Тема: ФІЛОСОФСЬКА ОНТОЛОГІЯ: ПРОБЛЕМА БУТТЯ
ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ
Що не є способом вирішення проблеми «Бог - світ - людина»?
a) атеїзм;
b) деїзм;
c) пантеїзм;
d) плюралізм.
2. Деїзм - вчення про те, що:
а) Бог є творцем світу;
b) Бог, створивши світ, далі вже не втручається в його розвиток;
c) Бог розчинений у світі;
d) індивідуальна душа дорівнює Богові.
3. Концепція ноосфери була розроблена:
a) Т. Мальтусом;
b) В. Вернадським і П. Тейяром де Шарденом;
c) Т. Мором;
d) К. Марксом і Ф. Енгельсом.
4. Ідеальна, «мисляча» оболонка (Т. де Шарден, Е. Леруа), вищий шар біосфери, нова геологічна оболонка (В.І. Вернадський), яка є ланкою між земним розумом і космосом:
a) техносфера;
b) стратосфера;
c) ноосфера;
d) літосфера.
5. Ідея пантеїзму - це:
a) релігійно-філософське розуміння, згідно з яким Бог, створивши світ, надалі не втручається в закономірний хід розвитку цього світу;
b) ототожнення Бога зі світом;
c) визнання Бога як джерела буття і зміни всіх речей, як істоти, яка керує цим світом, але відрізняється від нього;
d) уявлення про створення Богом світу з нічого.
6. Теорію відносності створив:
a) Г. Галілей;
b) К. Маркс;
c) І. Ньютон;
d) А. Ейнштейн.
7. Креаціонізм як принцип біблейської світоглядної системи означає:
a) визнання людини вінцем творіння;
b) визнання створення Богом світу з нічого як основної тези середньовічних вчень про природу;
c) заперечення доцільності в природі;
d) розуміння людини як рівної Богові за своїми творчими можливостями.
8. Ноосфера включає (викреслити непотрібний пункт):
a) сферу діяльності людини;
b) суспільні відносини;
c) виробничі, політичні, наукові, релігійні, етичні і естетичні відносини;
d) сімейно-шлюбні відносини;
e) взаємозв'язки живих і неживих компонентів природи;
f) культурні відносини між людьми.
9. Пантеїзм - вчення про те, що:
a) всі релігії придумані людьми;
b) Бог і природа тотожні;
c) Бог, створивши світ, не втручається в його закономірний розвиток;
d) Бог є Творцем світу.
10. Відзначте той пункт, який не має відношення до дуалістичної позиції у філософії:
a) вчення про первинність двох початків світу - духу і матерії;
b) твердження про дві форми природи - живої та неживої;
c) вчення про незалежність у людині двох субстанцій - мислячої (духу) і протяжної (матерії);
d) концепція про рівноправ'я будь-яких протилежних начал: добра і зла, істини та помилки і т.д.
11. Простір і час названі «апріорними формами чуттєвого пізнання»:
a) Г. Гегелем;
b) І. Кантом;
c) К. Марксом;
d) Платаном.
Що не є проблемою сучасної онтології?
a) проблема простору і часу;
b) проблема людського буття;
c) проблема першоматерії;
d) проблема єдності світу.
13. Простір, згідно субстанціальної концепції, є:
a) апріорною формою чуттєвого пізнання;
b) характеристикою світу в аспекті структури, протяжності, співіснування і взаємодії його елементів;
c) порожнечею, порожнім вмістилищем для тіл і всієї речовини світу;
d) уявною моделлю для зручності користування пізнавальним матеріалом.
14. Викресліть помилкове твердження: «Плюралізм - це...
a) визнання правомірності існування різних філософських поглядів;
b) ствердження Ляйбніца про існування множинних субстанцій-монад;
c) діалектична єдність протилежностей;
d) визнання множинності існування культурних і життєвих світів;
e) визнання того, що кожна особистість має право на свою світоглядну позицію.
Яке з наведених нижче тверджень відображає реляційну концепцію простору і часу?
a) кожному структурованому рівню матерії (фізичному, біологічному, соціальному) відповідають специфічні просторово-часові параметри;
b) простір і час є абсолютною суттю, яка не залежить від особливостей матеріальної системи;
c) простір і час є формами людського сприйняття;
d) простір і час є формами індивідуального людського досвіду.
16. До різновиду практичної діяльності не належить:
a) матеріально-економічна діяльність;
b) інтелектуальна діяльність;
c) соціальна активність по перетворенню суспільних відносин;
d) технічна діяльність;
e) науково-експериментальна діяльність.
17. Діалектика - це філософське учення:
про абсолютну відносність всього сущого;
a) про походження світу;
b) про загальну зміну всього сущого;
c) про вічну незмінність.
d) про вічність буття;
18. З наведених визначень виберіть правильне:
a) субстанція - це один з параметрів буття, що характеризує його з погляду тривалості;
b) субстанція - це визначеність буття, що характеризує його з погляду протяжності і структурності;
c) субстанція - це першооснова буття;
d) субстанція - цеодин з видів буття, що володіє розумом.
19. З наведених визначень виберіть те, яке характеризує моністичне
розуміння субстанції:
а) в основі буття лежить декілька незалежних одне від одного начал, до яких може бути зведене все різноманіття світу;
b) основа світу - єдине і неподільне начало;
c) існують принципово недоступні для пізнання речі;
d) матерія є постійна можливість відчуттів.
20. Онтологія - це:
a) філософське вчення про людину;
b) філософське вчення про буття;
c) філософське вчення про цінності;
d) філософське вчення про пізнання.
21. До рівнів організації неживих систем можна віднести:
a) літосферу;
b) соціальну систему;
c) популяцію;
d) клітину;
e) біоценоз.
22.Термін «ноосфера» означає:
a) сфера інновацій;
b) глобалізація суспільства;
c) сфера панування розуму;
d) сучасна цивілізація.
23. Вперше термін «ноосфера» використав:
a) П. Тейяр де Шарден;
b) В. Вернадський;
c) К. Ціолковський;
d) А. Камю.
24. Субстанція - це:
a) те, що не залежить від іншого і породжує його;
b) матеріальна основа сущого;
c) духовна основа сущого;
d) об'єктивна реальність як така.
25. «Другою природою» називають:
а) технологію;
b) антикультуру;
c) псевдокультуру;
d) звички людини;
e) культуру.
26. Розуміння матерії з позиції суб'єктивного ідеалізму:
a) матерія - об'єктивна реальність, яка існує поза нашою свідомістю;
b) матерія є речовиною і полем;
c) матерія - це сукупність відчуттів;
d) матерія - це все, що існує;
e) матерія є все, що складається з атомів і має масу.
27. Матерія є філософська категорія для позначення:
а) будь-якої речовини світу;
b) речовини, поля, плазми і вакууму;
с) об'єктивної реальності як такої;
d) об'єктивної реальності, даній людині у відчуттях.