Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Політика держави щодо релігійних інститутів




Релігія старша і за право і за державу. В політологічній науці політика держави щодо церкви розглядається здебільшого як система дій держави, що включає у себе постановку мети і цілей, які супроводжуються правовим забезпеченням. Найбільш адекватною класифікацією політики щодо релігії релігійних організацій, віруючих для новочасних суспільств може бути така, яка враховує:

1) комплекс історико-культурних;

2) політичних;

3) релігійних і церковних факторів, які викликали до життя відповідну політичну лінію; наявність / відсутність державної ідеології та характеру залучення (відкинення) релігійного чинника для її легітимації; політико-правовий інструментарій, за допомогою якого ця політика здійснюється; ригідність або гнучкість політичної лінії. Це дозволяє нам говорити про типи

політики щодо релігії, релігійних організацій та віруючих.

Перший тип – це теократична політика, де обов’язкова державна ідеологія є обов’язковою релігійною ідеологією, а певна релігійна доктрина є центральною складовою політичного життя (політика Ірану після ісламської революції 1979 р.).

Другий тип – „пом’якшена» редакція теократичної політики – це політика релігійного ототожнення, тобто політика, яка здійснюється державами, що ототожнюють себе лише з однією релігією (уряд Судану позиціонує себе як ісламський уряд і проголошує своєю метою ісламізацію країни).

Третій тип політики – передбачає існування державної церкви, яка є історико-культурним феноменом, 2парасольковим” інститутом, що об’єднує громадян попри їхні персональні релігійні переконання.

Четвертий тип політики - передбачає виокремлення з усієї плюралістичної релігійної сцени групи релігійних організацій, які отримують політичне та юридичне визнання і, відповідно, захист з боку держави. „Політика визнаності” здійснюється у багатьох країнах Європи і Латинської Америки; ця політика закріплюється законодавчо і спеціальними договорами (в Німеччині спеціальний статус і серйозні пільги мають близько півтора десятка релігійних спільнот).

П’ятий тип політичної практики - може бути визначений як коопераційний – політика держависпрямована на співпрацю з релігійними організаціями (релігійна політика Іспанії, Італії, Польщі).

Шостий тип політики – сепараціоністський, за яких держава відокремлює від себе церкву (31 країна світу проголосила секулярний характер держави і як мінімум 20 конститутційно закріпили відокремлення церкви і держави).

Це відокремлення може бути як нейтралістським (США), доброзичливим (Польща, Словенія), а також антагоністичним (СРСР). Д.Шелтон і А. Кісс виокремлюють політику державної ворожості. Методи дослідження цієї проблематики:

1) методи конкретних наук;

2) компаративістський метод;

3) метод історизму;

4) метод історичної реконструкції;

5) емпіричний метод;

6) діалектичний метод;

7) синергетичний метод;

8) логічний метод;

9) метод комплексного аналізу;

10) хронологічний метод.

Кожна з пропонованих моделей політики мала свою динаміку історичного розвитку, рівень політичної культури, характер релігійної культури, зовнішньополітичний чинник.

ТЕМИ РЕФЕРАТІВ, доповідей І контрольних робіт:

1.Церковна політика українського православ’я.

2.Політичний аспект уніатської церкви в Західній Україні.

3.Політологичний аспект сучасного розколу українського православ’я.

4.Зв’язок демократизації політичного життя українського суспільства з демократизацією церковного життя.

5.Нові тенденції в державно-церковних відносинах України.

6.Причини активізації релігійних організацій.

7.Релігія і політика в період глобалізації.

8.Церква і релігійні організації України.

9.Проблеми державно-церковних відносин у багатоконфесійному суспільстві.

10.Релігія як релігійний і політичний інститут.

11. Тоталітарна секта: нова міжнародна загроза.

 

Література

1. Войналович В. Партійно-державна політика щодо релігії та релігійних інституцій в Україні 1940 – 1960 –х років: політологічний дискурс.- К.: Світогляд, 2005.- 741 с.

2. Актуальні проблеми державно-церковних відносин в Україні // В.Д.Бондаренко, А.М.Колодний (голов.ред.: Відділення релігієзнавства Інституту філософії ім.. Г.С. Сковороди НАН України.- К.: VIP, 2001.- 206 с.

3. Історія релігії в Україні: у 10-ти т.// Редкол.: А.Колодний (голова) та ін. - К.: Світ знань. Т.4. Католицизм // За ред. П.Яроцького.- К., 2001.- 598 с.; Т.5. Протестантизм в Україні // За ред. П. Яроцького.- 2002.-424 с.

