Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Наука й науково-пізнавальний процес у тлумаченні позитивізму




Позитивізм (фр. positivisme, від лат. Positivus - позитивний) - філософське вчення і напрям у методології науки, що визначає єдиним джерелом істинного, дійсного знання емпіричні дослідження і заперечує пізнавальну цінність філософського дослідження. Позитивізм - основна теза: все справжнє (позитивне) знання - сукупний результат спеціальних наук.

Позитивізм критикував натурфілософські побудови, які нав'язували науці неадекватні умоглядні образи досліджуваних нею об'єктів і процесів. Однак цю критику позитивісти перенесли на всю філософію в цілому. Так виникла ідея очищення науки від метафізики. Сутність позитивістської концепції співвідношення філософії і науки відбивається у фразі О. Конта: «Наука - сама собі філософія». Проте багато позитивісти вірили в можливість побудови «хорошою», наукової філософії. Така філософія повинна була стати особливою сферою конкретно-наукового знання, вона не повинна відрізнятися від інших наук за своїм методом. У ході розвитку позитивізму на роль наукової філософії висувалися різні теорії: методологія науки (Конт, Мілль), наукова картина світу (Спенсер), психологія наукової творчості та наукового мислення (Мах, Дюем), логічний аналіз мови науки (Шлік, Рассел, Карнап), лінгвістичний аналіз мови (Райл, Остін, пізній Вітгенштейн), логіко-емпірична реконструкція динаміки науки (Поппер, Лакатоса). Проте всі зазначені вище варіанти позитивної філософії були розкритиковані насамперед самими позитивістами, тому що, по-перше, як виявилось, вони не задовольняли проголошеним самою позитивістами критеріям науковості, а, по-друге, спиралися на явно (а частіше - неявно) певні «метафізичні»передумови.

Створити за допомогою правильного узагальнення фактів («об'єктивний метод») з приватних наук одну позитивну філософію, а потім, через застосування «суб'єктивного методу», перетворити її в позитивну релігію - так визначав сам Конт свою подвійне завдання, дозволяємо в його двох головних творах. Ця формула в своєму цілому висловлює лише його пізнішу точку зору. Коли він задумував, обробляв і видавав «Курс філософії позитивізму», він зовсім не думав про перетворення або хоча б про цей додаток філософії релігією. Навпаки, головною причиною його розриву з Сен-Симоном було прагнення останнього до відродження релігійних ідей установ. Для самого Конта основне спонукання (у перший період його діяльності) полягало в тому, щоб об'єднати розумовий світ людства на твердому грунті позитивних наук, через досконале вилучення (élimination) всяких спірних теологічних і метафізичних ідей. Сучасне Конту утворене людство знаходилося, на його погляд, у критичному стані розумової анархії і дезорганізації, після того як теологічні і метафізичні спроби духовного об'єднання зазнали безповоротне крах. З такого тяжкого стану людство не могло бути виведено окремими науками, кожна з них, маючи свій спеціальний предмет, не могла братися за спільне завдання духовної реорганізації. Дозволити з успіхом це завдання була б в змозі лише така система, яка з всеосяжним характером колишньої теології і метафізики з'єднувала достовірність точної науки. Така система і є позитивна філософія, тобто заснована не на фантазії і відверненому мисленні, як теологія і метафізика, а на безспірному фактичному матеріалі наук, як останнє узагальнення їх даних. Кожна наука у своїй приватній області пояснює невизначений безліч спостережуваних фактів, зводячи їх до відомих однаковості, званим законами і виражає постійний зв'язок явищ, в їх спільності або співіснування та в їх послідовності. Поширюючи той же пізнавальний процес на всю область наукового ведення, філософія повинна встановити зв'язок між предметами окремих наук і, отже, між самими науками. Філософія не має свого особливого змісту; вона тільки призводить до загального систематичний порядок утримання всіх наук. Підстава позитивної філософії є, таким чином, класифікація або «ієрархія» наук.

Наукове знання, на думку Конта - найвищий ступінь розвитку знання. Найціннішим видом знання є наукове (позитивне) - достовірне, точне, корисне. Метафізика - навпаки неточне, недостовірне, марна. Порівнюючи численні утопічні проекти створення ідеального суспільства з точними прогнозами фізики, він прийшов до висновку, що необхідно і в суспільних науках відмовитися від утопій і почати вивчення конкретних фактів соціального життя, ретельно їх описувати, систематизувати й узагальнювати. Відкидав філософію як нав'язує свої принципи. Тому завданням позитивної філософії вважав опис, систематизацію та класифікацію конкретних результатів та висновків наукового пізнання. Наука не повинна задаватися питанням чому відбувається явище, а тільки обмежуватися описом того, як воно відбувається. Така відмова від дослідження кінцевих причин і сутностей явищ у подальшому став одним з найважливіших постулатів позитивізму.

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-11-05; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 564 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Студенческая общага - это место, где меня научили готовить 20 блюд из макарон и 40 из доширака. А майонез - это вообще десерт. © Неизвестно
==> читать все изречения...

2372 - | 2320 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.011 с.