Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Неопозитивізм в праві. Вчення Г.Кельзена про державу та право




Правовий позитивізм у своєму розвитку пройшов два основні стадії: класична та некласична. Ядром класичного юридичного позитивізму є теорія наказів Дж. Остіна. Некласична концепція правового позитивізму, насамперед неопозитивізм, як би виростає з загального класичного позитивістського погляду на право, який виступає в ній всього лише підсумком прагнення посилити процес гуманізації права.

Найвпливовішим напрямком юридичного неопозитивізму є нормативізм Г.Кельзена. Ганса Кельзена (1881-1973) – австрійський юрист. Професор Віденського (1917-1929), Кельнського (1929-1933) і Женевського (1933-1940) університетів. Народився в Празі. У 1940 емігрував до США, з 1942 професор Каліфорнійського університету. Один із засновників так званої нормативістської школи права (іноді іменується «віденської школою» і «чистим вченням про право»).

Предметом вивчення теорії права, за Кельзеном, є законодавчі норми, правопорядок, відносини між різними правопорядками. Мета теорії — забезпечити юриста (правознавця і практика) розумінням і описом позитивного права.

Спираючись на філософію І. Канта, Г. Кельзен стверджував, що право відноситься не до світу сущого, а до існуючого світу. Це мало витоки із роздумів І. Канта, відповідно до яких є чітка межа між об'єктивним світом і суб'єктивними категоріями думок, у яких він бачить лише пусті і зовнішні форми, а не відображення реального світу. В такому випадку право може вивчатись лише як щось само по собі існуюче у дійсності. Саме тому, називаючи свою теорію «чистою», Г. Кельзен хотів підкреслити, що юридична наука займається лише аналізом позитивного права, а не психологічним чи економічним поясненням його походження та суті; вона не повинна займатися моральною чи політичною оцінкою права. Він вимагав повного відокремлення права від «філософії справедливості», і від соціологічного аналізу, і від оцінки права. І в ньому погляди Г. Кельзена збігаються з юридичним позитивізмом. Теорія права, на думку Г. Кельзена, повинна відокремлюватися від філософії, соціології, аксіології тощо права.

Г. Кельзен стверджував, що право - це сукупність правил, які є загальнообов'язковими і існують незалежно від світу реальних факторів, не підкорюється принципу причинності і черпає силу і дієвість з самого себе. Право говорить не про те, що є, а про те, що повинно бути. Право - це «соціальна техніка», порядок, який через специфіку техніки приписує кожному члену суспільства його обов'язки і тим самим положення про нього, передбачаючи акт примусу - санкцію, яка направлена проти члена суспільства, який не виконає обов'язку. Відповідно, юридична наука, на думку Г. Кельзена, - формалістична наука. Так як вона байдужа до змісту права.

Відповідно до «чистої теорії права», основою дійсності норми є завжди сама норма, а не факт. Пошук основи дійсності норми, з точки зору цієї теорії, веде не до реальності, а до іншої норми із якої виходить перша норма. Правовий порядок, по Кельзену, - це ієрархія різних рівнів норм. Єдність цих норм встановлюється тим, що одна норма, нижча, визначена іншою - вищою, створення якої передбачено ще найвищою нормою. Найвищою нормою не є Конституція, так як остання - це лише найвища ступінь національного права. В основі права, у тому числі конституційних норм, лежить найвища норма – «основна норма». За допомогою основної норми право досягає єдності не звертаючись до «мета правових джерел» - держави, суспільства, політичної влади і т. д. Саме вона дозволяє утворювати багатоступінчатий ієрархічний порядок, у якому нижчі норми витікають із вищих. Отримуємо таку конструкцію: основна норма породжує конституційні норми, ті, в свою чергу - норми законів, далі - «загальні норми» а закінчується ця піраміда (нижчий щабель) - індивідуальними нормами, створеними судом і органами управління, стосовно до конкретних правових ситуацій.

До слабких сторін вчення Г. Кельзена та його прихильників можна віднести те, що в межах «чистої» теорії права:

• ігнорується змістовна сторона права, у тому числі моральний аспект юридичних норм. Втрачається зв'язок між правом та справедливістю;

• втрачаються з виду соціально-політичні фактори формування права;

• право може слугувати засобом свавілля зі сторони держави, як законодавця;

з соціальними, політичними, культурними та іншими потребами;

• фактично зникає межа між правотворчістю та правозастосуванням, тощо.

До сильних сторін можна віднести:

• більше, ніж будь-який інший підхід до права підкреслює визначальні властивості права - його загальнообов'язковість, нормативність та формальність. Це забезпечує суб'єкта права стабільною чітко вираженою основою для визначення лінії своєї поведінки у відносинах;

• чітко зрозумілим є механізм захисту та реалізації права, що дає підстави говорити про забезпечений характер права;• право в даному випадку слугує засобом протидії режиму свавілля та беззаконня зі сторони окремих представників держави;





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-10-27; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 941 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Победа - это еще не все, все - это постоянное желание побеждать. © Винс Ломбарди
==> читать все изречения...

2214 - | 2048 -


© 2015-2024 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.007 с.