Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


РІД у логіці — дивись Вид і рід у логіці. 26 страница




Основні твори: "Філософське змагання" (1692-1693); "Камінь віри" (1728).

ЯЗИЧНИЦТВО — у християнському богослов'ї та почасти в історичній літературі — термін для означення дохристиянських і нехристиянських вірувань. Іноді як синонім язичництва вживається термін "поганство". Поняттям "язичництво" охоплюються передусім політеїстичні вірування, хоча до його змісту входить і віра в духів, фетишів, тотемів, душ, а також первісна магія, чаклунство тощо. Історично язичницькі вірування і культ були більш ранніми формами релігійного практично-духовного входження людини в світ і стали підґрунтям для виникнення сучасних релігій —монотеїстичних, світових. Протиставлення християнства та інших сучасних релігій язичницьким віруванням і культу значною мірою умовне. З прийняттям християнства на Русі чимало елементів давньослов'янського язичництва зрослися із ним, що призвело до так званого двовір'я. У видозміненому, почасти переосмисленому вигляді уявлення про місцевих богів-покровителів та залишки язичницької побутової обрядовості наразі зберігаються у православних віруваннях і культі. (Б. Лобовик)

ЯКОБ Людвиг Генріх Конрад (1759, Веттін, Пруссія — 1827) — німецький філософ, економіст. Вивчав філософію і філологію в Галльському університеті (1777- 1781). Доктор філософії (1785), професор. Ректор Галльського університету. В 1807-1809 роках — професор Харківського університету. 1816 року повертається в Галле. Автор понад 30 німецькомовних і понад 10 російськомовних праць — "Курсу філософії для гімназій Російської імперії", який охоплював усі складові філософії (у тогочасному її розумінні). В Харкові видрукував (німецькою мовою) два підручники з логіки, політико-економічне і юридичне дослідження, одну промову ("Про вплив університетів на освіту і добробут народів"). Переможець конкурсу на краще розв'язання проблеми "про порівняну вигідність кріпосної та вільнонайманої праці" (1812). У філософії —кантіанець, у політекономії — учень Сміта. Націлював науковий пошук на зближення із чуттєвим досвідом, але застерігав: людська психіка, мислення — потаємні процеси, укорінені в окремому від матерії "духовному началі", зрештою — в Богові. У теорії моралі обґрунтовував неспростовність етики обов'язку, в естетиці — формоцентричне тлумачення прекрасного. Мислив і діяв як просвітник, критикував кріпацтво. Стверджував, що жебрак у вільній країні — "король порівняно з кріпаком". Прибічник народоправства, але в межах конституційної монархії. Був супротивником революції, але визнавав доцільність революційних дій (навіть шляхом насильства): "Якщо розум хоче свободи всіх".

Основні твори: "Курс філософії для гімназій Російської імперії". У 8 частинах (1812-1817) та інші.

ЯМВЛІХ (245/80 — близько 330) — пізньоантичний філософ, неоплатонік і неопіфагорієць. Учень Порфирія. Засновник і головний представник "сирійської школи" неоплатонізму, до якої належав також імператор Юліан Відступник. Для творчості Ямвліха характерна реміфологізація філософії, здійснення її симбіозу з релігійно-магічним, теургічним досвідом (передусім близькосхідних вірувань та релігійних практик). Деталізує неоплатонічну космологію (два Єдиних — "несказанний початок усього" та "благе суще"; подвоєння і поділ на тріади розуму та душі). Кожна з виокремлених космогонічних сутностей персоніфікується і постає як окремий бог (позасвітові боги), їх продовжує сонм із десятків внутрішньосвітових богів, що поділяються на кілька категорій. Теургія (священнодійство, контакт з божественними силами) отримує перевагу перед суто інтелектуальним досвідом мислення. Ямвліх розробляє метод коментаря платонівських діалогів, в основі якого — встановлення головної мети діалогу, з котрою узгоджується подальше тлумачення. Виділяє також різні типи тлумачення (фізичний, етичний, математичний, метафізичний), кожний з яких розкриває свій смисловий шар твору. Ямвліхів метод коментаря і тлумачення стане головним інструментом подальшої роботи неоплатонічної думки.

Основні твори: "Звід піфагорійських вчень", "Про богів", "Халдейська теологія", "Платонова теологія", "Про символи", "Про єгипетські містерії".

