План
1. Сплав ліричного і публіцистичного струменів у збірках поезій “Любов і ненависть”, “Правда кличе”, “Гранослов”, “Сонети подільської осені”.
2. Основні мотиви творчості Дмитра Павличка 1990-х – початку 2000-х рр.:
– Громадянські мотиви: народ, нація, Україна;
– суспільне та особистісне начала;
– мотив гріха й покаяння (зб. “ Ностальгія”, “Покаянні псалми”);
– етнографічні мотиви.
3.Таємниця кохання в ліриці Д.Павличка: від ретроспективності інтимних почувань ("Таємниця твого обличчя") до відвертої чоловічої пристрасті (“Золоте ябко”).
4.Тема рідної мови в осмисленні Д.Павличка (“Ти зрікся мови рідної…”,“О рідне слово, що без тебе я?!”, “Лист до одного знайомого в справах філологічних”, “Якби я втратив очі, Україно…”).
Завдання 1. Вивчити напам’ять “Два кольори”.
Завдання 2. Порівняти форми і зміст рубаїв Омара Хайяма і Дмитра Павличка, визначити спільні і відмінні риси (Див. статтю Стадник О. “В Хайяма взяв я форму...”).
Завдання 3. На матеріалі сонета “Коли помер кривавий Торквемада…” визначити особливості
1-а мікрогрупа: поетичного синтаксису (інверсія, еліпс, паралелізм, антитеза, анафора, епіфора, симплока, оксиморон, рефрен, градація, алюзія, ремінісценція, афоризми, прислівя, приказки)
2-а мікрогрупа: тропів (епітет, порівняння, метафора, метонімія, іронія, сарказм, алегорія, символ, гіпербола, літота, перифраз);
3-а мікрогрупа: поетичної фоніки (асонанс, алітерація, ономатопея, звуконаслідування, фоносимволіка1);
4-а мікрогрупа: риторичних фігур (риторичні запитання, риторичні звертання, риторичні оклики, риторичні заперечення, риторичні ствердження).
Література
1. Гришаєнко Н. Основні мотиви лірики Дмитра Павличка // Українська мова і література в школі. – 1991. – №1. – С.69-73.
2. Дончик В. Шістдесятництво як явище, його витоки й наслідки // Слово і час. – №8. – 1997. – С44-47.
3. Драч І. Ф. Диптих про Павличка // Духовний меч: Літ.- крит. статті та ессе. – К., 1983. – С. 117-131.
4. Дяченко О. Сонет у „громі серця”: Про „Сонети подільської осені” Д. Павличка // Дзвін. – 2001. - № 8. – С. 149-153. (або електронний ресурс / Режим доступу: http://lib.if.ua/exhib/1252914721.html
5. Зборовька Ніла. Шістдесятники // Слово і час. – 1999. – № 3. – С. 75-80.
6. Земляк В. Павличко сьогодні // Літературна Україна. – 1977. – 22 листопада.
7. Ільницький М. Дмитро Павличко. Нарис творчості. – К., 1985.
8. Ільницький М. М. Сонети Дмитра Павличка // Радянське літературознавство. – 1985. – № 2. – С. 7-18.
9. Лубківський Р. Сповідь. Молитва. Присяга: Літературний портрет Дмитра Павличка. – К., 2004.
10. Маковей Г. Еротична лірика Дмитра Павличка (збірка “Золоте ябко”) // Слово і час. – 2002. – № 11. –С.50-57.
11. Медвідь В'ячеслав. Шістдесятництво: міф і реальність // Кур'єр Кривбасу. – 1997. – № 79-80. – С.131-139.
12. Моренець В. На зрізі контрастних переходів і заперечень // Дивослово. – 1999. – №9. – С.49-50.
13. Павличко Д. Відлуння десятиліть: електронний ресурс / Режим доступу: http://virchi.narod.ru/poeziya2/pavlichko.htm
14. Пахльовська Оксана. Українські шістдесятники: філософія бунту // Сучасність. – 2000. – № 4. – С. 65-84.
