Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Категорії естетичної свідомості




 

Розглядаючи естетичні категорій, що відображають духовно-практичне освоєння світу охарактеризуємо: естетичний ідеал, естетичний смак, естетичне почуття.

Естетичний смак є такою категорією, яка об’єднує в собі естетичний ідеал і естетичне відчуття, це як би ланцюг між соціальним світом, природою і людиною. Особливо повно це виражається в онтології естетичного смаку, який, з одного боку, є здатністю висловлювати думку про естетичні достоїнства предмету, з іншої – переживанням, рефлексією, емоцією, в якій реалізується суб’єктивне і індивідуальна неповторність особистості.

Термін «смак» в естетичному значенні вперше вжив іспанський мислитель ХVІІ ст. Грасіан-і-Моралес для позначення здібності людського пізнання, яке підноситься до пізнання прекрасного та оцінки творів мистецтва.

Естетичний смак є глибоко індивідуальний, однак належить до суспільної, соціальної сфери. Естетичний смак не є природженою властивістю людини, його не можна зводити до психофізіологічних реакцій. Це соціальна, духовна якість людини, що формується, як і багато інших соціальних якостей, у процесі її виховання та навчання.

Естетичний смак є однією з найважливіших характеристик особистісного становлення, що відображає рівень самовизначення кожної окремої людини щодо соціально-культурного оточення. Естетичний смак є здатністю особистості до індивідуального відбору естетичних цінностей, а отже й до саморозвитку і самовиховання. Естетичний смак є своєрідним почуттям міри. Наявність естетичного смаку виявляється як відповідність внутрішнього і зовнішнього, гармонія духу і соціальної поведінки, соціальної реалізації особистості.

Естетичний смак має особливий різновид – художній смак. Розвивається він на основі естетичного і справляє вплив на нього. Художній смак формується тільки через спілкування зі світом мистецтва і великою мірою визначається художньою освітою людини, тобто знанням нею історії мистецтв, законів формотворення в різних видах мистецтва, обізнаністю з літературно-художньою критикою.

Естетичне почуття як естетична категорія являє собою дивовижне поєднання природного і соціального. І в цьому сенсі в естетичному почутті поміщені потенційні можливості як естетичного смаку (а через нього і естетичного ідеалу), так і художньо-естетичної діяльності, воно є емоційним виразом і спонукою до дії. Онтологічно естетичне чуття є здатністю безпосередньої емоційної реакції на естетично значущий об’єкт. Причому ця реакція не носить ще оцінного характеру, вона присутня в нім в знятому вигляді як інтуїтивне виявлення досконалого в об’єктивній реальності. Естетичне почуття є духовним утворенням, що визначає ступінь соціалізації індивіда, рівень піднесення його потреб до суто людських.

Опосередкованість естетичного надбання попереднім, зафіксованим у культурі досвідом людства, є однією з причин спільності естетичного почуття людей. Міра такої спільноти різна. Характер світосприймання може бути загальним для цілої історичної епохи. Найкраще це відчувається в мистецтві.

Естетичний ідеал, як категорія вбирає в себе зміст категорій естетичного смаку і естетичного відчуття і стає за об’ємом і змісту ширшим. Естетичний ідеал є такою категорією в якій ґрунтовно виражена об’єктивна соціальна і духовна суть людини. Онтологічна суть естетичного ідеалу полягає в тому, що в нім концентровано виражений поступальний розвиток суспільства в конкретно-чуттєвому, образному розкритті досконалості людини і природи. Соціально-об’єктивне ще визначає тут критерії досконалості і гармонії. У цьому сенсі естетичний ідеал є своєрідною домінантою, організуючою структуру естетичної свідомості певної епохи.

Ідеал (гр. ідея, первообраз) означає взірець досконалості, найвища мета прагнень. Естетичний ідеал має духовно-практичну форму, оскільки звернений до емоційної, чуттєвої сфери людини і постає в конкретно-чуттєвому образі.

Самостійне значення поняття ідеал вперше здобуло в естетиці класицизму, де воно тісно пов’язане з ученням про наслідування. Естетика класицизму модернізувала античне вчення про наслідування, доповнивши наслідування природи наслідуванням ідеалу. Мистецтво мало не тільки відображати природу, а й поліпшувати, виправляти, ідеалізувати її. Так розширялися межі мистецтва.

І. Кант вважав, що ідеал має нормативний характер, стаючи нормою і зразком для наслідування. Разом з тим, на думку Канта, ідеал повинен бути в кожному випадку не тільки «загальним», а й «індивідуальним», тобто представлятися не через абстрактне поняття, а безпосередньо у формі чуттєвого зображення.

Гегель через поняття ідеалу визначає природу і зміст мистецтва як духовну діяльність людини. Для цього філософа мистецтво є однією з форм пізнання абсолютної ідеї. Ідеал у Гегеля постає як вираження позитивного ставлення до дійсності, як утвердження пафосу творчості щодо суттєвих, головних її тенденцій.

В історії людства естетичний ідеал нерідко був звернений у минуле. Це відбувалося, коли певні суспільні групи, неспроможні розв’язати життєві проблеми, починали звеличувати минуле. Так, античні письменники вбачали «золотий вік людства» в доісторичному часі.