ЯНСЕНІЗМ — релігійно-філософське вчення XVII століття; церковно-релігійний дух неортодоксального спрямування в католицизмі. Янсенізм був поширений у Франції, Данії, Іспанії, Нідерландах. Філософські й теологічні корені янсенізму — у вченні датського теолога Янсенія (1585-1638), справою життя якого було тлумачення ідей Августина. У тогочасному церковному протистоянні єзуїтів та августиніанців він захищав позиції останніх. Висунув "5 положень", які стали підставою для звинувачень у єресі. Чільними ідеями вчення Янсенія були: залежність людських спромог не від власних зусиль кожної людини, а лише від Благодаті; воля людини не може чинити спротив або сприяти Благодаті, вона від неї лише залежить; Христос пролив кров не за всіх людей (звідси — повне заперечення свободи волі). Вчення Янсенія було спорідненим із догматикою кальвінізму. Представники янсенізму у Франції не тільки розвинули та інтерпретували деякі аспекти вчення Янсенія, але й створили власну філософську й теологічну школу. До провідних теоретиків і діячів янсенізму належали Арно, Ніколь, Паскаль. Арно і Ніколь відомі як творці логіки Пор-Рояля. Філософський аспект янсенізму увиразнив Паскаль у своїх "Провінціаліях" — низці полемічних статей-листів, у яких він захищав позицію Арно проти звинувачень у єресі з боку єзуїтів та ортодоксальних теологів.

ЯРАНЦЕВА Надія Олександрівна (1936, Санкт-Петербург — 1992) — український філософ. Закінчила Одеський унуверситет ім. І. Мечникова (1958). Від 1964 року — співробітник відділу етики та естетики інституту філософії ім. Г. Сковороди НАНУ. Кандидат філософських наук (1968). Коло наукових інтересів — філософські проблеми культури, етика і теорія культури.

Основні твори: "Про драматичне" (1971); "Відповідальність митця" (1976); "Мистецтво соціалістичного реалізму як засіб ідейно-політичного, трудового і морального виховання"(1980)та інші.

ЯРОЦЬКИЙ Петро Лаврентійович (1932, село Шпанів Рівненської області) — український філософ, релігієзнавець. Доктор філософських наук (1982), професор (1985). Від 1975 року — завідуючий відділом в інституті філософії ім. Г. Сковороди НАНУ, старший науковий співробітник. Досліджує проблеми еволюції релігійної свідомості, соціального вчення католицизму, трансформації протестантизму, сучасний стан релігії і релігійності в Україні.

Основні твори: "Криза єговізму: аналіз ідеології і буденної релігійної свідомості" (1974); "Еволюція сучасного єговізму" (1981); "Українська церква між Сходом і Заходом" (1996); "Історія Православної Церкви в Україні" (1997); "Історія релігії в Україні", у співавторстві (1999); "Академічне релігієзнавство", у співавторстві (2000).

ЯРОШОВЕЦЬ Володимир Іванович (1952, село Путиловичі Житомирської області) — український філософ. Закінчив філософський факультет КНУ ім Т. Шевченка (1975). Доктор філософських наук (1996). Від 1978 року працює в КНУ ім. Т. Шевченка, від 1997 року — завідуючий кафедрою історії філософії філософського факультету. Коло філософських інтересів —соціальна філософія, антропологія, сучасна методологія наукового пізнання. Автор понад 60 наукових праць.

Основні твори: "Людина в системі пізнання" (1996); "Філософія.Підручник", у співавторстві (1997).

ЯСИНСЬКИЙ Варлаам (?-1707) — український церковний і громадський діяч, філософ. Освіту здобув у КМА. По закінченні був ієромонахом і вчителем школи Богоявленського братства. У 1668 році висвячений ігуменом Братського монастиря, у 1669 році — ректор КМА. У 1673 році обійняв посаду ігумена Михайлівського монастиря, — в 1684 році — архімандрита Києво-Печерської лаври. За сприяння Туптала Данила зібрав і виправив Житія Святих, а також видав виправлені перші дві частини "Четьї-Мінеї". Від 1690 року Ясинський — Митрополит Київський. Разом із гетьманом Мазепою доклав чимало зусиль до розбудови КМА, започаткував систематичне поповнення її бібліотеки, в тому числі за рахунок власної книгозбірні, підтримував Стефана Лаврського, Данила Туптала та інших. За своїми філософськими поглядами був типовим представником поренесансової барокової схоластики з переважним інтересом до етичної проблематики, прихильник розмежування світської і духовної влади.

