Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Особливості та перспективи блогової медіакритики (за Садовниковим)




 

Освоєння професійною медіакритикою Інтернет-простору відбувається дуже повільно. На новинних сайтах і в мережевих виданнях розміщуються написані професійними журналістами матеріали, присвячені критичному розбору та оцінці медіаконтенту. Вони або тиражують статті паперових видань, або є оригінальними творами, що з'явилися тільки в Мережі. В обох випадках ці тексти володіють всіма типологічними ознаками друкованої критики. З іншого боку, Інтернет пропонує мільйони повідомлень на форумах, гостьових сторінках та інших системах коментування, які висловлюють критико-оціночне ставлення до медійного змісту. Стихійна критика ЗМІ належить користувачам Інтернету, узятим в їх найширшої масі. Жанрово-стильові форми цих суто мережевих текстів мають мало спільного з традиційними виступами критиків на сторінках преси. Короткі, дуже суб'єктивні і, як правило, неаргументовані послання, які є письмовою фіксацією усного мовлення, далекі від формату аналітичних оглядів, статей і рецензій. Однак ці повідомлення є голосом самої аудиторії, яка демонструє характерний рівень своєрідного сприйняття медійного змісту. Цей факт дозволяє віднести відповідні тексти одержувачів масової інформації до сфери медіакритики. Названі вище професійна і любительська медіакритика є двома полюса ми одного і того ж явища. Під їх впливом формується вигляд медіакритики в блогах. На журналістську діяльність блогосфера вже зробила серйозний вплив. Слідом за зміцненням позицій Інтернет - журналістики, розвиток концепції веб 2.0 дозволило говорити про виникненні феномена «блогової журналістики». Відзначається, що мережеві щоденники придбали деякі властивості ЗМІ. Непрофесіонали отримали можливість брати участь у процесі збору, обробки та розповсюдження інформації. Функції, добровільно прийняті на себе любителями, багато в чому дублюють задачі журналістики, а їх блоги містять в собі ознаки журналістських текстів.

Аналогічні ознаки переймає на себе і медіакритика в блогах: у відповідному сегменті Мережі збільшуються обсяги і ступінь свободи як професійної, так і любительської критики ЗМІ. Разом з тим, онлайнова середа побутування робить на них серйозний вплив. У першу чергу, це пов'язано з інтерактивністю і дискусійністю блогів, що веде до зміни ролі критика і зростанню актуальності медіакритичних творів для аудиторії. Не менш важливою виявляється і жанрова трансформація під впливом стилістики листи Інтернету та його мультимедійних можливостей. Все це дозволяє використовувати - слідом за поняттям «блогова журналістика» - і термін «блогова медіакритика».

Типологія публікованих в блогах медіакритичних матеріалів утруднена. Якщо відштовхнутися від запропонованого А.П. Короченський для медіакритики в цілому фактора аудиторії, то одне і те ж повідомлення в Мережі може бути одночасно і масової критикою, і внутрішньокорпоративної. Ми зможемо провести поділ, враховуючи і рівень професіоналізму виконавця та особливості формованого ним змісту.

Блоги з медіакритичною складовою можна розділити на три групи. Блоги першої групи ведуть журналісти, які займаються медіакритикою у своїх ЗМІ. Вони повністю підпорядковують мережевий щоденник власним професійним завданням - аналізу медіаконтенту. Їхні колеги-журналісти, а крім того і медіаспеціалісти, також за родом діяльності причетні до аналізу та вивчення медіапродукту, формують блоги другої групи. Але на відміну від першої групи, їх зміст має найширшу спрямованість і не обмежується лише медіакритикою. Нарешті, суб'єкти третьої групи блогів не мають прямого відношення до критики в онлайнових або офлайнових ЗМІ. Це люди різних професій, в блогах яких зрідка або перманентно з'являються пости і повідомлення, що містять медіакритику. Розглянемо названі типи блогів докладніше.

Отже, в першу чергу, нас цікавлять журналісти та медіаспеціалісти, покликання яких - дослідити й оцінювати медіаконтент, поширювати інформацію про діяльність та зміст ЗМІ. Чи використовують ці професіонали блоги? Виявляється, власні мережеві щоденники мають зовсім небагато. І лише лічені одиниці ведуть виключно медіакритичні блоги. Вони і складають першу групу.

До другої групи можна віднести щоденники оглядачів сайту «Дни.ru» Марії Гореславської goreslavskaya.livejournal.com і сайту «РІА Новини» Сергія Варшавчика warsh.livejournal.com, провідної радіо-станції «Эхо Москви» Ксенії Ларіної xlarina. livejournal.com і деяких інших.

