Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Політологія в системі суспільних наук 4 страница




На думку Сенеки, природна держава з природним правом — це всесвіт, що базується на божественному на­чалі, а люди, «рідні один одному», «співтовариші по раб­ству», підпорядковуються світовим небесним законам.

Епіктет дотримувався християнського принципу «чо­го не бажаєш собі, не бажай іншим», засуджував рабство і багатство.

Марк Аврелій розглядав державу як конформістичне утворення з рівним для всіх законом, вважав найважли­вішою цінністю свободу підданих.

Неабиякий вплив на подальший розвиток світової по­літичної думки справили римські юристи І—III ст. н. е.: Сабін, Гай, Папініан, Ульпіан, Модестин, Павло та ін. Вони підняли розуміння права і закону на емпірико-тео-ретичний, логіко-понятійний, концептуальний рівні, а політичні доктрини ввели в правовий контекст. Справед­ливість (юстицію) тлумачили як «волю віддавати кожно­му своє право». Значно вплинула на подальші політичні процеси і політичну теорію здійснена римськими юриста­ми кодифікація імператорських конституцій, яких було кілька тисяч. Та найціннішою політико-правовою па­м'яткою став Корпус юріс цівіліс — «Зведення Юстініа-на» (VI ст.). Саме воно виявилося наймогутнішим джере­лом багатовікового запозичення засад римського права більшістю європейських країн, що відчутно вплинуло на еволюцію політичної думки та політичне життя.


Політичні вчення

епох Раннього християнства і Середньовіччя

З І тисячоліття н.е. суспільно-політична думка на Сході й на Заході розвивалася переважно завдяки старан­ням представників богослов'я. Адже з економічним, полі­тичним, моральним, інтелектуальним занепадом Греції та Риму земна держава поставала як втілення зла, безза­коння, несправедливості, терору, експлуатації, розбеще­ності. Така політична реальність створила сприятливі умови для бурхливого розвитку християнства.

Згідно з його ученням, людина — вершина творіння Бога, носій образу і подоби Божої, духовно-тілесна істо­та, що об'єднує матеріальне і духовне начала, вічна, без­смертна, раціональна, наділена даром творчості, вільна як перед Богом, так і перед дияволом. Вона відповідає за лад у світі та в самій собі. Але гріхопадіння Адама і Єви, гріхи їх нащадків порушили первісну богоподібність, не­винність, і людина стала носієм гріховності. Першим пе­реможцем гріховної сили став Ісус Христос, який приніс нове вчення, взяв на себе гріхи світу і врятував людство. Однак страждання у християнстві — не самоціль, а сила в боротьбі зі злом у собі та навколо себе. Призначення людини — не аскетичність, а самовдосконалення, законо-послушність, виконання Божих заповідей і покірність церкві. Християнство виходило з ідеї свободи і рівності людей, закликало до вияву доброї волі, взаємного про­щення, любові й справедливості незалежно від звань, станів, титулів, багатства і віку.

Якщо протягом перших трьох століть римські імпера­тори нещадно нищили прихильників та послідовників християнства, то у 313 р., за царя Константина Великого, воно було проголошено пануючою релігією в імперії.

Хоча римські імператори вважали себе намісниками Бога на землі, необмеженими ніякими законами, церква все більше прагнула утвердити в суспільному житті зверх­ність духовної влади над світською. Єпископ Аврелій Ав­густин (354—430) у праці «Про град Божий» виступав за верховенство церкви в політичному житті. Держава, на його думку, — сукупність людей, об'єднаних суспільни­ми зв'язками, її зусилля повинні спрямовуватися не ли­ше на задоволення земних потреб, а й на нищення воро­гів церкви, запобігання злочинові проти Бога. Надмірне насильство небажане, але необхідне; рабство суперечить



Розвиток політології від найдавніших часів до сьогодення


Виникнення та еволюція світової політичної думки



 


природі людини, але встановлене Богом як покарання за гріхи; свобода волі приємна, але виражається лише в схильності індивіда до порочних дій; державна влада ні­чим не відрізняється від зграї розбійників, але політич­ну опозицію треба рішуче викорінювати.

