Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Музикування при княжому дворі, ратна музика




Про високий рівень музичної куль­тури князів свідчать твори давньорусь­кої літератури, графічні сюжети книж­кових мініатюр, фрески тощо.

Імена тогочасних співців Митуси та Ора згадуються в Іпатіївському та Га-лицько-Волинському літописах, а ім'я легендарного Бояна - в літературній пам'ятці культури Київської Русі «Слово о полку Ігоревім». Боян співав для київських князів у декламаційно-речи­тативній манері, акомпануючи собі на гуслях. Цей музичний інструмент також називали псалтеріум (псал­тир1). Автор «Слова...» так оповідає про характер цього епічного співу та акомпанементу: «Боян же, братие, не 10 соколов на стадо лебедей пущаще, но своя вещие пръесты на живае стру­ны въскладаше, они же сами князям славу рокотаху».

На одній із фресок Софійського со­бору можна побачити зображення со­ліста, який грає на струнному смичковому інструменті, подібному до скрип­ки. Це - ребек, інструмент, що був поширений у середньовічній Європі. Ще одна відома фреска цього храму діста­ла назву «Скоморохи». На ній зобра­жено цілий музичний ансамбль із 13 осіб. Ця фреска збереглася лише частково під шарами олійних фарб піз­нішої доби. Коли ці шари зняли, то побачили досить цікавий сюжет: двоє акробатів із жердиною виконують своєрідні циркові номери, all музик гра­ють на різних інструментах - попереч­ній флейті, металевих тарілках, сур­мах, дзвонах, маленьких парних бара­банчиках. Тут можна побачити й вико­навців на інструментах, подібних до лютні та ліри.

Учені, «домалювавши» в уяві та ре­конструювавши на ескізі стерті фраг­менти фрески, висловили припущення, що на ній було також зображено пнев­матичний орган, за яким сидить орга­ніст, поклавши руки на клавіатуру. Двоє помічників стоять на міхах і закачують у труби повітря. Дехто з дос­лідників вважає, що на фресці зобра­жено не київських музикантів, а при­дворний оркестр імператора Констан­тина Багрянородного, який грав під час візиту до Візантії княгині Ольги. Отже, як з'ясувалося, назва «Скоморохи» не відповідає справжньому зміс­ту фрески, яка насправді є яскравим свідченням розвитку професійного му­зичного виконавства тієї доби..

Під час походів князів супроводжу­вала так звана ратна музика. За часів Київської Русі у військових оркестрах застосовували такі інструменти:

■ духові - труби, роги, сурни, дудки (піпелі), окарини^, кувички2;

■ духові язичкові - волинки або жалейки;

■ ударні - бубни, накрф, тарілки, дзвіночки.

Військові музиканти уславлювали князів, вітали послів іноземних дер­жав на офіційних прийомах. Музика лунала під час святкових трапез. Представники духівництва негативно ставилися до музичних розваг при дво­рі київських князів. Ось як оповідає про це «Києво-Печерський патерик»: «Однажды пришелъ преподобный къ ч-Святославу и, войдя въ палату князя, онъ увиделъ тутъ веселье. Въ присутствіи князя гусляры шумно играли, по­тешая гостей. Преподобный сел на почетномъ месте и, видя шумное веселье, поникъ головою и сделался грустенъ. Наклонившись немного къ князю, он тихо и кротко заметилъ: «Будетъ ли это во оный векъ грядущій?» - Князь былъ тронутъ таковымъ замечашемъ, прослезился и велелъ играющимъ пре­кратить игру. Съ этого времени князь никогда не допускалъ шума и веселой гуслярной игры, когда приходил къ не­му преподобный Феодосій».

ЦЕРКОВНИЙ СПІВ

Упродовж певного часу в церковних богослужіннях, як і у фольклорі, співіснували язичницькі та християнські обряди. Запозичені з Візантії церковні піснеспіви впроваджували запрошені до Києва грецькі та болгарські співа­ки-доместики. Як відомо з історичних джерел, наприкінці XI ст. цілий двір таких співаків був розташований за Десятинною церквою. Проте головним осередком, де культивувався домествений співі, була Києво-Печерська лавра. Імена деяких співаків, наприк­лад Стефана учня преподобного Феодосія Печерського - дійшли до на­шого часу. З Києва церковний домествений спів поширився по всіх укра­їнських землях, змінюючись під впли­вом місцевих народних традицій. Спі­ваки засвоювали мелодії «з голосу» і відтворювали з пам'яті. Так на Русі поступово формувався самобутній во­кальний акапельний церковний спів, що в майбутньому набув значного по­ширення.

Особливо шанували на Русі музику дзвонів. її колоритний перегук супро­воджував християнські свята, збирав народ на віче.

Отже, музична культура Київської держави за короткий історичний про­міжок сягнула високого рівня розвит­ку. Вона розвивалася на поліетнічній основі під впливом досягнень європей­ської музичної культури, водночас не втрачаючи власної самобутності.

 

1. Чим відрізняються народна, при­дворно-світська і церковна сфери побутування му­зики в Київській державі?

2. До якого жанру - обрядового чи епічного - нале­жать билини? Обґрунтуйте відповідь, наве­діть приклади.

3. Що ви знаєте про мистецтво скомо­рохів?

4. Які музичні інстру­менти існували за часів Київської Русі? Які з них збереглися в на­родному побуті до наших днів?

5. Які назви зайві в переліку інстру­ментів, пошире­них у Київській Русі: гуслі, окари-ни, бандура, кувички, накри, ба­ян, дзвіночки.

6. Знайдіть у тексті «Слова о полку Ігоревім» згадки про ратну музику, про жіночий спів. Розкажіть про їх особливості.

7. Схарактеризуйте образ співака Митуси з наведеного нижче вірша М. Костомарова.

 

СПІВЕЦЬ МИТУСА

Кріпший за всіх в Перемишлі співець словутний Митуса.

Шаблі не носить співець і грудей щитом не вкриває –

Піснями сипле на князя, гострими, ніби стрілами,

Піснями люд стурбував і хіть до війни підливає.

Красних не хвалить дівиць

Митусина пісня шалена,

Мирного людям життя не пророчить, не гріє одваги

На супостата - усобиці й смути та пісня виводить.

М. Костомаров


Полікарпов

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-11-05; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 643 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Надо любить жизнь больше, чем смысл жизни. © Федор Достоевский
==> читать все изречения...

2376 - | 2051 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.008 с.