Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Криза класичних онтологічних моделей




У своєму найбільш розгорнутому вигляді онтологія в класичній філософії розвивалася в системі Гегеля. ПричомуГегель спочатку виходив з тези про збіг буття і мислення, отже про збіг онтології і логіки. Тому виклад онтології відбувається в його головній праці «Наука логіки». Тут ми зустрічаємося навіть не просто з найрозвиненішим варіантом онтології, а з самим розвиненим варіантом спекулятивного метафізики. Вона передує гегелівської філософії природи, підпорядковуючи собі останню. Фактично на новому етапі в наявності повернення до схеми Арістотеля, який розрізняв першу філософію, або теологію (метафізику), що займалася дослідженням першопочатків, і другу філософію (чи фізику), що займалася вивченням основ природного буття. Близький Гегель і Микола Кузанський, особливо в аспекті своїх діалектичних побудов.

Проте Гегель разюче відрізняється від обох попередників, навіть від Аристотеля з його спробами онтологізіровйть закони класичної формальної логіки. Тут раціоналізм класичної філософії досягає граничної ступеня і зживає сам себе. Гегель, на противагу Канту, здійснює спробу створення традиційної метафізики якнауки. Відповідно, на початку системи варто Абсолют, який розуміється як божественне в його вічної сутності, як істина сама по собі.

Абсолют у Гегеля тотожний тому, що він називає «логічною ідеєю», і являє собою процес реалізації, розгортання вихідної згорнутої повноти цієї ідеї, різні стадії, якого Гегель і описує у своїй системі.

Спочатку Абсолют розвивається як «ідея-в-собі або ідея як логос», дослідженням цього займається логіка, в рамках якої розгортаються всі граничні категоріальні характеристики буття. Далі абсолют реалізується як «ідея-поза-себе» (філософія природи) і завершується «ідеєю в собі і для себе», або як «ідея, яка повернулася до себе» (філософія духу). Відповідно, філософія природи в Гегеля - це особливий період відчуження ідеї на шляху до самопізнати Духу.

Зрозуміло, що саме логіка є справжню онтологію Гегеля. Усередині логіки виділяються, відповідно, логіка буття, логіка сутності і логіка поняття. Логіка буття поділяється на логіку якості, кількості й міри. Поняття якості збігається з певністю речі, кількість - це те, зміни чого байдужі до якісної визначеності. Міра є синтез, що знімає протиріччя якості та кількості і співпадаючий із структурною визначеністю речі, що становить числове втілення.

Таким же діалектичним чином за принципом «теза-антитеза-синтез» будується вся понятійна система Гегеля. У вченні про буття думка ще абстрактна й категоріально замкнута на саму себе, тобто розгортається всередині свого особливого уявного простору, формуючи логіко-смисловий каркас і майбутнього природного світу, і людської історії, і індивідуального пізнає мислення. Тут в ідеальній формі вже є в наявності все, чому у світі речей і історичних подій призначено буде збутися.

Відповідно, за законом гегелівської тріади буття (теза) має бути відчужено, опредмечена в матеріальному світі (антитеза) і знято в результаті духовного самопізнання, збагатившись конкретним змістом усіх пройдених ступенів (синтез).

Але гегелівська система стикається з труднощами вже з самого початку, з аналізу категорії буття. Це, з одного боку, завжди щось, яке є (конкретність), а з іншого - є поза всякими конкретних визначеності, тобто ніщо (абстракція). Таким чином, буття - це перша чиста думка. Як з думки виникають речі і навіщо?

Але тут же встає й інша проблема. Справжня філософська система повинна базуватися на істинному початку. Аістина сама по собі і відразу ніколи і ні в якому бутті не дано. Істина - це завжди вінець, завершення міркування, кінець якоїсь ланцюжка думки. Гегель робить висновок, що справжня система замкнута, її кінець повинен збігатися з початком, тобто первинна абстрактність буття повинна наповнюватися конкретним змістом всієї системи знань. Категорія буття - це початок і фінал побудови будь-якої філософської системи. Саме діалектичнерозгортання філософської системи, за Гегелем, повинна обгрунтовувати істинність вихідних передумов: абстрактність і порожнечу буття як такого, що збігається зі своєю протилежністю - абсолютним небуттям (ніщо).

