Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Концепції Платона, що становлять.




1. Індивідуальна етика - вчення про вдосконалення людини (етичному, інтелектуальному), гармонізації душі людини. Платон вважав, що сенс життя людини полягає в наближенні до світу ідей шляхом самоудосконалення.

Мудрець повинен прагнути до виходу з недосконалого видимого світу і возз'єднання з гармонійним світом ідей. Чесноти засновані на сторонах душі людини:

1) мудрість (розумна сторона);

2) мужність (вольова сторона);

3) помірність (афектна сторона).

Чесноти є природженими якостями, душа людини згадує те, що знала до народження.

2. Соціальна етика. У утопічному трактаті "Держава" Платон обґрунтовує моральну ієрархію, яка відповідає ієрархії соціальної. Кожна чеснота властива тому або іншому стану:

1) мудрість - правителям;

2) мужність - воїнам;

3) помірність - селянам і ремісникам;

4) справедливість є чеснотою держави (але не якістю особи), реалізується за допомогою жорсткої політичної ієрархії;

5) рабині позбавлені чеснот взагалі.

Платон затверджував пріоритет соціальної гармонії. Етична людина – підпорядковує своє життя інтересам суспільства в цілому.

Етика Аристотеля. Аристотель (384 - 322 рр. до н. э.) з міста Стагира:

1. ввів термін "етика";

2. класифікував етичні поняття;

3. обґрунтував етику як систему наукового знання;

4. написав перші етичні праці "Никомахова етика", "Евдемова етика", "Велика етика";

5. узагальнив етичні погляди попередників в синтетичну теорію моралі;

6. сформулював основні проблеми етики і т.д.

Етика - це прикладна наука, що вивчає моральність, чесноті, мета якої - зробити людину моральною (а значить, щасливим).

Аристотель стверджував, що чесноти.

а) є не природженими, а благоприобретенными в процесі виховання якостями;

б) у основі мають природні пристрасті (страх і т. п.), які морально нейтральні;

в) виникають тоді, коли людина дає оцінку пристрастям.

Виховання - боротьба з крайнощами в прояві пристрастей. Чеснота - це "золота середина" між крайнощами. Наприклад, чеснота - щедрість, крайнощі - скупість і марнотратство -добродетелями не є.

Головна чеснота - справедливість. Аристотель виділяв справедливість:

1. що розподіляє (політичну): розділення благ відповідно гідності людей;

2. що зрівнює (економічну).

Згідно Аристотелю людина здатна досягти щастя, тільки керуючись розумом.

Аристотель розділяв чесноти на дианоэтические (інтелектуальні) і етичні (вольові). Істинно етичним поведінка є тоді, коли розум узгоджений з відчуттями (єдність етичних і дианоэтических чеснот).

Вчинки можуть бути:

1. добровільними, навмисними - їх характеризують наявність мотивів, свідомий вибір. Тільки добровільні вчинки можна оцінювати етично (схвалювати або засуджувати);

2. недобровільними, які здійснюються без вільного волевиявлення (можуть викликати співчуття і т. п.).

Аристотель вважав, що гармонія у взаєминах людини і суспільства можлива при виконанні наступних умов:

а) з боку індивіда - розумно обмежувати потреби, орієнтуватися на суспільне благо;

б) з боку держави - захищати інтереси громадян, враховувати потреби людини.

Епікур (341 - 270 рр. до н. э.) створив філософську школу, яка проіснувала 600 років. Він був послідовником традиції эвдемонизма. Згідно Епікуру щастя - це свобода від фізичних і душевних страждань, самодостатність індивіда, свобода від зовнішнього світу. Умови, необхідні для щастя:

1. атараксия - безтурботність, незворушність духу;

2. правильне відношення до задоволень;

3. позбавлення від страхів;

4. байдужість до зовнішнього;

5. дружба.

Епікурейці вважали, що людина винна:

1. віддавати перевагу духовним задоволенням;

2. дотримувати міру в задоволеннях;

3. уникати неприродних задоволень.

Епікур виділяв задоволення:

1. природні, необхідні (їжа, пиття, одяг і ін.);

2. природні, не необхідні (смачна їжа і т. п.);

3. неприродні, не необхідні (влада, слава, багатство).

Природні потреби (на відміну від неприродних) легко задовольняються, їх задоволення не зв'язане з небезпеками, порушенням душевної рівноваги. Для щастя і спокою людині необхідні тільки природні задоволення. Епікур говорив: "Живи непомітно".

У ієрархії задоволень вищими є духовні задоволення, зокрема заняття філософією.

Філософія допомагає людям позбавитися від страхів:

1) перед богами: боги, досягнувши вищого блаженства, замкнуті на собі і не виявляють ніякої цікавості до світу людей, не втручаються в їх життя;

2) страху смерті: смерть не зло, а перехід в небуття, відсутність всяких відчуттів (зокрема страждань). Щастя визначається якістю життя, а не її тривалістю;

3) страху перед необхідністю, перед долею: людині надана свобода вибору поведінки (і долі), ця свобода - прояв загальнийприродної закономірності.

Досягненню щастя сприяє дружба.

Держава є благом, воно забезпечує безпеку і незалежність людей.

Людина повинна дотримувати закони (що дозволить уникати страждань), не займатися політичною активністю, оскільки вона веде до бажання неприродних задоволень (власті і ін.). Незалежність - одна з умов щастя.

Стоїки Зенон з Китіона (333 - 262 рр. до н. э.) і Хрісипп (281 - 208 рр. до н. э.). Основні положення етики стоїків:

1. людина винна:

1) усвідомити необхідність, крізну причинність - вираз вищого, розумнішого початку;

2) свідомо підкорятися необхідності, покірливо приймати свою долю;

3) в процесі підпорядкування не втрачати відчуття гідності;

4) жити розумно, добродійно, в гармонії з природою;

5) люди повинні долати такі пристрасті, як бажання, насолоду, страх, скорботу.

2. Відчуженість від пристрастей - найважливіша умова внутрішньої свободи людини;

3. що досяг повного спокою (апатія) мудрець володіє чеснотами: мужністю, справедливістю, помірністю, розсудливістю;

4. мудрець повинен бути щирим, безпристрасним, діяльним, строгим, гордим, позбавленим жалості (перш за все до себе самого), ставити благо суспільства вище особистого, керуватися відчуттям довга;

5. стоїки не цінували:

1) зовнішні блага;

2) людські прихильності;

3) здоров'я і навіть життя, якщо вона не етична. ("Краще гідно померти, чим негідно жити". Сенека.)

У етиці стоїків існують тільки чеснота і порок, нюанси не входять в рамки моральності. Людина вольна сама вирішувати, буде він добродійним або порочним. Ідеї стоїцизму пройшли три періоди розвитку:

1. Стародавня Стоячи (III - II вв. до н. э.);

2. Середня Стоячи (II -1 вв. до н. э.);

3. Нова Стоячи (I - II вв.) - римський період розвитку стоїцизму. Для Нової Стої характерні:

а) песимістична покірність долі;

б) посилення індивідуалізму, "відходу в себе";

в) релігійні переживання;

г) милосердя, співчуття.

Представники стоїцизму: Сенека (5 р. до н.е. - 65 р. н. э.), Епіктет (50 -140), Марк Аврелій Антонін (121-180).





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2016-11-12; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 303 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Ваше время ограничено, не тратьте его, живя чужой жизнью © Стив Джобс
==> читать все изречения...

2245 - | 2190 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.012 с.