ЯСПЕРС Карл (1883, Ольденбург — 1969) — німецький філософ і психіатр, один із засновників філософії екзистенціалізму. Вивчав право в університетах Гейдельберга і Мюнхена, медицину — в університетах Берліна, Геттингема, Гейдельберга. В 1908-1915 роках працював у психіатричній клініці Гейдельберга, з 1922 року — професор філософії Гейдельберзького університету, в 1937-1945 роках був усунутий (в зв'язку з приходом до влади націонал-соціалістів) від викладацької діяльності, в 1948 — 1961 роках — професор філософії Базельського університету. За Ясперсом, філософія повинна дати людині орієнтири існування у світі, "висвітлити екзистенцію" та здійснити "стрибок до безумовного буття". В концепції Ясперса буття має потрійне значення:

1) предметне буття або "буття у світі";

2) екзистенція або людська самість, яка не може бути об'єктивованою;

3) трансценденція як "охоплююче" — незбагненна межа будь-якого буття і мислення.

У відповідності з цим членуванням мислення проходить різні стадії і виконує різні функції:

1) мислення перед лицем "буття у світі" як "орієнтація у світі";

2) мислення перед екзистенцією як "висвітлення екзистенції";

3) мислення перед лицем трансценденції як "метафізика", яка прагне виразити свій невимовний предмет за допомогою "шифрів". Останній етап і є власне етапом філософування, який пов'язує людину з розумінням Бога. Філософія, за Ясперсом, не пізнає буття, а лише засвідчує його існування. Головним предметом філософії, за Ясперсом, є людина та історія як перший вимір людського буття. Вирішальну роль в аналізі людської екзистенції виконує поняття ситуації, яка визначає історичну унікальність як певної людської долі, так і певної епохи. Досліджуючи людину в її екзистенційному вимірі, подібно до Канта, Ясперс вичленовує різні рівні людського "Я":

1) "Я" емпіричне або емпіричний індивід як частина природи;

2) "Я" предметне або "свідомість взагалі", яка є умовою можливості людського буття або предметності як такої;

3) "Я" як рівень розуму або духу, визначальною рисою якого є цілісність мислення. Саме "Я" предметне або "свідомість взагалі" є передумовою комунікації, яка, за Ясперсом, дозволяє встановити зміст філософування: тільки та філософія є істинною, яка є комунікативною. Завдяки комунікації людина може віднайти саму себе або свою самість, встановити екзистенційне відношення між людьми як відношення "Я - Ти" та усвідомити саме буття. Тим самим філософія у Ясперса набуває етичного забарвлення, акцентуючи увагу не на гносеолого-методологічних проблемах, а на взаємозв'язку між людьми, де головну роль виконують поняття "свобода", "вірність" "самим собою буття", "воля до комунікації". Результатом філософування, за Ясперсом, є філософська віра, яка, на відміну від релігійної, ґрунтованої на істині Одкровення, є результатом розмислу. Поняття "філософської віри" об'єднує різні аспекти проблеми "розум і екзистенція". Як вважає Ясперс, існування трансцендентного — як особливого роду буття — не може бути обґрунтоване за допомогою тільки позитивних аргументів розуму. Трансценденція — єдиний предмет, який може бути засвідчений розумом і вірою, по відношенню до якого розум і віра співпадають. З позицій філософської віри Ясперс намагається дати інтерпретацію світового історичного процесу. На його думку, людство має єдине походження і єдиний шлях розвитку, хоча науково обґрунтувати цю тезу, як і протилежну їй щодо того, що різні культурні утворення абсолютно незалежні один від одного (Шпенглер), неможливо; у неї можна тільки вірити. Світова історія, за Ясперсом, створює загальнолюдську "комунікацію", можливість якої забезпечується "наявністю в певний історичний період "вісьового часу" (VIII-III століття до нашої ери), або "вісьової епохи" — епохи зародження світових релігій і філософії, коли людство вперше усвідомило себе і своє відношення до світу, поставило "останні питання буття" про смертність, конечність свого існування і усвідомило своє безсилля перед ними. Істинне духовне життя народжується перед лицем "абсурдних ситуацій", які змушують людство осмислити своє існування в світі, що виводить спілкування людей на екзистенційний рівень.

Основні твори: "Психологія світоглядів" (1919); "Духовна ситуація часу" (1932); "Філософія". У 3 томах (1931-1932); "Ніцше і християнство" (1946); "Про європейський дух" (1946); "Про істину" (1947); "Витоки історії і її мета" (1948); "Філософська віра" (1948); "Розум і екзистенція" (1949).

