Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Чацверты агульна-земскі прывілей




[5.02.1447 г. Грамота великого князя литовского Казимира]

Во имя божье, аминь.

К вечной речи памяти.

Вси речи, которыи бывають, от людской памяти поспол с часом от­ходят, а ни потом у памяти могут приведены быти: олиж писмом мають потвержены быти. Про тож мы Казимир, с божьей милости выбраный ко­роль Полский и великій князь Литовскій, и Рускш и Жемоитскій и иных земель, познавши верность уставичную почтивых, достойных, освеченых, выбраных, мудрых прелатов духовных и светских княжат, рыцеров, шляхтичов, бояр, местичов земель великого князьства Литовского и Руского, Жемоитского, которую ж к нам и к нашой парсуне освяченой, как то до правого дедича и пана при-роженого, имели и имеюць, а також и на потом имети уставичне и верно мыслять, якож то черес осмотренье наше есть найдено: достойне умыслили есмы, за такіе доброты и ласки, - дары и иными ласками им милостиве отдарить; бо тогды потом к нам и к нашим службам найдени будуть рихлейшими, коли себе узрять такими ласками утешоны.

1. Тогож деля, наипервей предреченым прелатам, княжатом, рытерем, шляхтичом, бояром, местичом нареченных земель великого князьства Литовского и Руского, Жемоитского, неотзывне дали есмо и моц'ю того листа щедре даем, произволяем и вечне даруем посполито, права тые, зво-леньства, твердости, якож имеють прелаты, княжата, рьггери, шляхтичи, бояре, местичи коруны Польское. Аже бы потом в том не было никоторое отщепение, а любо недоверство возникло, туто умыслили есмы положити через выклад письма явне.

2. А на-первей, вся дарования, привилеи, твердости церквей голов­ных, зборных и кляшторных, в землях наших великого князьства Литов­ского и Руского, Жемоитского и иных, поставленных и заложенных, а и потом который будуть заложены, хочем без порушениа и без обид ховати, боронити и щитити, подлуг всее нашее моци.

Которая ж то церква головная, зборная, кляштырная, иж бы пуста была, а пастыря не держала, которое ж поданье к нам и к нашим наместником пригодило бы ся; тогды им с полного права, не иного, а любо не иных, пастыря, а любо пастырев давати маем, нижьли великого князьства нашого Литовского, прироженого, аж достойными обычаи найден будеть; аж пак не будеть, тогды иншого рожаю парсуну ужиточную, почестливую, згод-ную, которая ж бы могла рядить и вжиточна быти, маем дати, только крат, колько будеть надобе.

3. Также предреченым прелатом, княжатом, рытерам, шляхтичом, бояром, местичом предреченых земль великого князьства Литовского, Руского, Жемоитского, дали есмо: штож ни на жадного обмовление явное, или тайное,- тых княжат, рытеров, шляхтичов, бояр, местичов не будем казнити, ни именьи, ани пенязьми, ни нятством, и кровью, олиж очи-в-очи, оба посполь явно стануть на суде, подлуг права христианского: который ж будеть у подлуг переможенья права виноват, вподлуг обычая и права ко­руны Польское мають быти казнены и сужены, подлуг их великости про­ступков.

4. Також за проступку, каково ль коли проступить, нихто иный, только тот виноватей, хто проступить, подлуг права христианского имать быти казнен; штож ни жена за проступку мужа своего, а ни отец за про­ступку сына, а ни иный прироженный, а ни слуга, только олиж бы был причастник тое проступки, только выймуючи проступки против нашого господарства.

5. Також призволяем, абы княжата, рытеры, шляхтичи, бояре, добро­вольно имели бы моць выехати з нашых земель князьства великого, для лепшого щастья набытья, а любо учинков рытерских, до каждых земль, сто­рон, только выменяючи стороны неприятельское: а купы вьтеждиваючи из своих имений штобы службы наши не были замешканы, але нам и намест­ником нашим как бы сами очивисте были, только кроть надобе служили бы.

6. Також предреченыи княжата и рытеры, шляхтичи, бояре, местичи, именья свои и отчины, што им даное, а люби дарованное через освяченого князя Александра, нареченного Витовта, достойной памяти дяди нашего, и через освяченого князя Жигимонта даные и дарованые, который ж держа­ли, и имаюче и володеюче из их дарования привильями, достаночным све-точством, твердостю листов возмогуть досветчити: с правом мають держа-ти, якож то княжата и рытеры, шляхтичи, бояре и местичи у коруне Поль­ской свои именья держать, и добровольную моць мають продати и замени-ти и зычити, и дарити, и к своему лепшому обернута; а коли тыи именья продаючи, заменяючи, изыначаюче, даруюче, перед нами а любо перед нашими наместники имаюць здати.