Ідеал слугує орієнтиром, а в деяких випадках і зразком моделі поведінки або системи цінностей. Певна нормативність ідеалів зумовлена їхнім значним евристичним потенціалом та сутнісним змістом.

Ідеал є вищим об’єктивним критерієм оцінки всього того, з чим людина стикається в довколишньому світі, що потрапляє у сферу її інтересів.

Людина активно пізнає і перетворює навколишню дійсність. Її діяльність матеріальна і целеспрямована, вона наочним чином змінює світ і саму людину. Основою людської діяльності – практики – виступає праця. У самій суті праці закладена основа естетичної творчості.

Працю можна підрозділити на: власне конкретна праця і її продукт; праця як вільна творчість. Трудова діяльність як вільна творчість людини є естетичною діяльністю, яка втілюється в предметах і речах як прекрасних явищах. Проте не всяка витрата фізичних сил приводить до створення прекрасного: естетична творчість нездійсненна до тих пір, поки виробниче життя як головна сфера життєдіяльності людини буде для неї лише засобом для реалізації головної потреби – збереження фізичного існування.

В процесі багатовікової трудової практики людина навчилася створювати в предметах красу і витонченість форми, гармонію фарб, ліній, ритму. Археологія, етнографія, історія мистецтв доводять, що людина навчилася відчувати, усвідомлювати і оцінювати красу лише через трудову діяльність, в процесі створення предметів і речей.

У трудовому акті з'єдналися дві функції: діяльність по створенню задуму твору (пошук оригінальної форми, підбір відповідного матеріалу, палітри фарб, прийомів обробки) і фізична робота по безпосередньому виробництву предмету. Із зміною характеру праці ці дві функції з’єдналися із завданням естетизації процесу виробництва. У вирішенні даної проблеми головна роль відведена дизайну.

Дизайн – це наочний світ, що створюється людиною засобами індустріальної техніки за законами краси і функціональності. Це новий, промисловий вигляд естетичної діяльності, засіб гуманізації знарядь і продуктів виробництва, а також навколишнього середовища. Дизайн породжений потребами масового виробництва і споживання, ситуації технічної революції, особливо розвитком автоматизації в промисловості, що спричинило за собою необхідність стандартизації виробництва. Машинне виробництво тиражує зразок, який повинен володіти високими естетичними якостями, що випереджають і формують смаки споживача. Продукт дизайну своїми естетичними якостями повинен відповідати сучасному стилю, функції предмету, що виготовляється, культурній традиції його соціального функціонування, технологічним особливостям сучасного масового виробництва.

Дизайн виділився в самостійну сферу діяльності тоді, коли були створені технічні передумови для великомасштабного промислового виробництва. Саме воно висунуло особливі вимоги до створення предметів споживання, будівництва міст, випуску машин і механізмів, технології промислової естетики. Адже різноманітність соціальних груп і індивідів з своїми смаками, різними естетичними пристрастями до одягу, меблів, житла, предметам побуту не можуть бути задоволені хоч і значними по кількості, але однотипними формою продуктами промислового виробництва. А саме промислове виробництво, наладжене, націлене на кількість продукції, що випускається, важко пристосувати до різноманіття запитів і вимог споживача.

Розвиток дизайну тісно пов'язаний з пластичними мистецтвами: архітектурою, скульптурою, живописом, орнаментикою. Дизайн використовує досягнення пластичних мистецтв, живиться художніми ідеями історії мистецтва. Разом з тим дизайн мусить координувати свої суто художні можливості з наукою, технікою, конструюванням, матеріалознавством.

Дизайн припускає: 1) висунення нової господарської проектувальної ідеї; 2) розробку нової функціональної структури; 3) раціональне втілення цієї ідеї, виразне стилістичне оформлення цього предмету. При поєднанні цих трьох моментів перед нами повний дизайн, два останніх – це модернізація, третій – стайлінг, стилізація, естетична обробка готової продукції.

Дизайн – це продовження художньої традиції і смаку у сфері продукції індустрії, речей ужитку і утилітарного споживання. Дизайн – це естетичний і науково-технічний рівень даного суспільства, втілений в товарах широкого споживання, в речах побуту і знаряддях праці, в засобах транспорту і продуктах культури.

Таким чином, естетична творчість – це особлива форма практично духовного освоєння дійсності, здійснювана з метою насолоди творчою діяльністю і її продуктами. Потреба знаходити задоволення в праці змушує талановиту, небайдужу людину постійно вдосконалювати себе, розвивати свої здібності і навички, вносити у трудовий процес елементи творчості. Творчий потенціал людської праці невичерпний. Творчий підхід до справи, обдарованість, невичерпна допитливість, незадоволеність досягнутим і нескінченні пошуки нового. Людська праця з необхідності перетворюється на потребу самореалізації.

ІСТОРІЯ ЕСТЕТИЧНОЇ ДУМКИ

План.

1. Естетичні погляди Античності і Середньовіччя.

2. Естетична думка епохи Відродження і Нового часу.

3. Естетична думка України.

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-11-05; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 613 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Велико ли, мало ли дело, его надо делать. © Неизвестно
==> читать все изречения...

2525 - | 2183 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.011 с.