Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Музична і театральна культура




В історії української художньої культури другу половину XVIII ст. на­зивають «золотим віком української музики». У цей період класичних вер-"іпин досягає духовна хорова творчість блискучого тріо українських компози­торів: М. Березовського, А. Веделя і Д. Бортнянського. Водночас було здійснено важливий прорив у галузі світських музичних жанрів - опери, симфонії, концерту, сонати, пісні-ро-мансу. Цей кульмінаційний момент го­тувався поступово упродовж поперед­ніх століть завдяки формуванню ос­новного класичного фонду українського фольклору в усьому розмаїтті його жанрів, розвитку музичного виконав­ства та освіти, що зумовило зростання професіоналізму в різних галузях му­зичної культури. Вокально-хорова та інструментальна музика були невід'єм­ними складовими тогочасної театраль­ної культури - шкільної драми і вер­тепу. У театрі, професійній музиці яскраво виявився стиль бароко, а на­прикінці XVIII ст. - класицизм.

НАРОДНА ТВОРЧІСТЬ

Епічні пісні, які український на­род складав упродовж тривалої бо­ротьби за національне й соціальне виз­волення, за козацько-гетьманської до­би досягли вершин свого розвитку. В думах та історичних піснях народ опоетизував героїчні сторінки вітчиз­няної історії, образи реальних історич­них осіб - гетьманів, козацьких ватаж­ків, народних месників. Серед них та­кі виняткові особистості, як Дмитро Байда-Вишневецький, Богдан Хмель­ницький, Іван Мазепа, Самійло Кіш­ка, Петро Сагайдачний, Іван Богун, Данило Нечай, Максим Кривоніс, Іван Гонта, Нестор Морозенко, Олекса Довбуш, Іван Сірко, Пилип Орлик, Семен Палій, Устим Кармалюк.

Найпоширенішим жанром україн­ської музичної епіки були історичні пісні. їх тематика охоплює дві основ­ні сфери: боротьбу козацтва проти чу­жоземних поневолювачів у часи тата-ро-турецького лихоліття і гайдамацькі й опришківські антикріпосницькі повстання. На відміну від дум, музиці іс-\ торичних пісень притаманні маршо-вість, чіткість куплетно-варіаційної форми, виконання хором без супрово­ду (переважно чоловіками). З-поміж кращих зразків історичних пісень особливої популярності набула «Ой на горі та женці жнуть», в якій оспіву­ються реальні історичні герої Петро і Дорошенко та Петро Сагайдачний. Ав- І торство пісні «Засвіт встали козачень­ки», ймовірно, належить Марусі Чу-рай - напівлегендарній співачці-пол-тавчанці, чиї твори здобули всенарод­ну любов завдяки глибині почуттів, щирості, чарівності мелодій.

В іншому епічному пісенному жан­рі 7 баладі - поєдналися особливості західноєвропейської фольклорної тра­диції й типові національні риси. За­звичай історико-героїчні і соціально-побутові балади мають драматичні ме­лодії, що підсилюють винятковість тем і сюжетів - найчастіше романтичних, а інколи й фантастичних. Наприклад, в одній з улюблених у карпатському краї народній пісні-баладі «Довбуш» оспівано образ славетного ватажка оп-ришківського руху на Гуцульщині:

Гей попід гай зелененький Ходить Довбуш молоденький. Та й на ніжку налягає, Топірцем ся підпирає.

Соціально-побутові пісні - ко­зацькі, кріпацькі, чумацькі, бурлаць­кі, наймитські тощо - відображували професійну спрямованість діяльності українців. У піснях цієї групи перева­жає тематика соціальної нерівності, несправедливості, тяжкої людської до­лі. Здебільшого вони розповідають про життєві поневіряння пригнобле­них представників трудового люду -бурлаків і чумаків, поміщицьких най­митів. Козацькі пісні глибоко ліричні і і водночас драматичні. У кріпацьких превалюють сюжети тяжкої долі, лу­пають гостровикривальні мотиви.

Чумацькі й бурлацькі пісні пронизані тугою за родиною, яку довелося поки­нути, або, навпаки, - сповнені опти­містичного настрою і чекання майбут­ньої зустрічі з рідною домівкою (як, наприклад, пісня «Над річкою береж­ком»).