Як відбувається це перше логічний рух в гегелівській системі, що дозволяє і далі сходити від абстрактного до конкретного? Протиріччя між буттям і ніщо якраз і дозволяється в категорії «щось», в якій зникає невизначеність і абстрактність буття. Воно починає мати реальними ознаками, тобто певною якістю. Відбувається перехід від категорії «для-себе-буття» до певного буття. Це, у свою чергу, визначає перехід від буття до сутності. Логіка сутності змушує думка рухатися ще далі в глиб предмета, розкриваючи діалектику сутності і явища, показуючи їх реалізацію в дійсності. Тут буття втрачає свою невизначеність і абстрактність, воно стає лише видимістю, за якою стоїть сутність і яка сама розкривається за допомогою більш конкретних і точних категорій змісту і форми, причини та наслідки, взаємодії і т.д.

Таким чином, Гегель різко змінив уявлення про істину, трактуючи її передусім як процес. Абсолютне буття універсуму, за Гегелем, і є сама історія.

Логіка поняття являє собою певне завершення, коли думка досягає повноти, як би повертається до себе. Гегель називає логіку понять ще й суб'єктивної логікою. Тут досліджуються такі граничні категорії, як «суб'єктивність», «об'єктивність», «життя» і, нарешті, сама «абсолютна ідея». У результаті первинно нерозчленована і абстрактна абсолютна ідея стає тотальністю логічного поняття, тобто вона сама себе в особі людського розуму розуміє в єдності всіх своїх історично і логічно розгорнулися моментів.

Правда, все, що було викладено вище, - це абстрактно-спекулятивний рівень розуміння, як казав Гегель, «уявлення Бога». Це початок і кінець його філософської системи без свого середнього, найважливішого, елемента. Для того щоб система була завершеною, необхідно дослідити створений світ, тобто природу, в яку первинно відчужує себе абсолютна ідея, щоб потім бути знятою, як би знову «ідеалізованої», за словами Гегеля, роботою духу в людській історії. Цією опредмеченной в матерії і відчуженої від свого логічного єства ідеї присвячена гегелівська філософія природи, друга частина його загальної системи. Тут досліджується механіка, фізика і органічна фізика, або біологія. У власному онтологічному сенсі цікаво розгляд механіки, в якій аналізуються категорії простору і часу, матерії і руху. При цьому все життя природи, трансформація всіх її форм цілком визначається логічно перед-заданими законами і структурами. Філософія природи повністю визначається гегелівськими категоріально-спекулятивними побудовами.

Таким чином, гегелівська метафізика починається і завершується логікою. Однак, незважаючи на весь свій ідеалізм, натурфілософські ігнорування даних конкретних наук і логічний преформізм, Гегелем вдається:

по-перше, піддати глибокому теоретичному осмисленню усі попередні метафізичні моделі, виділяючи в них найбільш значущі елементи;

по-друге, розглянути буття як розвивається за об'єктивними і загальним законам;

по-третє, своєрідно з'єднати всі найважливіші лінії онтології, де ідеальні основи буття невідривно від природного світу і від культурного життя людини і людства.

І, можливо, найголовніше значення Гегеля полягає в тому, що самі недоліки та обмеженості його підходу дають поштовх практично всім наступним філософським (і в тому числі онтологічним) пошукам.

