Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Музичне виконавство та освіта




У XVII-XVIII ст. урізноманітню­ється музичний, переважно міський, побут українців, розвивається інстру­ментальне музикування. Набувають поширення музичні цехи, що об'єдну­ють міських музикантів (Полтава, Київ, Прилуки, Стародуб, Ніжин). Музиканти грають на святах, різних урочистостях, нерідко створюють ан­самблі «троїстих музик» - скрипалів, цимбалістів, дудників. При цехах від­кривають школи, в яких досвідчені майстри навчають хлопчиків гри на інструментах. У містах організовують магістратські оркестри.

Музичні цехи з кобзарів, литаврис­тів, сурмачів тощо існували й у козаць­ких полках. Одним із найдавніших в Україні музичним навчальним закла­дом була Січова співацька школа. У півчій студії при Покровській церкві працювали уставники, які навчали найздібніших хлопчиків з усієї Украї­ни нотної грамоти, церковного співу. Після навчання вони залишалися у війську і як музиканти брали участь у військових походах, козацьких розва­гах і святах.

Інструментальне виконавство, зок­рема оркестрове, розвивалося поряд із хоровим у гетьманських резиденціях, маєтках магнатів. Так, високою май­стерністю уславилися хорова капела на чолі з регентом А. Рачинським і ор­кестр гетьмана К. Розумовського. Геть­ман мав також роговий оркестр з 36 ви­конавців.

Традиція навчання музики, яке спо­чатку зосереджувалося у братських школах, згодом поширилася й на інші заклади. У XVII-XVIII ст. центром підготовки високоосвічених кадрів стала Києво-Могилянська академія, де ще за часів ректорства Лазаря Барано-вича було організовано студентський хор, а згодом відкрито клас нотного співу, інструментальної музики. Музи­ка у виконанні хору та оркестру акаде­мії звучала під час урочистих церемо­ній, концертів, публічних академічних диспутів, рекреацій.

Інструментальна музика розвивала­ся в Чернігівському, Харківському, Переяславському колегіумах. Зберіг­ся надзвичайно цікавий малюнок сту­дентів Чернігівського колегіуму «Грецькі музи» з одного віршованого твору. На композиції зображено Олімп з богами Аполлоном і Юпіте­ром та одинадцять муз, дев'ять з яких грають на різних інструментах: духо­вих (сурнах, трубах, сопілках), струн­них смичкових (скрипці, басі, тобто інструменті на зразок віолончелі), струнних щипкових (гуслях або цим­балах, лірі - інструменті, подібному до лютні). Чи вміли грати учні на всіх зображених інструментах, - невідомо, проте, напевно, вони мали відповідні знання й уявлення щодо цього. Довгі жупани, в які вдягнені музиканти, на­гадують костюми студентів Києво-Мо-гилянської академії з відомої гравюри І. Щирського «Теза М. Колачинсько-му>> (на ній зображено юнака в ко­зацькій шапці, який грає на струнно­му інструменті, подібному до україн­ської кобзи). Отже, на малюнку своєрідно переплелися «античний» сюжет З українськими мотивами.

Відомим осередком спеціальної му-:шчної освіти була Глухівська музична школа, яка діяла протягом кількох де­сятків років. У ній викладали нотну грамоту, хоровий спів, гру на музич­них інструментах - скрипці, гуслях, бандурі. Після навчання хлопчиків підправляли до Петербурзької при­дворної капели - відомого хорового колективу, що більш як наполовину складався з українців. Цікаво, що спі-наки капели носили такий самий одяг, я к і студенти Києво-Могилянської ака­демії. Він став нібито спеціальною (|юрмою церковних півчих. Упродовж тривалого часу Придворну капелу очо­лював прекрасний музикант Марко ІІолторацький з Чернігівщини, після нього - український композитор Дмит­ро Бортнянський.

Традиції української музичної куль­тури мали велике значення для розвит­ку російської духовної хорової музи­ки. Українських співаків, учителів спі­ну, регентів та композиторів система­тично відряджали до церков, монасти­рів і шкіл Росії, де запроваджували смів на зразок київського.

Теоретичним узагальненням україн­ської музичної практики, насамперед хорового співу, стала праця М. Ділецького «Граматика музикальна» (1677), побудована у формі запитань і відпо-иідей. Вона збереглася у багатьох дру-конаних і рукописних редакціях (відо­мо близько двадцяти варіантів різни­ми мовами). Книжка вміщує правила композиції, вправи з партесного співу та хорового диригування, поради що­до навчання музичної грамоти, розвит­ку слуху і збереження дитячого голо­су. В ній автор наголошує на емоцій­но естетичній ролі музики в житті лю­дини:

<<Что єсть музика?» — «Музика то єсть, ко­торая співаннєм албо ли іграннєм своїм серЗначення «Граматики музикальної» полягає в обґрунтуванні переходу ком­позиторської практики, а отже, й мудца людськіє албо до веселости, албо до смутку і жалю побуждает».