У часи козацтва український народ створив культ дружби і побратимства. Про народну шану до них свідчить, зокрема, такий уривок з бурлацької пісні «Забіліли сніги»:

Ніхто не заплаче по білому тілу,

по бурлацькому: Ні отець, ні мати, ні брат,

ні сестриця, ні жона його. Тільки заплаче по білому тілу

товариш його.

Залежно від тематики пісень J мело­дії їх ліричні або драматичні. їм при­таманні експресивні, інколи деклама­ційні інтонації, мінорний лад, повіль­ний темп. Відомий зразок скорботної

козацької пісні про загибель героя -«Козака несуть».

Родинно-побутові пісні є віддзеркаленням морально-етичних ідеа­лів українського народу. В них усебіч­но відображено родинні взаємини, під\ невільне становище жінки, тяжку си­рітську долю, лунають мотиви співчуття І до кохання, на шляху якого постали, різні перепони (передусім соціальна нерівність). Народнопісенна лірика -це історія людських сердець, людської душі - чистої і красивої. У піснях інт ших народів навряд чи знайдеш такі високі ідеали родинних і міжстатевих стосунків, як в українських. У бага­тьох із них оспівано скромність, стри­маність, вірність у коханні, що вважа­лися специфічними рисами справжньої української дівчини. Водночас суворо засуджуються зради й джиґунство. Високо підносить українська пісня лю­бов і пошану до батьків. Здорова роди­на, в якій батьки люблять своїх дітей, а діти шанують батьків, усі живуть у злагоді, була основою світогляду укра­їнців.

Умовно родинно-побутові пісні можна поділити на такі жанрові різно­види, як ліричні, жартівливі (гумо­ристичні, сатиричні), танцювальні.

Розквіт пісенної лірики припадає на XVII-XVIII ст. Найпоширенішими у народному побуті в цей період стали протяжні пісні з емоційно насиченим мелодійним розспівом. Можна сказа­ти, що народнопісенна лірика - це істо­рія людських сердець, людської ду-

ші - чистої і красивої. Слова пісень зазвичай метафоричні, насичені специ­фічною символікою, яскравими порів­няннями (наприклад, жінки із зозу­лею). За емоційним змістом вони ві­дображують широкий діапазон настро­їв - від світлого суму до високої траге­дійності. Шедеврами української ліричної пісні стали «Місяць на небі, зіроньки сяють», «Гаю, гаю, зелен роз­маю» та ін. Завдяки красі й емоцій­ності, мелодійній виразності, своєрід­ному духовному аристократизму україпська пісенна лірика здобула світову славу.

Жартівливі й танцювальні пісні відповідають одному з архетипів укра­їнської ментальності - оптимізму сві­тосприйняття, життєрадісності, гумору і веселій вдачі. Засобами пародіюван­ня вони викривають вади людського характеру, соціальні суперечності. Му­зиці цих пісень, виконуваних соло або хором з інструментальним супроводом, притаманні чіткий ритм, швидкий темп, повтори або варіювання корот­ких і простих фраз. Приклади цього жанру - відомі пісні «Ой за гаєм, га­єм», «Дощик, дощик капає дрібнень­кий», «Ой джиґуне, джиґуне», «Гри­цю, Грицю до роботи» тощо.

Музична мова українських танців, з-поміж яких найпопулярнішими були метелиця, гопак, козачок, коломийка, вирізняється простими мелодичними зворотами, чіткою ритмічною структу­рою. Темпераментні коломийки — піс-ні-танки, поширені на західноукраїн­ських землях, - мають регіональну своєрідність, що полягає в загострено­му музичному ритмі. Театралізовані танці «Шевчик», «Лісоруби» ніби ілюструють окремі трудові процеси.

Неможливо перелічити всі жанрові різновиди й художні якості україн­ської народної пісні. Вони невичерпні, як і життя народу, що бере цілющі си­ли від матері-землі. Завдяки епічному фольклору слава про козацькі походи, хоробрість і мужність захисників укра­їнської землі поширювалася й за межа­ми України. Пригадаймо відому карти­ну «Козак Мамай» - він завжди із кобзою, тобто завжди з піснею.

Нотні записи українських ліричних і жартівливих пісень уперше було над­руковано в збірках, виданих у Петер­бурзі наприкінці XVIII ст.





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-10-20; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 669 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Студенческая общага - это место, где меня научили готовить 20 блюд из макарон и 40 из доширака. А майонез - это вообще десерт. © Неизвестно
==> читать все изречения...

2390 - | 2339 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.009 с.