Виправданням феодального устрою, що виявилося у формулі «церква — сонце, держава — місяць», позначе­ні суспільно-політичні теорії схоластів, які вважали, що людина взагалі (як родове узагальнення) не існує, реаль­ними є лише окремі особи. Англієць Ансельм Кентербе-рійський (IX ст.) — батько схоластики — використовую­чи постулати логіки, доводив необхідність втілення Бога в людині. Француз Іоанн Солсберійський (XII ст.) високо оцінював роль римського права у вихованні людини, ви­правдовував тираноборство. Італієць Йоахим Флорський (XII ст.) засуджував насильство, яке назавжди переможе дух свободи, любові й миру. Німець Альберт Великий (XIII ст.) понад усе ставив совість людини, завдяки якій вона втілює універсальні принципи моральної поведінки. Найпомітніша постать цього періоду — Фома Аквін-ський (1224—1274), домініканський теолог, автор праць «Сума проти язичників» та «Сума теології». Особистість він розглядає як найвище з творінь розумної природи. Якщо інтелект у Богові — сутність, то інтелект у люди­ни — потенція сутності. Заперечуючи августиніанство (пріоритет інтуїції), залишаючись на позиціях релігійно­го догматизму, звертався до розуму, здорового глузду лю­дини. Водночас поділяв людей на вищий клас — прави­телів, середній — воїнів, суддів, чиновників, вчених, священиків і дворян, нижчий — найманців, ремісників, «брудний люд». Природні закони, які водночас визнача­ють і моральні норми, на його думку, поступаються і під­порядковуються законам вічним, божественному розуму, але не суперечать йому. Людські закони (право народів і позитивне право) можуть розходитись з природними, а божественні, відображені у Священному Писанні, випра­вляють недосконалість людських законів. Мета держав­ної влади — забезпечити благо суспільної істоти — людини. Ідеал форми державного правління — влада од­ного (монархія). Фома Аквінський обґрунтовує право народу на скинення тирана, який порушує принципи справедливості. Церква має панувати над громадянським суспільством, духовна влада — над світською. Єретики підлягають смертній карі, а монахи-домініканці перетво­рюються на «псів Господа». Аквінський теоретично об-


ґрунтував необхідність інквізиції і розробив вчення про індульгенції.

Традиції класичної схоластики продовжували згодом монах-францисканець Вільям Оккам (1285—1349), фран­цузький схоласт Жан Бурідан (1300—1358).

Провісником свободи совісті й права народу на зако­нодавчу владу став у XIV ст. італійський мислитель Мар-силій Падуанський (1280—1343), який вважав, що Єван­геліє — не закон, а вчення, і тому щодо віри не може бу­ти примусу, вона — справа совісті людини. Він першим у середньовічній політичній думці чітко розрізняв зако­нодавчу і виконавчу влади, розвинув ідею суспільного до­говору, народного суверенітету. Водночас був прихильни­ком станової монархії, поділу суспільства на дві станові категорії: 1) правляча категорія — духовенство, адмініс­трація і військові, до компетенції якої належать керівні суспільні функції; 2) підлегла категорія — землероби, ре­місники і торгівці, які повинні турбуватися лише про особисті інтереси.

Державний організм, на погляд Марсилія, складаєть­ся з двох частин: фізичної, до якої належать люди, та не­матеріальної — законів, що тяжіють над суспільством. Римський папа не може претендувати на світську владу.

Новими рисами збагатив політичну ідеологію чеський мислитель Ян Гус (1371—1415), який виступав проти привілеїв священнослужителів.

