Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Філософські погляди на проблему відповідальності людини: шалый характеристика




Основні підходи до інтерпретації поняттяВ.

Філософському –філ-ія створює загальну теорію В як певного виду суспільних відносин, тобто соціальної відповідальності, виражає її через систему найбільш загальних понять, виокремлює основні форми та види відповідальності- детермініст-й можл-ть від. Заперечується.-екзист-тот-й Л вільна у своїх діях, Від 1 з виявів своб.- практичний – етка Від.(Вебер)

Політологічному - тому, що дане дослідження присвячено аналізу саме політичної відповідальності, що реалізується в політичних відносинах, як таких, що складаються з приводу здійснення публічної влади. Політологічний аспект у дослідженні є домінуючим.

Правовому - основним регулятором політ відносин, реалізації політичної В. є правові, а точніше, політико-правові норми. В своїй сукупності ВОНИ Є нормами окремої галузі права, що отримала назву конституційного, або державного, права і є провідною галуззю права в кожній країні.-крим,адмін.,конят-правов.

Філософські погляди на проблему відповідальності людини: шалый характеристика.

У філософії проблема В. досліджується в контексті соціальної філософії й етики. У першому випадку йдеться про загальну теорію соціальної відповідальності, а саме: про сутність відповідальності як особливого суспільного відношення, її суб'єкти й об'єкти, форми і види реалізації тощо, у другому - про відповідальність як почуття, особливу рису людини, що реалізується в її поведінці в різних сферах суспільних відносин.

Ідея відповідальності у тій чи іншій формі і тією чи тією мірою притаманна різним філософським ученням - від стародавніх до найсучасніших. В історії філософії ідея відповідальності розвивається у зв'язку з ідеями свободи (свободи волі, прийняття рішення, свободи дій), звинувачення й вини. У класичній філософії трактування відповідальності зумовлювалося розумінням свободи. За детерміністського погляду на людську діяльність можливість відповідальності заперечу сться. У разі визнання свободи волі свобода сприймається як одна з умов відповідальності, а відповідальність - як один із виявів свободи: людина може приймати рішення і діяти згідно зі своїми переконаннями, але вона повинна відповідати за їх наслідки і не може перекладати вину за негативні результати своїх рішень і дій на інших. Це зазначав ще Арістотель, підкреслюючи, що довільна (тобто вільна) дія, вчинена у невіданні, свідчить про порочність дії, а то й про зіпсованість самого діяча.

Міра свободи людини визначається мірою її відповідальності. В міру розширення кола тих, перед якими і за яких людина вважає себе відповідальною у своїй свободі, вона долає тісні межі умовності власного існування. Потенційно відповідальність людини безмежна. В християнстві образом Іісуса був заданий її універсальний масштаб. В екзистенціалізмі відповідальність поширюється на все людство: діючи певним чином, людина тим самим ніби вибирає в собі людину, яка прагне до кінця виконати свій борг, або виявити себе як абсолютно вільну людину.

У неопротестантській теології робиться акцент на есхатологічному аспекті відповідальності, який полягає в тому, що людина відповідальна не тільки за себе, за оточення і перед усім людством, а й перед Богом

на початку XX ст. відповідальність стала розглядатися у практичному аспекті, в контексті певних соціальних, групових і міжособистісних відносин людини й відповідно до напрацьованих у межах цих відносин стандартів поведінки, критеріїв оцінки (схвалення чи осуду) і санкцій (нагороди чи покарання). Сформувалася етика відповідальності, в якій відповідальність не очікується від особи, а приписується їй незалежно від того, вважає вона себе вільною у своїх діях, чи ні.'

Біля витоків етики відповідальності стояв М.Вебер. Як вияв моральності й основа дій відповідальність, за М.Вебером, відрізняється від переконаності. Виокремлення "етики переконання" й "етики відповідальності" дало змогу М.Веберу розмежувати два типи поведінкової орієнтації. Хоча ці нормативно-поведінкові орієнтації не протистоять, а взаємодоповнюють одна одну, між ними є принципові відмінності. Етика переконання - це абсолютна етика самовідданого устремління до досконалості, якою є будь-яка релігійна етика в її найбільш суворих визначеннях. Прихильник цієї етики занепокоєний величністю цілей - і не береться відповідати за характер результатів своїх зусиль. В етиці відповідальності світ сприймається з усіма його вадами, і тому її прихильник приділяє особливу увагу засобам реалізації цілей і повністю готовий відповідати за наслідки своїх дій, які мав би передбачити. Практичний характер, орієнтація на об'єктивні результати зумовлюють особливу актуальність етики відповідальності в межах політичної чи господарської діяльності".

У подальшому етика відповідальності набула розвитку в межах комунікативної філософії (К.-О.Апель, Ю.Габермас). Значний внесок в її розвиток зробив німецько-американський філософ Г.Йонас, зокрема своєю працею "Принцип відповідальності. У пошуках етики для технологічної цивілізації" 4. Особливий наголос він робить на відповідальності людини за майбутнє, якому загрожує техногенний тиск на суспільство та природу.





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2016-10-07; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 473 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Своим успехом я обязана тому, что никогда не оправдывалась и не принимала оправданий от других. © Флоренс Найтингейл
==> читать все изречения...

2396 - | 2210 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.011 с.