеон Херсонеської держави. Однак його огляд дуже неповний.

В. І. Кадєєв у монографії «Херсонес Таврический. Быт и культура» [22, с. 212] приділив увагу релігії та культам Херсонесу. Однак державні культи в роботі детально не розглядаються.

Коротка характеристика суспільних культів Херсонесу є у науково-популярній книзі В.М. Зубаря «Боги и герои античного Херсонеса». Окремі державні культи Боспорського царства досліджувалися в історичній літературі, однак автори більше приділяли увагу пошуку варварських коренів того чи іншого культу і не намагались реконструювати саме державний пантеон Боспорського царства. Перший короткий огляд найважливіших культів Боспору зробив В.Ф. Гайдукевич в монографії «Боспорское царство» [13, с. 622], де на основі епіграфічних та археологічних джерел охарактеризував боспорську релігію. Однак у роботі докладно не досліджений державний пантеон.

 


РОЗДІЛ 1

ГРЕЦЬКА МІФОЛОГІЧНА ТРАДИЦІЯ І ПІВНІЧНЕ

ПРИЧОРНОМОР’Я

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2016-11-18; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 405 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

80% успеха - это появиться в нужном месте в нужное время. © Вуди Аллен
==> читать все изречения...

2294 - | 2150 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.011 с.