У XVI ст. з початком занепаду феодалізму нав'язаний схоластикою аскетизм став поступатися культові людини, її інтересів і потреб, а божественне — природному, люд­ському. Гуманізм тоді ще не був масовим, здебільшого він мав прихильників серед мешканців міст, представників інтелігенції, які в паростках нового ладу вбачали силу, здатну звільнити людину від середньовічного аскетизму. Нова епоха, що увійшла в історію під назвою Відроджен­ня (Ренесансу), символізувала передусім відродження і широке використання досягнень античної цивілізації.

Гуманісти-італійці слідом за Франческо Петраркою (1304—1374) засуджували політичний аскетизм, захи­щали ідею всебічного розвитку особистості, заперечували тиранію. Леонардо Бруні створює теорію республіканіз­му — найсправедливішого, на його думку, устрою суспі­льства, що є найголовнішою умовою реалізації свободи волі як свободи особистості. У XV ст. політичну ідеоло­гію раннього гуманізму розвивають інші італійські ми­слителі, поглиблюючи поняття свободи особистості як



Розвиток політології від найдавніших часів до сьогодення


Виникнення та еволюція світової політичної думки



 


громадянської свободи, як політичного права обирати і бути обраним до владних структур, як рівність громадян перед законом, як визнання необхідності існування пред­ставницьких органів, виконавчої системи й авторитетно­го суду.

Найвагоміший внесок у політичну думку зробив іта­лієць Нікколо Макіавеллі (1469—1527), який у тракта­тах «Государ», «Міркування на І декаду Тіта Лівія» про­тиставив теологічному розумінню державної влади юри­дичний світогляд. Вважаючи силу основою права, визначаючи поняття «держава» як загальний політич­ний стан суспільства, Макіавеллі стверджував, що людина втілює в собі злобність, агресивність, властолюб­ство, жадобу, брехливість, боязливість, малодушність, невдячність, зрадництво, лицемірство, ненависть, не­стриманість тощо. Необхідність приборкання цих її рис і покликала до життя державу. Відстоюючи пріоритет світської влади, гостро критикував духовенство, а дво­рянство закликав знищити зовсім. Його ідеал державно­го устрою — сильна, жорстко централізована республі­ка, де владарюють представники народу, молодої буржу­азії та виборний глава держави, який, враховуючи нега­тивні якості людини, повинен бути «лисом, щоб бачити гадів, і левом, щоб нищити вовків». Для об'єднання су­спільства правитель може використовувати будь-які за­соби («мета виправдовує засоби»), навіть аморальність, нечесність, жорстокість, устрашіння, демагогію, накле­пи, підступність, хитрість, віроломство тощо. Лише тоді республіка буде могутньою, виправдає своє призначен­ня, коли правитель, відкинувши закони й принципи мо­ралі, встановить правову авторитарну диктатуру «вели­кого перетворювача». Держава, на думку Макіавеллі, — вищий вияв людського духу, а служіння державі — зміст, мета і щастя людини.

Сповідуючи і деякі гуманістичні ідеї, він неодноразо­во вказував на полярність інтересів бідних і багатих, ви­словлювався про справедливий і досконалий державний устрій, який повинен забезпечити політичну свободу людині, демократичне міське самоврядування. Мрія Ма­кіавеллі — сильна республіка, яка гарантує своїм грома­дянам не лише розквіт свободи, а й рівність, привілеї, пом'якшення майнових відмінностей. Лише свобода і рі­вність, на його думку, здатні розвивати здібності особис­тості, втілювати у ній любов до загального блага і грома­дянські чесноти.