Критика гегелівського ідеалізму зі збереженням його діалектичних ідей призведе до виникнення марксистського діалектичного матеріалізму. Гегелівський культ людини як розумної істоти стимулює розробку альтернативних - ірраціоналістіческіх та екзистенційних - підходів до людського буття. Нехтування Гегеля до даних конкретних наук і умоглядний характер його філософії природи дадуть поштовх, з одного боку, позитивістським і сциентиських філософським побудовам, а з іншого - натурфілософським пошуків всередині самої науки, починаючи з Геккеля та Гекслі і закінчуючи сучасною синергетикою.

Гегелівський ідеалізм як найяскравіше вираження класичної традиції в якомусь сенсі вичерпав можливості традиційних онтології і дав прямої імпульс становленню некласичних онтологічних моделей.

Сильною стороною класичних філософських концепцій, орієнтованих на побудову цілісних і замкнутих онтології, є їх встановлення на принципову пізнаванність світу і тотальну прозорість буття (природного, соціального та людського) для раціональної рефлексії. Більш того, істинно пізнане буття служить гарантією істини при оцінці всіх проявів людської сутності і будь-яких людських дій, починаючи від проблем розрізнення добра і зла, прекрасного і потворного і закінчуючи ціннісною орієнтацією в суто практичних ситуаціях. Відповідно, філософія, що базується на розвинутій онтології, являє собою велику систему взаємопов'язаних знань, що дозволяють людині пояснити і оцінити будь-які явища.

Однак ця сильна сторона (систематичність, раціональний охоплення різних явищ з єдиних позицій) виступала при її абсолютизації і як серйозна слабкість, бо такого роду філософські системи, як правило, носять закритий, замкнутий характер і претендують на досягнення істини в останній інстанції (абсолютної істини), що суперечитьзмісту самої філософії.

До середини ХІХ ст. у філософії виникає певна криза онтології як ключового розділу метафізики. Реакцією на замкнутість онтологічних систем, на їх претензію оволодіння абсолютною істиною є спроба вийти за межі даної замкнутості і за межі раціональності як такої. Це реалізується в бажанні «знайти якусь поза розуму лежить дійсність», що у свою чергу, як відзначає А.Л. Доброхотов, «оберталося редукцією розуму до тієї чи іншої ірраціональної стихії». Відбувається своєрідний ірраціоналістіческій поворот у філософії, в результаті якого на перший план висувається пошук якихось «реальностей», не мають нічого спільного з реальним світом і пізнаваних також ірраціоналістіческій чином. Правда, при цьому слід зробити застереження, що філософське пояснення, по суті, є. Пояснення раціонально-теоретичне, навіть коли воно приймає иррационалистической форму.

Так, Шопенгауер говорить про «несвідомої космічної волі», яка «не тільки початок, але і єдина сила, яка має субстанційний характер». К'єркегор намагається протиставити абстрактне мислення і існування особистості, «радикально роз'єднуючи мислення і існування». У результаті Бог у нього не філософський абсолют, а живий Бог. В основі його осягнення лежить віра, а не розум. Фейєрбах, навпаки, ставить у центр всього людину, яка виступає як дійсне буття, де навіть Бог є творіння людського розуму, на яке переносяться властивості людської особистості. Однак ірраціоналістіческая реакція на гіпертрофований раціоналізм (і особливо гегелівський спекулятивний ідеалізм і панлогізм) не єдина форма відмови від традиційних онтології.

У багатьох випадках відмова від онтології виступав просто як абсолютизація гносеологічної сутності філософії(неокантіанство марбурзької школи) або переведення всієї філософської проблематики в область методології та епістемології (перш за все позитивізм першої та другої хвиль). Джерелом цього стали бурхливе зростання природничих і гуманітарних знань у XIX ст., А також радикальні зміни загальнокультурної ролі і впливу наукового знання. Наукова революція кінця ХГХ - початку XX ст. лише закріпила цей безсумнівний «гносеологічний крен» філософії.