15. Равлів І. Тематичне й жанрове розмаїття Павличкової лірики 90-х // Слово і час. – 1998. – № 9-10. – С.53–86.
16. Равлів І. Час і простір у “Покаянних псалмах” Дмитра Павличка // Київ. – 1997. – № 5–6. – С.124–128.
17. Радько Г. Поетика сонетарію Дмитра Павличка у контексті світової традиції: електронний ресурс / Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/kiev_old/2010_1/12_Radko-125-141.pdf
18. Савчин Т. Сонети Дмитра Павличка: поетика жанру. – К., 1999.
19. Стадник О. “В Хайяма взяв я форму...”: Рубаї Д. Павличка // Дзвін. – 2003. – № 9. – С.134-144 (або електронний ресурс http://lib.if.ua/exhib/1252916867.html).
20. Сьомочкіна О. Дорога як “велика подорож життя”// Дивослово. – 2005. – №4. – С.54–56.
21. Тихолоз Б. Майстер різьбленого стилоса, або Два кольори опришкової душі // Дивослово. – 2004. – № 9. – С.65–69.
22. Ткаченко Л. Ностальгія Дмитра Павличка // Слово і час. – 1999. – № 10. – С.37–39.
23. Фасоля А. Як ви умирали, вам дзвони не грали // Українська мова та література в школі. – 2002. – № 10. – С.13–16.
24. Яременко В. Понорама української літератури ХХ ст. // Українська мова і література. – 2001. – №11. – С.34–36.
Тема 6. Філософсько-естетична концепція поезії Ліни Костенко
План
1.Єдність принципів життя Ліни Костенко та її творчості.
2.Інтенсивність духовних пошуків у ранніх поетичних збіркахЛ.Костенко.
3.Єдність плинного і неперехідного як основний мотив збірки “Над берегами вічної ріки”.
4.Мотиви, образи поетичної збірки “Сад нетанучих скульптур”. Філософська глибина в зображенні сутності історії у драматичних поемах.
5.Симфонічна «поема» філософського осягнення Часу і людини у збірках “Гіацинтове Сонце” та “Річка Геракліта”.
Завдання 1. Вивчити напам’ять кілька поезії Л.Костенко (за вибором).
Завдання 2. Дати відповідь на запитання:
Чи можна “Думу про братів неазовських” Л.Костенко назвати відповіддю на різкі й презирливі зауваження Т.Шевченка (Сю ніч будуть в Україні / Родиться близнята. / Один буде, як той Гонта, / Катів катувати! / Другий буде... оце вже наш! / Катам помагати...), І.Франка (І чом у нас відступників так много? // І чом для них відступство не страшне?), Л.Українки (Народ наш, мов дитя сліпеє зроду, / Ніколи світа-сонця не видав: / За ворогів іде в вогонь і в воду, / Катам своїх поводарів віддав). Які контраргументи добирає Ліна Василівна для спростування думки про негативну домінанту української ментальності – відступництво-зрадництво, закладене в національному характері. Свою позицію, підтверджуйте цитатами з тексту твору.
Завдання 3. Схарактеризуватиобраз ліричного героя в поезіях “Недумано, негадано...” (1-а мікрогрупа), “Життя іде і все без коректур…” (2-а мікрогрупа), “Доля” (3-а мікрогрупа).
Індивідуальне завдання: Висловити міркування щодо провідного лейтмотиву поезії Ліни Костенко.
Отак воно і йдеться до руїни.
Отак ми й загрузаємо в убозтво.
Є боротьба за долю України.
Все інше – то велике мискоборство.
Доборолися, добалакалися,
досварилися, аж гримить.
Україно, чи ти була колись
незалежною, хоч на мить?
Від кайданів, що волю сковують?
Від копит, що у душу б’ють?
Він чужих, що тебе скуповують?
І своїх, що тебе продають?