j Ідеї всезагальної рівності людей, примітивного зрів­няльного комунізму, усуспільнення майна, ліквідації приватної власності захищали ідеолог селянських мас у Німеччині Томас Мюнцер (1493—1525) і німецькі ана­баптисти. Вимоги свободи мислення, свободи переконан­ня, свободи совісті, рівності мирян і духовенства розви­вав знаменитий діяч Реформації в Німеччині, фундатор однієї з найвпливовіших течій у протестантизмі Мартін Лютер (1483—1546). При цьому він заперечував тезу про свободу волі, протиставляючи її власному гаслу про раб­ство волі. Жорстоко полемізував з ним засновник христи­янського гуманізму Еразм Роттердамський (1469—1536) у працях «Про свободу волі», «Похвала глупоті», «Заступ­ник» та ін. Його ідеали — освічена і гуманна монархічна влада, свобода духу, самоврядні міські громади, здоровий глузд, стриманість, миролюбність, простота. В Англії ідеї майнової рівності людей, скасування приватної власності як причини їх нерівності, урівняльного розподілу, запе­речення багатства й експлуатації людини людиною, обо­в'язковості праці для всіх, виборності органів влади, ві­ротерпимості, свободи совісті проповідував гуманіст і державний діяч Томас Мор (1478—1535). Аналогічні по­гляди на межі XVI—XVII ст. висловлював й італійський мислитель Томмазо Кампанелла (1568—1639).

У Франції після закінчення Столітньої війни на почат­ку XVI ст. утвердився абсолютизм, який наштовхнувся на опір певної частини дворянства. А політична ідеологія французького суспільства розвивалася завдяки старанням переважно юристів. Один з них — засновник пуританства Жан Кальвін (1509—1564), який, систематизувавши вчення Лютера, запровадив нову форму церковної органі­зації, а проголошену його попередником свободу совісті звів до рівня свободи від католицизму. Послідовники Ка-львіна у Франції — гугеноти — виступили як опозиція ко­ролю й католицькій церкві. Розпочалися релігійні війни, під час яких народжувалася політична ідеологія кальвіні­стів — монархомахів (грецьк. monarchos — єдиновладдя, mache — боротьба). Виходячи з ідеї народного сувереніте­ту і договірного походження влади, вони обґрунтували право на опір народів тиранам, право міських магістратів на відсіч монарху-тирану. Одним з виразників таких по­глядів у XVI ст. був правознавець Франциск Готман, який доводив, що з давніх-давен народ обирав і скидав своїх ко­ролів і саме йому належить верховна влада. Ідеї народно­го суверенітету, права народу на збройне повстання, несу-



Розвиток політології від найдавніших часів до сьогодення


Виникнення та еволюція світової політичної думки



 


місності тиранії з природною рівністю і природною свобо­дою сповідувало багато тогочасних мислителів Франції.

Доктрину суверенітету використовували і для захис­ту королівського абсолютизму. Наприклад, видатний французький мислитель Жан Боден (1530—1596) вва­жав, що суспільство формується під впливом природного середовища, а держава — кровногосподарських союзів, тобто сімей. Сформував вчення про суверенітет, який не може бути «змішаним», бо належить або королю, або аристократії, або народу. Це вільна від підпорядкування законам влада над громадянами і підданими. Суверен-мо-нарх не підлягає законам, які видає сам. Він зобов'яза­ний лише поважати божественні, природні закони, до­тримуватись недоторканності приватної власності. Демо­кратія для Бодена ненависна, але й тиранію він не приймав, визнаючи право народу на опір тиранові аж до його вбивства. Майнова нерівність людей таїть у собі за­грозу державних переворотів, яким монарх-суверен пови­нен запобігати.

Політична думка Нового часу

За Нового часу сформувалися основні національні школи високорозвинутої політичної думки, вдосконалю­валися актуальні й для сьогодення політичні ідеї.

Англійська політична думка найвищого злету сягну­ла у творчості філософа і природознавця Томаса Гоббса (1588—1679) — автора знаменитого «Левіафану» й одно­го з головних фундаторів класичного лібералізму Джона Локка (1632—1704). На думку Гоббса, людина — не сус­пільно-політична істота, а егоїстична тварина («людина людині вовк»). Рівна від природи, вона отримує «право на все», яке в умовах суцільного егоїзму, честолюбства перетворюється на «право ні на що», на війну всіх про­ти всіх. Для формування стану «людина людині бог» ви­никає штучна інституція — держава, яка відбирає в ін­дивідів природні права, окрім права на фізичне життя. Безмежні права держави зосереджуються в руках абсо­лютного монарха, а тому поділ влад на гілки неприпус­тимий, бо знову призведе до громадянської війни. Влада суверена-монарха не підлягає контролю, він — над зако­ном. За Гоббсом, держава — це і є суспільство, а суспіль­ство — і є держава, які підносяться над людиною.

