Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Релігійна свідомість, їі особливості та структура




Поняття релігійної свідомості. Релігійна свідомість є однією з форм відображення дійсності й виникає як закономірність суспільної історії. Нас цікавлять особливості релігійної свідомості. На рівні суспільного буття релігійна свідомість існує у вигляді релігійної ідеології та релігійної психології й має специфічні, лише їй притаманні риси: особлива форма відображення дійсності (буття відображається у фантастичній формі) та особливий об'єкт відображення (найбільш активно релігійною свідомістю відображаються сили, що пригнічують людину).

Серед особливостей релігійної свідомості релігієзнавство виділяє такі головні:

• фантастичне відображення дійсності, подвоєння світу на світ реальних та надреальних сутностей;

• визнання релігійності надприродної;

• наявність ідеї Бога;

• відносна самостійність релігійної свідомості, яка проявляється у таких рисах: релігія найповільніше за інші форми суспільної свідомості є реагує на зміни у суспільному;

• релігійна свідомість повільно змінюються та оновлюється;

• в релігійній свідомості відбувається активне наслідування попередніх релігійних явлень - будь-яка з нових релігій завжди має в собі елементи релігійних вірувань з попередніх епох.

Всі ціннісні форми суспільної свідомості ведуть до обгрунтування власного розуміння й пізнання світу. Але релігія є єдиною, що проголошу своєю головною цінністю не пізнання чи засвоєння світу, а віру. Тому головною ознакою релігійної свідомості є віра у надприродне. Під надприродним релігія розуміє все те, що стоїть над світом реальних речей та явищ.

Але виникає питання: яким чином релігія приходить до визнання реальності світу надприродних сутностей? Будь-яка релігія спирається тільки на віру, тому релігійна віра у надприродне - обов'язкова ознака релігійної свідомості й її головна цінність. Слід сказати, що віра є компонентом будь-якої, а не тільки релігійної, свідомості, вона виступає як вираз високого ступеню впевненості. Але релігійна віра будується не на впевненості, що виходить із наявного знання, а лише на самій вірі й навіть на запереченні свого зв'язку із знанням. Релігійна віра, на відміну від суджень науки, не вимагає обгрунтування, доказів, перевірки й підтвердження шляхом співвіднесення її з реальною дійсністю. Вона підтримується не доказами розуму й не фактами, які її підтверджують. Вона спирається на силу традиції. Віруюча людина певна, що джерелом її віри є не процес пізнання, а божественне одкровення. Тому релігійна людина, спираючись на таке розуміння віри, має можливість відчувати довір'я до того, до чого вона поставилася б вкрай недовірливо, як би керувалась здоровим глуздом чи критеріями наукового мислення. Релігійна віра розглядається як переживання, а її аргументація - як нижча по відношенню до самої віри, бо віра не має потреби в аргументації. Віра - це переживання, а не інтелектуальна дія, тому логіка та докази їй не потрібн, це те, до чого індивід прилучається через релігійне виховання - у сім'ї, у церкві та релігійну освіту, яку він, будучи віруючою людиною, сприймав як істинну на основі довір'я до авторитету церкви та її традиції.

Стійкість релігійної віри пов'язана з її можливістю протистояти суперечливій щодо неї інформації. Це пояснюється природою будь-якого переживання: в ньому доводи розуму частіше за все безсилі перед емоціями та бажаннями. Але стійкість віри спирається не на соціокультурні обставини: багато людей вірять в Бога тому, що більшість людей в нього вірить, тому що, коли віра є в наявності, то не може бути, що за нею нічого не стоїть, тобто така віра спирається на довір'я до традиції. Тому для людини психологічно цілком можливо бути віруючою й зовсім не мати уявлення про теоретичні чи фактичні питання щодо вірування, яке вона поділяє.

Віра в надприродне - головна ознака релігії. Релігійне відображення дійсності супроводжується утворенням уявлень про надприродне. За допомогою розуму довести існування надприродного так само важко, як і заперечувати існування надприродних сил. Ось чому релігії притаманна віра у надприродне.

Свідомість людини не просто відображає світ. Спираючись на зміст свідомості, людина діє у світі, активно до нього ставиться, тобто певний світогляд. Світогляд - сукупність узагальнених уявлень про дійсність, переконань та ідеалів, які відображають, розкривають та обумовлюють певне практичне й теоретичне ставлення людини до світу, її спосіб сприйняття, осмислення та оцінки навколишньої діяльності й самої себе як конкретного історичного об'єкта пізнання та практики. Релігія також виступає як різновид світогляду, тобто вона синтезує знання й практичний досвід людини, принципи та норми її поведінки у навколишньому середовищі через уявлення пре надприродне. Тому релігія практично впливає на діяльність людини, формує певне світовідчуття.