ЯЦЕНКО Олександр Іванович (1929, село Сніжне Донецької області —1985) — український філософ. Закінчив філософський факультет КНУ ім. Т. Шевченка (1954). У 1979 році захистив докторську дисертацію. Від 1966 року — доцент кафедри філософії природничих факультетів КНУ, від 1969 року працював в інституті філософії ім. Г. Сковороди НАНУ. Лауреат Державної премії України в галузі науки і техніки (1982). Один із фундаторів розробки світоглядно-гуманістичних проблем філософії в Україні, зокрема осмислення прикметних рис людського буття як розмаїття способів самоствердження та самоусвідомлення, його категорійних форм, ціннісних регулятивів (особливо етичних); дослідження специфіки цілепокладання як одного з найважливіших виявів людського способу буття; проблем особливостей поєднання різних сутнісних властивостей людини у конкретно- історичних типах культури, можливостей гармонізації людської сутності та існування.

Основні твори: "Філософсько-соціологічні проблеми науково-технічної революції" (1976);"Цілепокладання і ідеали" (1977); "Практика — пізнання — світогляд" (1980); "Світоглядний зміст категорій і законів матеріалістичної діалектики" (1981); "Діалектика діяльності і культури" (1983).

 

ОСНОВНІ СКОРОЧЕННЯ

австр. — австралійський

амер. — американський

англ. — англійський

АПНУ — Академія педагогічних наук України

араб. — арабський

білор. — білоруський

бл. — близько (з числом)

від. — відділ, відділення (установи)

в т. ч. — в тому числі

ВУАН — Всеукраїнська Академія наук

голланд. — голландський

грецьк. — грецький

давньогрецьк. — давньогрецький

дис. — дисертація

ДНУ— Дніпропетровський національний університет

докт. — доктор (науковий ступінь)

доц. — доцент

друг. — другий (при числі)

євр. — єврейський

ж. — журнал

зав. — завідуючий

засл. — заслужений

заст. — заступник

Зх. — Західний

ІМФЕ — Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М.Т. Рильського

ін. — інший

інд. — індійський

ін-т — інститут

ісп. — іспанський

італ. — італійський

канд. — кандидат

Київський ін-т театрального мистецтва — Київський державний інститут театрального мистецтва ім. І.К. Карпенка-Карого

кит. — китайський

кін. — кінець (при числі)

КМА — Києво-Могилянська академія кн. - книга

КНУ — Київський національний університет ім. Т.Г. Шевченка

лат. — латинський

ЛНУ — Львівський національний університет ім. І. Франка

НАВСУ — Національна академія внутрішніх справ України

НАНУ — Національна академія наук України

напр. — наприклад

наук. — науковий (співробітник)

НаУКМА — Національний університет "Києво-Могилянська академія"

н. е. — наша ера

нім. — німецький

НПУ — Національний педагогічний університет ім. М. Драгоманова

НТУ "КПІ" — Національний технічний університет "Київський політехнічний інститут"

НУ "Львівська політехніка" — Національний університет "Львівська політехніка"

о-в — острів

ОНУ — Одеський національний університет ім. Мечнікова

осн. тв. — основні твори

Пд. — Південий

ПДУ — Південноукраїнський педагогічний університет

Пн. — Північний

пол. — половина (при числі)

польськ. — польський

поч. — початок (при числі)

ПУ — Прикарпатський університет ім. В. Стефаника

рос. — російський

серед. — середина (при числі)

ст. наук, співр. — старший науковий співробітник

та ін. — та інші

т. зв. — так званий

тов-во — товариство

трет. — третина (при числі)

УАД — Українська академія друкарства

УАН — Українська акдемія наук

УВАН — Українська Вільна академія наук

ун-т — університет

у співавт. — у співавторстві

у т. ч. — у тому числі

ф-т — факультет

франц. — французький

ХАУ — Національний аерокосмічний університет ім. М.І. Жуковського "Харківський авіаційний інститут"

ХДУ — Харківський державний університет ім. В. Каразіна

чл.-кор. — член-кореспондент

швейц. — швейцарський

шотл. — шотландський

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2016-07-29; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 375 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Лаской почти всегда добьешься больше, чем грубой силой. © Неизвестно
==> читать все изречения...

2418 - | 2285 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.008 с.