Локк був виразником ліберально-конституційного (лі­берально-демократичного) напряму англійської політичної


думки. У праці «Два трактати про державне правління» він першим серед мислителів на концептуальному рівні в ланцюжку «особа — суспільство — держава» поставив на перше місце особу (потреби й інтереси людини), на друге — потреби й інтереси суспільства і лише на третє — потреби й інтереси держави. Цей підхід згодом був покладений в основу політичної доктрини класичного лібералізму.

Держава, за Локком, виникла не внаслідок «війни всіх проти всіх», а з первісного миру і злагоди серед рів­них і вільних людей для забезпечення цих природних, невідчужуваних прав і захисту приватної власності. Лю­ди, передавши державі права, не втрачають їх. Держава оберігає такі права. А найдосконалішою формою держа­ви є не абсолютна, а конституційна монархія. Гарантом запобігання в ній політичної сваволі щодо особи повинен бути поділ влад на законодавчу, виконавчу (в т. ч. і су­дову) та союзну (займається зовнішньою політикою). Та­кий поділ слід здійснювати на засадах і принципах вер­ховенства закону, якому підпорядковуються всі, в т. ч. й законодавці.

Внаслідок революційних подій в Англії та концепту­альної діяльності політичних мислителів з'явилися два нормативних акти, які справили неабиякий вплив на по­літичну думку — Хабеас корпус акт 1679 р. та Білль про права 1689 р. Разом з Великою хартією вольностей 1215 p. вони становили хоч і несистематизовану, але першу в світі юридичну конституцію держави і донині вважаються ча­стинами сучасної неписаної Конституції Великобританії.

Вагомий внесок у розвиток політичної думки зробив французький правознавець, просвітник, один із заснов­ників новітньої політичної науки Шарль Луї Монтеск'є (1689—1755). У своїх працях — «Персидські листи», «Роздуми про причини величі римлян і їх занепаду», «Про дух законів» — він наголошує, що головне завдан­ня держави — забезпечити людині політичні свободи (мо­жливість робити все, дозволене законами, і не робити того, що законами заборонено, бо тоді такої свободи не буде ні для кого), і громадянські свободи (спокій духу, відчуття громадянської безпеки, запобігання необгрунто­ваним приватним і публічним звинуваченням індивіда, гуманне кримінальне законодавство, неухильне дотри­мання правил судочинства, недопущення деспотизму і зловживань з боку посадових осіб, суворе дотримання за­конів і непорушний режим законності).


58 Розвиток політології від найдавніших часів до сьогодення

Монтеск'є стверджував, що таке забезпечення полі­тичних і громадянських свобод можливе лише за існуван­ня в державі незалежних одна від одної гілок влади — за­конодавчої, виконавчої та судової. Саме незалежність, а не розподіл функцій між ними, ставив Монтеск'є на пер­ше місце, розуміючи, однак, що реально в політичному житті може йтися лише про незалежність суду. Але судо­ву владу в державі не уособлює ніхто, і тому вона начеб­то позбавлена владних функцій. Для досягнення справж­ньої незалежності суддів Монтеск'є пропонує запровади­ти досвід Франції щодо купівлі-продажу суддівських посад, і «уособлення» цієї влади в присяжних (виборних народних представника, яких періодично скликають на спеціальні сесії). Незалежність законодавчої та виконав­чої влади, за Монтеск'є, має відносний характер, бо на­справді в системі стримувань та противаг існує своєрідна «незалежна залежність», коли одна влада не дає змоги іншій зловживати своїми функціями, що і є гарантією за­безпечення прав і свобод громадян. Законодавчу владу, на його думку, має уособлювати двопалатний парламент, який складався б з нижньої — народної палати, депута­ти до якої обиралися б на основі всезагального виборчого права всім населенням, і верхньої — аристократичної па­лати, палати перів, члени якої призначаються з предста­вників пануючих верств і передають посади своїм спадко­ємцям. Такій моделі властиві відносна незалежність па­лат, розподіл їх функцій і стримування, позаяк обидві палати наділені правом призупинення або скасування рі­шень одна одної. Ухвалені парламентом закони обов'яз­кові для виконання виконавчою і судовою гілками влади, тобто законодавці мають пріоритет, але в тому разі, якщо самі підпорядковуються законам.

