Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНИЙ КОППЛЕКС 6 страница




Наявність об'єктивної можливості поводитися так чи інакше (можливість вибирати), суб'єктивного знання моральних альтернатив і перевага однієї з них відповідно до моральної необхідності забезпечують вільне моральне рішення лише в тому випадку, якщо воно є добровільним і відбувається за особистим переконанню (здатність вибирати). Недостатньо просто «угадати» моральну необхідність, пасивно випливати за нею. Свобода морального вибору — це свобода перетворення обставин в ім'я прогресивних моральних цілей. Необхідні і достатні умови свободи морального вибору досягаються, таким чином, лише при взаємодії обох елементів ситуації.

Особистість відповідає за вільний вибір, тобто за те, що вона об'єктивно — відповідно до обставин — могла і суб'єктивно — відповідно до моральної необхідності — повинна була вибрати і реалізувати у вчинку. Можливість і здатність вибору, а також моральний обов’язок — от що визначає міру відповідальності.

Питання про міру відповідальності за вибір виникає у зв'язку з тим, що ситуація жадає від особистості рішення, яке відповідає моральної необхідності. Одержавши об'єктивну можливість поводитися так чи інакше, особистість повинна діяти певним чином — саме її вибір є умовою вирішення ситуації. Засобом адекватної відповіді особистості на ситуацію і є ухвалення рішення «зі знанням справи». Здатність до морального вибору виявляється таким же об'єктом моральної відповідальності, як і саме прагнення до рішення ситуації морального вибору. Міра відповідальності особистості зростає разом зі збільшенням діапазону свободи морального вибору.

В силу того, що моральний вибір є усвідомленим наданням переваги тому чи іншому варіанту поведінки згідно з особистісними чи суспільними моральними установками, людина, яка складає присягу і вступає на службу в міліцію, таким чином, вже робить моральний вибір, що об’єктивно спрямований на утвердження добра в суспільстві. Теорія професійної етики працівника міліції спрямовує правоохоронця на чітке усвідомлення того, що діяльність органів внутрішніх справ, як правило, ґрунтується на методі переконання. З метою підтримання громадського порядку, ефективної протидії злочинності, – можливе і застосування примусу, але в рамках, чітко окреслених законом.

Як представник державної влади працівник міліції повинен бути об’єктивним, доброзичливим, тактовним, коректним, завжди тримати себе з гідністю, притаманною правоохоронцю. Його служба – це необхідна і почесна справа, що вимагає високих загальнолюдських і професійних якостей.

Основні вимоги до морального вибору працівника міліції України знайшли своє відображення в положеннях “Присяги”, “Кодексі Честі” та “Етичному кодексі працівника ОВС України”, в яких зазначається, що в своїй професійній діяльності працівник міліції повинен притримуватись принципів, висловлених в Кодексі ООН щодо поведінки посадових осіб правоохоронних органів, основ етичних норм працівників міліції (поліції) держав-учасниць Співдружності незалежних Держав, Кодексі поведінки державного службовця України.

З метою забезпечення цих моральних принципів професійної діяльності міліції професійна етика створює моральні противаги їх порушення, що закріплюється у статтях передбачаючи відповідальність співробітників ОВС у разі їх порушення. Зокрема: в Кримінально-процесуальному Кодексі України (статті, що стосуються затримання та арешту громадянина); в Закону України “Про відшкодування збитків, завданих незаконними діями правоохоронних органів, прокуратури і суду (крім всього передбачено відшкодування також і моральних збитків); в Законах України “Про міліцію”, “Про оперативно-розшукову діяльність” (статті, що визначають відповідальність правоохоронців, щодо неналежного виконання своїх обов’язків).

В процесі морального вибору знаходять відображення не лише поняття добра і зла, але й інші етичні категорії – обов’язок, відповідальність, честь, гідність, совість, сором тощо.

Моральний обов’язок – це механізм, що включає моральну свідомість особистості безпосередньо до акту вибору вчинків. В усвідомленні та почутті обов’язку закріплюються норми людських взаємовідносин, його вимоги виконуються під тиском суспільної думки, з одного боку, і совісті людини, її внутрішніх переконань, з іншого. Невід’ємність обов’язку в житті людей не означає повного придушення суб’єктивних бажань конкретного індивіда, а лише більш повну реалізацію гуманної сутності людини по відношенню до сім’ї, колективу, держави, людства.

Категорія відповідальності виступає певним корелятом категорії обов’язку, і може розглядатись як одна з його складових. Ця категорія відображає ставлення суспільства чи людини до виконання суб’єктом морального обов’язку.

Гідність – це категорія етики, що позначає особливе моральне відношення людини до самої себе і відношення до неї з боку суспільства, оточуючих, яке ґрунтується на визнанні цінності людини як особистості. Поняття гідності особистості спирається на принцип рівності всіх людей у моральному відношенні, ґрунтується на рівному праві кожної людини на повагу, забороні принижувати її гідність, незалежно від того, до якої соціальної верстви вона належить. Категорія гідності відображає об’єктивну, суспільно-моральну цінність особистості, а також потребу людини в самоповазі, в усвідомленні своєї високої моральної цінності. Почуття власної гідності – це переживання власної цінності, своїх власних досягнень перед суспільством та утвердження їх, можливо, всупереч обставин.

