Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Початковий етап національного відродження.




Колонізаторська політика російського царату не змог­ла вбити живу душу українського народу — його на­ціональну свідомість. Українство з жалем згадувало колишню козацьку славу, автономію Гетьманщини, на­рікало на скасування російським самодержавством ко­лишніх прав і свобод. Деякі сміливці шукали шляхів виходу з цього підневільного становища.

Передумови відродження

У результаті становлення національної інтелігенції в Україні, як і в усій Східній Європі, починається відро­дження національної свідомості. Поштовхом до цього став той факт, що із запровадженням кріпацтва, маса людей почала претендувати на дворянство зі страху бутизаписаними до простих селян й потрапити таким чином у кріпаки. Для вирішення даного питання ро­сійський уряд створив спеціальний орган — Герольдію, яка розпочала перевірку підстав претендентів на дворянство. У процесі пошуку відповідних документів у родинних архівах серед представників провідної верстви українського суспільства на рубежі XVIII— IX ст. з'являється зацікавлення національною історією, етнографієюта фольклором. Це сприяло усвідомленню спільності соціально-економічних, політичних і культурних інтересів усіх верств українського народу.

Чималу роль у національному відродженні відіграло формування нової української літератури з чіткими рисаминаціональної своєрідності. Важливою подією стала публікація в 1798 р. «Енеїди» І.Котляревсько, написаної народною українською мовою. У цьому творі поет з великим замилуванням змалював того часу Україну, її минувшину, відобразив життя українського народу, особливо простого селянства. Велике значення для пробудження національної свідомості мали художні твори Є.Гребінки, Г.Квітки-Основ'яненка, наукові праці професорів Київського та Харківського університетів М.Максимовича та І.Срезневського. Неможливо переоцінити в цьому контексті «Історію русів» — твір, що з'явився на межі XVIII —XIX ст. і протягом кількох десятиліть таємно поширювався в середовищі українського дворянства. Анонімнийавтор цього трактату доводив, що саме Україна, а не Росія є прямою наступницею Київської Русі, що українці є окремим, відмінним від росіян народом зі своїми традиціями, а тому Україна має всі права на відновлення самоврядування.

Загальне народне піднесення вкраїні викликали Велика французька революція та російсько-французькавійна 1812 р. Ожили надії передової частини українського суспільства на реформи внутрішнього ладу країни.

Активними прихильниками радикальної реформації суспільства стали відомі громадські й культурні діячі І.Капніст, В.Каразін, Г.Винський, О.Поліцин,В.Пассек,. Орлай, І.Котляревський та ін. Серед української інтелігенції поширювався видатнийдокумент французьких революціонерів «Декларація прав людини і громадянина», твори О.Радіщева «Вольність» і «Подорож з Петербурга в Москву». Саме тоді В.Капніств «Оді на рабство» і в драмі «Ябеда» сміливо виступив проти антинародної феодально-кріпосницької системи. Гума­ністичні ідеї українських просвітителів підтримало нове покоління патріотів.

Таємні організації

Одним із виявів волелюбних прагнень стала поява в Україні таємних політичних товариств. їх різновидом було масонство (з англ. mason — каменяр, муляр) — заснований на поч. XVIII ст. космополітичний релігійно-етичний рух, альтернативний до державних струк­тур і державної ідеології, учасники якого визнають «Великого будівничого світу» як творця всього ладу в природі, називають себе будівничими його храму і за­кликають у своїх творах до морального удосконалення людей та об'єднання їх, незважаючи на релігійну і на­ціональну належність, на принципах братерства, рівності, взаємодопомоги і вірності. Найбільша масонська ложа була заснована у Полтаві під назвою «Любов до істи­ни». Членом її був видатний український письменник І.Котляревський. Інший учасник цієї ложі, громадсь­кий діяч, історик В.Лукашевич намагався утворити «Ма­лоросійське товариство» з метою боротьби за політич­ну^ незалежність України. Водночас у Києві виникла ложа «З'єднаних слов'ян», до якої належали здебіль­шого польські поміщики та російська інтелігенція. Вони виступали за встановлення приязних відносин між укра­їнським і польським народами. Менші провінційні ложі діяли в Житомирі, Кременці, Рафалівці на Волині. Спочатку ложі задовольнялися містицизмом масон­ських обрядів, мало цікавилися суспільно-політичними питаннями. Пізніше в них почали проникати ліберальні ідеї.