Найважливішою рисою виконавчої влади Монтеск'є вважав швидкість дій. А це можливо за умови, коли вона зосереджена в руках однієї особи — монарха. Для врів­новаження законодавчої і виконавчої влади парламент перебирає на себе фінансові, військові й інші управлін­ські функції, одноособово вирішує, затверджувати чи не затверджувати конкретний нормативний акт. Монтеск'є припускає, що така система стримувань інколи паралізо-вуватиме діяльність парламенту і короля. Але обставини все одно змусять їх шукати узгоджені рішення.

На його думку, над політичними і громадянськими свободами індивіда нависає загроза не тільки тоді, коли різні види влад узурпує один державний орган або особа,


 

 

Виникнення та еволюція світової політичної думки

а й коли різні влади очолюють представники одного ста­ну, однієї партії. Жодна з влад не повинна володіти пов­новаженнями скасовувати рішення перших двох, але кожна може призупинити ухвалу, яка суперечить зако­нові. Іншими словами, гілки влади стосовно одна одної виконують ще й контрольні функції. Монтеск'є блискуче обґрунтував механізм забезпечення прав і свобод людини і громадянина, що інтегрувалися як з радикальними уст­ремліннями молодої буржуазії, так і з консервативними прагненнями дворянства. Водночас він доводив, що ска­сування привілеїв панів, духовенства, дворянства, міщан призведе до деспотичної народної держави.

Монтеск'є обґрунтовано вважають засновником теорії правової держави, яку він розглядав з позиції географіч­ної школи. Згідно з нею, найбільший вплив на правову систему конкретної країни («дух її законів») справляє клімат. У південних широтах спекота знесилює людей, робить боязливими, лінивими, схильними до неволі, до невідповідного природним правам і здоровому глузду рабства, до сприйняття деспотичної влади, втрати влас­ної свободи і незалежності. Тому тут необхідні суворі за­кони, які б змушували людей до продуктивної праці під страхом покарання. Крім того, сприятливе землеробство за теплого й вологого клімату, родючого ґрунту паралізує волю громадян, які занурюються в індивідуальні справи, не прагнуть до більшої свободи. Народи, які мешкають у суворих північних умовах, як правило, загартовані в би­твах за життя, у холоді й голоді, тяжкій праці. Вони во­йовничі, сміливі, роботящі, не схильні до рабства, напо­легливо відстоюють свою державну незалежність, особи­сті права й свободи.

Окрім географічного середовища, на «дух законів» впливає густота населення, економічний рівень країни, ві­росповідання. Скажімо, мусульманство тяжіє до деспотії, християнство — до монархізму, католицтво — до необме­женої монархії, протестантство — до демократії. Ще від­чутніше визначає «дух законів» форма політичного прав­ління в державі («природа уряду»). Монтеск'є при цьому виокремлює три справедливі (правильні) форми держави — демократію, аристократію і монархію та одну несправедли­ву (неправильну) — деспотію. Прихильно він ставиться до демократії, якій властиве тяжіння суспільства до чеснот і загального блага. Головним для аристократії мислитель вважає помірність (невибагливість), а монархії — честь. Всім їм притаманні відповідні правові системи: для демо-