Література
1. Богдан С. Нові води Гераклітової річки: електронний ресурс / Режим доступу: http://litakcent.com/2011/06/29/novi-vody-heraklitovoji-richky/
2. Богомолець О. Ліні Костенко Con Amore / Гіацинтове Сонце: електронний ресурс / Режим доступу: http://www.umka.com.ua/ukr/catalogue/bards/ol-ha-bohomolec-to-lina-kostenko-con-amore-hyacinth-sun-2cd.html
3. Брюховецький В. Ліна Костенко: Нарис творчості. – К., 1990.
4. Гусар-Струк Д. Історичний роман Ліни Костенко // Сучасність. – 1990. – № 5.
5. Дзюба І. Пишеться “ велика книга нашого народу ”...: електронний ресурс / Режим доступу: http://www.day.kiev.ua/293915
6. Дончик В. Шістдесятництво як явище, його витоки й наслідки // Слово і час. – №8. – 1997. – С44-47.
7. Зборовська Ніла. Шістдесятники // Слово і час. – 1999. – № 3. – С. 75-80.
8. Ільницький М. “Якби знайшлась неопалима книга…” // Ільницький М. Безперервність руху. – К., 1983.
9. Клочек Г. Історичний роман Ліни Костенко “Маруся Чурай”. – Кіровоград, 1998.
10. Кодак М. “Берестечко”: один урок українству // Слово і час. – 2000. – № 1.
11. Коляда Т. Віртуальна дійсність в поезії Ліни Костенко // Світовид. – 1996.– Ч.3.
12. Костенко Л. Річка Геракліта: електронний ресурс / Режим доступу: http://www.day.kiev.ua/303125
13. Костенко Л. Гуманітарна аура нації, або Дефект головного дзеркала. – К., 1999. (або електронний ресурс // http://www.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/naukma/Fil/1999_17/01_kostenko_l.pdf
14. Кудрявцев М. Митець і час: ідейна проблематика поетичної драми Ліни Костенко // Дивослово. – 1998. – № 8.
15. Медвідь В. Шістдесятництво: міф і реальність // Кур'єр Кривбасу. – 1997. – № 79-80. – С.131-139.
16. Панченко В. Нетанучі скульптури Ліни Костенко // Вітчизна. – 1988. – №8.
17. Панченко В. Поезія Ліни Костенко. – Кіровоград, 1997 (або в кн.: Урок літератури. – Кіровоград, 2000).
18. Пахльовська О. Про "Гіацинтове сонце": електронний ресурс / Режим доступу: http://www.youtube.com/watch?v=_ueD_-cPEnE
19. Пахльовська О. Українські шістдесятники: філософія бунту // Сучасність. – 2000. – №4. – С.65-84.
20. Савка М. Ліна Костенко // Усе для школи. Українська література. 11 клас. – Вип. 6. – 2001.
21. Симоненко В. Краса без красивостей // Слово і час. – 1990. – № 3.
22. Стеценко О. Біблійні мотиви, образи і сюжети у творчості Л. Костенко // Біблія і культура: Зб. наук. ст. – Вип. 2. – 2000.
23. Тарнашинська Л. Стильовий портрет шістдесятництва: берація явища у постмодерному прочитанні // Слово і час. – 2001. – № 12.
24. Тарнашинська Л. Художній час як категорія індивідуального “Я”: творчість Ліни Костенко // УКРАЇНСЬКЕ ШІСТДЕСЯТНИЦТВО: профілі на тлі покоління: (історико-літературний та поетикальний аспекти). – К., 2010. – С.25-58.
25. Тарнашинська Л. Час у творчості Ліни Костенко як темпоральний код структури людського досвіду // Слово і час. – 2005. – №6. – С.42-52.
26. Тихолоз Б. Поети-шістдесятники // Усе для школи. Українська література. 11 клас. – 2001. – Випуск 5.
27. Шелест В. Образні асоціації в поезії Ліни Костенко // Дивослово. – 1994. – № 2.