Релігійний світогляд має лише йому притаманні особливості: 1)релігійний світогляд подвоює світ на реальний та потойбічний (порівняйте: науковий світогляд виходить з принципу матеріальної єдності світу);2) у релігії світ реального - створений, обмежений у просторі та часі, тому й тіло людини є смертним, а потойбічний світ є вічним і душа в ньому житиме вічно (міфи про творення земного світу). Людина у релігійному світогляді теж постає як результат надприродної дії, божественного творіння.

Як бачимо, релігійний світогляд формується всередині релігійної свідомості й має спільні з нею ознаки. Релігія, з певного етапу розвитку людського мислення, йшла поруч з філософією, спираючись на неї, часом захищаючись від її критики або критикуючи, обмежуючи саму філософію. Можна помітити багато спільних рис між релігійним й філософським ідеалізмом: 1)вони однаково вирішують так зване основне питання філософії про первинність матеріального чи ідеального, наголошуючи на приматі ідеального над матеріальним; 2)вони мають спільні гносеологічні корені, по-третє, ідеалізм, як і релігія, подвоюють світ на ідеальний та матеріальний. Чому між релігією й ідеалізмом є суттєві відмінності, в чому вони полягають?

1)ідеалізм не персоніфікує ідеальне першоджерело світу, як це робить релігія, тобто не уявляє ідеальне у вигляді надприродної істоти. Здебільшого ідеалізм абсолютизує свідомість, розум взагалі або свідомість суб'єкта. В останньому випадку він може взагалі відкидати існування Бога поза суб'єктом;

2)ідеалізм спирається на теоретичне мислення, а для релігії головною цінністю є віра, а не розум;

3) ідеалізм є формою знання, наукою, релігія ж знанням не є, до нього не прагне;

4)релігія має такий елемент, як релігійний культ, обрядність і цим теж відрізняється від філософії.

Питання про структуру релігійної свідомості у сучасному релігієзнавстві розглядається по-різному. Але треба відрізняти структуру релігії як соціального явища в цілому від структури релігійної свідомості.

Релігія - це складне соціальне явище, в якій розрізняють: 1)саму релігійну свідомість, 2)релігійні відносини й релігійну діяльність та 3)релігійні інститути та організації.

Але зараз ми розглядаємо структуру релігійної свідомості. Оскільки вона є суспільною свідомістю, то їй притаманні спільні з нею риси: тобто в релігійній свідомості відрізняють буденну та теоретичну (богословську, теологічну) релігійну свідомість. Буденна релігійна свідомість має аморфний характер, а теологічна є теоретично обгрунтованою за допомогою богословської філософії.

Структура релігійної свідомості.Але релігійна свідомість має також специфічні, тільки їй притаманні риси, які й становлять структуру релігійної свідомості. Існують різні релігії, але в релігійній свідомості можна знайти групи ідей та почуттів, спільних для будь-якої релігії. Це й будуть елементи, що становлять структуру релігійної відомості.

- Віра в групу ідей, пов'язаних з уявленням про надприродне існуванні істот та сутностей, емоції, пов'язані з цією вірою, які спираються на уявлення про можливість спілкування людини з ними, називається анімізмом. В кожній релігії є анімістичні ідеї й почуття. Вони складають анімістичний елемент релігійної свідомості.

- Ідея реальності надприродного знаходить своє вираження в міфах, як відображають явища природи чи суспільного буття. Вони становляті міфологічний елемент релігійної свідомості.

- В релігійній свідомості існує уявлення про надприродні якості окремих предметів чи явищ - це фетишистський елемент релігійної свідомості.

- Уявлення про надприродний характер дій культу становить магічний елемент релігійної свідомості.

Релігійна свідомість є таким специфічним відображенням світу, яке спирається перед усім на залежність людини від сил, що її пригнічують, відображенням, яке формується за допомогою ідеї надприродного чи уявлення про надприродне - головну ознаку релігії. Релігійна свідомість може складатися стихійно, під впливом традиції й буденного життя, чи теоретично - під впливом теології чи філософії.

 

№3.





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2016-07-29; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 1067 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Своим успехом я обязана тому, что никогда не оправдывалась и не принимала оправданий от других. © Флоренс Найтингейл
==> читать все изречения...

2407 - | 2226 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.011 с.