зичної педагогіки, до тонального мис­лення та абсолютної системи нотації. Таким чином, здобутки української музики включалися в загальноєвро­пейську культуру.

ТЕАТРАЛЬНА КУЛЬТУРА

ШКІЛЬНА ДРАМА

На XVII-XVIII ст. припадає період розвитку українського шкільного те­атру. Він зародився у навчальних зак­ладах - Києво-Могилянській академії, колегіумах, братських школах. У ті часи в межах вивчення обов'язкових предметів - поетики й риторики - уч­нів навчали складати декламації, вір­шовані панегірики у формі привітань, промов (плачів), послань на різні теми суспільного і шкільного життя. Часто вони приурочувалися до релігійних свят, днів пам'яті святих або відомих духовних осіб, військових перемог, приїзду до навчального закладу висо­коповажних гостей тощо. Під час цере­моній декламації зазвичай виголошу­вали гуртом в урочистому напівнаспів-ному тоні. Інколи частиною такого те­атралізованого дійства були діалоги, що складалися із запитань і відпові­дей. Діалоги з елементами театраліза­ції практикувалися також під час фі­лософських диспутів та «орацій». У такій спосіб учні набували оратор­ської майстерності.

Декламації та діалоги - безпосеред­нє джерело виникнення шкільної дра­ми. Відповідно до програми навчання їх писали викладачі поетики. Проте учні не лише розігрували готові п'єси, а й брали участь у їх створенні. Під час канікул вони влаштовували «рек­реаційні» вистави просто неба.

Філософсько-естетичне обґрунту­вання принципів шкільної драми -трагедії, комедії, трагікомедії - здій­снив реформатор українського бароко­вого театру Феофан Прокопович, ав­тор підручника «Пиїтика».

До шкільного репертуару включали переважно різдвяні й великодні драми, а також п'єси морально-дидактичного й історичного змісту. Деякі з творів, що збереглися, - анонімні, як, наприк­лад, перша відома шкільна драма «Олексій, чоловік Божий».

Алегоричний зміст драм-мораліте^ на зразок «Царства натури людської» передбачав уведення дійових осіб, в яких персоніфікувалися людські чес­ноти чи вади, певні моральні поняття: Віра, Надія, Любов, Совість, Муд­рість, Блаженство, Розум, Заздрість, Тиранство, Ворожнеча, Гнів, Фортуна. У дусі християнської моралі в драмах і комедіях викривалися хабарництво, розбещеність, невігластво, жорсто­кість, проти яких спрямовувалося са­тиричне вістря авторів.

Драми на історичні теми присвячу-нали реальним подіям і видатним по­статям. Так, у трагікомедії Ф. Проко-повича «Володимир» зображено події прийняття християнства на Русі, проте насправді у ній ідеться про гетьмана І. Мазепу та його культурницьку ді­яльність. У драмі невідомого автора «Милость Божія» головною дійовою особою виступає герой національно-ііизвольної війни Б. Хмельницький.

Барокові риси шкільної драми вия­вились у контрастному зіставленні драматичного й комічного. Між акта­ми серйозної шкільної драми, яку гра-ДИ «книжною» мовою, з розважаль­ною метою виконували веселі й жартівливі інтермедії^, написані доступ­ною народною мовою. Сюжети інтер­медій зазвичай зводилися до простих епізодів з народного побуту. Такими, іі.іприклад, були сцена «іграніє свадь-Сш» з «Олексія, чоловіка Божого», або оуітльщин, дійовими особами яких пиступали прості селяни, козаки, сту­денти. Нерідко зміст інтермедій зво-диися до суперечок двох персонажів: йітька - сина, українця - польського 11; і на (або німця, цигана). Поступово інтермедія вийшла на майдани та яр-Маркові площі і стала самостійним те-. і гральним жанром - своєрідною попе­редницею жанру комедії.

Костюми й сценічне обладнання у шкільній драмі були зумовлені тек­стом. Алегоричні фігури або реалістич­ні персонажі вдягалися відповідно до ИШЛень про міфологічні, біблійні чи [і горичні постаті. Кожна дійова особа Мала в руці характерні атрибути, що і имііолізували конкретну людину. Під ■і,іс иистав застосовували завісу, різні Сценічні й світлові ефекти, що імітува-■III польоти, палаючий вогонь, звуки і рому, море з кораблем, що потопає іт|іі'д хішль, тощо.

Шкільні декламації, диспути, виста-пп супроводжувалися хоровим співом і-мір ангелів»), кантами, інструмен-иньною музикою (гуслі, сопілка, тим-

пани, цитра), рідше - танцями. В одно­му з історичних документів згадується:

«... Тільки-но due- дент відчував утруд

пут вівся невправно нення, хор з оркєс

або ставились запе- тром переривав супе

речення, у спросту- речку». ванні яких дефен-

Видатні українські просвітителі, ав­тори шкільних драм Д. Туптало, Ф. Прокопович, С. Полоцький, М. Ко-лачинський були організаторами й викладачами шкіл у Росії, Білорусі, Сербії, де вони також створювали те­атри та хори.

