Мягкий костяной фарфор отличается высоким содержанием в массе плавней - 53% полевого шпата и костяной золы, глинистых веществ – 32% и кварцевых (отощителей) – 15%. Ввиду этого его обжигают при 1260оС; в структуре черепка до 85% стекловидной фазы. Черепок очень тонкий, высокой белизны и просвечиваемости (до 4 мм). Однако, костяной фарфор имеет меньшую, чем твердый фарфор прочность и термостойкость. Используют его для изготовления высокохудожественной чайной и кофейной посуды, декоративных изделий.
12. Способи декорування скловиробів та їх вплив на споживчу цінність товарів.
Прикраса на скло може бути завдано в процесі виготовлення виробу (в гарячому стані) і на готові вироби (у холодному стані).
1. Прикраса в гарячому стані: (кольорові скловироби, вироби з на кольором, оброблення "кракле"). При видуванні склодув поміщає в баночку з холодну воду, вона покривається сіткою тріщин. Виріб поміщають у піч, тріщини оплавляються, потім продовжують видування вироби зі скла з рельєфами.
2. Прикраса в холодному стані: механічний спосіб. Абразивними матеріалами наносять на скловироби матову стрічку, номерну шліфування, алмазну грань гравіювання.
Номерна шліфування - нескладні матові або прозорі малюнки, їх нумерують.
Алмазна грань - візерунки, утворені двох-, тригранними прорізами (борозенками) за допомогою абразивного кола. Алмазної гранню прикрашають кришталеві вироби.
Хімічний спосіб - прикраси наносять шляхом травлення плавиковою кислотою. Існує просте, складне та глибоке художнє травлення.
Прикраси наносять фарбами (живопис), золотом (вусик - 1 мм., Отводка - до 3 мм., Стрічка - 4 - 10 мм.), Декалькоманія (за допомогою перекладних картинок), прикраса люстрами (фарби на основі солей кольорових металів).
13. Характеристика основних компонентів для виробництва кераміки та їх вплив на властивості готових виробів.
^ 3.2. Сировина для виробництва керамічних матеріалів
Сировину для виробництва будівельної кераміки поділяють на пластичну й непластичну. До пластичної сировини відносять глинисті породи, які забезпечують одержання зв’язної, зручної до формування маси і міцного водостійкого черепка після випалювання. Непластична сировина - це добавки, які покращують технологічні властивості формувальної суміші (полегшують сушіння, зменшують усадку, знижують температуру випалювання) і надають готовим виробам потрібних властивостей (пористості, теплопровідності, кольору тощо).
^ Спіснювальні добавки вводять у керамічну масу, щоб знизити пластичність і зменшити повітряну й вогневу усадки за рахунок меншої водопотреби формувальної маси. Для цього використовують шамот, де-гідратовану глину, кварцовий пісок, гранульований шлак, золу ТЕС. Шамот – це зернистий порошок із зернами 0,16…2,5 мм, який отримують подрібненням попередньо випаленої до спікання глини. Шамот поліпшує сушильні властивості глин. Дегідратовану глину одержують випалюванням при температурі 700…750 оС з наступним подрібнюванням.
Плавні знижують температуру випалювання і спікання глини, підвищують щільність виробів. Як плавні використовують польові шпати, залізну руду, доломіт тощо. Вони здатні утворювати з SiO2 та Al2O3 більш легкоплавкі силікатні розплави.
^ Поротвірні добавки вводять у сировинну масу для одержання легких керамічних виробів. Такими добавками є магнезит, крейда, доломіт, які під час випалювання виділяють СО2, а також вигоряючі добавки – тирса, відходи вуглезбагачувальних фабрик, золи ТЕС, лігнін, подрібнене буре вугілля.
^ Пластифікуючі добавки сприяють підвищенню пластичності маси й поліпшенню її здатності до формування при отриманні виробів. До них належать високопластичні глини, бентоніти, а також поверхнево-активні речовини типу лігносульфонату технічного (ЛСТ).
14. Види і способи декорування керамічних виробів; екологічні показники декорованого столового посуду і методи їх визначення.
Керамічні виробидекорируют керамічними фарбами, люстрами, препаратами золота, срібла.
Керамічні фарби завдають пензлем (живопис) іполумеханизированним способом (трафарет, штамп). Усик,отводка, стрічка – смуги, що завдають золотом чи фарбою (вусик – 1 мм.,отводка – 1 – 3 мм., стрічка – більше трьох мм.).
Живопис – мальовничі малюнки від іншихразделок наявністю слідів (мазків) пензля.
>Критье – виріб покривають фарбою.Критье буває суцільне,полукритье, спадне, з прочищенням.Критье суцільне – все виріб покривається рівномірно фарбою;полукритье – поверхню вироби зафарбована смужкоюширенной до 20 мм. і більше. При низхідномукритье роблять поступовий перехід від суцільного шару фарби нанівець.Критье з прочищенням – в суцільномукритье залишають не зафарбовані ділянки різної форми.
Печатка – графічний, переважнооднокрасочний малюнок. Друкований малюнок контурний, що з дрібних штрихів, рисочок.
>Трафарет – малюнок завдають з допомогою пульверизатора через трафарет. З використанням одного трафарету малюнок одноколірний, кількатрафаретов – багатобарвний.Отличительние ознаки трафарету: частини малюнка одного кольору від'єднані одне від друга, краю малюнка чітко обкреслені.
Штамп –однокрасочний малюнок, який повторювався на виробі.Наносят його з допомогою гумового штампа фарбою чи золотом.
>Декалькомания (>деколь) –однокрасочний чи багатоколірний малюнок, наноситься на виріб з допомогою перекладних картинок. Відрізняється від мальовничих відсутністю слідів пензля, як від друку – одноколірним контуром.
>Шелкография – широко застосовують для прикрас.Краску продавлюють через сітчасті трафарети. Малюнки яскраві, рельєфні, різною складності, видно штрихи і точки.
>Фотокерамика – прикрасу як портретів, пейзажів, пережите на виріб з фотопластинок.
Додаткові види домальовувань прикрас:
>Пестрение – часткова розмалювання малюнка фарбою чи золотом для підкреслення деталей.
>Арабеска – вузький бортовий орнамент завданий фарбою чи золотом, рукою.
>Блики – рельєфні мазки безбарвної фарбою для підкреслення світлих деталей малюнка.
Залежно від характеру розташування на виробах малюнки поділяють на букет,раскидние, бортові і суцільні. Букет складається злепков чи малюнків близько трьох включно.Раскидние – злепков чи малюнків від п'ятьох і більше.Бортовие – найчастіше по борту вироби орнаментальне безупинне прикрасу. Усі малюнки завдають на виріб як окремо, і у різному стані. Малюнки на кераміці ділять на групи залеж
15. Фактори формування якості скляних виробів побутового призначення.