 

60 Розвиток політології від найдавніших часів до сьогодення

кратії важливо законодавчо закріпити рівність прав дітей при успадкуванні, заборонити накопичення багатств в од­них руках; для аристократії — обмежити пишноти, щоб не викликати заздрощів у бідних; для монархії — зберег­ти власність, підтримати багате дворянство як силу і ве­лич держави. Деспотія ж тримається на страху, свавіллі, закони їй не потрібні, бо деспот руйнує суспільство і спо­творює природні права людини. Форма держави визначає не лише «дух законів», а й характер зовнішньої політики: для республіки — мир і поміркованість, для монархії — войовничість. Неабияке значення для держави має розмір її території: малій республіці загрожують завойовники; ве­лика монархія здатна протистояти їм, але схильна до за­гнивання зсередини, до деспотизму. Тому невеликим дер­жавам доцільно об'єднуватись у федеративні утворення, де можна буде використати переваги малих і великих країн. У політичній думці Нового часу особливе місце належить німецьким мислителям Іммануїлу Канту (1724—1804) і Георгу-Вільгельму-Фрідріху Гегелю (1770—1831).

Кант у працях «Ідеї загальної історії з космополітич­ної точки зору», «До вічного миру», «Метафізичні нача­ла вчення про право» та інших виклав основи німецької школи суспільного договору, природних прав людини, правової держави, нормативізму, громадянського сус­пільства, свободи особистості, співвідношення свободи, права і моралі, взаємовпливу моралі, права і держави, поділу влади, мистецтва політичного управління наро­дом, зовнішньої політики. Пріоритетне місце в його полі­тичному вченні посідає людина як істота емпірична (під­порядковується закону причинності й не може бути віль­ною) і як «річ у собі» (цілковито вільна і діє згідно з за­конами свободи, моралі). Кант формулює правила «категоричного імперативу» — морального закону: «По­водься так, щоб максима твоєї поведінки могла бути водночас і принципом усезагального законодавства».

За Кантом, людина може бути засобом тільки для до­сягнення відносної мети, а сама по собі є абсолютною ме­тою, втіленням гідності, чистої свободи волі, волі в собі й для себе, незалежно від походження, становища в сус­пільстві; втіленням чеснот (вічних правил моралі), пра­вил, однакових для всіх часів і народів. Мета людства — розвиток і здійснення свободи, громадянської рівності й справедливості, створення громадянського суспільства. Мета громадянського суспільства — щастя громадян, вті­лення принципу самоцінності кожної особистості. Мета


Виникнення та еволюція світової політичної думки

держави — торжество ідеї права. Держава має бути пра­вовою, де влада належить суверенному народу, але полі­тичних прав у ній позбавлені «пасивні» громадяни (жін­ки, слуги, наймані робітники, підмайстри, матроси та ін.). Право не залежить від суспільних відносин, має у своїй основі природний усезагальний закон свободи, що є моральним законом, який повинні поважати всі, підпо­рядковуючись моральному обов'язку. Якщо ж особа ке­рується іншими мотивами або нормами, такі дії будуть не моральними, а легальними — підпорядкованими пра­ву, яке поділяється на природне і позитивне, публічне і приватне.

Форми політичного правління Кант поділяє на деспо­тичні, автократичні, аристократичні, демократичні та рес­публіканські, віддаючи перевагу автократії — абсолютній монархії за наявності «короля з великим злетом душі, котрий вміє загнуздувати себе справедливістю». Демо­кратія — «дуже складна» форма політичного правління. Перехід від абсолютної до конституційної монархії бажа­ний, але тільки за мирного реформування і дарування на­роду основного закону монархом. Поділ влади на законо­давчу, виконавчу і судову слід здійснювати на основі вза-ємопідтримки і координації владних гілок, а не на основі стримувань і противаг. Мирне реформування державної влади має проводити виконавча влада. Однак жодна з них не може бути власником, бо захопить все майно. Найголо­вніший обов'язок державної влади — охороняти приватну власність громадян.