4. Курас І.Ф., Рибачук М.Ф., Кирюшко М.І., Фещенко П.І. Релігія і політика в сучасній Україні.- К.: Інститут політичних і етнонаціональних досліджень НАН України,2000.- 272 с.

5. Куроедов В.А. Религия в советском государстве.- М.: Прогресс, 1984.- 165 с.

6. Религия и политика/ Ред.кол.: В.И. Гараджа (отв.ред.) и др. – М.: Мысль, 1985.- 303 с.

7. Українська Греко-Католицька Церква / Ред кол.: В.В.Гаюк, М.О. Гуменний, М.М.Омельчук, І.М. Петров.- Львів: Логос, 1992.- 141 с.

8. Филиппович Л.О. Етнологія релігій. Теоретичні проблеми. Вітчизняна традиція осмислення.- К.: Світ знань, 2000.- 333 с.

9. Шуба А.В. Православие и национальные отношения: Проблемы взаимодействия этноса и религии/ Ин-т национальных отношений и политологии АН Украины.-К.: Либідь, 1992.- 131 с.

10. Вебер М. Социология религии (типы религиозных сообществ)// Вебер М. Избранное. Образ общества.- М., 1994.

11. Християнство і проблеми сучасності: Наук. зб.//А.М.Колодний, П.Л.Яроцький (головн.ред.); Відділення релігієзнавства, Інститут філософії ім.. Г.С.Сковороди НАН України.- К.: 2000. – 218 с.

12. Бондаренко Віктор. Українська православна церква в новому політичному інтер’єрі // Людина і світ.- 1991.- № 4.- с.31-35.

13. Концепція екуменічної позиції Української греко-католицької церкви // Людина і світ.- 2000.- № 7. – с.36-42.

14. Король Вікторія. Православне християнство і сучасна Європа // Людина і світ.- 2002.- №1.- с.4-10.

15. Рибачук Микола, Фещенко Петро. Релігія і політика: проблеми взаємодії // Наукові записки./ Збірник.- К.: ІНВІП, 1997.- Вип..1.- с.87-95.

16. Сенюшкіна Тетяна. Релігійні права національних меншин і проблема державно-церковних відносин у багатоконфліктному суспільстві // Наукові записки / Збірник.-К.: Інститут політичних і етнонаціональних досліджень НАН України, 2003.- Вип..22.- с.164-173.

17. Релігієзнавчий словник/ За ред. професорів А.Колодного і Б.Лобовика.- К.: Четверта хвиля, 1996.- 392 с.

18. Тихонравов Ю.В. Религии мира: Учебно-справочное пособие.- М.: Universa, 1996.- 336 с.

19. Християнські Церкви і релігійні організації в Україні: Довідник// ВД Бондаренко (гол. ред.); Державний комітет України у справах релігій.- К.: VIP,2001.- 93 с.

20. Христианство: Энциклопедический словарь: В 3 т./ С.С. Аверинцев и др. (главн.ред.).-М.: Большая Российская Энциклопедия.- Т.1.- 1993.- 863 с.;Т.2.- 1995.- 671 с.; Т.3.- 1995.- 783 с.

21. Закон України „Про свободу совісті та релігійні організації” від 23.04.1991 р. УРСР.- 1991.-№ 25.- с.283.

22.ШубаО. Релігія в етнонаціональному розвитку України: (Політологічний аналіз).- К.: Криниця, 1999.- 324 с.

23. Перевезій В. Міжправославний конфлікт в сучасній Україні: роль та місце в ньому української православної церкви (Московського патріархату)//Наукові записки Інституту політичних і етнонаціональних досліджень НАН України.-К.,2000.-Вип.12.- С.224-231.

24. Здіорук С. Етноконфліктна ситуація в Україні та міжцерковні конфлікти. Нац. ін.-т стратегічних досліджень.-К.: 1993.- 59 с.

 


ТЕМА 20

ПОЛІТИЧНІ ЕЛІТИ

 

Зміст:

20.1. Поняття “еліта”. Особливості політичних еліт як суб'єктів політики

20.2. Західні теорії еліт.

20.3. Теорії еліт в контексті культурно-історичного буття українського народу.

20.4. Проблеми становлення національної еліти в сучасній Україні.

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-11-05; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 627 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Победа - это еще не все, все - это постоянное желание побеждать. © Винс Ломбарди
==> читать все изречения...

2280 - | 2114 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.012 с.