28. Фізер І. Шедеври поетичної мітоісторії Ліни Костенко // Сучасність. – 1988. – № 7-8.
Тема 7. Колізії національної історії в романах Ліни Костенко “Маруся Чурай”, “Берестечко”
План
1. “Маруся Чурай” Л.Костенко в контексті інтерпретацій легенди про піснетворку-отруйницю: історико-фольклорна основа твору.
2. Особливості жанру, сюжету та композиції роману “Маруся Чурай”. Основний конфлікт.
3. Осмислення історії України крізь призму духовних цінностей: проблематика роману “Маруся Чурай”.
4. Специфіка сюжету в романі “Берестечко”. Історіософський1 та аксіологічний2 аспекти твору.
5. Особистість Богдана Хмельницького в контексті державницької діяльності (за романом “Берестечко”).
Завдання1. Визначити в романі “Берестечко” образи, що мають символічне значення, вказати їх естетичне навантаження.
Завдання2. Доповнити таблицю. Визначити моральні поняття й мотиви літературних героїв роману “Маруся Чурай”. Схарактеризувати соціальну структуру тогочасного українського суспільства.
Літературні герої роману (не менше 13) | Гриць Бобренко, … |
Історичні персонажі роману (не менше 8) | Іван Іскра, … |
Завдання 3. Підготувати аргументи до дискусії.
1. Чи погоджуєтесь із обвинуваченням Марусі Чурай у смерті Гриця Бобренка? Що стало, на вашу думку, справжньою причиною трагічної розв’язки?
Вона його із ревнощів убила, А хто ж би ще труїв Бобренка Гриця,
Підсипавши отруту у вино Кому він так ще знівечив життя
2. Чим було кохання для Марусі і для Гриця? Чи не криється причина нещасливого кохання у нерівності душ закоханих?
Моя любов чолом сягала неба… …Гриць ходив ногами по землі.
Моя любов, прогіркла й перестояна, У нього ж серце навпіл розривалось.
Вже скоро душу випалить мені. А він Бобренко. Він же не Чурай
Я – навіжена. Я – дитя любові.
Мені без неї білий світ глевкий
3. У чому полягає внутрішнє роздвоєння Гриця? Чи тільки на міжособистісному рівні виявляється стан душевного роздвоєння героїв. Аргументуйте внутрішні монологи героїв.
Любились ми, не крилися. У мене Я мучуся. Я сам собі шуліка.
Душа, було, піснями аж бринить Є щось в мені так наче не моє.
У цій любові щось було священне, Немов живе в мені два чоловіка,
Таке, чого не можна осквернить І хтось когось в мені не пізнає…
…І річ не в тім – женився, не женився, Відступник я. Нікчемний я і ниций.
Прийшов, пішов, забув чи не забув. Але ти любиш і тому прости.
А в тому річ, коли він так змінився, Життя – така велика ковзаниця.
Чи, може, він такий і зроду був? Кому вдалось, не падавши, пройти?
4. За законами судочинства славетна співачка мала бути покарана.
А що, як інший вибрати закон, -
Не з боку вбивства, а із боку зради?!
Що ж це виходить? Зрадити в житті
Державу – злочин, а людину можна?!
Аргументуйте свою позицію з цієї проблеми.
5. Розкрийте зміст думок Ліни Костенко, висловлених у поезії “Кобзарю…” та в історичному романі “Маруся Чурай”. Як вони перегукуються з українськими історичними реаліями? Визначте роль митця в суспільстві.
Людей такого рідкісного дару …на цій планеті,
Хоч трохи треба, люди, берегти, відколи сотворив її пан Бог,
Ця дівчина не просто так Маруся. ще не було епохи для поетів,
Це – голос наш, це – пісня, це - душа. але були поети для епох!