Контент-аналіз цієї групи блогів показує, що оригінальна медіакритика в ній якісно поступається матеріалами, опублікованими цими ж самими журналістами в друкованих та мережевих виданнях. Блоги усвідомлено відсуваються авторами на другий план і виконують роль скоріше допоміжного інструментарію для зворотного зв'язку з читачами. Як правило, ці щоденники мало чим відрізняються від більшості блогів неспеціалістів, яких цікавлять події культури, економіки, політики. Автори другої групи блогів залишають повідомлення особистого характеру «для друзів», публікують посилання на зацікавили їх матеріали в Мережі, активно використовують відео та фото. Частка медіакритики в них мінімальна, причому вона близька за своїм форматом виступам аматорів. Це або посилання на власні публікації різної тематики, як, наприклад, у Сергія Варшавчика (іноді з коротким анонсом), або просто лаконічні емоційні зауваження.

Подібні повідомлення характерні і для блогів рядових користувачів Інтернету. Любителі, які не мають можливості професійно працювати в ЗМІ, добровільно освоюють журналістську діяльність, у тому числі намагаються виразити свою суб'єктивну думку стосовно змісту мас-медіа. Їх Інтернет-сторінки складають третю групу блогів з медіакритичною направленістю. Інтерес тут представляють люди, відомі за межами Інтернету. Їх блоги вже мають порівняно велику аудиторію, авторитет їх авторів здатний впливати на читачів. Медіакритичні повідомлення в таких блогах часто присвячені найбільш помітною подією на телебаченні, яким, наприклад, стало недавнє поява серіалу «Школа». Рідкісні прояви оцінки ТБ в блозі наводяться як ілюстрація суспільно - політичних переконань автора.Порівнюючи групи блогів, цікавим видається протиставлення перших двох. Характер суб'єкта у них однаковий - професійний. Однак автори різним чином ставляться до своїх щоденникам.Блоги першої групи виявляються заручниками своєї специфічної спрямованості в силу фактора аудиторії. Вузька тематика не приваблює велику кількість читачів. Зрозуміло, це не дозволяє розгорнути широку дискусію, що має значимий резонанс і вплив на блогосферу. Однак нечисленна аудиторія таких блогів є більш якісною для критика, націленої на активну зворотний зв'язок.

Журналісти віддають собі звіт в тому, що аудиторія основних видань, в яких публікуються їх матеріали, і без того незрівнянно більше аудиторії блогів. І не надають їм серйозного значення, свідомо готуючи повноцінні та якісні тексти саме для ЗМІ.Центральним властивістю, що відрізняє блогових медіакритиці від друкованої, є мультимедійність. Просування медіакритики в маси виявляється можливим за рахунок неспеціальних блогів, які зробили популярність на розміщенні різнопланової інформаційно-розважальної інформації. Запорука їхнього успіху - активне використання мультимедійного контенту. А поява в таких блогах медіакритичної складової збільшує потенційну аудиторію блогової медіакритики і дозволяє віднести ці прояви до медіакритики масової - в межах Інтернет-аудиторії. Зрозуміло, всі ці блоги відносяться до третьої групи - серед популярних в Мережі блогерів професійних медіакритики немає.

Використання професійною медіа критикою фото-, відео-та аудіоелементов дозволить розширити свою аудиторію і збільшити ступінь актуальності для рядового споживача медіа-продукту. Однак на ділі у виконанні професійних критиків подібного не відбувається. Це парадоксальна особливість ставить хрест на короткострокових перспективах професійної блогової медіакритики. Важливо відзначити, що однією з проблем друкованої телевізійної критики завжди була відсутність перед очима читача власне об'єкта критики. У результаті автору регулярно доводиться переказувати побачене, пояснювати буквально на пальцях. Читачеві, який не зміг особисто переглянути та прослухати потрібний фрагмент ефіру, залишалося лише наосліп довіритися оповіданням критика. Включення обдивляють аудіо і відео фрагментів дозволять журналісту подолати лінійність електронних ЗМІ, зафіксувавши об'єкт критики у своєму матеріалі. Важливо, щоб ключову роль у процесі розвитку медіакритики в Мережі грали все ж медіа-професіонали. Насичені фото і відео матеріалом, їх блоги опиняються в авангарді мережевий медіакритики і можуть викликати більш широкий громадський резонанс, ніж масова медіакритикаувиконанні професіоналів на сторінках преси.В результаті якісне і жанрове розвиток медійної критики в мережі обумовлює не приходом професіоналів цієї області в простір Інтернету, а освоєнням медіакритики активними користувачами Мережі. Це свідчить про необхідно зміни тактики в спробах розвитку медіаграмотності суспільства в цілому і медіакритики зокрема. У результаті в сьогоднішній медіалогії актуальною є не тільки робота з поширення знань та розвитку дискусії про медіакритику, а й завдання активного освоєння медіафахівця та журналістами блогової медіакритики. Вона здійснює вирішення ряду проблем медіакритики традиційною. Серед них і масове поширення критичних матеріалів, і налагодження повноцінного діалогу з читачем, і жанрова адаптація авторів до сучасних умов сприйняття ЗМІ аудиторією.

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-11-23; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 530 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Лучшая месть – огромный успех. © Фрэнк Синатра
==> читать все изречения...

2257 - | 2144 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.01 с.