ВЕРТЕП

Із Різдвяною шкільною драмою, що має давнє коріння в українській обря­довості, тісно пов'язаний національ­ний ляльковий театр вертеп2. Час ви­никнення його ще й досі точно не з'ясовано, адже не розшукано текстів вертепних драм. Відомо, що студенти-мандрівники ходили під час Різдвя­них свят із вертепом селами й хутора­ми, відвідували панські садиби й ко­зацькі оселі, заробляючи собі на хліб. Вертепна дія розігрувалася у вели­кій дерев'яній скрині, поділеній на два (інколи три) поверхи. У підлозі сцени обох ярусів прорізувалися щі­лини, крізь які один чи два актори во­дили ляльок, закріплених на дротах.

Така конструкція скрині не випадко­ва: вона відповідала особливостям сю­жету, що розгортався за двома сюжет­ними лініями - релігійною і народ­ною. На верхньому, «небесному», по­версі розігрувалася християнська дра-иа-містерія^ про народження Христа Дівою Марією, співалися янгольські хори, канти, колядки. На нижньому, «земному», - стояв трон царя Ірода, діяли Смерть, Чорт та інші персона­жі. У другій, інтермедійній дії розіг­рувалися комічні сценки та діалоги з українського життя, виконувалися на­родні пісні й танці, грали «троїсті му­зики». Наприкінці з'являвся голов­ний герой - народний захисник сміли­вий Запорожець. Цю ляльку робили вищою за всі інші й одягали в яскра­вий український костюм. Запорожець усіх перемагав і співав рішучу епічну пісню «Та не буде лучче, та не буде краще, як у нас та на Україні». Поля­ки танцювали краков'як, російський солдат, «москаль», - камаринську, українці Дід і Баба співали «Ой під вишнею, під черешнею» і танцювали запальний козачок. У такий спосіб музика емоційно підсилювала націо­нальну своєрідність образів.

На Галичині, Буковині й Закарпат­ті набув популярності так званий жи­вий вертеп, в якому замість ляльок грали люди-актори. Загалом вертепна драма стала улюбленим видовищем широких кіл народу, предтечею де­мократичного театру.

Початки драматичного театру заро­дилися в гетьманській столиці Глухо-ві. Тут діяла акторська трупа гетьма­на Лівобережної України Кирила Ро-зумовського. Першою виставою в гетьманському палаці була комічна опера «Ізюмський ярмарок», постав­лена французькою мовою (1751). На сцені ставилися комедії Мольера в ро­сійських перекладах, а також опери, зокрема, італійських авторів. Отже, це була перша спроба створення при­дворного театру.

У.-М- Дубно на Волині наприкінці XVI-XVII ст. уперше було зведено великий міський театр, в якому вис­тупала польська трупа. Аматорські театри існували в палацах україн­ських, польських, російських магна­тів, у Львівській греко-католицькій духовній семінарії.

Таким чином, український театр ко-нацько-гетьманської доби, що синтезу­вав поетичне слово, акторську гру, де­коративний живопис, музику і танець, став яскравим утіленням стилю баро­ко. Українські діячі, зокрема вихован­ці Києво-Могилянської академії, спри­яли поширенню вітчизняних мистець­ких традицій за межами батьківщини.

1. Що спільного і що відмін­ного в європейському та українському стилі баро­ко?

2. Назвіть кілька історичних і соціально-побутових пі­сень про козацтво. Чим вони відрізняються?

3. У чому полягають особливості українського хорово­го концерту XVII-XVIII ст.?

4. Яка роль Г. Сковороди в розвитку української музичної культури?

5. У чому полягає історико-культурне значення «Гра­матики музикальної» М. Ділецького?

6. Як, на вашу думку, впли­вала на розвиток учнів їх­ня участь у виставах шкільного театру? Розка­жіть про особливості української шкільної драми.

7. Підготуйте розповідь про українську пісенну лірику. Проілюструйте приклада­ми (заспівайте улюблені ліричні пісні).

8. Прослухайте фрагменти з хорових творів М. Бере-зовського, А. Веделя і

9. Д. Бортнянського, порів­няйте індивідуальні стилі композиторів. Які в них є спільні ознаки?

10. Знайдіть помилку в пере­ліку вокальних жанрів, що належали до провідних в українській культурі ко­зацько-гетьманської до­би: кант, кантата, серена­да, псальма, баркарола, пісня-романс, арія.

 


Тюрменко





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-10-20; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 718 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Неосмысленная жизнь не стоит того, чтобы жить. © Сократ
==> читать все изречения...

2348 - | 2059 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.01 с.