(“Маруся Чурай”) (“Кобзарю…”)
Література
1. Бідюк О. Психоаналіз як літературознавчий метод: інтерпретаційні можливості (на прикладі роману Ліни Костенко “Берестечко”): електронний ресурс / Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/Portal/Soc_Gum/Vlnu_fil/2008_44/Pt1/Bid'uk_O.pdf
2. Білик Г. Тема війни у творчості Ліни Костенко: електронний ресурс / Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Almpolt/2010_1/Biluk1.pdf
3. Брюховецький В. Ліна Костенко: Нарис творчості. – К., 1990.
4. Гусар-Струк Д. Історичний роман Ліни Костенко // Сучасність. – 1990. – № 5.
5. Дзюба І. Пишеться “ велика книга нашого народу ”...: електронний ресурс / Режим доступу: http://www.day.kiev.ua/293915
6. Дончик В. Шістдесятництво як явище, його витоки й наслідки // Слово і час. – №8. – 1997. – С44-47.
7. Зборовська Н. Вивчення роману Ліни Костенко “Маруся Чурай” // Українська мова і література в школі. – 1989. – №11.
8. Зборовська Н. Шістдесятники // Слово і час. – 1999. – № 3. – С. 75-80.
9. Клочек Г. Історичний роман Ліни Костенко “Маруся Чурай”. – Кіровоград, 1998.
10. Кодак М. “Берестечко”: один урок українству // Слово і час. – 2000. – № 1.
11. Коляда Т. Віртуальна дійсність в поезії Ліни Костенко // Світовид. – 1996.– Ч.3.
12. Костенко Л. Гуманітарна аура нації, або Дефект головного дзеркала. – К., 1999. (або електронний ресурс / Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/naukma/Fil/1999_17/01_kostenko_l.pdf
13. Кудрявцев М. Митець і час: ідейна проблематика поетичної драми Ліни Костенко // Дивослово. – 1998. – № 8.
14. Медвідь В'ячеслав. Шістдесятництво: міф і реальність // Кур'єр Кривбасу. – 1997. – № 79-80. – С.131-139.
15. Панченко В. Поезія Ліни Костенко. – Кіровоград, 1997. (або в кн.: Урок літератури. – Кіровоград, 2000)
16. Пахльовська О. Українські шістдесятники: філософія бунту // Сучасність. – 2000. – № 4. – С.65-84.
17. Ромащенко Л.. Минуле – урок для сучасності, проекція на майбутнє (Роздуми над новим романом Л. Костенко “Берестечко”) // Українська література в загальноосвітній школі. – 2000. – №5. – С. 44–50.
18. Савка М. Ліна Костенко // Усе для школи. Українська література. 11 клас. – Вип. 6. – 2001.
19. Симоненко В. Краса без красивостей // Слово і час. – 1990. – № 3.
20. Стеценко О. Біблійні мотиви, образи і сюжети у творчості Л. Костенко // Біблія і культура: Зб. наук. ст. – Вип. 2. – 2000.
21. Тарнашинська Л. Стильовий портрет шістдесятництва: берація явища у постмодерному прочитанні // Слово і час. – 2001. – № 12.
22. Тарнашинська Л. УКРАЇНСЬКЕ ШІСТДЕСЯТНИЦТВО: профілі на тлі покоління: (історико-літературний та поетикальний аспекти). – К., 2010.
23. Тарнашинська Л. Час у творчості Ліни Костенко як темпоральний код структури людського досвіду // Слово і час. – 2005. – №6. – С.42-52.
24. Тихолоз Б. Поети-шістдесятники // Усе для школи. Українська література. 11 клас. – 2001. – Випуск 5.
25. Шелест В. Образні асоціації в поезії Ліни Костенко // Дивослово. – 1994. – № 2.
26. Фізер І. Шедеври поетичної мітоісторії Ліни Костенко // Сучасність. – 1988. – № 7-8.
27. Яковець А. Маруся Чурай: міф чи втрачена реальність // Слово і час. – 1997. – №10.
28. Янченко А. Любов і небо Марусі Чурай // Вітчизна. – 1983. – №4.