Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Зміст і форма художнього твору




Теорія літератури

ОБРАЗ — форма пізнання реальної дійсності

в літературі та мистецтві.

Для науки ха-

рактерна інша форма — понятійна. На відміну

від поняття, що сприймається розумом, образ

діє і на органи чуття, оскільки в ньому предмет

зображення постає в конкретно-чуттєвій формі.

Образ — конкретна і водночас узагальнена кар-

тина, яка створена за допомогою вимислу і має

естетичне значення. Відтворюючи життя, пись-

менник втілює свої ідеали в образи, котрі вплива-

ють на читачів, даруючи їм естетичну насолоду.

Вплив образу на естетичне почуття зумовлений

тим, що в ньому втілене прекрасне. Існує кілька

основних видів літературних образів.

1) Образ-персонаж (герой, тип, характер, лірич-

ний герой) — найпоширеніший вид образів,

оскільки основним предметом

літератури

є людина.

2) Образ-пейзаж — картина природи, яка може

виконувати різні функції: фон дії, засіб роз-

криття внутрішнього стану героя, засіб соці-

альної характеристики.

3) Образ-інтер’єр — картина речей, яка може

бути фоном дії, засобом характеристики

героя

та ін.

4) Образ-символ (образ-ідея) — образ узагальненого

абстрактного поняття (Україна,

доля

у Шевченка).

Існують ще й інші класифікації образів.

Термін вживається і у вузькому значенні — як

мовний художній засіб.

ТИП (від гр. typos — відбиток, образ, зра-

зок) — образ-персонаж художнього твору, який

поєднує широке соціально-психологічне узагаль-

нення з яскравою виразністю індивідуальних

рис. Саме широким узагальнюючим значенням

відрізняється тип від персонажа. За законами

художньої творчості кожен персонаж має бути

типовим, втілювати в собі узагальнені риси кон-

кретних людей. Відмінність між образом-типом

і персонажем полягає у масштабі узагальнень.

До образів-типів можна віднести численні об-

рази, створені класиками світової і української

літератури: не тільки Прометей, Гамлет, Дон Кі-

хот, Дон Жуан, а й такі, як Гобсек, Євгеній Онє-

гін, гоголівські поміщики, купці Островського,

Чіпка з роману Панаса Мирного «Хіба ревуть

воли, як ясла повні».

ПРОOБРАЗ, або ПРОТОТИП, — реальна істо-

рична особа, факти життя якої покладено в осно-

ву створеного письменником художнього обра-

зу. Відповідність між образом і прототипом не

буває абсолютною, оскільки образ є певним уза-

гальненням, витвором творчої фантазії автора.

ТЕМА (від гр. thеma — те, що лежить в осно-

ві) — основне питання, якому присвячений

твір, в ширшому розумінні — явища життя, ві-

дображені в творі та висунуті в ньому пробле-

ми. Характерною особливістю теми є її

соціально-історична зумовленість. Письменник

не вигадує теми, а бере їх із самого життя. На-

віть так звані «вічні теми» несуть у собі відби-

ток епохи (батьки і діти, трагедія кохання,

спричинена ворожнечою батьків, тощо). Важ-

ливою особливістю теми є її актуальність і со-

ціальна значущість. Те, про що розповідається

у творі, має глибоко цікавити, хвилювати суспільство.

Саме цим визначається неминуча

цінність творів видатних митців, зокрема таких

українських

письменників, як Т. Шевченко,

Леся Українка, І. Франко. У кожному,

навіть

малому творі, є не одна тема, а кілька, що по-

яснюється складністю життя і неможливістю

штучно виділити якусь одну проблему. Завдя-

ки такій багатотемності досягається розкриття

характерів персонажів. Але при цьому у творі

завжди є головна

тема. У повісті М. Коцюбин-

ського «Fata morgana» головна тема — боротьба

селян проти соціального гноблення, але є й інші

теми: анархічні настрої селян (Хома Гудзь),

вплив робітничого класу на свідомість селян

(Марко Гуща), родинні стосунки (Андрій — Ма-

ланка), кохання (Гафійка — Марко) та ін. Тема

органічно

пов’язана з ідеєю твору і разомз

нею

складає його ідейно-тематичну

основу.

ІДЕЯ (від гр. idea — поняття, уявлення) —

основна думка художнього твору. Безпосеред-

ньо, як правило (крім байок), не формулюєть-

ся, а формується всіма компонентами образної

системи. Слід розрізняти задум автора й ідею:

те, що хотів сказати автор, і те, що «сказалось

у творі» (М. Добролюбов). Приклади такоїневідповідності:

«Ревізор» М. Гоголя, «Напере-

додні» І. Тургенєва та ін. У великому творі може

бути багато ідей, але серед них є одна головна,

якій підпорядковано весь його зміст. У романі

Л. Толстого

«Війна і мир» головна ідея — народ

є вирішальною силою війни.

КОНФЛІКТ (від лат. conflictus — зіткнен-

ня) — зіткнення, боротьба, що лежить в основі

сюжету і зумовлює його розвиток. Розрізня-

ють такі види конфлікту: соціальний («Fata

morgana» М. Коцюбинського), побутовий («Баба

Параска та баба Палажка

» І. Нечуя-Левицького),

психологічний («Гамлет» В. Шекспіра),

лю-

бовний («Талан» М. Старицького). У великих

творах звичайно поєднуються різні конфлікти.

Конфлікт значного соціального

значення іноді

називають колізією, а любовний — інтригою.





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2016-03-27; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 1319 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

В моем словаре нет слова «невозможно». © Наполеон Бонапарт
==> читать все изречения...

2216 - | 2176 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.011 с.