У цей же період гостро постає проблема цінностей і оформляється аксіологія як третій найважливіший розділ метафізики, якщо її розуміти в класичному сенсі - як теоретичне ядро ​​філософського знання. Криза традиційних цінностей і чітко проявилося ціннісний вимір різних видів знання, в тому числі і наукового, привертають пильну увагу нових філософських шкіл (Баденська школа неокантіанства), висувають нових філософських кумирів, наприклад Ніцше, і академічних авторитетів, наприклад В. Віндельбанда. При цьому явний недооблік ціннісної проблематики в попередніх метафізичних побудовах кидає тінь і на онтологію в цілому - як самостійну філософську дисципліну.

Паралельно під метафізикою у світлі нових еволюційних уявлень в науці все частіше починає розумітися така картина природи, де остання виглядає застиглою і незмінною в часі, тобто метафізика ототожнюється не тільки з спекулятивно-ідеалістичними онтологнямі, але і з філософією природи, що спирається на класичну ньютонівську механіку, зокрема з побудовами французького матеріалізму XVІII ст.

У результаті всіх цих процесів терміни «метафізика» і «онтологія» розглядаються як синоніми і ототожнюються з замкнутими і статичними субстанціалістскімі онтологіями класичного типу (так само і матеріалістичними, і ідеалістичними), набуваючи чітко виражений негативний відтінок.

Якщо негативний зміст у поняття «метафізика» і по цю пору вкладається представниками деяких філософських шкіл, то зазначений криза онтологізма виявився не таким довгим, і вже в кінці ХІХ - на початку XX ст. «На змінупсихологічним і гносеологічним трактуванням онтології приходять напрямки, орієнтуються на перегляд досягнень попередньої західноєвропейської філософії і повернення до онтологізму».

Повернення до онтологічної проблематики і до розуміння філософії як особливого роду пов'язаної системи був не випадковий, а був, з одного боку, подолання абсолютизації гносеологічної інтерпретації філософії, а з іншого - перехід до більш складного філософського розуміння структури буття і місцем у ньому людину. У результаті буквально всі течії сучасної філософії «повертаються до онтології». Проте акценти в цих нових - некласичних - онтологіях будуть розставлятися різні: десь зовсім нову форму прийме філософія природи (перш за все у Енгельса і в діалектичному матеріалізмі), де щось принципово нове звучання отримає спекулятивно-метафізичний вимір онтології і трактування ідеальних об'єктів (наприклад, у творчості Н. Гартмана), а в ряді філософських шкіл упор буде зроблений на антропологічному вимірі онтології і на перший план вийдуть різні інтерпретації екзистенційного та культурного буття людини (феноменологія, екзистенціалізм, герменевтика і т.д.). У деяких же працях з різним ступенем опрацювання та докладності будуть зроблені спроби здійснити органічний синтез цих трьох векторів онтологічного аналізу з новим осмисленням класичної онтологічної проблематики, пов'язаної зі статусом божественного буття.

До розгляду цих ключових ходів некласичної онтологічної думки, що продовжують розроблятися в роботахсучасних філософів, ми тепер і переходимо. У поданих концепціях онтології на перший план виходить проблема різнорівневого і певним чином субординованого устрою буття, а також можливість його генетичного пояснення.

Ієрархічність буття як ідея реалізовувалася в самих різних варіантах, найбільш відомими з яких сталидіалектичний матеріалізм і «нова онтологія» М. Гартмана. Проте ще раніше ієрархічну модель природи накидав у своїх рукописах з показовою назвою «Діалектика природи» Ф. Енгельс.

Література

1. Мелюхин С. Т. Матерія в її єдності, нескінченності і розвитку. М., 1966.

2. Оруджев З.М. Діалектика як система. М., 1973.

3. Топоров В.Н. Модель світу / / Міфи народів світу: У 2 т. Т 2. М., 1994

4. Алексєєв П.В., Панін О.В. Філософія. М., 1997.






Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-11-23; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 483 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Студент может не знать в двух случаях: не знал, или забыл. © Неизвестно
==> читать все изречения...

2806 - | 2366 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.014 с.