У сфері міжнародної політики Кант обґрунтовував принципи дотримання договорів, територіальної ціліснос­ті, невтручання у внутрішні справи інших держав, право­мірності оборонних війн, недопустимості застосування жорстоких засобів ведення бойових дій, поводження з військовополоненими, шпигунства, таємних вбивств, по­грабування мирного населення тощо. Визнаючи право на­родів на вічний мир, він висунув ідеї нейтралітету, об­ґрунтував право коаліцій, право гарантій у міжнародних відносинах. Його думки про всесвітнє громадянство, все­світню федерацію незалежних і вільних держав і нині ма­ють прихильників.

У науковому доробку Гегеля найбільше значення для історії політичної думки мають праці «Філософія права», «Філософія історії», «Філософія духу», «Феноменологія духу», «Про виборчі реформи в Англії», «Звіт станового зібрання королівства Вюртемберг», «Компетенція Німеч-



Розвиток політології від найдавніших часів до сьогодення


Виникнення та еволюція світової політичної думки



 


чини» та ін. 'Своє політичне вчення Гегель вибудовує за трьома аспектами діалектичного розвитку духу: суб'єк­тивний дух — об'єктивний дух — абсолютний дух; роз­глядає проблеми політики, права, держави, суспільства в площині об'єктивного духу, який аналізує з позиції духу абсолютного.

Гегель, заперечуючи традиційні природно-правові схеми та концепції суспільного договору, висунув власне бачення особистості, громадянського суспільства, держа­ви, міжнародних політичних відносин. Історія, за Геге­лем, переслідує мету еволюції свободи особистості у гро­мадянському суспільстві, внаслідок чого «світовий дух» починає уявляти себе абсолютно вільним, історія «стає прогресом» в усвідомленні свободи і поділяється на такі етапи: давньосхідний, коли народи знали, що свобода на­лежить одному; давньогрецький і давноримський, коли народи знали, що свобода належить групі людей; сучас­ний німецький, коли народи знають, що свобода нале­жить усім. Людство проходить ступінь розвитку, де його природну єдність втілює сім'я. Виникнення великої кіль­кості сімей покликало до життя громадянське суспільст­во. Найвищу природну єдність індивідів, що примирює і знімає всі суперечності, втілює держава. Народ, який не створив власної держави, є позаісторичною людністю. Необхідна передумова її виникнення — зародження «народного духу».

ІҐромадянське суспільство, на думку Гегеля, — це су­спільство власників. До нього належать вільні індивіди, котрі взаємодіють між собою в процесі реалізації власних потреб та інтересів переважно в суспільно-економічній сфері. Громадянське суспільство поділяється на стани (корпорації), охоплює поліцію і судові установи. У ньому всі рівні юридично, за національністю, віросповіданням, але нерівні від природи, у соціальних взаєминах, у наст­роях, думках, обдарованнях, знаннях тощо. Нерівними є чоловік і жінка, тварина і рослина. Держава — вінець розвитку моральності. Як серцевина сім'ї та громадянсь­кого суспільства, вона передує їм, втілює їх єдність, зні­має суперечності. Як найцінніший продукт об'єктивного духу, а не суспільного договору, держава синтезує суб'є­ктивне й об'єктивне в народному русі, стає носієм ^абсо­лютного духу і відповідає змістові абсолютної ідеї^ Дер­жава не може бути засобом служіння громадянам і сус­пільству, бо вона є засобом панування, найвищою з усіх цілей. її авторитет має безумовний божественний харак-





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2016-11-12; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 251 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Чтобы получился студенческий борщ, его нужно варить также как и домашний, только без мяса и развести водой 1:10 © Неизвестно
==> читать все изречения...

2472 - | 2353 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.016 с.