Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Порівняльний аналіз філософських поглядів Камю і Сартра




Одна з найпопулярніших версій екзистенціалізму пов'язана з філософією Ж.-П. Сартра, де тема людського буття і його специфіка мають ряд особливостей.

У своїх міркуваннях про реальність Сартр виходить з подвійності буття; з одного боку, це "буття в собі» - грубий, неоформлений світ, незалежний від людської реальності. З іншого боку, це "буття для себе», сферою якого є людина.

Для Сартра «буття в собі» ідентично самому собі, воно не передбачає нічого, що було б причиною або кінцевою метою, яку воно могло б здійснити. «Буття в собі» не має ні сенсу, ні значення, безцільно. Сутність же «буття для себе» полягає в тому, що воно себе створює за допомогою безперервного свого заперечення. Основою цього заперечення є «ніщо», яке і є єдиний спосіб його існування.

Головна особливість сартрівського екзистенціалізму виражена в тому, що виникнення людської реальності є «абсолютна подія», до якої не застосовуються жодні генетично-казуальні пояснення. Звідси одне з перших положень Сартра - «Людина є ніщо». Ніщо у світі не може стати причиною людського «буття для себе». Неможливо провести безперервну еволюційно-історичну лінію поступового перетворення нелюдського світу в людську реальність. Людське буття - це як раз і є перерва безперервності тьмяного, стерильного «буття в собі", це "діра в надрах буття» і зовсім інший спосіб залежності, виражений в «уникненні казуального порядку світу».

Людське буття, таким чином, невизначене. Немає такого предмета і процесу в світі, вказавши на які, можна було б сказати, що «це людське буття». Звідси виникає друга особливість сартрівського екзистенціалізму, виражена в характеристиці людської свободи. Людина вільна, - вважає Сартр, саме тому, що у неї немає «природи», яка б могла зумовити способи її поведінки і життєдіяльності. Тільки від самої людини залежить, якою вона буде і який буде світ, в якому в цьому випадку їй доведеться жити. Людська природа, - вважає Сартр, - ні добра, ні зла, вона перш за все вільна.

Своєрідна аналітика людського буття міститься у творчості французького філософа і письменника Лльбера Камю (1913 - 1960), де екзистенційна проблематика набуває епічну форму.

Основна філософська робота Камю «Міф про Сізіфа» (1942) відкривається словами: «Є лише одна дійсно серйозна філософська проблема - це самогубство. Винести судження про те, чи варто життя праці бути прожитим, або не варто - це відповісти на основне питання філософії. Все інше, - чи має світ три виміри, чи володіє розум дев'ятьма чи дванадцятьма категоріями - приходить потім. Це вже гра, а спочатку потрібно відповісти». Проблема самогубства, - вважає Камю, - це проблема всього життя, де людина відповідає на питання - чи є життя просто біологічною даністю, або в ній реалізуються власне людські цінності, які надають їй сенс.

Прагнучи розібратися в сенсі свого життя, людина, на думку Камю, звертається насамперед до навколишнього світу. Але чим пильніше він вдивляється в природу, тим більше усвідомлює її глибоку відмінність від себе і її байдужість до своїх турбот. Байдуже і початкова ворожість світу не дозволяє людині зрозуміти оточуючі речі, і якщо ідеал розуміння нездійсненний, то навколишній світ може характеризуватися як ірраціональний.

Абсурдність «обезлюдненої природи», - стверджує Камю, - доповнюється нелюдськістю людських відносин.

Пильний погляд на суспільство розкриває його як світ безправ'я, відчуження, приреченості і байдужості. У відносинах між людьми панує жорстока безглуздість, і лише на порозі смерті людина відчуває себе вільним, умиротвореним і щасливим.

Намагаючись врятуватися від відчаю, людина шукає духовну опору для здобуття надії і за допомогою розуму знаходить її в Богові. Однак, - вважає Камю, - це черговий абсурд, «троянда ілюзій», платою за яку є «метафізичне самогубство» - відречення від розуму. Тому, усвідомивши байдужість і безмовність світу і втративши віру в Бога, «абсурдний» людина, що є ідеалом Камю, приходить до висновку, що джерелом всіх цінностей і єдиним суддею може бути тільки він сам. У цій самодетермінації і виражається свобода людини, яку в нього ніхто не може відняти і яка робить його подібним до Бога.





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-11-23; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 1246 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Бутерброд по-студенчески - кусок черного хлеба, а на него кусок белого. © Неизвестно
==> читать все изречения...

2461 - | 2389 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.012 с.