Також по смерти отцове, сынове и дочки от своее отчины не ма-юць отдалены быти, але с их ближними с полным правом мають володети, якож то княжата, рытеры, шляхтичи и местичи коруны Польские своим володеють и к ужитком добрым промышляють.

8. А також, коли некоторому князю, рытеру, шляхтичю и местичу с того света пригодилося бы изыйти, тогды удову у в именьи мужа ея оставите хочем так долго, как долго будеть на столци вдовьем седети: аж, пак, коли которая усхочет к другой свадбе прийти, маеть быти дана, когож выбереть. А дети, аж будут первого мужа, в именьи мають остати: аж, пак, не
будет детей первого муха, ино ближним именье первого мужа, якож и
иный удовы у коруне Полской держать.

Аж первый муж у предреченом именьи своем своей жене некоторое вено запишеть, а она можеть того досзетчити: тогды, подлуг обычая права, кому усхочеть тому полепить.

9. А також дочки, племенници и удовы могуть замуж давати, нас и
наших наместников не докладываючи, нижли только обычай христианский
у том заховаюче.

10. А теж вси, а каждый особне, селяне и подданные княжатом, ры-
терем, шляхтичом, бояром и местичом наших земель великого князьства
Литовского, от всего данья и заплаты, собранья, вытягненя серебщизны, и
теж мер, который же дякла реченыи суть, от воженя каменя, протесов бре­
вен и дерева на жженя плит, а любо мелу на городы, сенокошеня и иных
несправедливых работ выпущены и будуть вольны и выняты, выменуючи
работы на будованье городов нашых новых потребных, а старых поправ­
ленья; теж княжатом, рытерем, шляхтичем селян данных и подданых и че­
рез нас им дарованых також выимаюче.

А теж из-стародавна зыченые на нас и на наши будущий уряды по­боры, стацыи, мостов новых чиненя, старых поправленя, а городов оправ-леня, непорушне заховаем, а и хочем всегда имети неслободных.

11. А також мы, а любо заказники наши, тых предречоных княжат, рытерев, шляхтичов, бояр, местичов земль наших Литовских и Руских и Жемоитских и иных, людей данных, извечных, селянитых, невольных, ко­торое бы коли плоти были, а любо достойности, не приймем, а ни урадни-ком нашим принять не перепустим; а они теж прелаты, княжата, рытери, шляхтичи, бояре, местичи великого князьства Литовского и Руского, Же­моитского, наших и будущих людей, которое бы коли плоти были, а любо достойности, приняты сами, а любо через свои врядники, ни жадным обы­чаем не смети будуть.

12.Також на подавание предреченых княжат, рытерев, шляхтичов, бояр, местичов децких не дамы; олиж бы первей от пана, которому ж тот поддан, который кривду вчинил, правда пожадана была, а любо наших за­казников имать быти послан; а виноватый, который вину заслужил - пану своему, а не иному будеть обязан заплатить.

Також обецуем и слюбуем, иж панства нашего земль, великого князьства предреченого, не вменшим, але у границах, как же предки были наши, на имя князь Александр, нареченый Витовт, дядя наш, и иные держа- ли и володели, також и мы тыеж земли здорови, целы, держати будем, и во-лодети и щитити, а с божьею помочью и всими силами размножати будем.

14. Також обецуем и слюбуем, иж в землях тых наших великого князьства земль, городов, мест, а любо которых - колвек дедичцв, у воло-дение и держание, а любо некоторый вряды а любо чти, не маем дать в честь никоего чюжоземца, але только родичам тых, земль наших предре-ченых великого князьства Литовского дамы, и наши после будущий дадуть в держание и володенье.

А на свидетельство сего листа, печать наша есть привешена. А дея-лося и дано через руце велемощного Михаила Кезгайловича Здавилатови-ча, великого князьства Литовского канцлеря, в Вильни, в день святаго Жикгимонта, в лето б.н. 1547...

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2016-10-06; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 893 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Большинство людей упускают появившуюся возможность, потому что она бывает одета в комбинезон и с виду напоминает работу © Томас Эдисон
==> читать все изречения...

2493 - | 2164 -


© 2015-2024 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.007 с.