Невдоволення самодержавно-кріпосницьким режимом відчувалося й серед передової частини офіцерів - дворян, які ставили за мету змінити існуючий лад. Найяскравіше ці ідеї виявилися в декабристському русі, тісно пов'язаному з Україною. Зокрема, у Тульчині існува­ла філія московського «Союзу благоденства». Близь­ким до цієї декабристської організації був І.Котлярев­ський. Після ліквідації «Союзу благоденства» в січні 1821. р/більшість його членів не припинила політичної діяльності У березні 1821 р. Тульчинська управа ухвалила рішення про створення нової організації, яка була названа Південним товариством. Остаточно воно оформилось у січні 1822 р. на з'їзді в Києві.

Тульчинською управою, як і всією організацією, ке­рував здібний організатор й освіченийполковник, учасник російсько-французької війни1812 р. дворя­нин П.Пестель. Товариство мало філії у Кам'янці та Василькові на Київщині. У вересні 1825 р. до нього приєдналося Товариство об'єднаних слов'ян. Воно виникло в 1823 р. у Новограді-Волинському і об'єдну­вало 50 офіцерів, вихідців здебільшого з дрібних або збіднілих дворянських сімей. Була серед них офіцер­ська молодь українського походження. Обидва товари­ства вимагали повалення абсолютизму і створення рес­публіки, ліквідації кріпацтва, яке вважали «справою га­небною, противною людству», рівних прав для всіх, по­вної свободи господарського розвитку. Однак декаб­ристські організації не надавали належного значення національному питанню. Теоретик декабристського руху П.Пестель у своїй «Руській правді» виступив як прихильник централізації, засуджуючи федералізм, а насе­лення України вважав «істинними росіянами». Члени Товариства об'єднаних слов'ян, хоч і говорили про фе­дерацію слов'янських демократичних республік, та не згадували при цьому ні про українців, ні про білорусів. Відоме повстання декабристів, що відбулося 14 груд­ня 1825 р. в Петербурзі, закінчилося невдачею. Дізнав­шись про це, керівники Васильківської управи підняли на повстання Чернігівський полк, що розташовував­ся під Києвом. Проте здійснити свій план повсталим не вдалося. їх не підтримали іншіполки, Тульчинська та Кам'янецька управи Південного товариства. По­встання було придушене, а над його учасниками цар­ський уряд вчинив жорстоку розправу - Чернігівський полк розформували, а солдат відправили на Кавказ для участі у воєнних діях проти горців.

Однак революційні ідеї декабристів жили у справах нового покоління борців проти самодержавства і кріпос­ництва. Важливими осередками суспільно-політично­го руху в Україні другої чверті XIX ст. були навчальні заклади, насамперед Харківський та Київський університети. Під впливом повстання декабристів на поч. 1826 р. виник таємний політичний гурток в Харків­ському університеті. До харківського гуртка входило бл. 20 студентів, службовців, офіцерів. Гуртківці чита­ли і поширювали революційні твори, у яких містився заклик до повалення царського деспотизму, писали ан­тикріпосницькі вірші та памфлети, їх пропагандистська діяльність поширювалася на Харківську, Київську, Чер­нігівську та інші губернії. На поч. 1827 р. царські власті викрили і розгромили харківський гурток. Однак і після цього пропаганда визвольних ідей у Харкові не припинялася.

Вільнодумство було поширене серед професорів та студентів Ніжинської гімназії, заснованої в 1820 р. Гур­ток прогресивних професорів протягом 1827 — 1830 pp. боровся проти професорів-реакціонерів. Його підтри­мувала значна частина гімназистів, зокрема М.Гоголь, М.Прокопович, Г.Висоцький та ін. Царський уряд, дізнавшись про поширення «крамоли» у Ніжинській гімназії, у 1830 р. позбавив професорів-вільнодумців посад і відправив їх під нагляд поліції.





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2016-11-12; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 629 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Велико ли, мало ли дело, его надо делать. © Неизвестно
==> читать все изречения...

2525 - | 2183 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.013 с.