Честь як категорія етики означає моральне ставлення людини до самої себе і ставлення до неї з боку суспільства, оточуючих, коли моральна цінність особистості пов'язується з моральними заслугами людини, з її конкретним громадським станом, родом діяльності й моральними заслугами, що визнаються за нею (честь офіцера, честь працівника міліції, честь вченого, лікаря, підприємця). Честь і гідність тісно взаємопов'язані, однак на відміну від гідності, що ґрунтується на визнанні рівності всіх людей, честь оцінює людей диференційно. Честь зобов'язує людину виправдовувати і підтримувати репутацію, яку вона має і яка належить соціальній групі, колективу, в якому дана людина знаходиться.

Совість являє собою одну з форм вияву самосвідомості людини, ця категорія етики виражає невід’ємний зв’язок моралі і людської особистості, характеризує здатність особистості здійснювати самоконтроль, самостійно формулювати для себе моральні обов’язки, вимагати від себе їхнього виконання і робити самооцінку здійснюваних вчинків.

Вибір завжди означає визнання пріоритету однієї цінності перед іншою. В одних випадках обґрунтування вибору і сам вибір не викликає труднощів, в інших – вони пов’язані з гострою боротьбою мотивів: саме такі ситуації викликають моральні конфлікти.

Слово “конфлікт” має латинські корені: conflictus означає “протиборство”, “зіткнення”. І за етимологією, і концептуально поняття конфлікту близьке поняттю протиріччя. Хоча варто відзначити, що поняття і термін “конфлікт” може застосовувати лише тоді, коли мова іде про соціальний світ, про взаємодію людей та для характеристики неоднозначності людської діяльності. Моральний конфлікт – це зіткнення моральних норм в індивідуальній чи суспільній свідомості, які пов'язані з протиборством мотивів і потребують морального вибору. У ситуації морального конфлікту стикаються протиріччя (всередині моральної системи, або ж моральні і позаморальні).

Створення у колективах ОВС здорового морально-психологічного клімату буде сприяти згуртованості особистого складу, підвищенню професіоналізму, росту ефективності у боротьбі зі злочинністю та охороні суспільного порядку.

Питання 5. Морально-професійна деформація в міліції: причини та шляхи попередження.

Професійна деформація – явище об’єктивно існуюче, супутнє розвитку людини в її професійній діяльності (цей факт визнається науковцями і знаходить підтвердження на практиці). Загалом, професійну деформацію можна визначити як негативні зміни у морально-психологічних рисах характеру працівників, їхніх службових і позаслужбових відносинах у колективі, які відбуваються під впливом і внаслідок їх професійної діяльності.

На відміну від професій, де деформація одного працівника не «кидає тінь» на його колег, у діяльності працівників міліції таке явище нівелює соціальну цінність праці всіх представників міліцейської професії. Помилки однієї особи в суспільній свідомості перетворюються на недоліки усіх працівників, породжуючи відповідний негативний стереотип.

Професійна деформація – це, насамперед, деформація моральна. І якщо у працівника міліції індивідуальна моральна свідомість ще знаходиться у стані формування, то це може призвести до свідомого або несвідомого зловживання службовим становищем, порушення законності.

Деформація моральної свідомості працівників міліції виявляється в наступних формах:

§ байдуже, формальне ставлення до людей, відсутність співпереживання і жалю;

§ безпринципність;

§ безчесність, корисливість, безсовісність, байдужність до особистості, об’єкту професійної діяльності;

§ свідоме порушення основних принципів професійної моралі: колективізму, гуманізму, патріотизму, та її норм (обов’язку, совісті, відповідальності, честі і гідності);

§ низький професійний рівень знань;

§ мстиве, злісне, підозріле ставлення до людей;

§ неправильне розуміння владних повноважень, зловживання ними тощо.

Причин професійно-моральної деформації досить багато. Умовно всі вони можуть бути розділені на об’єктивні та суб’єктивні (при тому, що і перші і останні взаємодоповнюють одне одного).

Серед об'єктивних причин професійної і моральної деформації можна відзначити:

1. Специфічність професійної діяльності, постійні фізичні і психічні перевантаження, перевтома, негативні наслідки конфліктних і екстремальних ситуацій, що приховують небезпеку для життя і здоров’я, дефіцит часу.

2. Постійний контакт зі злочинним середовищем, негативним впливом правопорушника, який розтліває працівників.

3. Недоліки в організації і керуванні діяльністю (недосконалість звітності, взаємодія служб, «процентоманія»).

4. Негативний вплив колег по роботі, що допускає зловживання владними повноваженнями, формалізм і байдужість до людей, халатне ставлення до службових обов’язків.

5. Відсутність систематичного і діючого контролю – з боку керівництва і безпосереднього начальника – за діяльністю працівників.

6. Неналежне оперативно-технічне оснащення.

7. Несприятливі побутові умови і сімейні відносини.

8. Помилки в підборі, розміщенні і вихованні кадрів.

9. Прорахунки у вихованні працівників (неуважність або формальне виконання).

Серед суб'єктивних причин можна виділити:

1) Низький службово-професійний рівень і небажання удосконалювати професійні якості (самозаспокоєність, зниження самокритичності, переоцінка свого професійного досвіду).

2) Розгубленість, психологічна непідготовленість до роботи, відсутність навичок і умінь контролювати своє поводження, бажання будь-яким способом зняти психологічне навантаження (розхитаність, зловживання спиртними напоями).

3) Несприятливий морально-психологічний клімат у колективі, відсутність єдності інтересів особистості і всього колективу.

4) Недостатня розвиненість морально-ділових і вольових якостей працівників.

5) Невміння відокремлювати інтереси справи від інтересів кар’єри.

6) Невміння працівників раціонально організовувати робочий час, а також знімати фізичні і психологічні стреси, відволікатися від негативних емоцій у позаслужбових відносинах і в родині.

Група факторів, вплив яких у комплексі підсилює або уповільнює причини професійної деформації.

1. Юридичні: недосконалість карно-процесуального законодавства; нечітка урегульованість оперативної роботи; відсутність юридичних гарантій, що обмежують працівників органів від протизаконних наказів і вказівок керівництва.

2. Економічні: відсутність чітких економічних стимулів; зрівнялівка в оплаті; можливість стягнення побічної матеріальної й іншої вигод у повсякденній роботі; недостатнє технічне обладнення (комп'ютерною технікою, автотранспортом тощо); відсутність напрацьованої матеріально-технічної бази.

3. Організаційні: слабкий підбір у розміщенні кадрів; слабкий контроль з боку керівництва; специфічність роботи ОВС; погана організація внутрішнього обліку і контролю, у тому числі, невірні критерії оцінки роботи; недостатні заходи для підвищення кваліфікації працівників; некомпетентне втручання керівництва в роботу.

4. Інтелектуальні: низький рівень професійних знань; недостатній рівень політичної, правової і загальної культури; недоліки у вихованні і самовихованні підлеглих.

5. Соціально-психологічні: брутальність і неврівноваженість керівників; соціальна, групова, національна нетерпимість; зайва самовпевненість; надмірне марнославство і кар’єризм; низький самоконтроль.

Резюмуючи вищесказане, підкреслимо: неуважність до моральної культури, до морально-психологічного клімату службового колективу веде не тільки до зниження якості службової діяльності, але і призводить до загальної деградації, до повного розвалу колективу.

З огляду на причини виникнення професійної деформації, її відкриту і приховану форми прояву, варто здійснювати цілеспрямований і постійний профілактичний вплив.

До числа напрямків такого впливу відносяться:

- загальні заходи, спрямовані на підвищення статусу ОВС, забезпечення їх незалежності від стороннього впливу та підпорядкування тільки закону;

- безпосередні заходи, що передбачають удосконалення професійної підготовки, організації та управління, покращання виховної роботи; створення здорового демократичного морально-психологічного клімату в колективах.

При цьому головна задача виховної роботи – це формування у кожного працівника активної життєвої позиції, високих ділових якостей, компетентності, свідомого відношення до праці, усвідомлення громадянського та службового обов’язку.

Висновки. Отже, справедливість, законність та гуманізм є основними принципами моралі, від дотримання яких напряму залежить функціонування повноправного громадянського суспільства в Україні.

В умовах реформування суспільного життя та переоцінки цінностей ефективність виконання завдань, покладених на працівників міліції, залежить не лише від їхньої спеціально-юридичної підготовки, але значною мірою і від повноти засвоєння ними фундаментальних етичних принципів і цінностей. Ступінь усвідомлення працівником міліції своєї місії служіння закону, істині й добру, справедливості й гуманізму залежить від закладених правових, моральних та естетичних цінностей, їх практичного взаємозв’язку. Відповідний рівень морально-естетичного розвитку спеціаліста разом із професійними знаннями, умінням та навичками є невід’ємними компонентами професійної зрілості працівника.

Осмислення сутності та природи добра і зла інших категорій професійно-етичного знання (обов’язку, відповідальності, честі, гідності, совісті, морального вибору, морального конфлікту, морального ризику та інших) необхідне кожному працівнику міліції у зв’язку з умовами його життя та професійної діяльності. Категорії етики використовуються у службовому спілкуванні як допоміжний засіб морального впливу, їх призначення – усвідомлення та засвоєння основних вимог службового обов'язку, закріплених у чинному законодавстві та нормативних документах, які регулюють діяльність працівників міліції.

 

Укладач:

доцент кафедри філософії права

та юридичної логіки НАВС,





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2016-11-18; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 313 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Если вы думаете, что на что-то способны, вы правы; если думаете, что у вас ничего не получится - вы тоже правы. © Генри Форд
==> читать все изречения...

2281 - | 2210 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.011 с.